Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38176
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av AJ »

Gikk du glipp av den kan du se og lese den her:

http://www.kongehuset.no/tale.html?tid= ... 47&scope=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Så er spørsmålet: hvilke tanker gjør deu deg om årets tale fra Kongen?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Svein2 »

Antagligvis er det noe gæli med meg og de meningene som jeg har men talen var
fin den selv om jeg gruer meg til å se Erna på TVn.`

Jeg har aldri skjønt hvorfor de skal sende så jævli mye penger ut av landet når så mange bygdeskoler,
sjukehjem og andre offentlige tjenester som vi i Norge har nytte av, legges ned eller fusjoneres med større enheter.
Nærhet til det man har av offentlige tjenester er viktig.

Det var mye fokus på mobbing, javel , jeg tror faktisk når jeg tenker meg om at jeg selv har mobbet noen
og blitt mobbet selv men noe må man da tåle. Far min sa at jeg ikke måtte kjenne så godt etter hvis det er noe galt.
Det hette forresten erting på den tida og det ble ikke satt så mye fokus på det,

http://www.glomdalen.no/Kongen_nevnte_V ... -7465.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

Erting heter erting i dag også, og det er noe ganske annet mobbing
Ang u-hjelp o.l. så tror jeg ikke det påvirker skolenedleggelser så voldsomt mye ... vi har egentlig penger nok her i landet til både det ene og det andre.
Kongens tale var sikkert fin nok ... full av fine ord som koker ned til at vi må være snille med hverandre. Det er jo fint, men slike taler er vel stort sett virkningsløse. Men kongen mente nok sikkert hvert eneste ord helt oppriktig.
Statsministerens tale er det litt værre med, den crasher som regel litt med den politikken som faktisk føres ... uavhengig av regjeringens farge.
Den har vel som formål å prøve å hjerteliggjøre en ofte hjerteløs politikk.
Jeg ser på disse talene som betydningsløse juletradisjoner, akkurat som sjokoladekalenderen ... bare noe lavkvalitets søtsaker som ikke er godt for noe.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

Det var litt morsomt å høre talen til kongen etter min egen lille "tale" som jeg la ut på facebook siden min for mine venner. Mye samme tanker vi nok hadde, så hvis noen vil lese så er min her:
Hei alle Facebook venner! En liten nyttårs tale jeg bringer med tanker om det en og det andre :-)

Året 2014 er snart historie på godt og vondt. Som de fleste år før dette så er årene preget av en sinuskurve. Det går opp og ned. Ikke bare føler vi det personlig, men det preges av nyhetsbildet for hele verdens befolkning. Det er ikke bare ”meg”. Etter hvert som vi blir eldre så går det mer eller mindre opp for de fleste av oss, hva som er viktig og hva som ikke er viktig. I alle fall var det slik før i tiden.

Nå for tiden kan det virke som om hele verdens befolkning synes andre ting er viktigere nå enn før i tiden. Nå for tiden er personlig fremgang viktig. Nå for tiden er jobb, hus, bil, båt og hvor mange ”likes”, hvor mange ”followers” eller hvor mange venner man har på facebook viktig. Bloggere er også dukket opp som lyn fra klar himmel. Bloggerne skriver om seg selv og andre…..på sosiale digitale medier. Det handler om å fortelle medaljens forside på sosiale medier. Medaljens bakside……..den må ingen få vite.

”Norge er et godt land og bo i”, de fleste har økonomisk velstand, vi får rimelig legebehandling både hos legen og på sykehus, alle som vil får et tak over hodet og mat på fatet. De fleste har et eget bosted, et TV eller radio, en telefon eller en datamaskin. De fleste får vite hva som skjer rundt dem… de fleste får vite hva som skjer i verden eller med dem man kjenner……men gjør vi det? Får vi vite sannheten om hva som skjer i verden, får vi vite hva som skjer med dem vi kjenner eller enda verre….vet vi hvordan vår venn har det ?

Tilsynelatende har vi det godt når vi klager over skattetrykket, bompengene eller hullet i veien der vi kjører til jobben hver dag. Tilsynelatende har vi det godt når vi legger ut bilder av fester, den nye bilen, i skibakken eller på ferien. Tilsynelatende har vi det godt på sosiale medier…..i den digitale verden.

Men hvordan har vi det i den virkelige verden, den verden vi levde i før, da vi var et menneske.

Kan man faktisk si at man hadde det bedre før? Da vi fikk nyhetene via papiravisen, da vi måtte si hvor vi skulle og holde tiden da vi skulle komme hjem. Man kunne jo ikke bare ringe og si vi ble forsinket, eller skrive på facebook at vi var på Flesland i stedet. Var det bedre før da menneskelighet var viktig face to face, da man måtte si hva man mente med stemmen i stedet for en sms eller en digital setning.

Kan man si at det faktisk kan være bedre som menneske i et land som ikke er så velstående som Norge. Det kan være…….men vi skal være glad for at vi bor i Norge. Tross alt så har våre forfedre skapt et grunnlag som vi skal ta vare på og være stolte av. Men vi må jaggu ta vare på det for nå er vi i ferd med å ødelegge det.

Hvordan er det å være et menneske, vi har nesten glemt det. Når vi møter en vi kjenner eller for den saks skyld en venn, så er standard åpningskommentaren til en gjennomsnittelig nordmann, ” Hvordan går det?”. Og svaret er i 99 % av tilfellende like standard; ”Jo… det går bra”. Av og til kan vi driste oss til et par ord til; ”Lenge siden, har du det bra?”. Og i 99% av tilfellene svarer vi; ” Jo….kan ikke klage, og du?”

Men er dette sannheten? Hva om vi kunne lagt til noen ord til; ” Hei Johnny! Nå er det jaggu lenge siden jeg har snakket med deg. Hva har du drevet med siden sist og hvordan har du hatt det?” Ikke store forskjellen, men kanskje nok til at man setter i gang en viktig samtale. Man kan jo ikke bare si at ting ikke går bra, eller at vi ikke har det bra. På facebook står det jo at vi har det toppers.

Har vi glemt hvordan det er å være menneske? Har du kjent på følelsen det er å sitte på fjellet alene foran teltet og se solen gå ned, fisken du selv har fisket ligger og putrer på bålet. Telefondekning har du ikke, ingen å snakke med kun deg selv. Ingen digitale forstyrrelser, kun deg som menneske og naturen. Det er fantastisk å være et menneske der og da.

Har du kjent på følelsen det er å ta hånd om et hjelpeløst dyr, være empatisk ovenfor en skapning som ikke har bedt om situasjonen det er kommet opp i. Det er fantastisk å være et menneske der og da.

Har du kjent på følelsen det er å strekke ut en hånd til en du kjenner eller en venn. Du vet ikke hvordan vedkommende har det, men du er der. Man trenger ikke si så mye, bare sitte der og lytte. Trenger ikke være ord. Man kan lytte selv om det ikke blir sagt noe. Det er fantastisk å være et menneske der og da.

Eller har vi glemt det?

Man leser, hører og ser selvfies av mennesker man kjenner fra storslåtte ferieturer til fjerne land eller spektakulære eventyr.

Man leser om ungdom som sliter med dette tilsynelatende perfekte samfunn. Noen takler det rett og slett ikke, det blir for mye. Man blir mobbet. Noen som kanskje kunne vært en som blir mobbet er faktisk også mobberen. Det er jaggu ikke lett for en ungdom i dag, vi kan være sjeleglad som vokste opp uten mobil og datamaskin.

Man leser om dyretragedier, der mennesker flår av pelsen, kutter ben og haler av og drukner levende vesener i bur. Utrydder arter som aldri kan erstattes og står frem med historier som skal gjøre menneskene til dommere og rettbyrdige.

Vi ser naturen rundt oss raseres av trangen til økonomisk og velstående vekst.

Vi ser tragedier der mennesker blir utsatt for terror, sult og fryktelige sykdommer. Man ser kjente personer stå frem med sine menneskelige problemer på tross av at vi trodde disse menneskene var perfekte. Media og sosiale medier på godt og vondt. Bør vi dele på våre goder, kan det skape en mer balansert verden. Vet vi basert på digitale fora om den vi kjenner har det bra eller om verden er spinna gær’n.

Er vi i ferd med å miste taket. Kan vi snu trenden? Har vi mistet troen og evnen til og ”bare” være et menneske?

Selv tenker jeg en del på dette, 2014 har vært som en sinuskurve. Ikke alt vi kan gjøre noe med, slik er det bare. Vi er tross alt ”bare” et menneske.

Det vi kan gjøre er å tenke litt over våre handlinger og ord. Vi kan rekke ut en hånd, være tilstede og lytte. Noen ganger ser vi hvor sårbar mennesket er, vi er tross alt ”bare” et menneske.

Vi skal ikke fortelle andre hvordan de skal leve, hva de har gjort feil eller hvordan de skulle gjort ting annerledes. Ingen andre en deg selv vet hvordan akkurat du har det, eller hvordan din situasjon er. Vi har jo sett at det som står skrevet i sosiale medier eller hva en såkalt ”venn” har skrevet, ikke alltid er den fulle sannhet. Ingen andre er lik deg selv eller har det akkurat på samme måten. Det som funker for deg, funker nok ikke for en annen. Lett?.......nei. Vi er jo tross alt ”bare” et menneske.

Noen har fått stilt inn kompasset litt galt og kommet ut av stien. Alle kan ikke bare gjøre fremskritt, man leser om dem hele tiden. Noen ganger kan det være lurt å stoppe opp og finne ut hvor man befinner seg før man går fremover. Hjelp vedkommende med å rette kompasset men ikke nødvendigvis fortell hvordan du pleier å gjøre det. Vi trenger kun å være et medmenneske som forstår at en kompasskurs er vanskelig å sette. Ofte er det all hjelpen som trengs.

Men hva er så galt i og ”bare” å være et menneske???

Mitt nyttårsforsett er å bestrebe etter og ”bare” være et menneske. Ikke å forsøke å lage fred i verden, ikke forsøke å løse miljøproblemene på kloden, ikke forsøke å lage Noas Ark og redde alle verdens arter fra utryddelse. Heller ikke å forsøke og ”hjelpe” alle mine ”venner” på facebook eller ute i syberspacen med å løse eventuelle små eller store problemer. Nei rett og slett å forsøke å være ”kun” et menneske.

Kanskje å stoppe noen som mobber ved å si i fra, kanskje bruke stemmeretten på å styrke fellesskapet i stedet for økonomisk vekst. Kanskje å spare litt på strømmen, resirkulere mer, kjøre mer miljøvennlig og støtte en dyrevern eller en naturvern organisasjon. Være mer tilstede for mine barn og min familie, de er tross alt det aller viktigste når alt kommer til alt. Tenke meg litt om hva jeg sier til et annet menneske, det som virker helt normalt for meg kan jo være både støtende og vanskelig for et annet menneske å høre. Rett og slett å forsøke å være ”kun” et menneske. Rett og slett vise at jeg forstår at en kompasskurs er noe herk å sette.

Jeg oppfordrer alle andre til å legge dette inn i tillegg til de andre kanskje ikke fullt så viktige nyttårsforsettene. Da……….da har jeg en tro på menneskene og at verden kan bli et godt sted for alle.

Ønsker dere alle et riktig godt nytt år og takker for det året som har gått. Ser frem til et nytt og spennede år!!!!
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av norse900 »

God og tankevekkende tale, Bringisen! Jeg fikk ikke med meg Kongens, eller statsministerens tale, men kommer bevisst til å "skippe" dem. Tale fra et medmenneske gir liksom mer mening :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Kmann »

Bringisen skrev:Det var litt morsomt å høre talen til kongen etter min egen lille "tale" som jeg la ut på facebook siden min for mine venner. Mye samme tanker vi nok hadde, så hvis noen vil lese så er min her:
Meget bra og respektabelt Bringisen ! :thumleft Mange gode tanker og meninger ! Lar den synke litt inn. :-k
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av jhn »

Ja, enig i det ... mange kloke ord der fra Bringisen :thumleft ... men jeg stusser litt når folk som har som hobby og livsstil å forbrenne bensin, snakker om å kjøre mere miljøvennlig.
Det er jo ingen umulighet, men det låter på en måte litt hult og merkelig.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Intruder »

La meg åtte og leste Vallander,registrerte noe skuddveksling jeg trodde var en westernfilm ved tolvtida da jeg var bortved pissbytta...og har i 62 år gitt jevnt f... i hva majestuten og andre rævslikte noblesser sier...
De er så fjernt fra min verden at de kunne vært på Mars...

Busa Tronds kongepreken var absolutt noe helt annet og jordnært... :lol :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av LordShaft »

Det som forbauser meg er at folk tror virkelig om alle som kjører bil i Norge skifter til miljøvennlige biler, at det vil utgjør noen forskjell? Det er så minimalt. Skal de satse på miljøvern, ja da må de dessverre melke noen andre enn bilistene.
Syns talen til Harald var ålreit jeg. Men som jhn sier... Det blir litt sånn tradisjon og det påvirker liksom ikke så veldig. Vi er jævlig å skal gå i fakkeltog, Gro bart i november osv... Men vi er like rask å glemme eller forstå hvorfor vi gjør nettopp dette.
Hvor mange med bart gikk å fikk fingeren i fisen tror du?

Selv syns jeg vi må slutte å gjøre oss så jævlig til offer. En skal ikke være stygg med hverandre, men det er fult mulig å unngå mye av det som blir kalt mobbing i dag. Hvis du blir hetset på nettet for en blogg du skriver. Ja, du nødt å skrive å publisere mer i den bloggen? Går det ikke an å leve livet sitt uten å være så forbanna opptatt av hva alle andre mener eller syns?

Selv om alle andre er idioter, behøver ikke en selv å være idiot. Behandle andre, som du selv vil bli behandlet. Å kast ikke vekk energi på alle sine meninger hele tiden

Note 4

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

jhn skrev:Ja, enig i det ... mange kloke ord der fra Bringisen :thumleft ... men jeg stusser litt når folk som har som hobby og livsstil å forbrenne bensin, snakker om å kjøre mere miljøvennlig.
Det er jo ingen umulighet, men det låter på en måte litt hult og merkelig.
Jeg er egentlig helt enig og tro meg når jeg ser etter andre muligheter for å kombinere disse gledene på best mulig måte.

Jeg ser med interresse på utvikling av el.motorsykkel. Når jeg kjører motorsykkel så er det for rekreasjonens skyld og jeg gjør det alene. Hvis jeg kjører helt alene likevel så bruker min sykkel godt under en halv liter bensin pr.mil. Ikke så mange andre kjøretøy bortsett fra et elektrisk drevet er mer miljøvennlig.

Når alt dette er sagt så tror jeg at jeg skal kunne spare mer til miljøet gjennom andre ting enn de kilometerene jeg kjører med sykkelen i året. Og som jeg skrev i innlegget så er jeg tross alt bare et enkelt menneske som ikke kan "redde" miljøet alene. Men jeg må veie opp viktigheten i de valgene jeg gjør og gjøre så godt som jeg overhode klarer.

Jeg vet at motorsykkelkjøring ikke er det mest miljøvennlige jeg kan gjøre, men jeg er overbevist om at motorsykkelkjøring gjør meg til et litt bedre medmenneske. Da må jeg veie vektskålen og forsøke å gjøre opp for miljø forurensingen fra motorsykkelkjøringen et annet sted.

Jeg tenker uansett ikke at så lenge jeg ikke kan spare miljøet siden jeg kjører sykkel så kan jeg like godt gi faen i resten også :)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Gielas
Innlegg: 772
Registrert: 31 aug 2011, 19:34
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
Sted: Sandefjord

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Gielas »

norse900 skrev:God og tankevekkende tale, Bringisen! Jeg fikk ikke med meg Kongens, eller statsministerens tale, men kommer bevisst til å "skippe" dem. Tale fra et medmenneske gir liksom mer mening :thumleft
Henger meg på denne, jeg. Bra skrevet Bringisen!
Gielas

2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Det som forbauser meg er at folk tror virkelig om alle som kjører bil i Norge skifter til miljøvennlige biler, at det vil utgjør noen forskjell? Det er så minimalt. Skal de satse på miljøvern, ja da må de dessverre melke noen andre enn bilistene.
Syns talen til Harald var ålreit jeg. Men som jhn sier... Det blir litt sånn tradisjon og det påvirker liksom ikke så veldig. Vi er jævlig å skal gå i fakkeltog, Gro bart i november osv... Men vi er like rask å glemme eller forstå hvorfor vi gjør nettopp dette.
Hvor mange med bart gikk å fikk fingeren i fisen tror du?

Selv syns jeg vi må slutte å gjøre oss så jævlig til offer. En skal ikke være stygg med hverandre, men det er fult mulig å unngå mye av det som blir kalt mobbing i dag. Hvis du blir hetset på nettet for en blogg du skriver. Ja, du nødt å skrive å publisere mer i den bloggen? Går det ikke an å leve livet sitt uten å være så forbanna opptatt av hva alle andre mener eller syns?

Selv om alle andre er idioter, behøver ikke en selv å være idiot. Behandle andre, som du selv vil bli behandlet. Å kast ikke vekk energi på alle sine meninger hele tiden

Note 4
Enig i mye, men jeg mistenker mange i å undergrave mye av sin egen dårlige samvittighet ved å skyve det unna som flisespikkeri :-)

Det er ekstremt viktig tror jeg, som du sier, å ikke bry seg om hva andre mener. Meg og deg klarer som oftest dette uten problem. Det er svært mange jeg synes er idioter men jeg trenger ikke si det til dem. Men det er litt andre tider nå en da vi vokste opp som drittunger. Før kunne man bare rømme bort fra drittsekkene men i dag blir de unge lettere forfulgt gjennom alle åpninger, nesten umulig å rømme. Og tro meg jeg har sett mye rart.

Hvem kan være den som bestemmer hva som kan bli kalt mobbing og ikke? Noen av oss er så tykkhudet at vi tåler det aller meste dritt. Men det finnes også noen som ikke tåler så mye. Skal man bare drite i dem, de må jo tåle så pass ? Er det greit at disse tar sitt eget liv fordi noen mener at de burde tåle så pass? Vet man egentlig på forhånd hva man tåler? Jeg mener at det må være plass til alle, også de sarte sjelene som ikke tåler like mye som deg og meg. La de svake få fred, de kan likevel være utrolig sterke på andre områder en psyken. Så kan heller vi knøler "slåss" på MC-forumet eller med ordkløyveri på arbeidsplassen. Det er viktig å skille her synes jeg.

At Movember og Kongens tale ikke har en virkning på de tankeløse er nok helt sikkert riktig. Men er det mer riktig å la slike tema være en tabu? Er det best å ikke snakke om det?
For de tankeløse tror jeg nok dette, da slipper de jo å måtte skyve en eventuelt smule dårlig samvittighet under teppet :-)

Jeg har alltid sagt at samvittighet er en gave, samvittighet kan være slitsomt men jeg er ovebevist om at det har sin gode hensikt. Da blir man oppmerksom på andre og ikke sitt eget egosentriske liv.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av LordShaft »

Jeg har på ingen måte dårlig samvittighet for miljøet! Jeg er nok mye enig om at noe for miljøet bør gjøre....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv.

Når det kommer til mobbing, vil jeg likestille mye av det med urettferdig behandling. Noe jeg selv reagerer voldsomt på! Ungdommen i dag har ikke like lett for å unngå dette, som før. Jeg er helt enig.
Jeg tror dette er et I-Land problem. Vi har det så godt at vi må finne på noe. Før gjorde vi rampestreker i nabolagene.... Vi ringte på å stakk av. Vi slanget plommer og andre "harmløse" greier. Om en i gjengen brukte briller, hadde litt mer rundt magen, eller hadde skjevt øye rakk vi rett og slett ikke tenke på.... for vi var opptatt med å ikke bli tatt av han galne naboen som alle "elsket" å terge.

I dag sitter ungene forann skjermen, kjeder seg.... finner ut at de skal plage de svake, eller noen de har funnet ut at de ikke liker. Om det er pga foreldrene de skal plages, utseende eller andre ting... Det virker som de tar på sparket der og da.
Vi skal ikke tie..... Men hvem er det som har ansvar for disse handlingene? De som utfører de, eller foreldrene som kanskje ikke er noe bedre selv.... sitter å kommenterer hver gang de ser noen med overvekt på tv, er stygt kledd eller synser og mener høyt å lavt om ting de ikke har greie på? Dette smitter over på "uskyldige" barneører i skremmende ung alder.
Det er flott at folk engasjerer seg både i fakkeltog, mobbesaker osv.... for da er jo det så mange andre der som mener det samme!
Norge i dag er eksperter på å mene, men ytterst få handler når det er rom for det eller nødvendig.

Jeg tok bussen til byen en gang jeg skulle på fest. Der satt det 4 ufordraglige drittunger... sved med lighter på setene... pratet med et språk jeg ikke trenger å gjenfortelle her og oppførte seg uten oppdragelse eller folkeskikk.
Jeg klarte selvfølgelig ikke holde kjæft... reiste meg opp, tok tak i den ene og konfirmerte han med ord å uttrykk som kunne fått en nordlending til å rødme. De satt som tente lys og oppførte seg resten av turen. MEN!! Tror du faen ikke jeg fikk tillsnakk av andre passasjerer. Det gikk ikke an å oppføre seg slik, voksene mannen.

Dårlig samvittighet er jeg veldig enig med deg er en gave! Faktisk veldig godt sagt. Men som alt for mange ganger, virker det som folk ikke har dårlig samvittighet i det hele tatt.

Jeg er veldig opptatt av mitt eget liv, mine egne verdier og de få rundt meg jeg er veldig glad i... uten at jeg vil kalle det et egosentrisk liv. Jeg prøver å bidra positivt hver eneste dag. Det som skremmer meg, er at eneste gangen vi så virkelig samhold igjen i dette landet, ja var etter en skikkelig katastrofe. Det er skremmende nok i seg selv, men det som skremmer enda mer, er hvor fort det ble glemt og vi fortsatte i en enda verre tralt etterpå.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bjerknez »

Jeg synes rett og slett disse nyttårstalene fra kongen er noe overfladisk pjatt. :sover

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hans Majestet Kong Haralds tale nyttårsaften 2014

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Jeg har på ingen måte dårlig samvittighet for miljøet! Jeg er nok mye enig om at noe for miljøet bør gjøre....Men å bruke dette aktivt for å innføre nye skatter og avgifter for den vanlige mann i gaten er helt fjernt fra hva jeg forbinner med miljøtiltak! Den lille prosenten trafikken i norge utgjør i det store bildet, er bare ikke nok. Å når folk slår seg på brystet og er stolt av å kjøre el bil for at de bidrar til miljøet... Ja da ler jeg litt for meg selv.

Når det kommer til mobbing, vil jeg likestille mye av det med urettferdig behandling. Noe jeg selv reagerer voldsomt på! Ungdommen i dag har ikke like lett for å unngå dette, som før. Jeg er helt enig.
Jeg tror dette er et I-Land problem. Vi har det så godt at vi må finne på noe. Før gjorde vi rampestreker i nabolagene.... Vi ringte på å stakk av. Vi slanget plommer og andre "harmløse" greier. Om en i gjengen brukte briller, hadde litt mer rundt magen, eller hadde skjevt øye rakk vi rett og slett ikke tenke på.... for vi var opptatt med å ikke bli tatt av han galne naboen som alle "elsket" å terge.

I dag sitter ungene forann skjermen, kjeder seg.... finner ut at de skal plage de svake, eller noen de har funnet ut at de ikke liker. Om det er pga foreldrene de skal plages, utseende eller andre ting... Det virker som de tar på sparket der og da.
Vi skal ikke tie..... Men hvem er det som har ansvar for disse handlingene? De som utfører de, eller foreldrene som kanskje ikke er noe bedre selv.... sitter å kommenterer hver gang de ser noen med overvekt på tv, er stygt kledd eller synser og mener høyt å lavt om ting de ikke har greie på? Dette smitter over på "uskyldige" barneører i skremmende ung alder.
Det er flott at folk engasjerer seg både i fakkeltog, mobbesaker osv.... for da er jo det så mange andre der som mener det samme!
Norge i dag er eksperter på å mene, men ytterst få handler når det er rom for det eller nødvendig.

Jeg tok bussen til byen en gang jeg skulle på fest. Der satt det 4 ufordraglige drittunger... sved med lighter på setene... pratet med et språk jeg ikke trenger å gjenfortelle her og oppførte seg uten oppdragelse eller folkeskikk.
Jeg klarte selvfølgelig ikke holde kjæft... reiste meg opp, tok tak i den ene og konfirmerte han med ord å uttrykk som kunne fått en nordlending til å rødme. De satt som tente lys og oppførte seg resten av turen. MEN!! Tror du faen ikke jeg fikk tillsnakk av andre passasjerer. Det gikk ikke an å oppføre seg slik, voksene mannen.

Dårlig samvittighet er jeg veldig enig med deg er en gave! Faktisk veldig godt sagt. Men som alt for mange ganger, virker det som folk ikke har dårlig samvittighet i det hele tatt.

Jeg er veldig opptatt av mitt eget liv, mine egne verdier og de få rundt meg jeg er veldig glad i... uten at jeg vil kalle det et egosentrisk liv. Jeg prøver å bidra positivt hver eneste dag. Det som skremmer meg, er at eneste gangen vi så virkelig samhold igjen i dette landet, ja var etter en skikkelig katastrofe. Det er skremmende nok i seg selv, men det som skremmer enda mer, er hvor fort det ble glemt og vi fortsatte i en enda verre tralt etterpå.
Veldig bra :thumleft Jeg tenker mye på samme måten og misfortså meg rett når jeg snakket om egosentrisk liv.
Selv setter jeg min famile og eget liv helt øverst, ikke tvil om det. Jeg ville ofret hele livet bak lå og slå for å beskytte min egen familie.
Min tanke bak egosentrisk liv var dem om ikke ofrer en tanke på andre enn seg selv, og mener at alle andre burde oppføre seg akkurat som dem.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svar