Bilen starter ikke.

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av mortenolb »

Vet ikke hvor mye jeg skal ytre her inne jeg. Ble kjøring på meg! :knegg :knegg
Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme :scratch :lol )

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Passat, om det var meg du prata til! :knegg men ja.

Angående batteri, er det sånn at jeg kan bare velge og vrake mellom hvor mye Ah? Søker på regnummeret mitt på biltema/torshov/hvorenn og får opp flere.

Er i tønsberg, ja. Rettere sagt Eik :P
Her finner du riktig batteri http://www.sonnak.com/ Tast inn reg.nummer og søk. (hold nede ctrl mens du klikker) Her kommer det fram alt du trenger å vite. Mål, innfesting, polstilling, Ah, kaldstarteffekt osv. Kaldstarteffekt er i grunnen viktigere enn Ah, det forteller hvor mye batteriet klarer å levere i startøyeblikket, ikke hvor mange timer det kan levere 1 amp.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av LordShaft »

mortenolb skrev:Vet ikke hvor mye jeg skal ytre her inne jeg. Ble kjøring på meg! :knegg :knegg
Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme :scratch :lol )
Som spådd.... Det er som regel det enkleste alternativet som er gale på denne tiden av året :thumleft



Note 4

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Vet ikke hvor mye jeg skal ytre her inne jeg. Ble kjøring på meg! :knegg :knegg
Booster funka fint. Ble vel bortimot 10 mil og. Satser på at den starter nå også(er ikke hjemme :scratch :lol )
Kjøring ja... Hardkjør da regner jeg med :yeyeye Både 10 mil bilkjøring og ridetur :lol

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av mortenolb »

Jaggu, haha! :lol

Jada, nå har jeg vært på biltema og kjøpt både lader og booster. Eneste problemet som oppstår er at jeg ikke kan se noe utekontakt jeg har tilgjengelig. Får se om jeg muligens får lada mens jeg er på jobb, det gjør vel nytta det også.
Er det bare å koble på laderen sånn direkte? Må ikke kobla av andre ting liksom? :P (Greit å være på den sikre sida, selv om jeg ikke helt ser muligheten til å koble av noe "fort og gæli" på bilen min)

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av jhn »

ZZR-Erling skrev:Jeg lader batteriet en gang i uka gjennom hele året. Når jeg er på nattevakt på jobb :thumleft
Jeg har lurt litt på dette ... har det noen praktisk nytte, eller er det mest bare for å kose litt med sykkelen?
Jeg lader batteriet på våren.
Jeg byttet batteri sist vår, det var da 7 år gammelt. Er det en akseptabel levetid?

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Barbarozza »

Kosing :sk?

Men batteriet har godt av vedlikeholdslading over vinteren. Jeg byttet ALDRI batteri på Hondaen min, den hadde jeg i 6 år, og batteriet var minst 3 år i den om ikke eldre.

Hadde eller har ikke en fancy CTEC eller lignende men en 35 år gammel 4 amps batterilader

16 A batteri, 4 A lading er maks = 4 timer fra 0, så jeg lada omtren 2,5 timer i Januar en gang

Og det samme dagen før jeg rulla ut sykkelen for første tur. Har alltid tenkt at det som fungerte glirmrende før, må funke like greit enda. Og jammen har det gjort det :knegg

PS har fortsatt ikke Ctec eller noe nyere greier

http://www.seatronic.no/pdf/Gylling/Sulfatering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Uten å ha bellegg for dette....men har prøvd nyere ladere og fått feil på samme batteri...men etter gamling metoden så kan det se ut til at det ble en liten desulfatering som skjedde og holdt liv i det

Og denne sulfateringa slipper du med en moderne lader over vinteren siden du slipper selvutlading
Sist redigert av Barbarozza den 27 des 2014, 20:22, redigert 1 gang totalt.
Memento mori

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av JohnnyTh »

Barbarozza skrev:Kosing :sk?

Men batteriet har godt av vedlikeholdslading over vinteren. Jeg byttet ALDRI batteri på Hondaen min, den hadde jeg i 6 år, og batteriet var minst 3 år i den om ikke eldre.

Hadde eller har ikke en fancy CTEC eller lignende men en 35 år gammel 4 amps batterilader

16 A batteri, 4 A lading er maks = 4 timer fra 0, så jeg lada omtren 2,5 timer i Januar en gang

Og det samme dagen før jeg rulla ut sykkelen for første tur. Har alltid tenkt at det som fungerte glirmrende før, må funke like greit enda. Og jammen har det gjort det :knegg

PS har fortsatt ikke Ctec eller noe nyere greier

http://www.seatronic.no/pdf/Gylling/Sulfatering.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Uten å ha bellegg for dette....men har prøvd nyere ladere og fått feil på samme batteri...men etter gamling metoden så kan det se ut til at det ble en liten desulfatering som skjedde og holdt liv i det

Og denne sulfateringa slipper du med en moderne lader over vinteren
Hvis man ikke har problemer med batteri, lading eller krypstrøm så bør det være unødvendig å lade når sykelen er i bruk. Jeg har aldri hatt behov for sånt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Barbarozza »

Nei enig :D men kulda er tøff om dagen, så det knekker mange batterier...greit å lade litt over vinteren. Kom ned riksvei 7 idag, i Sokna var det 19 minus....mens på Rallerud 5 km over var det 11 minus, og i Oslo 6.

Her hjemme er det 14 minus nå...og sykkelen min står i en tørr men ellers kald garasje så batteriet pleier å være ganske tomt nå i Januar og greit å lade det før det når de berømte 11,88 V
Memento mori

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Busa Trond »

Jeg har lest at dem store gutta man ikke tuller med sier at batteriet holder seg best om man lagrer det kaldt.
Det blir også sagt det at kulda tar knekken på batteriet.
Kaldt er kanskje ikke kaldt :scratch

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Barbarozza »

Busa Trond skrev:Jeg har lest at dem store gutta man ikke tuller med sier at batteriet holder seg best om man lagrer det kaldt.
Det blir også sagt det at kulda tar knekken på batteriet.
Kaldt er kanskje ikke kaldt :scratch
Jeg er bare en hjemmelært mekanikker på MC, så bær over med meg men altså

Men du skal oppbevare det tørt men kaldt og frostfritt....garasjen min er jo dypfryst nå.....det er tørt men for kaldt...altså ikke så bra. Kald er jo ikke det samme som frostfritt

Men man sier at selvutladinga halveres for hver ca 10 grad.Så det stemmer at det kan lagres kaldt så lenge det er fulladet når man setter det bort....men så var det minusgradene da...

Så lenge batteriet står i sykkelen har du strøm til instrumentpanel og klokka osv og det trekker litt, kanskje alarm også

Går spenninga under , jeg mener å huske ca 12,2-4 grader kan det begynne å ta skade, og detter det ned til 11,88 begynner det å sulfatere
Memento mori

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Jompa »

Minusgrader er ingen problem for et fulladet batteri.
Og et batteri kan godt tømmes helt for strøm uten å ta skade av det, men da tåler det ikke frost.
Det som kan ødelegge batteriet er vedlikeholdslading over lang tid, hvis du ikke har en lader som slår seg helt av når batteriet er fulladet.
Med langtids lading vil mye av syra fordampe, så den øverste enden av blyplatene blir utsatt for luft,
og begynner å oksidere.
Resultatet av det er tap av kapasitet og i noen tilfeller kortslutning.

Nytt batteri med skrulokk over cellene sånn atman kan etterfylle er en mye bedre investering enn vedlikeholdslader og annet fancy mikkmakk.
Tre mil hver vei til jobb, som mortenolb har, holder i massevis til å holde ett godt batteri fulladet,
selvfølgelig under forutsetning av en god dynamo og god forbindelse.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av Kmann »

Det å ha en liten forbruker på er heller ikke dumt, de fleste moderne sykler (som min GS fra 2000 :lol ) har jo slik lcd-klokke f.eks, det gjør at det skjer noe i batteriet hele tiden, og da holder det lenger, har jeg hørt da... Vel å merke ikke for stor forbruker som lys etc.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6985
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Minusgrader er ingen problem for et fulladet batteri.
Og et batteri kan godt tømmes helt for strøm uten å ta skade av det, men da tåler det ikke frost.
Det som kan ødelegge batteriet er vedlikeholdslading over lang tid, hvis du ikke har en lader som slår seg helt av når batteriet er fulladet.
Med langtids lading vil mye av syra fordampe, så den øverste enden av blyplatene blir utsatt for luft,
og begynner å oksidere.
Resultatet av det er tap av kapasitet og i noen tilfeller kortslutning.

Nytt batteri med skrulokk over cellene sånn atman kan etterfylle er en mye bedre investering enn vedlikeholdslader og annet fancy mikkmakk.
Tre mil hver vei til jobb, som mortenolb har, holder i massevis til å holde ett godt batteri fulladet,
selvfølgelig under forutsetning av en god dynamo og god forbindelse.
På et kurs jeg hadde hos Hellanor for et par år siden ble det faktisk anbefalt å langtidslagre batteri så kaldt som mulig. Faktisk ble det sagt at det beste var at batteriet var fulladet, og lagret i bunnen av fryseren!
Moderne batteri kan ellers ta skade av å bli tappet helt ned. Dette har jeg også opplevd selv.
Jeg hadde et halvbra startbatteri stående i seiljolla som ble kun brukt til lensepumpa. En gang jeg hadde dårlig tid og det var mye vann i båten satte jeg bare i gang pumpa, og forlot båten og lot det stå på. Jeg fikk ikke tid til å stikke ned igjen og koble fra. Da gikk pumpa til batteriet var helt tømt og stoppet av den grunn. Dette batteriet var ikke mulig å lade igjen neste dag. Prøvde også med startkabler for å sjokke det, uten at det tok lading. Dette var et moderne vedlikeholdsfritt batteri (altså uten skrulokk). Stadig flere batteri blir av denne typen, og vil nok om ikke lenge ta over hele batterimarkedet. Batteri blir nok mer og mer en forbruksartikkel (bruk og kast) som det meste annet. Dette skjer i takt med at stadig flere av oss bruker ikke tid på/har forstand på elementært vedlikehold. Trist for oss som har interesse for dette, men sånn er nok utviklinga :sorry

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bilen starter ikke.

Legg inn av LordShaft »

Det har nok litt å gjøre med at en del batteri utvikler knallgass når de blir ladet for lenge og gjerne får koke litt... Jeg vil påstå at mange med god peiling på vedlikehold og batteri har vært uheldig både en og to ganger med "gamle" typen batteri.
Vedlikeholdsfrie batteri er kommet for å bli.... Med alle de fordeler og ulemper dette medfører. Diskusjonen om det er flere ulemper enn fordeler skal ikke jeg begi meg utpå :thumleft

Note 4

Svar