LordShaft skrev:LordShaft, jeg mener det er en viss forskjell på å begrense trafikken og å nekte folk å holde varmen.
Det er jo mulig for de aller fleste i de største byene å benytte seg av kollektivtrafikk ... og det er jo ikke hver dag dette skjer heller, om jeg har forstått det riktig.
Jeg mener at det er lettere å nekte noen å fyre med ved på gitte dager, som du selv sier, det er ikke hver dag dette skjer. Du nekter ikke folk å holde varmen. De fleste klarer å holde god temperatur uten bruk av vedovn. Selv hadde jeg et Rødland hus fra 1979 uten pipe. Var aldri noe problem å holde varmen med elektrisk fyring selv i perioden vi hadde 2 måneder med 15 til 20 minus.
Effekten her vil være langt høyere en å nekte diesel privat biler å kjøre gjennom sentrum/danmarksplass
Nå er det sikkert langt lettere med kollektiv transport i en del andre stor byer. Men her i Bergen er dette nesten håpløst for veldig mange. Unger skal leveres i barnehage, du selv skal til å fra jobb osv. Der kunne folk blitt mye flinkere på å kjøre felles. Men dette virker det som de aller fleste er allergisk mot.
Nå har det seg slik at jobben min har noen øvelser som forurenser langt mer enn en del andre etater/arbeidsplasser. Dette er dessverre et nødvendig onde. Men vi snakker relativt beskjedne tall i den større sammenheng
Note 4
Tja ...tjo ... det er nok sikkert litt forskjell fra hus til hus. Jeg vil anta at det finnes en del gamle kalde trekkfulle hus med vedfyring som kanskje ikke har det mest oppdaterte el-anlegget, som kanskje er avhengig av vedfyring.
Det var i alle fall en del skriverier for noen år siden om pensjonister som satt hjemme og nærmest frøs i hjel. Det var muligens ikke i Bergen, men det er jo ikke det viktigste momentet.
Som sagt tidligere, så varierer nok både behov og muligheter i forhold til hvordan og hvor man bor, barn og jobb, økonomi osv osv.
Det hadde jo selvfølgelig vært en fordel om folk kunne kjøre sammen, men da må man jo finne folk som skal i den samme barnehagen til samme tidspunkt f.eks. Så skal man hjem igjen.
Det er ikke sikkert det dreier seg om allergi, kanskje det bare blir veldig upraktisk?
Poenget mitt er i alle fall at det finnes neppe en løsning som alle kan enes om ... det blir problemer for noen uansett hva man velger.
I bunn og grunn er det vel det som er årsaken til at man har forskjellige politiske partier og organisasjoner av ymse slag ... folk har forskjellige behov uten at noen av de nødvendigvis er allergiske neper.
Kommentaren min om jobben din var mest en fleip ... jeg har selv vært mange ganger med på å brenne bensin og diesel før øvelsens skyld, og jeg er også en av de som ligger i Bergen havn å kjører hjelpemotorer ... og er på den måten skyld i en del av din frustrasjon.
Men nå ser vi jo at stadig flere skip bygges for LNG-drift ... det er jo noe positivt i all elendigheten.