Bilen starter ikke.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Bilen starter ikke.
Det nye innen batteri er agm så man slipper at blyet oksiderer, blyet er skiftet ut med glassfiber, men du har jo fortsatt syre som fordamper ved overlading, men ett batteri skal jo ikke bli overladet om man gjør det riktig da.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Bruker du en "inteligent" lader (elektronisk, ctec eller lignende) så blir ikke batteriet overladet.freddy123 skrev:Det nye innen batteri er agm så man slipper at blyet oksiderer, blyet er skiftet ut med glassfiber, men du har jo fortsatt syre som fordamper ved overlading, men ett batteri skal jo ikke bli overladet om man gjør det riktig da.
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Bilen starter ikke.
Konklusjonen min blir derfor at jeg bare skal beholde boosteren min, bruke den 35 års gamle laderen på 4 amp og lade som jeg bestandig har gjort
Da funker det år ut og år inn ! Minusgrader tiltross :) Det står i sykkelen også. keitete å ta det ut, ligger i ramma midt i sykkelen !
Dog diesel kjerra fikk nytt batteri og må si det ble noe mer behagelig :) Og mens jeg husker det...best å sette boosteren til lading
Godt nytt år !!

Da funker det år ut og år inn ! Minusgrader tiltross :) Det står i sykkelen også. keitete å ta det ut, ligger i ramma midt i sykkelen !
Dog diesel kjerra fikk nytt batteri og må si det ble noe mer behagelig :) Og mens jeg husker det...best å sette boosteren til lading

Memento mori
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Jeg bruker denne laderen:
http://www.sonnak.com/produkter/batteri ... -exide-127" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne kan stå på inn i solnedgangen og den vedlikeholder batteriet.
http://www.sonnak.com/produkter/batteri ... -exide-127" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne kan stå på inn i solnedgangen og den vedlikeholder batteriet.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bilen starter ikke.
http://www.hellanor.no/no/produkter/til ... dt_a_vite/" onclick="window.open(this.href);return false;
Regner med at den som har skrevet dette, har peiling.
Regner med at den som har skrevet dette, har peiling.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Bilen starter ikke.

I fjor sommer parkerte jeg Guzzien for helga....
Hadde vridd nøkkelen for langt til venstre,(parklys).
På mandagen skulle jeg ut å kjøre.
Alt helt dødt. Målte batteriet til litt over 6 volt.
Koblet til MC lader. På tirsdag ettermiddag fremdeles like dødt. (6 volt)
Dro frem den gamle billaderen.
Den sto og vibrerte på 4 amp noen timer, og morraen etter ladet den bare noen hundre mA.
Sykkelen starta med en gang, siden har batteriet vært i sykkelen.
Dette var et vedlikeholdsfritt 20Amp Biltema batteri.
Dette tålte iallefall dyputlading.

If it ain't broke, I'll break it.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Bilen starter ikke.
Tror det bare er akseptabelt med rust om du kjører rat look-bil, og da kan du vel ha rust på batteriet for å være kongen av rottene.
Re: Bilen starter ikke.
mortenolb skrev:Tror det bare er akseptabelt med rust om du kjører rat look-bil, og da kan du vel ha rust på batteriet for å være kongen av rottene.

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bilen starter ikke.
Synes det er ufint og dra inn daten til mortenolb her...Toven skrev:mortenolb skrev:Tror det bare er akseptabelt med rust om du kjører rat look-bil, og da kan du vel ha rust på batteriet for å være kongen av rottene.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: Bilen starter ikke.
Kjære vene
:-)å

Re: Bilen starter ikke.
Tålte og tålte..det har nok mistet litt av sin kapasitet, kapasitet som man vel sjelden trenger om alt er iorden og biken ikke er full av ekstrautstyr ala "Las Vegas Gold Wing".ejs skrev:![]()
I fjor sommer parkerte jeg Guzzien for helga....
Hadde vridd nøkkelen for langt til venstre,(parklys).
På mandagen skulle jeg ut å kjøre.
Alt helt dødt. Målte batteriet til litt over 6 volt.
Koblet til MC lader. På tirsdag ettermiddag fremdeles like dødt. (6 volt)
Dro frem den gamle billaderen.
Den sto og vibrerte på 4 amp noen timer, og morraen etter ladet den bare noen hundre mA.
Sykkelen starta med en gang, siden har batteriet vært i sykkelen.
Dette var et vedlikeholdsfritt 20Amp Biltema batteri.
Dette tålte iallefall dyputlading.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Bilen starter ikke.
De ordene var ikke de første jeg tenkte når jeg så bildet. :-)åmortenolb skrev:Kjære vene:-)å
Re: Bilen starter ikke.
Det medfører dårligere elektrisk kontakt...mao dårligere lading og dårligere "leveranse".Toven skrev:Hvordan er det med rust på polene? Lå merke til litt nå![]()
![]()
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bilen starter ikke.
........og fjernes lett med en stålbørste.
Etter att rusten er fjernet er det bare å spraye på en dæsh 5.56 e.l. så holdes den borte ei stund.
Etter att rusten er fjernet er det bare å spraye på en dæsh 5.56 e.l. så holdes den borte ei stund.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.