Jada, NOE er det jo som har utløst dette, men jeg skal ta en tur ned i mannehulen før helgen og få renset og smurt dette kjedet på nytt. Må kjøpe meg en boks med WD40 i morgen så blir det nok braole m. skrev:Du må jo tro hva du vil, men du må ha fått noe på kjedet ditt som har uløst denne korrosjonen. Om alt er som du beskriver, så hadde du ikke hatt et rustent kjede.Bjerknez skrev:Uansett så var veiene tørre og jeg kan ikke tenke meg dem har saltet veiene slik det så ut her da. Dessuten så kjørte jeg på veier som stort sett ikke prioriteres først med tanke på salting. Turen var heller ikke veldig lang. Jeg kan ikke levende forestille meg at det er dette som forårsaket rusten på kjedet...ole m. skrev:Sikker? Ser det var nattefrost i Fredrikstad 26. november.
På bildet kan det se ut til at det er kommet i kontakt med et aggressivt materiale, typisk klorider fra veisalt, som er mest nærliggende å anta (evt. aggressiv gass/lekkasje fra batterisyre). Saltet kan ha blitt kjørt ut kvelden før den 26. november, da det var meldt nattefrost. Pent vær i ettertid med høyere temperatur kan ha gitt tørre veier med saltstøv, som du uforvarende har kjørt i.

Et nytt kjede koster uansett ikke en formue, så dette er jo uansett ikke noe krise :-)å