Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:hahaha....dæven, dette var nesten flaut :lol

takk takk :prf
;)
Når det gjelder kabel fra hode (kamera) til mic så anbefaler jeg spiralkabel. Netonnet har en fin en på 2 meter. 1 meter blir fort litt kort har jeg funnet ut.

Det er mye mindre i veien og mindre knot, for da justerer lengden seg alt ettersom istedenfor at du må justere ledningene hele tiden for at de ikke skal blafre i vinden.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Skal ikke ha mic i hjelmen, om det var det du tenkte på? :D
Skal ha micen under salen, rett over eksos anlegget.... er akkurat som noen lufteriller der.... Tror det blir beste plassen å fange opp lyden uten for mye forstyrrelser... :-k

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez.... hvor lang batterikapasitet har du på zoom h1 ? Ser fra bilder på nettet at denne tar vanlige AA batterier om jeg ikke tar helt feil. Har du noen formening om hvor lenge batteriet varer? :scratch

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Bjerknez.... hvor lang batterikapasitet har du på zoom h1 ? Ser fra bilder på nettet at denne tar vanlige AA batterier om jeg ikke tar helt feil. Har du noen formening om hvor lenge batteriet varer? :scratch
Aner ikke, men hos meg står det samme batteriet i nå som da den var ny og den har gått ned kun en strek 8av tre). Dog har jeg ikke brukt den VELDIG mye. Folk rundt om på nettet sier den har en batterikapasitet på opptil 10 timer.

Den bruker kun 1stk. AA-batteri så har du med deg en pakke så har du i massevis, uansett hvilken tur du drar på. :thumleft

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bjerknez skrev:
LordShaft skrev:Bjerknez.... hvor lang batterikapasitet har du på zoom h1 ? Ser fra bilder på nettet at denne tar vanlige AA batterier om jeg ikke tar helt feil. Har du noen formening om hvor lenge batteriet varer? :scratch
Aner ikke, men hos meg står det samme batteriet i nå som da den var ny og den har gått ned kun en strek 8av tre). Dog har jeg ikke brukt den VELDIG mye. Folk rundt om på nettet sier den har en batterikapasitet på opptil 10 timer.

Den bruker kun 1stk. AA-batteri så har du med deg en pakke så har du i massevis, uansett hvilken tur du drar på. :thumleft
Ja som jeg jeg tippet..... liker veldig godt at slike "apparat" kan bruke vanlige batterier og ikke egne "super" batteri, som er skammelig lav mAh på.
En pakke med AA batteri fra Ikea og du kan ta opp lyd i dagevis :thumleft

Tenkte jeg skulle bruke litt av romjulen til å lære meg litt mere i keynote... Lyst å lage meg en egen logo "oppstart" til filmene mine. Også kanskje som et vannmerke i hjørnet av selve filmen.
Tar litt tid, men hva har en ikke å kaste vekk tiden sin på når ps4 må hvile seg og det er vinter :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
Bjerknez skrev:

Ja som jeg jeg tippet..... liker veldig godt at slike "apparat" kan bruke vanlige batterier og ikke egne "super" batteri, som er skammelig lav mAh på.
En pakke med AA batteri fra Ikea og du kan ta opp lyd i dagevis :thumleft

Tenkte jeg skulle bruke litt av romjulen til å lære meg litt mere i keynote... Lyst å lage meg en egen logo "oppstart" til filmene mine. Også kanskje som et vannmerke i hjørnet av selve filmen.
Tar litt tid, men hva har en ikke å kaste vekk tiden sin på når ps4 må hvile seg og det er vinter :redface
Du kan jo gjøre som jeg har gjort og bare bruke et bilde av sykkelen din, for så og legge til bakgrunnslyd fra enten din sykkel elelr andres. Du finner også en drøss av motorsykkel lyder på nettet. Resten med tanke på tekst gjør du i Premiere pro eller det videoredigeringsprigrammet du bruker.

Den kan så klart gjøres langt mer profft, men skal jeg være ærlig så liker jeg ikke at det ser alt for profft ut. Jo mer proff innledningen er jo mer forventer publikummet av videoen, så jeg ønsker heller å overraske positivt. Blir litt teit å bruke en kick ass flash animasjon som intro for så og gå over til en vinglete og nærmest yredigert video. Jeg vil at seerne av mine videoer skal forstå at jeg har lagt meg på et amatør nivå og der vil jeg være :thumleft

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Nå er det forskjell på å runke å rive av seg snoppen :lol
Men ja, jeg ser hva du mener.... Det er begrenset hvor jålete det skal bli, men greit å ha en liten intro på hvem du er og hvem sin film det er... Er mange gode ute på youtube, selv om filmene er på amatør nivå.

Også lager du en "logo" i keynote, er denne bare å sette inn og forblir lik hver gang. Mindre styr å bruke igjen i ettertid.

Nå er jeg også såpass jålete at jeg har tenkt å snope meg til en 27" imac som jeg skal ha på gutterommet når jeg kommer meg inn i ny huset. :vs

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hadde ikke vært feil å kunne plukke det en ville på denne siden :thumleft
http://store.pixelfilmstudios.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Noen andre her som bruker noen plug-in til filmene sine?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hahaha.... røsk meg i barten!!

Her er en som lager litt effekter i Motion 5 som han igjen skal bruke videre i en film han lager i Final Cut Pro X.
Noe sier meg at jeg ikke har nok tid i året til å kunne bli så dreven på dette :lol

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VuBcAAJflX0[/video]

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

For de som er interessert i å lære mer om Final Cut Pro X vil jeg på det sterkeste anbefale denne krabaten!

[video]https://www.youtube.com/watch?v=YOIvQT- ... HeQXxmOVwe[/video]

Der er også mye de samme triksene som gjelder for iMovie! Helt basic, godt forklart og utrolig enkelt å forstå.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Å redigere video fungerer i grunn på samme måte som å redigere bilder, hvis målet er å redigere hele bildet/videoen med den samme effekten. Det som gjør det tricky med videoredigering er at bildet faktisk endrer seg konstant sammens med lys/farger etc. Skal man få det perfekt så må man få effekten til å "tracke" (følge) området og det er DA det kan bli litt avansert for oss amatører. Jeg får det til, men det er svært sjelden jeg gidder. Det er jo ikke akkurat noen dokumentar om dyrelivet jeg lager for Discovery, hehe.

Men skal man endre litt kontrast og farger og har planer om å gjøre dette på hele videoklippet så er det en enkel sak. Man drar ønsket effekt over på videoklippet og justerer mengden av effekten etc.

Når jeg har vert på tur og filmet så jobber jeg i denne rekkefølgen:

1. Jeg legger inn ekstern lyd fra en ekstern mikrofon og synker denne samt "låser den" til klippet.
2. Jeg klipper bort kjedelige områder av filmen, som ofte er 80% av opptaket når man kjører motorsykkel. Altså kjedelig for seeren.
3. Jeg legger til ønsket effekt til klippene jeg ender opp med. Stort sett så holder jeg det enkelt og bare øker kontrasten samt fargene litt.
4. Jeg legger til tittel og evt. tekster. Jeg må bli flinkere til å legge til mer tekster i selve videoen som forklarer hvor jeg er, hva som skjer etc. Dette øker interessen da seeren forstår hva jeg tenker etc.
5. jeg legger til fading av tekstene og evt. overgangseffekter. Er ikke spesielt fan av glorete overgangseffekter som snurrer rundt etc. så jeg holder det enkelt her også.
6. Jeg ser videoen ett par tre ganger for å se hvordan det ble, før jeg eksporterer den til ønsket format.

Videoen som heter "Tempo Trond" som jeg postet rett over her er et typisk eksempel på hvordan jeg liker at en video skal være. På langt nær "perfekt". Spesielt med tanke på bakgrunnssangen som slutter litt rart på enden av videoen etc. samt den grønne plastposen som jeg glemte å fjerne når jeg filmet, men jeg bryr meg ikke så veldig. Jeg skal som sagt ikke sende denne videoen til Discovery :thumleft

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Til informasjon, så har jeg final cut pro x 10.1.4 (nyeste versjon) om noen ønsker dette programmet... Send meg en pm

Å redigere film er som du sier bjerknez veldig likt å redigere bilder. Men som meg, så har jeg aldri helt fått det til, eller skjønt alle prosessene. Men film, som jeg interesserer meg for har jeg begynt å forstå relativt godt. Å få tips å triks på veien er alltid kjekt. Nå kan jeg snart de fleste skrivebord snarveiene... Alle slike ting hjelper veldig på jobben og tiden du bruker på å redigere film. Det trenger ikke ta så mye tid som mange føler.

Hvilket format velger du å bruke på filmene dine Bjerknes?

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Til informasjon, så har jeg final cut pro x 10.1.4 (nyeste versjon) om noen ønsker dette programmet... Send meg en pm

Å redigere film er som du sier bjerknez veldig likt å redigere bilder. Men som meg, så har jeg aldri helt fått det til, eller skjønt alle prosessene. Men film, som jeg interesserer meg for har jeg begynt å forstå relativt godt. Å få tips å triks på veien er alltid kjekt. Nå kan jeg snart de fleste skrivebord snarveiene... Alle slike ting hjelper veldig på jobben og tiden du bruker på å redigere film. Det trenger ikke ta så mye tid som mange føler.

Hvilket format velger du å bruke på filmene dine Bjerknes?

Note 4
Jeg exporterer i H.264 (mp4)/CBR 8Mbit/1080p 60fps for Youtube :thumleft

Gravde meg litt ned i materien angående det å få best kvalitet på youtube, men youtube kjører en massiv komprimering av filen uansett og jo større filen er jo mer komprimering kjøres av Youtube. Har også testet ved å poste blindtester i diverse fora for at andre skal gjette hvilken video som har den beste kvaliteten og ingen kunne se forskjell på en som er lastet opp i 35Mbit og en som er lastet opp i 8Mbit. 8Mbit er også det som maks anbefales (tror jeg) hvis du skal brenne videoen på en DVD og spille den av i en DVD spiller. Over dette så klarer ikke DVD spilleren og lese platen og du vil oppleve "hakking" og evt. ikke noe video i det hele tatt. Så min instilling passer egentlig veldig bra til det meste, uansett bruk.

Jeg skal om få minutter laste opp en ny PMS video jeg har laget. En video skal jeg publisere på Youtube og nøyaktig den samme videoen skal jeg publisere på mitt eget domene som ikke komprimerer den ytterligere i det hele tatt, så kan de se forskjellen selv :thumleft

Følg med i bloggen min her på forumet ganske snart...

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Bjerknez skrev:Jeg skal om få minutter laste opp en ny PMS video jeg har laget.
Jeg tror jeg står over, Bjerknez. Skygger unna, kan man si. :lol
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

norse900 skrev:
Bjerknez skrev:Jeg skal om få minutter laste opp en ny PMS video jeg har laget.
Jeg tror jeg står over, Bjerknez. Skygger unna, kan man si. :lol
Skjønner jeg godt :lol

Svar