Bilen starter ikke.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Bilen starter ikke.
Jeg er ingen glup person når det kommer til bil, men jeg sliter litt med å skjønne hvorfor den ikke starter akkurat nå. Ja, det er -10 grader, men sånn utenom det veit jeg ikke.
Starteren går rundt(eller gikk, jeg har nå ca. tømt batteriet).
Drivstoffpumpa virker tilsynelatende(på lyden, uten at jeg har tenkt over at dét er lyden før, så antar jeg det)
Glødepluggene får jeg ikke noe feilmelding på, og har prøvd å gløde flere ganger før jeg prøver å starte.
Startsperrelampa slukker som vanlig.
Hva mer kan jeg tenke på?
Er forøvrig en 2007mod Passat, så at den ikke starter er vel kanskje ikke noen stor overraskelse i seg selv, men.
Starteren går rundt(eller gikk, jeg har nå ca. tømt batteriet).
Drivstoffpumpa virker tilsynelatende(på lyden, uten at jeg har tenkt over at dét er lyden før, så antar jeg det)
Glødepluggene får jeg ikke noe feilmelding på, og har prøvd å gløde flere ganger før jeg prøver å starte.
Startsperrelampa slukker som vanlig.
Hva mer kan jeg tenke på?
Er forøvrig en 2007mod Passat, så at den ikke starter er vel kanskje ikke noen stor overraskelse i seg selv, men.
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Bilen starter ikke.
Har opplevd selv at batteriet drar rundt starteren og alt virker normalt, men pga lav temp så er batteriet såpass svekket at det leverer akkurat for lite til at bilen starter. Jeg ville ha prøvd startkabler evt skikkelig lading/nytt batteri først.....just my 2c
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Bilen starter ikke.
Hei
Jeg husker ikke om du får feilmelding på glødepluggene på VW men det er i alle fall vanlig å få melding på resten av glødesystemet.
Hvis pluggene er defekte da er det ofte(ikke alltid) at det ryker hvitt av eksosen når man kinner(prøver å starte) motoren .
Det er da dieseldamp som kommer ut av eksosrøret. se på det.
R.
Jeg husker ikke om du får feilmelding på glødepluggene på VW men det er i alle fall vanlig å få melding på resten av glødesystemet.
Hvis pluggene er defekte da er det ofte(ikke alltid) at det ryker hvitt av eksosen når man kinner(prøver å starte) motoren .
Det er da dieseldamp som kommer ut av eksosrøret. se på det.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
La ikke merke til noe ut fra eksosen. Kikka sånn halvveis etter det siden jeg prøver å ikke forgifte de som bor i andre etasje her.
Kan hende den dro for sakte, ja. Har riktignok ikke lader, da.
Kan hende den dro for sakte, ja. Har riktignok ikke lader, da.
Re: Bilen starter ikke.
Vet ikke, men du kan prøve å trillstarte den?
Min Paasat 1,9Tdi -02 starta lett i -16 idag.
Min Paasat 1,9Tdi -02 starta lett i -16 idag.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Problemet med å trillestarte er vel i hovedsak at jeg ikke har noe sted å få fart, og ingen folk til å dytte. Og om det da ikke funker så står jeg midt i veien uten noe muligheter til å flytte meg.
Re: Bilen starter ikke.
Ja, drit kipt det da..hmm...nei, prøv med startkabler, og starter den da, har du enten ett dårlig batt, eller dårlig lading, eller begge deler.mortenolb skrev:Problemet med å trillestarte er vel i hovedsak at jeg ikke har noe sted å få fart, og ingen folk til å dytte. Og om det da ikke funker så står jeg midt i veien uten noe muligheter til å flytte meg.
Du kan måle ladinga over polene.
Re: Bilen starter ikke.
Vel, kom på at det kan være vann i dieselen. Lenge siden du bytta dieselfilteret?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Hakke fjerneste anelse. Var på service i oktober.ZZR-Erling skrev:Vel, kom på at det kan være vann i dieselen. Lenge siden du bytta dieselfilteret?
edit: Står drivstoffilter på fakturaen.
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Bilen starter ikke.
Bannet mye over det samme med dieselbil.
Som regel var det en av to ting, eller kombinasjon av begge: for lite strøm på batteri og/eller slitne glødeplugger.
For lite strøm er mitt tips. Lad batteriet (ring falck eller viking om du må ut), eller sjekk om en nabo har starthjelper eller startkabler.
Som regel var det en av to ting, eller kombinasjon av begge: for lite strøm på batteri og/eller slitne glødeplugger.
For lite strøm er mitt tips. Lad batteriet (ring falck eller viking om du må ut), eller sjekk om en nabo har starthjelper eller startkabler.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
MÅ ikke ut, sånn rent bortsett fra at jeg ikke har mat, men hadde endelig funnet en dag hvor det passa med å finne på noe med hu jeg prøver å legge inn aksjer hos
Ikke så rart at den ikke starter da, for det er ca. sånn livet mitt fungerer!
Uansett, heller litt mot strøm jeg også, men jeg er bare litt tiltaksløs når det kommer til å spørre fremmede om ting.

Uansett, heller litt mot strøm jeg også, men jeg er bare litt tiltaksløs når det kommer til å spørre fremmede om ting.

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Tørr å vedde alvorlig mye penger på at batteriet er nesten tomt.... Det er som regel det...
Note 4
Note 4
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Ja, altså, det var ikke det, men nå er det garantert det 
(nesten tomt, altså, kan godt hende det var for lite strøm)

(nesten tomt, altså, kan godt hende det var for lite strøm)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Kjør på med startkabler, så skal du nok se at den både gløder og starter som en klokke
Note 4
Note 4
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Da gjenstår det å finne noen som kan hjelpe meg med det!LordShaft skrev:Kjør på med startkabler, så skal du nok se at den både gløder og starter som en klokke
Note 4
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Bilen starter ikke.
Lad opp batteri eller bytt batteri og sjekk at det har OK kapasitet. Deretter kan du sette en vifteovn (med varmlufta opp) under motoren. Og den må stå der i minst 3 timer. Da blir alt varmt, inklusive diesel. Har alltid fungert for meg, i alle fall.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Okay, nå fikk jeg nettopp høre at jeg må ha startkabler med overspenningsvern pga. nyere bil? En kompis som hadde fått erfare all elektronikken som gikk til helvete av å ikke ha det.
Jeg innser jo at jeg har nøyaktig 0 av de tingene som blir foreslått her. Verken lader, startkabler, nytt batteri eller vifteovn
Jeg innser jo at jeg har nøyaktig 0 av de tingene som blir foreslått her. Verken lader, startkabler, nytt batteri eller vifteovn

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstandLordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4

Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Enten du bruker batterilader, booster eller startkabler skal rød+ klemme på rød+ pol og svart - skal på svart -pol på batteriet! Samme hvor mange motstridende forslag du får er det dette som er fasiten på et enkelt 12V batteri i bil.mortenolb skrev:Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstandLordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4Svart på svart pol er vel uansett ikke vanlig, eller?
Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå
10 kuldegrader er ikke kaldt nok til at sommerdiesel krystalliserer seg, så dette kan vi eliminere bort.
10 kuldegrader er kaldt nok til at vann fryser, og du kan ha tett dieselfilter hvis du har kondens på tanken. Selv om filteret var nytt i oktober! Løsningen her kan være vifteovn under dieselfilteret kombinert med kondensfjerner på tanken. Husk at du må ha spesiell kondensfjerner beregnet for dieselsystem!
Svakt batteri og derfor lav hastighet på startmotor er en dårlig kombinasjon med kald motor og kald diesel. Bilen din kan ha batteriet i bagasjerommet og lange batterikabler. Det er heller ikke akkurat positivt på veldig kalde dager. Men du skal likevel ha tilkoblingspunkter for batterilader og booster/startkabler i motorrommet, dermed nærmere startmotoren.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Den ene gangen jeg har brukt startkabler, på min forrige, mer primitive bil, så ble minus kobla til chassis?kjellv skrev:Enten du bruker batterilader, booster eller startkabler skal rød+ klemme på rød+ pol og svart - skal på svart -pol på batteriet! Samme hvor mange motstridende forslag du får er det dette som er fasiten på et enkelt 12V batteri i bil.mortenolb skrev:Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstandLordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4Svart på svart pol er vel uansett ikke vanlig, eller?
Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå
10 kuldegrader er ikke kaldt nok til at sommerdiesel krystalliserer seg, så dette kan vi eliminere bort.
10 kuldegrader er kaldt nok til at vann fryser, og du kan ha tett dieselfilter hvis du har kondens på tanken. Selv om filteret var nytt i oktober! Løsningen her kan være vifteovn under dieselfilteret kombinert med kondensfjerner på tanken. Husk at du må ha spesiell kondensfjerner beregnet for dieselsystem!
Svakt batteri og derfor lav hastighet på startmotor er en dårlig kombinasjon med kald motor og kald diesel. Bilen din kan ha batteriet i bagasjerommet og lange batterikabler. Det er heller ikke akkurat positivt på veldig kalde dager. Men du skal likevel ha tilkoblingspunkter for batterilader og booster/startkabler i motorrommet, dermed nærmere startmotoren.
Batteriet sitter i motorrommet, ja, så det er jo greit nok.
Med tanke på tett filter pga. vann; Det har jo vært minusgrader en periode nå, riktignok ikke så kaldt som 10, men mellom 3 og 5, uten at det har vært et problem?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Jeg må beklage at jeg tok for gitt at du kan å bruke startkabler....
Svart kabel skal på minus på batteriet til bilen du henter strøm fra og i chassis på din bil.... Rød skal selvfølgelig på pluss Polen på batteriet der du henter strøm fra og til ditt batteri på samme pol. Du skal ikke kveile ledningen rundt... Du skal bruke klemmene. Unngå kontakt mellom rød og svart klemme etter at de er koblet til bilen som du henter strøm fra.
Note 4
Svart kabel skal på minus på batteriet til bilen du henter strøm fra og i chassis på din bil.... Rød skal selvfølgelig på pluss Polen på batteriet der du henter strøm fra og til ditt batteri på samme pol. Du skal ikke kveile ledningen rundt... Du skal bruke klemmene. Unngå kontakt mellom rød og svart klemme etter at de er koblet til bilen som du henter strøm fra.
Note 4
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Andre enden på batterikabelen på minuspolen ER også koblet til chassis. Derfor kan du velge å koble svart startkabel på batteriet eller på chassis. Resultatet blir akkurat det samme.mortenolb skrev:Den ene gangen jeg har brukt startkabler, på min forrige, mer primitive bil, så ble minus kobla til chassis?kjellv skrev:Enten du bruker batterilader, booster eller startkabler skal rød+ klemme på rød+ pol og svart - skal på svart -pol på batteriet! Samme hvor mange motstridende forslag du får er det dette som er fasiten på et enkelt 12V batteri i bil.mortenolb skrev:Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstandLordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?
Note 4Svart på svart pol er vel uansett ikke vanlig, eller?
Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå
10 kuldegrader er ikke kaldt nok til at sommerdiesel krystalliserer seg, så dette kan vi eliminere bort.
10 kuldegrader er kaldt nok til at vann fryser, og du kan ha tett dieselfilter hvis du har kondens på tanken. Selv om filteret var nytt i oktober! Løsningen her kan være vifteovn under dieselfilteret kombinert med kondensfjerner på tanken. Husk at du må ha spesiell kondensfjerner beregnet for dieselsystem!
Svakt batteri og derfor lav hastighet på startmotor er en dårlig kombinasjon med kald motor og kald diesel. Bilen din kan ha batteriet i bagasjerommet og lange batterikabler. Det er heller ikke akkurat positivt på veldig kalde dager. Men du skal likevel ha tilkoblingspunkter for batterilader og booster/startkabler i motorrommet, dermed nærmere startmotoren.
Batteriet sitter i motorrommet, ja, så det er jo greit nok.
Med tanke på tett filter pga. vann; Det har jo vært minusgrader en periode nå, riktignok ikke så kaldt som 10, men mellom 3 og 5, uten at det har vært et problem?
Kondens på tanken gjør gjerne at vannpartikler i dieselen fryser til krystaller (gjerne kalt isnåler) og samler seg i filteret. På en dieselbil er dieselsystemer slik at en langt større mengde diesel enn motoren trenger pumpes gjennom filteret og fram til dieselpumpa, og så returnerer til tank (dette kalles returdiesel). Returdiesel er noen grader varmere når den returnerer, i hvert fall når motoren er blitt varm. Etter å ha kjørt en god stund vil derfor dieselen på tanken ha +grader selv om det er mange -grader ute. Isnålene vil derfor smelte etter hvert.
Bilen din er såpass ny at jeg vil tro den ikke har dyser slik eldre dieselmotorer har, men common rail med injectorer i stedet for dyser. Dette dieselsystemet krever ganske mye av filteret. Det er blant annet vannsensorer i filterhuset, og du får feilkoder/motorkutt dersom det registreres vann i filterhuset. Dette kan også være årsaken.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Bilen starter ikke.
Njaei, er ganske sikker på at jeg ikke har common rail. Ikke 100 %, men ganske.
LordShaft: Joda, jeg var nå relativt overbevist om at det var sånn det skulle kobles, det jeg skrev var til kjellv. Det er vel hele prosedyren jeg er mer skeptisk til, da jeg ikke har gjort det på 6 år
LordShaft: Joda, jeg var nå relativt overbevist om at det var sånn det skulle kobles, det jeg skrev var til kjellv. Det er vel hele prosedyren jeg er mer skeptisk til, da jeg ikke har gjort det på 6 år

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Ja, det er lov å være usikker... Hvertfall om en ikke har gjort det på en stund. Men jeg tror helt seriøst at dette er så lett som bare litt lav spenning på batteri. Det er ikke tent få ganger jeg har rykket ut å hjulpet bilister med startkabler. Å det er 99 av 100 ganger den enkleste løsningen som funker. Har du ingen bekjente som kan komme med bil å hjelpe deg?
Note 4
Note 4