Helgen 11-12 oktober 2014 ble årets siste tur av noe lengde kjørt... Hotell på TanumStrand i Grebbestad var booket en drøy uke i forveien. Men værmeldingen var mildt sagt uforutsigbar, så beslutningen om å kjøre på to hjul ble først tatt lørdag morgen!
Etter en rask pakking kom jeg og min bedre halvdel oss avgårde, og rullet ombord i fergen mellom Svelvik og Verket kl. 11:30. Ingen rute var planlagt, annet enn at vi visste hvor vi skulle til slutt. Etter å ha forsert Oslofjordtunnelen svingte vi til høyre mot Drøbak for å unngå E6. Det er ikke så veldig stas på motorsykkel. Sykkelen trengte litt drikke, så en visitt på Shell måtte til.
Herfra gikk turen i fint vær og på flotte veier til Hvitsten, Son og Moss. Etter å ha tråklet oss gjennom bytrafikken endte vi opp på Larkollen, der vi tok en pause på stranda nede ved hotellet.
Klokka begynte å tikke mot ettermiddag, og det var på tide med en lunsj. Med kun kort vei til Sverige syntes det bortkastet å betale norske priser for en matbit, så fra Larkollen ble det et hopp på E6 ned til gamle Svinesund. Her fant vi en trivelig liten restaurant med enda triveligere priser. I det vi gikk inn døra åpnet himmelens sluser seg utenfor. Kanskje skulle jeg få finne ut om Klim Overland dressen faktisk er vanntett? Men da vi var kommet til kaffen skinte solen igjen, så det var bare å tørke av setet og kjøre videre! Fra Svinesund ble det småveier igjen, ned til hotellet i godt driv, med ankomst ca. 16:30.
Ut over natten og morgenkvisten øste regnet ned, som forventet. Værmeldingen stemte! Så etter en god hotellfrokost ble det en tur i badeanlegget for en dukkert. Tilbake på rommet igjen kl. 11:00 begynte solen igjen å smile, og det var på tide å komme seg på sykkelen igjen. Turen tok oss ned til Fjällbacka, der vi også var i fjor, og videre til Hamburgsund og Smögen. Vei 176 langs kysten er virkelig flott! Plenty med slake kurver som gjør at man kan holde godt tempo og et nydelig kystlandskap hele veien. Smögen har jeg hørt folk skryte av, og synet som åpenbarer seg i det man kommer opp på broen over fra Kungshamn er virkelig et syn!
Vi rullet inn i byen og fant et sted å parkere helt nede ved skjærgården. Her tok vi en pause og nøt naturen i fulle drag!
Så gikk turen tilbake til Kungshamn, og mot Lysekil på vei 163. Ikke fult så flott som veien lengre nord, med mer trafikk og mindre svinger. Men Lysekil er like fullt en flott by som kan anbefales. Etter en lunsj/middag på restaurant Fyren (ja, den heter det!) bar det tilbake til hotellet via E6. Kjapt og gæli! Hjemme var det syke barn, så turen måtte avkortes med en overnatting, men det var ikke noe problem. Vi hadde fått kjørt de veiene vi skulle kjøre, så etter å ha pakket bagasjen og sjekket ut tok vi E6 hjemover, med en rask svipp innom Nordby for å handle snus (jeg har dårlige vaner).
En fantastisk flott solnedgang fikk vi på veien, før det ble mørkt. Å ligge i 120 på motorveien i mørket har sin egen perverse sjarm, nesten som et sykt videospill med biler og trailere involvert. Småkjølig ble det etterhvert, men godt levelig med 3-4 lag klær og varmeholker. Vi lå godt an til å rekke ferga til Svelvik kl. 20:15, og på vei ned fra Klokkarstua mot Verket tok jeg det pent i de krappe svingene. Her ligger det ofte løsgrus, som sammen med kald, småvåt asfalt og løv ikke er så hyggelig å møte med godt nedlegg. Det gikk fint. Men i det vi kom inn i 60-sonen etterpå, i en slak høyresving, slapp bakhjulet skikkelig. Jeg så ingenting i mørket, men det må ha vært grus. Og det av rimelig grov størrelse! Det humpet, skled og smalt i demperen, men dekket fikk raskt grep igjen og vi kunne kjøre videre, rimelig høye på adrenalin og godt våkne. De siste 20 minuttene av turen var behagelig begivenhetsløse...
Rute dag 1: https://goo.gl/maps/5eG1d
Rute dag 2: https://goo.gl/maps/Qjg7S