Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Olden »

Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.

Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer. :thumleft

Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)

detvarvondtdet
Innlegg: 269
Registrert: 01 apr 2014, 10:11
Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av detvarvondtdet »

Olden skrev:Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.

Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer. :thumleft

Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)

Fortsatt fornøyd med sykkelen? Sikler enda mer på den nå etter avgiftskuttene :yeyeye

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Rost »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.

April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.

Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.
Er klar over at folk er forskjellige og at man har ulike meninger om sykler. Tar alt med en klype salt, men når man er ny på dette er det uansett fint å høre litt hva de mer erfarne mener om dette med prøvekjøring ol.

Er blant annet dette med lengden på prøvekjøringen jeg også tenker litt på. Det er jo først etter en god del timer man virkelig merker hvordan sykkelen passer, og det er vel sjeldent man får prøvekjørt så lenge. Så er jeg selvsagt gira på å komme meg ut på veien med egen mc så fort som mulig til våren(har jo ingen mc pr dags dato), og da frister det ikke vente til april/mai, selv om dette sikkert hadde vært fornuftig. Jeg vil jo også tro at uansett hva jeg ender med nå, så er det stor sannsynlighet for at denne vil bli byttet ut etter noen sesonger.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

Rost skrev:
Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:Eg vil bere seie at en skal ta enkelte ting en leser med ei klype salt, av og til ei ei stor klype salt.
Folk er forskjellige og velger forskjellige. Noke som var dårlig for dei trenger ikke å bety at det ikke er for deg og vica versa.
Du komer til å få mangen forskjellige råd, noken gode og noken dårlig.

April mai så starter demo dager rundt om og då er det mulig å få prøvd litt ymse. Har en ikke tolmodighet til å vente så får en bare gå for maga følelsen. Noken bytter sykkler hyppigt og andre beholder sine i mangen år.
Om du bommer på første valget så er det ikke være en å selge. Det kan hende det tar et par tre forsøk å finne den riktige sykel, det kan hande du altid vil vere på let etter den perfekte.
Jeg er enig med deg, men jeg synes uansett det bør være rom for å vi gir råd ut fra egne erfaringer og preferanser. Det er vel det TS spør om her, så får det være opp til han og luke ut de svarene som ikke passer han. Valg av sykkel går mye på magefølelse.

Men jeg synes TS kanskje bør "peke" seg ut noen favoritter ut fra magefølelse for så og foreta en prøvekjøring av disse. Jo lenger du får prøvekjørt jo bedre. Du kan sitte ekstremt godt på en sykkel etter 5 mil på veien, men det er først når man runder dagsetapper på 30 mil ++ man kjenner om sykkelen er noe for deg.
Er klar over at folk er forskjellige og at man har ulike meninger om sykler. Tar alt med en klype salt, men når man er ny på dette er det uansett fint å høre litt hva de mer erfarne mener om dette med prøvekjøring ol.

Er blant annet dette med lengden på prøvekjøringen jeg også tenker litt på. Det er jo først etter en god del timer man virkelig merker hvordan sykkelen passer, og det er vel sjeldent man får prøvekjørt så lenge. Så er jeg selvsagt gira på å komme meg ut på veien med egen mc så fort som mulig til våren(har jo ingen mc pr dags dato), og da frister det ikke vente til april/mai, selv om dette sikkert hadde vært fornuftig. Jeg vil jo også tro at uansett hva jeg ender med nå, så er det stor sannsynlighet for at denne vil bli byttet ut etter noen sesonger.
Du kan dra på jordomreise med en hvilken som helst sykkel, men noen sykler gjør at du må ta oftere pauser. De turene jeg har vert på har det vel sjelden blitt mer enn rundt 15 mil i strekk. Man stopper jo alltids inii mellom for å fylle litt bensin og for å ta seg en kjapp kaffe etc. 10-15 mil hadde sikkert selv jeg klart på en R-sykkel. Går du for en street sykkel med litt mer oppreist sittestilling så skal det vel mye til for at du kan trå veldig feil uansett. Du vil uansett ikke finne den perfekte sykkel i ordets rette forstand da preferansene dine med stor sannsynlighet vil endre seg under veis.

Når jeg bestemte meg for å ta lappen så hadde jeg sett for meg hvordan min motorsykkel tilværelse skulel bli. Jeg skulle kjøre "inn i solnedgangen" med en buldrende cruiser med høy comfort og som for meg i førsten hadde formidable mengder med krefter. Alt stemte dog med mine tanker den dagen jeg fikk lappen. Jeg dro på lange turer. Kjørte Trollstigen/Geiranger/Atlanterhavsveien etc. opp til flere ganger og var ved siden av dette med på flere treff her inne hvor vi beveget oss mot vestlandet. Så ja, jeg opplevde å kjøre inn i solnedgangen og den totale opplevelsen jeg fikk var ubeskrivelig. Jeg mener den dag i dag at jeg valgte rett sykkel som første sykkel og grunnen til sykkelen passet så bra til meg var at jeg ikke hadde noe sammenligningsgrunnlag. I mitt hode var en cruiser en sykkel som hadde overlegen komfort.

Etter drøyt 20.000km. på denne så merket jeg at 90 graders vinkel ikke var bra for ryggen. demperne var ganske harde og vandringen var kort. Etter at jeg begynte å bli varm i trøya samt kjørte sammens med andre langt mer erfarne motorsyklister med langt sprekere sykler så følte jeg cruiseren gikk fra og være nettopp det den er bygget for, en cruiser, til noe som hold meg tilbake. Jeg ville så gjerne henge på andre samt kjøre mer aktivt men sykkelen nektet å lystre. Derfor så sto jeg litt mellom barken og veden. Jeg viste at hvis jeg skulle ha en mer "svingvillig" sykkel så måtte komforten ned. (trodde jeg). Men jeg var fast bestemt på noe litt mer lekent så jeg gikk etter mye om og men for en Street Triple R.

Jeg fikk kun noen minutters prøvekjøring og inntrykket jeg satt igjen med var at dette måtte jeg vende meg til for man satt ikke like godt på denne følte jeg. jeg satt ikke vondt, men ikke like godt som på cruiseren. Men etter ca. 2000km med denne og en dagsetappe på 35mil sammenhengende uten stopp så ble jeg overrasket over at jeg ikke hadde vondt ett eneste sted. Grunnen tror jeg er at man sitter mer aktivt på sykkelen. Man beveger seg litt frem og tilbake hele tiden. Man sitter også med beina litt i "spenn", men ikke i sån spenn som er ubehagelig. Man sitter på en måte litt mer "fast" på sykkelen og det føles faktisk mer trygt enn å sitte henslengt på en cruiser. man får liksom ikke holdt fast kroppen på samme måte.

Så ironisk nok så mener jeg at mitt førstevalg av sykkel var riktig, selv om det til slutt ble konvertering til noe annet. Jeg tror sjansen for at jeg hadde endt i en ulykke med Street Triplen er langt større da den innbyr til litt mer aktiv kjøring, og aktiv kjøring med gasspådrag etc. er ikke mye forenerlig med glovarmt førerkort, selv om jeg har 20 års erfaring i trafikken med klasse B. Det er mye krefter man skal temme. En Street Triple R i likhet med de fleste andre sykler gjør 0-100 på rundt 3sek. og det er like bra som klodens raskeste superbiler til mange millioner. Men som motorsyklist så må man også tenke på balansen, samt at man er veldig mye mer utsatt hvis noe skulle skje.

Jeg hadde en kompis som kjørte seg ihjel på MC og jeg kjenner flere andre som har omkommet. Jeg kjenner enda flere som har vert utfor ulykker og i disse tillfellene var det rett og slett fart i forhold til erfaring som var problemet. Dem hadde hatt lappen på klasse A i alle år, men kjøper seg en sykkel i ny og ne for å teste litt. Da går det som det ofte gjør, nemlig galt. Mange her inne er født på en motorsykkel og kjører ekstremt mye hvert år så jeg tror nok erfaringen blandt de fleste medlemmer her i forumet er hakket høyere enn snittet. Unntak finnes så klart, som feks. undertegnede.

Så konklusjonen min er at du kanskje bør kjøpe den sykkelen du liker best etter prøvesitting (hvis du ikke vil vente til ut på sommeren). Uansett hvilken sykkel du velger så vil du vokse deg fra den på sikt. Med en såkalt nakensykkel/Streetsykkel så skal det mye til for at akkurat DU skal sitte vondt på denne. Så sant du ikke lider av ryggplager eller andre ting fra før av som du må ta hensyn til.

jeg veier rundt 100kg. og er 1.82 høy. Altså ikke akkurat en A4 kropp for å si det sån, men jeg sitter regelrett perfekt på en en sykkel som Street Triple R. Men etter noen måneder/år så vil sikkert også denne byttes ut og da kan det hende jeg har andre preferanser og sikter til andre sykkeltyper. Hvem vet... :thumleft

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Olden »

detvarvondtdet skrev:
Olden skrev:Jeg kjøpte min sykkel ny i januar 2014.

Denne gangen var det snø ute og jeg fikk kun sitte på sykkelen. Denne modellen var den første som er laget, og da er det ikke så mange som har kjørt disse som kunne komme med innspill. Her måtte jeg ta youtube til rådighet å se på alt som var lagt ut av denne sykkelen! :-)
Jeg prøvesatt i butikken, og tok en sjanse på at dette var det jeg ville ha!
Det viser seg at dette var sykkelen for meg. Veldig behagelig sykkel til å se så aggressiv ut.
I sommer hadde jeg dagsetapper på 80-100mil uten særlige problemer. :thumleft

Forhandler hadde ingenting å gå på når jeg ville prute på prisen. Vi ble til slutt enige om at første service kunne jeg få gratis. :-)
Jeg kjøpte også helt nytt kjøreutstyr (Dress og hjelm), og når jeg var innom så var det januar salg så jeg fikk optill 35% rabatt på alt. :-)
Fortsatt fornøyd med sykkelen? Sikler enda mer på den nå etter avgiftskuttene :yeyeye

Jeg er storfornøyd med sykkelen! ;-) Den kan absolutt anbefales, for det er en skikkelig allrounder med mye morrofaktor! :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av LordShaft »

Det som ofte slår meg, er at det kommer mange råd angående sykkel..... som om du kjøper sykkel og skal ha denne resten av livet. :-k

En ting er helt sikkert.... Den beste sykkelen er din neste!!! :thumleft

Jeg startet først med en VFR 800.... Likte denne godt, for at den så ut som en R sykkel, og hadde gode tur egenskaper.... Jeg skulle jo kjøre på masse langturer (noe jeg gjorde)
Men etter noen sesonger fant jeg fort ut at sittestilling og motor ikke var helt optimalt for meg. Jeg måtte prøve å feile. Jeg hadde så uendelig mye gøy på den VFR'en... men viste at jeg skulle oppgradere (det var jo ikke drømmesykkelen)

Når det kommer til førstesykkel, prøvesitt.... kjenn på sykkelen og velg med hjertet! Alt annet vil ikke du ha så peiling på. Hvordan en sykkel skal kjennes ut å sitte på, eller hva du skal kjenne etter på korte prøveturer er noe du vil tilegne deg over tid.
Konsentrer deg nå først om å lære å kjøre sykkel.... Mestre den oppgaven det er å ferdes i trafikken på 2 hjul.... Og ikke minst, KOS DEG!

Så kan du etterhvert se at du ikke må finne en større, mer turvennlig, mindre, raskere, bedre osv osv sykkel senere! Noen liker mora, andre liker datteren.... jeg må si at jeg liker både mor, datter og bestemor :lol

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23352
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Noen liker mora, andre liker datteren.... jeg må si at jeg liker både mor, datter og bestemor :lol
Gris! :notlistening

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Spørsmål ved kjøp av helt ny mc

Legg inn av LordShaft »

Heldiggris vil jeg si :prop:

Svar