Hva tror folk om Yamaha MT 09 Tracer?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: Hva tror folk om Yamaha MT 09 Tracer?

Legg inn av ojda »

Nå sa de vel også ca 4 min ut i filmen det var linket til her,
at demperne var 50% stivet opp og hadde 50% bedre demping.
Tror ďette blir en flott TDM-arving jeg :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Legg inn av Tobben84 »

Ja, de sa så på testen der. Merkelig at forhandleren jeg snakket med sa at det var helt likt drivverket og fjæring, og med en del ekstra kilo valgte jeg da å melde pass. Ser ut som en veldig kurant sykkel det der, men utseende blir jeg ikke 100% tilfreds med.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev:Ble mye i favør av Triumph her :D Det er uten tvil fine sykler med både sjel og stor kjøreglede. Tror nok det er litt mer enn plast og vindskjermen som skiller Tracer fra den "vanlige" MT 09. I følge denne testen https://www.youtube.com/watch?v=AdnLnCxGEtw oppgir journalisten at de blant annet har gjort en del endringer i oppsett på demperne. Det er også en annen sadel og et bredere styre på Tracer, men det er helt klart en touringvariant av MT 09 vi snakker om her og ikke en vesentlig annen sykkel. Motor, driverk, ramme og bremser er det samme.

Det er uansett flott å få respons og synspunkter, tusen takk! Det er mange meninger om hvilket merke og modell som er best, det gjør det jo bare artig og heldigvis finne det ingen eksakt fasit her. Til syvende og sist er det magefølelsen og hva man selv har mest tro på som teller mest.
Jeg ser at det er flere som snakker noe nedsettende og tvilende om bakdemper og grusveiegenskaper til Tracer. Det skal bli litt spennende og se utover sesongen når folk har fått prøvd den i forskjellige element. Modellen er helt ny, knapt noen har prøvd annet enn prototypene ennå, så det er nok litt tidlig å dømme den.
Den har fått samme instrumentet som nye Super Tenere, eneste forskjell er skalering av turtall som nødvendigvis måtte endres. Men med den sittestilling, fotvinkel, bredt styre, flere kjøremodus og traction control tror jeg utgangspunktet er veldig bra også for grusvei.
Tracer er ikke lett å plassere i noen eksisterende kategori. Det var heller ikke TDM! Den har på samme måte som TDM litt av alt, og blir derfor en god allrounder. Den kan brukes til, og være godt til det aller meste slik TDM var og er. Jeg trodde den fikk ny og lengre svingarm enn MT-09. Men det gjorde den ikke. Bare bakramma som ble lengre for å gi lengre og bedre sal, og bedre komfort for to. Men med MT-09 sin korte svingarm og samme heftige motor blir den nok like bakhjulsvillig som sin ett år eldre bror. 27 hk mer enn TDM 900 skal nok gjøre jobben også vil jeg tro!

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

kjellv skrev:
Ketil skrev:Ble mye i favør av Triumph her :D Det er uten tvil fine sykler med både sjel og stor kjøreglede. Tror nok det er litt mer enn plast og vindskjermen som skiller Tracer fra den "vanlige" MT 09. I følge denne testen https://www.youtube.com/watch?v=AdnLnCxGEtw oppgir journalisten at de blant annet har gjort en del endringer i oppsett på demperne. Det er også en annen sadel og et bredere styre på Tracer, men det er helt klart en touringvariant av MT 09 vi snakker om her og ikke en vesentlig annen sykkel. Motor, driverk, ramme og bremser er det samme.

Det er uansett flott å få respons og synspunkter, tusen takk! Det er mange meninger om hvilket merke og modell som er best, det gjør det jo bare artig og heldigvis finne det ingen eksakt fasit her. Til syvende og sist er det magefølelsen og hva man selv har mest tro på som teller mest.
Jeg ser at det er flere som snakker noe nedsettende og tvilende om bakdemper og grusveiegenskaper til Tracer. Det skal bli litt spennende og se utover sesongen når folk har fått prøvd den i forskjellige element. Modellen er helt ny, knapt noen har prøvd annet enn prototypene ennå, så det er nok litt tidlig å dømme den.
Den har fått samme instrumentet som nye Super Tenere, eneste forskjell er skalering av turtall som nødvendigvis måtte endres. Men med den sittestilling, fotvinkel, bredt styre, flere kjøremodus og traction control tror jeg utgangspunktet er veldig bra også for grusvei.
Tracer er ikke lett å plassere i noen eksisterende kategori. Det var heller ikke TDM! Den har på samme måte som TDM litt av alt, og blir derfor en god allrounder. Den kan brukes til, og være godt til det aller meste slik TDM var og er. Jeg trodde den fikk ny og lengre svingarm enn MT-09. Men det gjorde den ikke. Bare bakramma som ble lengre for å gi lengre og bedre sal, og bedre komfort for to. Men med MT-09 sin korte svingarm og samme heftige motor blir den nok like bakhjulsvillig som sin ett år eldre bror. 27 hk mer enn TDM 900 skal nok gjøre jobben også vil jeg tro!
I mine øyne hadde TDM`n to graverende mangler :redface For lite krefter, og for smalt styre :-k
Jeg synes det lukter "Brukssykkel" av denne.
Skakke ha :redface , men skal definitivt prøvekjøres under sessongen :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Fikk tatt en titt på en Tracer i dag og falt litt for den ;)

Her er en video av Chaseontwowheels fra romjulen hvor han prøvekjører den..

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Zu7FKqMS-4I[/video]

Skal se å få prøvekjørt om det blir tilbudt noe sted!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Min mening etetr å ha sett videoen er at den ser mer gjennomført ut enn MT09 med tanke på displayet. Virker som en fin touringsykkel med nok av krefter. Lyden synes jeg dog var litt tam til å være en slik type sykkel. Jeg synes slike sykler kler litt mer "smell" i potta. Noe ala Ducati Hypermotard etc. Fargemessig synes jeg den var litt kjedelig, men som sagt helt greit.

Personlig ville jeg nok ut fra utseendet mye heller gårr for en Tiger 800.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Jeg får mer og mer lyst på denna, jeg! Sterk kandidat til neste sykkel, selv om dét blir lenge til.

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Bjerknez skrev:Min mening etetr å ha sett videoen er at den ser mer gjennomført ut enn MT09 med tanke på displayet. Virker som en fin touringsykkel med nok av krefter. Lyden synes jeg dog var litt tam til å være en slik type sykkel. Jeg synes slike sykler kler litt mer "smell" i potta. Noe ala Ducati Hypermotard etc. Fargemessig synes jeg den var litt kjedelig, men som sagt helt greit.

Personlig syntes jeg Race blue fargekomboen er veldig fin :) Syntes selv at sykkelen ser litt kjedelig ut på bildene, var noe helt annet å se den i virkeligheten!

Ser at MT-09 Akropovic potta passer til Tracer og, men utifra videoer ser det ut til at db-killer må ut for at den blir noe lyd uansett :-/

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

jongsanim skrev:
Bjerknez skrev:Min mening etetr å ha sett videoen er at den ser mer gjennomført ut enn MT09 med tanke på displayet. Virker som en fin touringsykkel med nok av krefter. Lyden synes jeg dog var litt tam til å være en slik type sykkel. Jeg synes slike sykler kler litt mer "smell" i potta. Noe ala Ducati Hypermotard etc. Fargemessig synes jeg den var litt kjedelig, men som sagt helt greit.

Personlig syntes jeg Race blue fargekomboen er veldig fin :) Syntes selv at sykkelen ser litt kjedelig ut på bildene, var noe helt annet å se den i virkeligheten!

Ser at MT-09 Akropovic potta passer til Tracer og, men utifra videoer ser det ut til at db-killer må ut for at den blir noe lyd uansett :-/
Det blir nok god lyd når du drar på litt og ellers ser den bra ut så har den falt i smak er det vel bare løp å kjøp.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Joda, det er sant som du sier. Det er mange som står og ruser på tomgang for å høre på lyden og lyden er jo ofte en helt annen når man faktisk drar på litt.

Når det er sagt, så ble jeg positivt overasket over at Yamaha har lagt vesentlig mer penger i displayet. Egentlig så liker jeg sykkelen relativt godt. Jeg synes fronten virker litt "snill" selv om den ser bra ut og bakenden (tail tiddy'en) var jo bare helt grusom, men den kan jo lett byttes ut heldigvis. Fargen var litt kjedelig, men regner med man kan endre denne også.

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Uten å ha peiling og bere tipper, men er ikke displayet fra xt1200?

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Kawagutten skrev:
jongsanim skrev:

Det blir nok god lyd når du drar på litt og ellers ser den bra ut så har den falt i smak er det vel bare løp å kjøp.
Hadde man bare hatt ubegrensede midler ;)

Fikk høre at jeg kan få prøvekjørt den ved fint vær etter lørdag, så da blir det nok en testkjøring etterhvert! Spørsmålet er om det er fornuftig å teste den når det er ikke-optimale forhold... Er vel kaldt i asfalten en god stund til(?)...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

KawaJens skrev:Uten å ha peiling og bere tipper, men er ikke displayet fra xt1200?
Ja, det er samme som på nye Super Tenere! Eneste forskjell er turtallsskaleringen, Traceren har noe høyere turtall enn Xtn.

Brukeravatar
jongsanim

Legg inn av jongsanim »

Var og tittet på den igjen i dag hos Yamaha Vinterbro, og de hadde den i "Race-blue" farge komboen.. Jeg trodde det var mer hvit-farge på tanken men det er sølv (viser at bilder kan lyve litt) og blåfargen var dypere/mer lilla enn forventet..

Nådde fint ned med tærne/tåballene (joggesko) så den er ikke for høy, men det går også å få senkesett sa de.

I motsetning til sist gang jeg kjøpte ny sykkel (Yamaha Bolt) SKAL jeg vente og prøvekjøre før jeg tar en avgjørelse, men det kribler alltid litt i fingrene og brenner litt i lomma når man ser på ny sykkel :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Her test og detaljer:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=Zu7FKqMS-4I[/video]

Svar