Bjerknez' | Snart sommerferie! :)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Jeg tar selv kjedet en gang eller to i sesongen... Mye for at det skal se rent og pent ut.
Noen er over gjennomsnittet opptatt av at sykkelen skal se bra ut, andre ikke. Har lite med religion å gjøre
Note 4
Noen er over gjennomsnittet opptatt av at sykkelen skal se bra ut, andre ikke. Har lite med religion å gjøre
Note 4
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Tror aldri jeg har vasket kjedet på Suzukien. Ikke byttet det heller. Ikke er det nevneverdig slitt og ikke rustent.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Sted: Trondheim
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?
Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder
Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Cutless skrev:Så mc-produsentene skriver i manualene at man bør rengjøre og smøre kjedet i gitte intervaller for gøy? Er oljeskiftintervaler også lureri fra produsentene?
Parafin er forøvrig det de fleste merkene anbefaler for rengjøring av o-ring kjeder
Jeg tror like gjerne de skriver det for å ha en mulighet til å nekte for feil, om du ikke har fulgt instruksjonene deres. De fleste jeg kjenner "før mcsiden.no" rengjorde kjeder en gang i skuddåret (eller omtrent vår/høst når sykkelen gikk ut og inn av lagring).
Mulig litt googling kunne funnet faktisk forskning på området
- LoneRider
- Innlegg: 154
- Registrert: 10 aug 2013, 13:02
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
- Sted: Telemark
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Vis bildet til forhandler. Så mye rust er ikke normalt så sant du har smurt kjedet etter vask. Selv vasker jeg av og til med wd-40 og smører med motul kjedespray ca hver 500 km.Bjerknez skrev:Tenkte at hvis jeg vasket kjedet med parafin og denne kjedebørsten at jeg fikk bort noe av denne rusten... ?Snikendeugle skrev:Den blir vel ikke særlig skitten av å stå rolig i kjelleren?
Dette bildet ble tatt rett etter den siste smøringen før jeg satt den inn i kjelleren...
Før:
Ca. 1 mnd. etter:
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Når du skal bestille kjede så teller du lenkene og sier fra om hvilken sykkel det er til så går det bra
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7011
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?
Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.
Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?
Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.
Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Bjerknez
- Innlegg: 23348
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Tja, den sto vel i garasjen en ukes tid ca. og den fikk en liten tur på tørre veier før jeg satt den inn i kjelleren. Når jeg tar på kjedet i dag så er det skikkelig sticky og jeg får olje eller blir klissete på fingrene når jeg tar på det. Men på den annen side er jeg enig med deg, det ser jo tørrere ut på siste bilde. Oljen jeg sprayet på fikk også sto i ett par dager før jeg kjørte den siste turen. Sykkelen har alltis stått under tak/garasje så har alsri blitt utsatt for regn/fuktiget etter siste smøring.Jompa skrev:Jeg tok og forstørra begge bildene dine av kjeden.
På det første bildet ser man godt at hele kjeden er dekt av olje, på det neste er det nesten ikke antydning til olje lenger.
Gikk det lang tid fra siste smøring til du tok inn sykkelen ?
Har du brukt avfetting på sykkelen mellom smøringa og parkering ?
Om kjeden enda var dekt av olje som på første bilde da den ble parkert, er det bortimot umulig at den skulle tørke og ruste uaernsett hvor rått det måtte være i kjelleren.
Ps. Det skal stå uansett i siste linje. Nettbrettet nektet plent å la meg flytte pila dit for å rette..
Har ikke brukt avfetting eller vasket den ETTER at jeg sprayet kjedet...
Kanskje ikke den oljen jeg brukte ikke fungerer så bra når kjedet ikke blir varmt med gjevne mellomrom?
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Bjerknez
- Innlegg: 23348
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Niks... siste turen gikk lenge før det ble kuldegrader og fare for glatte veier og veien var også tørr på siste tur.ole m. skrev:Tipper du har kjørt på salta veier, og deretter parkert...
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Bjerknez
- Innlegg: 23348
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
30. november var min siste tur og veiene var som sagt tørre. Det var ikke saltet her i Fredrikstad på det tidspunktet grunnet veldig mildt vær.ole m. skrev:Ok, når parkerte du? Det kan være salt på tørre veier også.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Bjerknez
- Innlegg: 23348
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
- ole m.
- Innlegg: 313
- Registrert: 07 feb 2010, 23:10
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
- Sted: Oslo
Re: Bjerknez' blogg - 2014 Triumph Street Triple R
Du må jo tro hva du vil, men du må ha fått noe på kjedet ditt som har uløst denne korrosjonen. Om alt er som du beskriver, så hadde du ikke hatt et rustent kjede.Bjerknez skrev:Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
På bildet kan det se ut til at det er kommet i kontakt med et aggressivt materiale, typisk klorider fra veisalt, som er mest nærliggende å anta (evt. aggressiv gass/lekkasje fra batterisyre). Saltet kan ha blitt kjørt ut kvelden før den 26. november, da det var meldt nattefrost. Pent vær i ettertid med høyere temperatur kan ha gitt tørre veier med saltstøv, som du uforvarende har kjørt i.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974