Å redigere video fungerer i grunn på samme måte som å redigere bilder, hvis målet er å redigere hele bildet/videoen med den samme effekten. Det som gjør det tricky med videoredigering er at bildet faktisk endrer seg konstant sammens med lys/farger etc. Skal man få det perfekt så må man få effekten til å "tracke" (følge) området og det er DA det kan bli litt avansert for oss amatører. Jeg får det til, men det er svært sjelden jeg gidder. Det er jo ikke akkurat noen dokumentar om dyrelivet jeg lager for Discovery, hehe.
Men skal man endre litt kontrast og farger og har planer om å gjøre dette på hele videoklippet så er det en enkel sak. Man drar ønsket effekt over på videoklippet og justerer mengden av effekten etc.
Når jeg har vert på tur og filmet så jobber jeg i denne rekkefølgen:
1. Jeg legger inn ekstern lyd fra en ekstern mikrofon og synker denne samt "låser den" til klippet.
2. Jeg klipper bort kjedelige områder av filmen, som ofte er 80% av opptaket når man kjører motorsykkel. Altså kjedelig for seeren.
3. Jeg legger til ønsket effekt til klippene jeg ender opp med. Stort sett så holder jeg det enkelt og bare øker kontrasten samt fargene litt.
4. Jeg legger til tittel og evt. tekster. Jeg må bli flinkere til å legge til mer tekster i selve videoen som forklarer hvor jeg er, hva som skjer etc. Dette øker interessen da seeren forstår hva jeg tenker etc.
5. jeg legger til fading av tekstene og evt. overgangseffekter. Er ikke spesielt fan av glorete overgangseffekter som snurrer rundt etc. så jeg holder det enkelt her også.
6. Jeg ser videoen ett par tre ganger for å se hvordan det ble, før jeg eksporterer den til ønsket format.
Videoen som heter "Tempo Trond" som jeg postet rett over her er et typisk eksempel på hvordan jeg liker at en video skal være. På langt nær "perfekt". Spesielt med tanke på bakgrunnssangen som slutter litt rart på enden av videoen etc. samt den grønne plastposen som jeg glemte å fjerne når jeg filmet, men jeg bryr meg ikke så veldig. Jeg skal som sagt ikke sende denne videoen til Discovery