Moped
Re: Moped
Da er nytt sylindersett bestilt fra MC Deler: http://mcdeler.no/moped_scooter.asp?C=B ... MCD-518916" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Moped
Delene mottatt i dag, imponerende rask levering fra MCDeler.no :-)
Lokket poden vekk fra pc'n for å mekke.
Vasket alle flater med aceton, brukt mye olje ved montering av stempelringer, montert stempel i sylinder før det ble satt på blokken. Montert kryssbolt osv..
Koblet til kjølesystem. fylt opp med ny 50/50 blanding med kjølevæske. Koblet vekk bensintank, tømt forgasser.
Laget ekstern tank med fet oljeblanding. Startet opp, mye røyk. Koblet fra oljeslange og sjekket at der kommer olje støtvis - ok. Koblet til oljeslange igjen, kjørte en stund med fet oljeblanding fra ekstern tank, ville være sikker på at oljepumpen leverte.. Strammet wire til oljepumpe.
Sjekket kjølesystem, tilsynelatende ok..
Resultat så langt. Starter lettere, må bruke choke litt lengre, men som rune75 sier, turtall må til for å løse sykkelen og for å få drag. Så langt ser det bra ut. Prøvekjøring når været tillater det
Edit: Sylinder som kom var sort, ikke grå som originalt, ingen merking, så jeg la denne i lasergraveringsmaskinen og graverte inn 49 CC på begge sider
Lokket poden vekk fra pc'n for å mekke.
Vasket alle flater med aceton, brukt mye olje ved montering av stempelringer, montert stempel i sylinder før det ble satt på blokken. Montert kryssbolt osv..
Koblet til kjølesystem. fylt opp med ny 50/50 blanding med kjølevæske. Koblet vekk bensintank, tømt forgasser.
Laget ekstern tank med fet oljeblanding. Startet opp, mye røyk. Koblet fra oljeslange og sjekket at der kommer olje støtvis - ok. Koblet til oljeslange igjen, kjørte en stund med fet oljeblanding fra ekstern tank, ville være sikker på at oljepumpen leverte.. Strammet wire til oljepumpe.
Sjekket kjølesystem, tilsynelatende ok..
Resultat så langt. Starter lettere, må bruke choke litt lengre, men som rune75 sier, turtall må til for å løse sykkelen og for å få drag. Så langt ser det bra ut. Prøvekjøring når været tillater det
Edit: Sylinder som kom var sort, ikke grå som originalt, ingen merking, så jeg la denne i lasergraveringsmaskinen og graverte inn 49 CC på begge sider
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Moped
Den knappen bør skjules godt for de begynner å bli kjent med sånne nå og evnt. avmonteres før visning hvis det trengs.Elolz skrev:Dere er flinke! Får håpe prøvekjøringen blir en suksess. :-)
Han må være obs på at politiet pleier å ha en kontroll eller to i året på skolene der nede, der de kommer med rulle og sjekker at mopedene ikke går over 45km/t. Får noen tusen i bot, avskilting og utsatt førerkort etter det jeg har hørt. Mange jeg gikk på skole med ble tatt, en del slapp unna med å installere en skjult politiknapp som senket effekten, og slo denne på når de parkerte.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Moped
Rune75 skrev:
Dysestr sjekker du ved å skru av bunnkarret på forgasseren og leser av på dysa hvilken str det er. Tzr med effektanlegg skal ha 120-125 dyse.
Sjekket dysesettet som fulgte sykkelen, mangler en 130 dyse, ligger en brukt 120 dyse der i stedet.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: Moped
Hadde vegvesenet komme med den stygge rulla si og sagt til meg at jeg måtte opp på der så hadde jeg vært kjapp og koblet vekk tennpluggen eller lignende så den ikke hadde startet. Men jeg hadde ikke dette problemet da jeg tok lettlappen og kjørte 28hk uplombert lettsykkel istedenfor.
Re: Moped
bm skrev:Rune75 skrev:
Dysestr sjekker du ved å skru av bunnkarret på forgasseren og leser av på dysa hvilken str det er. Tzr med effektanlegg skal ha 120-125 dyse.
Sjekket dysesettet som fulgte sykkelen, mangler en 130 dyse, ligger en brukt 120 dyse der i stedet.
Det er jo ingen garanti for at 130dysa står i forgasseren selv om den mangler i dysesettet. For liten dyse er garantert varmskjæring.
Re: Moped
bm skrev:Denne "politiknappen", hvordan kobles den ?
Eksisterte ikke slikt i min moped tid .....
Den henter signal fra pickupen på svinghjulet (den som sender signal til tenningsboksen for hver omdr motoren gjør (stempel på topp)). Det er to innstillingsmuligheter på politiknappen. Du kan stille inn hvilket turtall tenningen skal kutte på, f.eks 7500 omdr og det er en innstilling for å forskyve tenningen (seinere) sånn at motoren mister mye kraft. Men som nevnt tidligere vil det høres ganske greit på motoren hvis man har litt peiling på små 2takts motorer.
Re: Moped
Har jeg forstått dette rett ?
Turtallsperren fjernes for å endre fortenningen, ergo høyere turtall og svakere motor ved lavere turtall ?
Googlet litt og ser at der beskrives å borre et hull i CDI boksen, dette virker for meg som om det er umulig/vanskelig å tilbakestille, eller?.
Har så pass teknisk kompetanse at å lage noe lurt er ikke noe big deal, må bare skjønne prinsippet....
Dette ligner litt på CB100 der vi modifiserte fjærene på sentrifugalregulatoren for å få høyere turtall :-)
Turtallsperren fjernes for å endre fortenningen, ergo høyere turtall og svakere motor ved lavere turtall ?
Googlet litt og ser at der beskrives å borre et hull i CDI boksen, dette virker for meg som om det er umulig/vanskelig å tilbakestille, eller?.
Har så pass teknisk kompetanse at å lage noe lurt er ikke noe big deal, må bare skjønne prinsippet....
Dette ligner litt på CB100 der vi modifiserte fjærene på sentrifugalregulatoren for å få høyere turtall :-)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Moped
bm skrev:Har jeg forstått dette rett ?
Turtallsperren fjernes for å endre fortenningen, ergo høyere turtall og svakere motor ved lavere turtall ?
Googlet litt og ser at der beskrives å borre et hull i CDI boksen, dette virker for meg som om det er umulig/vanskelig å tilbakestille, eller?.
Har så pass teknisk kompetanse at å lage noe lurt er ikke noe big deal, må bare skjønne prinsippet....
Dette ligner litt på CB100 der vi modifiserte fjærene på sentrifugalregulatoren for å få høyere turtall :-)
Mener du turtallsperren som er originalt på mopeden ? Den går kun på turtall, ikke noe forskyvning av tenningstidspunktet. Hvilket turtall sperrer motoren på nå ? Originalt skal Tzr sperre på 8000 omdr. På noen modeller, blant annet Tzr, må du borre et hull i cdi'en for å fjerne turtallsperra. Det blir selvsagt permanent.
Re: Moped
Kjenner ikke til hvordan denne moppen er moddet, lite info fra forrige eier.
Turtallet gikk lett i rødt med gammel sylinder, nå gjør den ikke det så lett,testet kun ved rusing. Eksosen ryker finere, ubrent olje, spytter ikke olje lenger. Ellers oppfører den seg som før, høyt turtall for å løse den, høyt turtall ved kjøring.
Turtallet gikk lett i rødt med gammel sylinder, nå gjør den ikke det så lett,testet kun ved rusing. Eksosen ryker finere, ubrent olje, spytter ikke olje lenger. Ellers oppfører den seg som før, høyt turtall for å løse den, høyt turtall ved kjøring.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....