Hjelmkamera eller ikke?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av thewiz »

Satt å tenkte litt på dette med å kjøre med hjelmkamera konstant. Ofte kjører vi motorsykkelister litt over fartsgrensene til tider, og eventuelt ved forbikjøringer. Hvis man skulle blitt stoppet for å ha kjørt for fort, og politiet ser du har hjelmkamera, kan de tvinge deg til å se på opptaket?

Jeg har et Drift HD Ghost kamera jeg bruker å ta med meg ut, men på vei til jobb en dag glemte jeg det hjemme. Lang historie kort, jeg blåste forbi jeg sivilpatrulje på E6 i kanskje 170km/t. Det var 2-felts vei så jeg la meg inn til høyre igjen og slapp gass til jeg var i 100 (fartsgrense).

Så selvfølgelig blålys i speilet, og stoppet. De hadde ikke måling på meg, men ga meg advarsel. Hvis jeg hadde hatt hjelmkamera i denne situasjonen, hadde jeg vært ille ute?

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av Tommas »

I forhold til politi og fart, så ser jeg nesten kun nedside i å ha et kamera på hjelm/sykkel.

For min del har jeg kjørt meget pent når gopro'en har vært med ;-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg ville sagt at jeg ikke tok opp noe :)
Og om de fortsatt ville se, fiklet med å fjerne kameraet fra hjelmen, i den grad at du kan snike ut minnekortet :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av mortenolb »

Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av 45316 »

mortenolb skrev:Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.
De har ikke det. Skal være skjellig grunn til mistanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av LoneRider »

45316 skrev:
mortenolb skrev:Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.
De har ikke det. Skal være skjellig grunn til mistanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg vil tro de har skjellig grunn om de ser noen suse forbi i 170...?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av LordShaft »

45316 skrev:
mortenolb skrev:Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.
De har ikke det. Skal være skjellig grunn til mistanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet med skjellig grunn til misstanke, er relativt vidt begrep! Det er stor forskjell i praksis på nettopp dette.

Note 4

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av Dykkeren »

Bare å nekte å utlevere. De har ikke noe mer hjemmel til å se dette enn å kontrollere GPS´en !

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av 45316 »

LordShaft skrev:
45316 skrev:
mortenolb skrev:Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.
De har ikke det. Skal være skjellig grunn til mistanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet med skjellig grunn til misstanke, er relativt vidt begrep! Det er stor forskjell i praksis på nettopp dette.

Note 4
Det er helt riktig! Får bare krysse fingrane for at det er en nyutdannet, de er som regel pissredd for å gjøre feil.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av jhn »

LordShaft skrev:
45316 skrev:
mortenolb skrev:Det jeg fortsatt ikke har skjønt er hvordan de har noen rett til å bare ta det.
De har ikke det. Skal være skjellig grunn til mistanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Problemet med skjellig grunn til misstanke, er relativt vidt begrep! Det er stor forskjell i praksis på nettopp dette.

Note 4
Ja, det er et problem, både for oss som bare delvis lovlydige trafikanter som ikke liker å bli avslørt, og for politi som til tross for at de er 100% sikre på at det har foregått ulovligheter, ikke kan konfiskere bevis.
Er det kun positivt, og noe vi skal være glade for? Jeg er ikke helt sikker på det.
Det kommer jo ganske tydelig frem her at man ønsker å kunne kjøre som man vil, uten at myndighetene skal kunne avsløre oss ... helt til vi selv blir offer for en rabiat trafikant, med sykkelen full av elektroniske bevis som politiet ikke får adgang til.

Det er jo annerledes for yrkessjåfører ... der registreres jo hver minste lille fis elektronisk, og de risikerer jo når som helst å få sjekket ferdsskriveren.
Hvor er den prinsipielle forskjellen? ... målet er jo etter sigende å gjøre trafikken sikrere for allmenheten.

For et år eller to siden var det en ungdom som omkom i et selvutløst snøskred pga ulovlig snøscooterkjøring, mens kompisen hans filmet hele greia. Kompisen mente at dette hadde ikke politiet noe med.
Han slettet filmen, for selv å slippe unna.
Det er jo ikke akkurat helt det samme, men et godt eksempel på at det ofte er et litt ensidig fokus på å berge egen ræv, og man driter litt i konsekvensene for alle omkring.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av mortenolb »

Problemet oppstår når vi vet at politiet ikke har for vane å vise skjønn. Det kan for eksempel ha vært en hvilken som helst grunn til at du kjørte for fort eller gjorde noe i den filmen, eller du kan ha driti deg ut, uten at det var noen til stede og ingen ble satt i fare. Politiet derimot er ute etter å ta deg, og vil straffe deg for nøyaktig hva du gjorde, og ikke se på en situasjon rundt som kan ha vært årsak.

(neida, trenger ikke fortelle meg at de ikke er ute etter å ta oss, men om de er fast bestemt på å se hva du har filmet, så er det jo det de vil)

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av spidair »

Er så enkelt tenker jeg at har jeg kameraet på så går det i fartsgrensen (ikke at jeg er så veeldig mye over fartsgrensa når kameraet er av heller da, men noe skal alltid politiet flikke på er mitt inntrykk og det er derfor bedre å la være å gi dem noe å flikke på...)

Kan også montere mitt gopro kamera på brystet og tenkte at jeg kunne ha en papirlapp eller lignende foran speedometeret slik at det ikke gikk an å se speedometeret når farten er litt over, som i forbi kjøringer og noen rette flotte strekker... Jada, jeg vet at de kan beregne farta ut i fra videoen (Antall frames og kjente holde punkter langs veien også videre...), men det spørs vel om de gidder det i en random kontroll...

Tror politiet vet om trikset med å bytte om minnekortene da, så det tror jeg ikke man skal prøve så mye på... De er faktisk ikke dummere enn folk flest :)

Og jeg betviler vel egentlig at de vil gjøre noe som helst om ikke videoen viser helt ghostrider kjøring da.. Suste forbi en politibil i nitti sonen i sommer på vei til Kristiansand med en hastighet på vel 120 km/t (så ikke at det var en uniformert politibil i farta da den hadde en vanlig bil rett bak seg...) og et lite øyeblikk trodde jeg at de kanskje ville stoppe meg, men de gjorde ikke det. Det var ingen trafikk på veien i det hele tatt på strekket og jeg tror det var derfor de ga F i å stoppe meg, jeg kjørte jo ikke sikk sakk eller på annen måte farlig..

Men det er veldig fort gjort på en sykkel å ha for stor fart har jeg, hmm, latt meg fortelle, men er strekkningen oversiktelig og du ikke kjører helt idiot tror jeg ikke politiet bryr seg så veldig... Er ihvertfall min erfaring etter en sommer og 20 000 kilometer langs veien.... De fleste er ikke idioter den veien heller...

Men har du kamera godt synlig på toppen av hodet er kan det såklart være fristende å stoppe deg også... Det var på en måte derfor jeg kjøpte den bryst harnisken, den er ikke så iøyenfallende og gir, syntes jeg, en bedre vinkel på filmen... Ellers må jeg nok innrømme at jeg har en del filmer jeg ikke har turt å legge ut på nettet, der det gikk litt vel kvast gjennom svinger på trange sideveier OG speedometeret var klart synlig med et tre siffrett tall på... Det KAN jo slå tilbake på meg da, uten at jeg vet det for sikkert, men å legge ut bevis for (litt grove) fartsoverskridelser på nett er kanskje ikke det lureste å gjøre tenkte jeg... selv om det foregikk på en øde sidevei som knapt nok er å finne på GPS'en.... :)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

Tror de har lov til å ta kamera til folk og skjellig grunn bruker de akkurat som de vil og til hva de vil og de må nok søke om tillatelse først men da holder de deg igjen til de får det med den tid det tar.

Jeg sto engang parkert i nærheten av en rundkjøring til E18 i Stokke og P kom og sa de skulle inn i bilen for her var det narko.Hæ sa jeg og da sendte de ferskingen tilbake for å ta et oppkall så ikke han skulle se de erfarne tok en spansk en,jeg har aldri holdt på med narko og det viste de to erfarne som tvinget seg inn i bilen.Det de skulle se etter var alkohol pga stedet jeg sto kunne være en møteplass men hadde de sagt alkohol har de ikke lov til å bruke skjellig mistanke og må søke om tillatelse før de går inn i bilen så dette bruker de akkurat som det passer dem.Til info så slapp jeg de inn i bilen :knegg

Råd: P gjør feil så sett dere inn i lover og regler så en kan argumentere med de der og da så går det mer riktig for seg.Riv ut minnekortet,bruk formater knappen på kamera,spis det eller bytt det ut.hehe
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av jhn »

Som sagt, det er ofte et litt ensidig fokus på å berge egen ræv, og man driter litt i konsekvensene for alle omkring. Da tenker jeg ikke bare på de omkring den aktuelle kjøreturen.
Det finnes jo haugevis av eksempler på kriminelle som går fri fordi man ikke har lov å bruke eksisterende foto/videobevis. Det kan ligge åpent på YT og VG eller Mcsiden eller hvor som helst. Hele verden kan identifisere forbryteren, men han kan ikke straffes.
Noen mener det går på rettsikkerheten løs for den frihetselskende rebell, og er dermed helt forkastelig ... andre mener rettsikkerheten til offer for div krumspring er like viktig.
Frihet for den ene fører som regel til mindre frihet for den andre ... det oppdager de fleste .... etterhvert.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Hjelmkamera eller ikke?

Legg inn av Kawagutten »

jhn skrev:Som sagt, det er ofte et litt ensidig fokus på å berge egen ræv, og man driter litt i konsekvensene for alle omkring. Da tenker jeg ikke bare på de omkring den aktuelle kjøreturen.
Det finnes jo haugevis av eksempler på kriminelle som går fri fordi man ikke har lov å bruke eksisterende foto/videobevis. Det kan ligge åpent på YT og VG eller Mcsiden eller hvor som helst. Hele verden kan identifisere forbryteren, men han kan ikke straffes.
Noen mener det går på rettsikkerheten løs for den frihetselskende rebell, og er dermed helt forkastelig ... andre mener rettsikkerheten til offer for div krumspring er like viktig.
Frihet for den ene fører som regel til mindre frihet for den andre ... det oppdager de fleste .... etterhvert.
Nå rører du.Ligger bevis på f.eks. facebook så kan P bruke det og det gjør de.
Mener du at hvis en person gjør noe galt og slipper unna pga en lov så får en annen svi? hehe er da umulig det :knegg

En annen ting er at hvis du f.eks. har logger på mc`n så er den ikke godkjent som bevis men hvis P tar den og bruker den mot deg er den plutselig godkjent :scratch
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar