Lynet tok Mac'rn
Re: Lynet tok Mac'rn
På Macbook Pro ka er det som er best å oppgradere fra 2.6ghz til 2.8ghz eller 8gb ram til 16gb ram?
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Man betaler MYE for den siste og raskeste CPU'en, så her kan du lett gå et lite hakk ned å spare en del kroner uten å merke noe tap av effekt i praksis. 16GB. RAM i dag er jo ikke akkurat himmelsk og vi snakker mest sannsynlig ikke om EN stor RAM brikke men helelr flere små og disse har blitt rimelige i dag. Så mer RAM vil gi deg mer "glede" enn de siste prosentene med CPU kraft. Vertfall hvis du skal drive med mange tunge oppgaver samtidig.
16GB. er uansett overkill i mine øyne så du vil klare deg lenge med 8GB også. Så sant du ikke driver veldig profesjonelt med videoredigering og jobber med digre filer og gjerne flere av gangen.
Jeg har 12GB. RAM på min pc og når jeg åpner Premiere Pro med en times video klar for redigering, Photoshop, Indesign, Outlook, Word, Excel, Lightroom, kjører virussøk etc samtidig så har jeg enda 4GB. RAM til overs....
Det som derimot vil gi deg mer kraft med tanke på videoredigering er GPU'en. (skjermkortet). Her kjører mange en SLI løsning hvor man har to identiske skjermkort som jobber sammen for å øke regnekraften når du feks. renderer videoer og eller evt. spiller tunge 3D spill.
Et oppegående kick ass skjermkort koster i dag 2-6.000,- pr. stk. Om man trenger det for å redigere noen GoPro snutter? Neppe
16GB. er uansett overkill i mine øyne så du vil klare deg lenge med 8GB også. Så sant du ikke driver veldig profesjonelt med videoredigering og jobber med digre filer og gjerne flere av gangen.
Jeg har 12GB. RAM på min pc og når jeg åpner Premiere Pro med en times video klar for redigering, Photoshop, Indesign, Outlook, Word, Excel, Lightroom, kjører virussøk etc samtidig så har jeg enda 4GB. RAM til overs....
Det som derimot vil gi deg mer kraft med tanke på videoredigering er GPU'en. (skjermkortet). Her kjører mange en SLI løsning hvor man har to identiske skjermkort som jobber sammen for å øke regnekraften når du feks. renderer videoer og eller evt. spiller tunge 3D spill.
Et oppegående kick ass skjermkort koster i dag 2-6.000,- pr. stk. Om man trenger det for å redigere noen GoPro snutter? Neppe

Problemet med Macbook er at di er ganske så låst etter bestilling. For Pro Retina så er 2.6 lavest og 2.8 er +1000kr og 3.0 +3000kr. 8gb ram er standar og 16gb ram er +2000kr.
Blir vel engang i året at eg setter meg ned med endel timmers opptak etter 2-3 vekers tur. Tanken med Mac 13" er at eg kan grov redigere på tur med å klippe vekk det unødvendige og så sette meg ned med den når eg er komt heim og ta det skikelig.
-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Kjøp heller flere minnekort og ta hele redigeringen når du kommer hjem igjen. Å drive med videoredigering på en Mini Mac kan jeg ikke se for meg blir noen flott opplevelse. Skjermen er alt for liten og i et videoredigeringsprogram så er det mange moduler som synes på skjermen og dermed blir det trangt om plassen og veldig knotete.KawaJens skrev:Blir vel engang i året at eg setter meg ned med endel timmers opptak etter 2-3 vekers tur. Tanken med Mac 13" er at eg kan grov redigere på tur med å klippe vekk det unødvendige og så sette meg ned med den når eg er komt heim og ta det skikelig.
Personlig har jeg ikke annet med meg enn iPad'en på tur. Den funker til å lese/svare på mail, skrive noe skjit i forumet her og ellers handle og kjøpe det jeg føler jeg har lyst på. Redigeringen legger jeg på hylla til jeg kommer hjem.

Kjøp deg heller 2-3 minnekort. Mange kameraer har også mulighet for veldig enkel klipping/sletting av videosnutter så jeg ville nok heller satset på det tror jeg.
Tar med meg en sån pitte liten hard disk på 1TB. Tenker ikke å sitte å redigere daglig men bere skjere vekk det unødvendige og kaste det. Er greit tids fordriv når en sitter i et hotell i en liten plass i et fremed land der ingenting skjer over ei kald øl.
Forsår va du mener men må bere poengtere litt.
For det første så heter det Mac Mini, ikke mini mac
Og for det andre så er det Macbook eg vurderer.
Slik ser en mac mini ut

For det første så heter det Mac Mini, ikke mini mac

Slik ser en mac mini ut

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Haha, jeg er nok ikke helt inne i denne Mac-verdenen gittKawaJens skrev:Forsår va du mener men må bere poengtere litt.
For det første så heter det Mac Mini, ikke mini mac![]()
![]()
Slik ser en mac mini ut![]()

Jeg elsker min iPhone og min iPad og mener Apple har den beste løsningen der, men når det kommer til Pc/Mac så foretrekker jeg nok PC. Har aldri fått dreisen på Mac og føler ikke jeg har kontroll over hva som skjer. Har en del Mac'er på jobben og ironisk nok er det dem vi har mest problemer med. Men at det funker bedre rett ut av boksen er riktig og en mac føles også litt kjappere. Men jeg føler at Mac vil gjøre litt for mye for meg slik at jeg slipper å tenke å det liker jeg ikke.
Jeg liker rett og slett mulighetene ved å leke meg litt i registeret og skreddersy nøyaktig slik jeg vil ha det. Det har man heller ikke muligheten til på iPad/iPhone men dette er noe jeg bruker på farten og da er det viktigere å holde det enkelt. Android er for meg ubrukelig når det kommer til nettbrett og telefon.
Godt vi er forskjellige

Var skeptisk til Mac, men etter Mac Mini så vet eg ikke om eg vil gå til bake.
Er så sytaløst,smoth,alt bere funker. Ingen tull med drivere og ikke oppleved noen krasj eller tegn til at ytelsen har gått noe ned etter nærmere 2år.
Tiden då eg oppgraderte skjermkort,prosseorer og minne for å spele di nye spela er for lengst over.
Vil ha noe som funker rett ut fra boksen uten tull og fjas.
Så lenge eg har youp.....youtube,film avspilling i HD,redigering og annent fjas så er eg en happy camper.
Once you go Mac you never go back
Er så sytaløst,smoth,alt bere funker. Ingen tull med drivere og ikke oppleved noen krasj eller tegn til at ytelsen har gått noe ned etter nærmere 2år.
Tiden då eg oppgraderte skjermkort,prosseorer og minne for å spele di nye spela er for lengst over.
Vil ha noe som funker rett ut fra boksen uten tull og fjas.
Så lenge eg har youp.....youtube,film avspilling i HD,redigering og annent fjas så er eg en happy camper.
Once you go Mac you never go back

Er nok motsatt av deg, ikke så begeistret for iphone og er meget fornøgd med Samsung S5. Kjøpte et Microsoft tab for et par år siden og ja njaaaa. Selveste enheten er bra spesielt vist en kjøper tastaturet, men så er det et eget os og du sliter med apper som ellers funker overalt som f.eks spotify. Men med en 13" læpis så ser eg ingen behov for en tabb.
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Der er vi overraskende lik kawajens.... Har hatt noen generasjoner med iPhone, om jeg kan kalle det generasjoner
og etter jeg over til Samsung sine enheter vil jeg aldri tilbake. Men sverger fortsatt til Mac produktene. Å Mac synkroniserer seg like lett med Android som til iPhone så lenge du har en Gmail konto.
Note 4

Note 4
PC'er fås også i mini-format
Intel's NUC (New Unit of Computing)

http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... rview.html
HP's nye lille

http://store.hp.com/webapp/wcs/stores/s ... reId=10151
Intel's NUC (New Unit of Computing)

http://www.intel.com/content/www/us/en/ ... rview.html
HP's nye lille

http://store.hp.com/webapp/wcs/stores/s ... reId=10151
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Joda. Men eg tenker 13" laptop no.
Ringte forsikrings selskapet som eg har via LO sparabank1. Og eg er sjokert posetivt.
Samtalen gjekk slik...nesten.
Meg:Hei eg har en Mac Mini som blei tatt av lynet onsdags morgen.
Sp1: Vor mye koster en tilsvarendes?
Meg: Undekant av 7000kr
Sp1: Tenker du å handle på Elkjøp?
Meg: Ja
Sp1: Ok. Då sender eg deg en tekstmelding med et gavekort på 4000kr.
Meg: øhhh skal ikke dere ha kviteringer og slikt eller levert inn for kontrol eller noe i det hele tatt?
Sp1: Nei det tregnst ikke på mindre ting
Meg: øhhh ok. Tusen takk, ha en fin dag
Hadde ikke trudd det skulle vere sooo enkelt
Meg: øhhh skal ikke dere ha kviteringer og slikt eller levert inn for kontrol eller noe i det hele tatt?
Meg: øhhh ok. Tusen takk, ha en fin dag

-
OnlineBjerknez
- Kontakt:
Nå kan du angre på at du ikke ga dem et høyere beløp!KawaJens skrev:Ringte forsikrings selskapet som eg har via LO sparabank1. Og eg er sjokert posetivt.
Meg: øhhh ok. Tusen takk, ha en fin dag![]()

Blir liksom for sent å ringe igjen....