Lynet tok Mac'rn

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Lynet tok Mac'rn

Legg inn av KawaJens »

Må få ny PC rekner eg med, har hatt en mac mini koblet til tv og den er no død. Lurer på å handle inn en mac lappis i 13 tommer størrelse men er usikker på kor høgt i pris eg må gå for å få noke dugendes til redigering eller om eg må opp i 15"?

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Re: Lynet tok Mac'rn

Legg inn av Kawagutten »

KawaJens skrev:Må få ny PC rekner eg med, har hatt en mac mini koblet til tv og den er no død. Lurer på å handle inn en mac lappis i 13 tommer størrelse men er usikker på kor høgt i pris eg må gå for å få noke dugendes til redigering eller om eg må opp i 15"?
De pleier vel å ligge på rundt 13000 hvis jeg ikke husker feil.Eller får du brukelig pc mye billigere i merker.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Tanken var å koble den opp på tv for redigering. Men kom gjerne med et alternativ til pc for halve prisen. Er så utdatert på pc front.

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Og eg er ganske så sikker på at mac mini har kun 4gb ram og det har funket helt ypperlig

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det er nok derfor de fleste som driver med bilde og film redigering sverger til Mac produktene, for at det er overpriset, og konkurrentene har like gode løsninger til langt billigere pris :thumleft

Selv har jeg hatt pc siden min første 386! Å en ting kan jeg bare si, det skal snø rimelig tett før jeg går for pc igjen.
Mac sitt os jobber lynkjapt, det krever lite ressurser og har et vanvittig godt program utvalg til jobb og redigeringsarbeid! Det meste er plug and play. Og utrolig lett å bruke.
Det skal også nevnes at virus osv er så å si ikke eksisterende på mac (enn så lenge)

Skulle jeg valgt en macbok til redigering, ville jeg gått for 15", 13" blir rett og slett for lite (i mine øyner)
http://store.apple.com/no/buy-mac/macbo ... tep=config" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne er mer enn god nok til ditt bruk. Det er en liten overdrivelse at du trenger 2.6 ghz... jeg har ikke dette selv, men 8 giga ram er et minumum.... ellers så vil maskinen jobbe tungt spesielt når det kommer til film redigering.
Den jeg linket til over koster riktig nok en halv månedslønn, men det er vel verdt det!
Final Cut Pro X 10.1.4 har jeg liggende gratis om det er ønskelig å ha, dette trenger du ikke kjøpe for 2.700,-

Syns du 15" blir for dyrt, er dette den 13" du bør sikte på som minimum for redigering
http://store.apple.com/no/buy-mac/macbo ... tep=config" onclick="window.open(this.href);return false; Den har 8 giga ram, men dette kan du lett oppgradere selv, uten at det går på bekostning av garantien. Kjøper du mere ram fra apple koster det omtrent dobbelt så mye som å kjøpe det hos f.eks komplett eller andre som selger slikt

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:Tanken var å koble den opp på tv for redigering. Men kom gjerne med et alternativ til pc for halve prisen. Er så utdatert på pc front.
Hvorfor i #$"%# har jeg ikke tenkt på dette selv??? ](*,) ](*,) ](*,)

Jeg har ikke ord på hvor mange ganger jeg har slitt med liten skjerm til redigering :knegg :knegg

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Var anti epple menneske meg selv til eg handlet mac mini. Har ikke angret et sekund og er ikke så fristet til å tilbake til windows.
Har lekt meg et års tid eller mer med FCPX gratis versjonen så den er grei :redface
Har ikke sjekket men der er vel HDMI utgang på 13"?

Brukeravatar
Kawagutten

Legg inn av Kawagutten »

KawaJens skrev:Var anti epple menneske meg selv til eg handlet mac mini. Har ikke angret et sekund og er ikke så fristet til å tilbake til windows.
Har lekt meg et års tid eller mer med FCPX gratis versjonen så den er grei :redface
Har ikke sjekket men der er vel HDMI utgang på 13"?
Ja
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Kawagutten

Legg inn av Kawagutten »

Hvis du skal ha noe som virkelig virker så er det stasjonær pc som teller og heller ha en pad ekstra til små ting.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Er usikker på va du mener Eloz. Blander du mellom mac mini og mac air? Mac mini koster 7000kr.
Grunnen til at eg vurderer 13" mac er at vist den er kraftig nok til redigering så kobler eg den opp til tv ved behov og så er den liten å nett med bra batteri til å ta med på reiser. Blir litt universalt.
Noe mer stasjonært en mac mini er eg ikke interessert i.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Er usikker på va du mener Eloz. Blander du mellom mac mini og mac air? Mac mini koster 7000kr.
Grunnen til at eg vurderer 13" mac er at vist den er kraftig nok til redigering så kobler eg den opp til tv ved behov og så er den liten å nett med bra batteri til å ta med på reiser. Blir litt universalt.
Noe mer stasjonært en mac mini er eg ikke interessert i.
Selv er jeg bortskjemt med en 27" skjerm fra Dell med 2560x1440 oppløsning. Billig var den heller ikke, men gud så deilig det er med skikkelgi skjerm, selv om jeg bare surfer på nett 90% av tiden :knegg

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Har 52" skerm fra Phillips :P :p

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Har 52" skerm fra Phillips :P :p
Oppløsningen på den er?

Har selv en 60" LG skjerm i stua, men foretrekker faktisk PC skjermen :thumleft

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Hekje pepling. Men det er den eg bruker no. Er singel og fri og gidder ikke å stue meg vekk på gjesteromet for pc bruk og har heller ingen ønsker om stasjonær pc i stua med egen skjerm. Derfor må eg gå inn for enkelte kompromiss og har et håp om at mac pro 13" skal kunne dekke mye av bruksområdet mitt.

Oppsettet mit i dag er tv og reciver vor mini har vore koblet til reciveren slik at eg får spelt av filmer på tv og anlegget og eg er en storbruker av Spotify.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Selv skal jeg gå til innkjøp av en imac 27" å bare ha stasjoner... Har ikke behov for laptop på samme måte lengre, siden jeg ikke reiser i havet lengre. Dette blir et fyrverkeri å redigere på framover, syns det er såpass givende og lærerikt at jeg vil bruke mye tid på det framover.
Her snakker vi sinnsyke summer, men det koster å være kar :knegg

For ditt bruk, med oppgradering av ram, ville jeg gått for den 13 tommeren med retina.
For din egen skyld, ikke gå tilbake til pc... Du vil angre bittert

Note 4

Svar