Bilen starter ikke.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Anaxim
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Anaxim »

Lad opp batteri eller bytt batteri og sjekk at det har OK kapasitet. Deretter kan du sette en vifteovn (med varmlufta opp) under motoren. Og den må stå der i minst 3 timer. Da blir alt varmt, inklusive diesel. Har alltid fungert for meg, i alle fall.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Okay, nå fikk jeg nettopp høre at jeg må ha startkabler med overspenningsvern pga. nyere bil? En kompis som hadde fått erfare all elektronikken som gikk til helvete av å ikke ha det.

Jeg innser jo at jeg har nøyaktig 0 av de tingene som blir foreslått her. Verken lader, startkabler, nytt batteri eller vifteovn :P

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?
Bor du i nærheten av en Brannstasjon?

Note 4

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.
Rød på rød og svart på svart pol kan få det til å gnistre litt og dermed svi noen kretskort.... Har ikke de fleste bensinstasjoner booster i dag da?

Note 4
Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstand :P Svart på svart pol er vel uansett ikke vanlig, eller?

Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå :P

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:
LordShaft skrev:Ja overspenningsvern kan være en fordel å ha, men tror det skal gå bra om du setter rød på rød og svart i jord, karosseri på bilen.... Er helt sikker på at det er laget til slik på bilen din siden den har så mye elektronikk.

Note 4
Bor ikke nær verken brannstasjon eller bensinstasjon. Eller, kommer an på hva du mener med nært, men ikke gåavstand :P Svart på svart pol er vel uansett ikke vanlig, eller?

Får så mye motsigende forslag fra alle kanter at jeg heller mest mot å bare la være nå :P
Enten du bruker batterilader, booster eller startkabler skal rød+ klemme på rød+ pol og svart - skal på svart -pol på batteriet! Samme hvor mange motstridende forslag du får er det dette som er fasiten på et enkelt 12V batteri i bil.

10 kuldegrader er ikke kaldt nok til at sommerdiesel krystalliserer seg, så dette kan vi eliminere bort.
10 kuldegrader er kaldt nok til at vann fryser, og du kan ha tett dieselfilter hvis du har kondens på tanken. Selv om filteret var nytt i oktober! Løsningen her kan være vifteovn under dieselfilteret kombinert med kondensfjerner på tanken. Husk at du må ha spesiell kondensfjerner beregnet for dieselsystem!
Svakt batteri og derfor lav hastighet på startmotor er en dårlig kombinasjon med kald motor og kald diesel. Bilen din kan ha batteriet i bagasjerommet og lange batterikabler. Det er heller ikke akkurat positivt på veldig kalde dager. Men du skal likevel ha tilkoblingspunkter for batterilader og booster/startkabler i motorrommet, dermed nærmere startmotoren.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

kjellv skrev:
mortenolb skrev:

Note 4

Enten du bruker batterilader, booster eller startkabler skal rød+ klemme på rød+ pol og svart - skal på svart -pol på batteriet! Samme hvor mange motstridende forslag du får er det dette som er fasiten på et enkelt 12V batteri i bil.

10 kuldegrader er ikke kaldt nok til at sommerdiesel krystalliserer seg, så dette kan vi eliminere bort.
10 kuldegrader er kaldt nok til at vann fryser, og du kan ha tett dieselfilter hvis du har kondens på tanken. Selv om filteret var nytt i oktober! Løsningen her kan være vifteovn under dieselfilteret kombinert med kondensfjerner på tanken. Husk at du må ha spesiell kondensfjerner beregnet for dieselsystem!
Svakt batteri og derfor lav hastighet på startmotor er en dårlig kombinasjon med kald motor og kald diesel. Bilen din kan ha batteriet i bagasjerommet og lange batterikabler. Det er heller ikke akkurat positivt på veldig kalde dager. Men du skal likevel ha tilkoblingspunkter for batterilader og booster/startkabler i motorrommet, dermed nærmere startmotoren.
Den ene gangen jeg har brukt startkabler, på min forrige, mer primitive bil, så ble minus kobla til chassis?
Batteriet sitter i motorrommet, ja, så det er jo greit nok.

Med tanke på tett filter pga. vann; Det har jo vært minusgrader en periode nå, riktignok ikke så kaldt som 10, men mellom 3 og 5, uten at det har vært et problem?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg må beklage at jeg tok for gitt at du kan å bruke startkabler....
Svart kabel skal på minus på batteriet til bilen du henter strøm fra og i chassis på din bil.... Rød skal selvfølgelig på pluss Polen på batteriet der du henter strøm fra og til ditt batteri på samme pol. Du skal ikke kveile ledningen rundt... Du skal bruke klemmene. Unngå kontakt mellom rød og svart klemme etter at de er koblet til bilen som du henter strøm fra.

Note 4

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:
kjellv skrev:
mortenolb skrev:

Note 4

Den ene gangen jeg har brukt startkabler, på min forrige, mer primitive bil, så ble minus kobla til chassis?
Batteriet sitter i motorrommet, ja, så det er jo greit nok.

Med tanke på tett filter pga. vann; Det har jo vært minusgrader en periode nå, riktignok ikke så kaldt som 10, men mellom 3 og 5, uten at det har vært et problem?
Andre enden på batterikabelen på minuspolen ER også koblet til chassis. Derfor kan du velge å koble svart startkabel på batteriet eller på chassis. Resultatet blir akkurat det samme.
Kondens på tanken gjør gjerne at vannpartikler i dieselen fryser til krystaller (gjerne kalt isnåler) og samler seg i filteret. På en dieselbil er dieselsystemer slik at en langt større mengde diesel enn motoren trenger pumpes gjennom filteret og fram til dieselpumpa, og så returnerer til tank (dette kalles returdiesel). Returdiesel er noen grader varmere når den returnerer, i hvert fall når motoren er blitt varm. Etter å ha kjørt en god stund vil derfor dieselen på tanken ha +grader selv om det er mange -grader ute. Isnålene vil derfor smelte etter hvert.
Bilen din er såpass ny at jeg vil tro den ikke har dyser slik eldre dieselmotorer har, men common rail med injectorer i stedet for dyser. Dette dieselsystemet krever ganske mye av filteret. Det er blant annet vannsensorer i filterhuset, og du får feilkoder/motorkutt dersom det registreres vann i filterhuset. Dette kan også være årsaken.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Njaei, er ganske sikker på at jeg ikke har common rail. Ikke 100 %, men ganske.

LordShaft: Joda, jeg var nå relativt overbevist om at det var sånn det skulle kobles, det jeg skrev var til kjellv. Det er vel hele prosedyren jeg er mer skeptisk til, da jeg ikke har gjort det på 6 år :P

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Ja, det er lov å være usikker... Hvertfall om en ikke har gjort det på en stund. Men jeg tror helt seriøst at dette er så lett som bare litt lav spenning på batteri. Det er ikke tent få ganger jeg har rykket ut å hjulpet bilister med startkabler. Å det er 99 av 100 ganger den enkleste løsningen som funker. Har du ingen bekjente som kan komme med bil å hjelpe deg?

Note 4

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Ja, det er lov å være usikker... Hvertfall om en ikke har gjort det på en stund. Men jeg tror helt seriøst at dette er så lett som bare litt lav spenning på batteri. Det er ikke tent få ganger jeg har rykket ut å hjulpet bilister med startkabler. Å det er 99 av 100 ganger den enkleste løsningen som funker. Har du ingen bekjente som kan komme med bil å hjelpe deg?

Note 4
Faktum er vel at jeg har to venner. én kompis som bor i umiddelbar nærhet, og én som bor litt lenger unna. Han førstnevnte er i romsdal, og han andre føler jeg at det blir gæernt å høre om gidder å kjøre en time for å hjelpe :P

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Da kommer det helt an på hvor krise det er.... Eventuelt høre med en nabo om de kan hjelpe...

Note 4

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Da kommer det helt an på hvor krise det er.... Eventuelt høre med en nabo om de kan hjelpe...

Note 4
Er ikke krise-krise. Mer deprimerende :P Slang ut en facebookmelding om at jeg spanderer pizza på hvem enn som kommer og forsøker :P Får se om noen biter på.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Du bør vel kanskje presisere om det er grandiosa eller skikkelig pizza du spanderer :lol

Note 4

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

LordShaft skrev:Du bør vel kanskje presisere om det er grandiosa eller skikkelig pizza du spanderer :lol

Note 4
Haha, pizza er pizza! Neida, ikke noe grandis her, nei! Har jo ikke mat :lol

Svar