Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LordShaft »

Jeg tar selv kjedet en gang eller to i sesongen... Mye for at det skal se rent og pent ut.
Noen er over gjennomsnittet opptatt av at sykkelen skal se bra ut, andre ikke. Har lite med religion å gjøre :thumleft

Note 4

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av JohnnyTh »

Tror aldri jeg har vasket kjedet på Suzukien. Ikke byttet det heller. Ikke er det nevneverdig slitt og ikke rustent. :roll
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Cutless »

Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?


Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Tommas »

Cutless skrev:Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?


Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder

Jeg tror like gjerne de skriver det for å ha en mulighet til å nekte for feil, om du ikke har fulgt instruksjonene deres. De fleste jeg kjenner "før mcsiden.no" rengjorde kjeder en gang i skuddåret (eller omtrent vår/høst når sykkelen gikk ut og inn av lagring).

Mulig litt googling kunne funnet faktisk forskning på området ;-)

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Sted: Telemark

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av LoneRider »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Den blir vel ikke særlig skitten av å stå rolig i kjelleren? :p
Tenkte at hvis jeg vasket kjedet med parafin og denne kjedebørsten at jeg fikk bort noe av denne rusten... ?

Dette bildet ble tatt rett etter den siste smøringen før jeg satt den inn i kjelleren...

Før:
Bilde

Ca. 1 mnd. etter:
Bilde
Vis bildet til forhandler. Så mye rust er ikke normalt så sant du har smurt kjedet etter vask. Selv vasker jeg av og til med wd-40 og smører med motul kjedespray ca hver 500 km.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Kawagutten »

Når du skal bestille kjede så teller du lenkene og sier fra om hvilken sykkel det er til så går det bra :prf
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Jompa »

Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?

Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.

Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?

Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.

Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
Tja, den sto vel i garasjen en ukes tid ca. og den fikk en liten tur på tørre veier før jeg satt den inn i kjelleren. Når jeg tar på kjedet i dag så er det skikkelig sticky og jeg får olje eller blir klissete på fingrene når jeg tar på det. Men på den annen side er jeg enig med deg, det ser jo tørrere ut på siste bilde. Oljen jeg sprayet på fikk også sto i ett par dager før jeg kjørte den siste turen. Sykkelen har alltis stått under tak/garasje så har alsri blitt utsatt for regn/fuktiget etter siste smøring.

Har ikke brukt avfetting eller vasket den ETTER at jeg sprayet kjedet...

Kanskje ikke den oljen jeg brukte ikke fungerer så bra når kjedet ikke blir varmt med gjevne mellomrom?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...
Niks... siste turen gikk lenge før det ble kuldegrader og fare for glatte veier og veien var også tørr på siste tur.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.
30. november var min siste tur og veiene var som sagt tørre. Det var ikke saltet her i Fredrikstad på det tidspunktet grunnet veldig mildt vær.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23348
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av Bjerknez »

ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R

Legg inn av ole m. »

Bjerknez skrev:
ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...
Du må jo tro hva du vil, men du må ha fått noe på kjedet ditt som har uløst denne korrosjonen. Om alt er som du beskriver, så hadde du ikke hatt et rustent kjede.

På bildet kan det se ut til at det er kommet i kontakt med et aggressivt materiale, typisk klorider fra veisalt, som er mest nærliggende å anta (evt. aggressiv gass/lekkasje fra batterisyre). Saltet kan ha blitt kjørt ut kvelden før den 26. november, da det var meldt nattefrost. Pent vær i ettertid med høyere temperatur kan ha gitt tørre veier med saltstøv, som du uforvarende har kjørt i.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar