Matt lakk vedlikehold

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Rost »

Hei,

er det noen som har erfaringer med vask og behandling av matt lakk?
Er det anbefalt å bruke spesialprodukter? evt hvilken typer? fremgangsmåter osv?
Alt av tips og triks er av interesse, men er helst ute etter konkrete svar med erfaringer og ikke synsing fra folk som egentlig ikke vet.....

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av mortenolb »

Vært litt diskusjon i tråden til Cutless, mulig du finner noe nyttig der. Han venter på sykkel med matt lakk selv.

Toven

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Toven »

Bjerknez har vel noen tips - samt Cutless som etter hva jeg forstod spurte detailerne på Norsk Detailer Club om det samme http://www.detailersclub.no/forum/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Bjerknez »

Det er viktig at man ikke bruker midler som legger igjen "beskyttelse" som feks. såpe med voks etc. da matt lakk jo skal fremstå som matt. Bruker man en voks så må man kjøpe en som er beregnet for matt lakk da voksen ikke skal inneholde noe som gjør den blankere enn det den er oprinnelig.

Rubbing og slipende midler tror jeg man skal holde seg langt unna på matt lakk... Dette er jeg ikke 100% sikker på ennå, men jeg vil tro at dette vil ødelegge den matte finishen.

Scandicshine.no selger produkter til matt lakk.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Cutless »

Kjøp denne: http://alienautospa.no/produkt/eksterio ... aint-475ml" onclick="window.open(this.href);return false;

og denne: http://alienautospa.no/produkt/eksterio ... -matt-lakk" onclick="window.open(this.href);return false;

Så er du i mål :) Som Bjerky sier så unngå bilshampoer etc. de fleste av de har litt voks blandet inn for å gi et bedre (les blankere) resultat.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Bjerknez »

Kan også anbefale følgende produkter hvis noen trenger skikkelig avfetting:

http://scandicshine.no/index.php?route= ... uct_id=759" onclick="window.open(this.href);return false;

http://bilnerden.no/index.php?main_page ... a07743bf0f" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedre avfetting/felgrens får man ikke i mine øyne. Førstnevnte er konsentrat og må blandes ut, og sistnevnte er en felgrens som virkelig er kongen på haugen. Den er i gel form og tørker ikke inn og den skifter farge der den tar møkk. Kanonbra!

Men..det skal sies at det vel er sjelden man trenger så sterke saker på en MC. Man kommer langt med parafin. Men den første avfettingen er veldig bra og kan være kjekk og ha. Det er jo ikke så mye asfaltflekker og salt etc. som man skal fjerne fra lakkerte flater på en sykkel så det dreier seg stort sett om vanlig skitt/leire etc.

Jeg anbefaler også en "skumkanon" som man fester på høytrykkspyleren. Kjøper du Karcher høytrykkspyler så er Karcher sin skumkanon skikkelig bra. Den fyller du med det du måtte ønske /helst avfetting og litt såpe etc.) og skumlegger hele sykkelen. Lar det stå litt for så og spyle av.

Cutless har prøvd min skumkanon, så han kan jo si sin mening om den her :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
Rubbing og slipende midler tror jeg man skal holde seg langt unna på matt lakk... Dette er jeg ikke 100% sikker på ennå, men jeg vil tro at dette vil ødelegge den matte finishen.
Tror jeg kan garantere det. Jeg har matt militærveteranbil og den blir blank der lakken blir slitt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:
Rubbing og slipende midler tror jeg man skal holde seg langt unna på matt lakk... Dette er jeg ikke 100% sikker på ennå, men jeg vil tro at dette vil ødelegge den matte finishen.
Tror jeg kan garantere det. Jeg har matt militærveteranbil og den blir blank der lakken blir slitt.
Tenkte meg det ja. Men noen matte lakkfinisher er blandet med litt klarlakk tror jeg... og da kan man jo alltids rubbe litt. Men det er bare synsing fra min side. Men du har nok rett... :-k

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
JohnnyTh skrev:
Bjerknez skrev:
Rubbing og slipende midler tror jeg man skal holde seg langt unna på matt lakk... Dette er jeg ikke 100% sikker på ennå, men jeg vil tro at dette vil ødelegge den matte finishen.
Tror jeg kan garantere det. Jeg har matt militærveteranbil og den blir blank der lakken blir slitt.
Tenkte meg det ja. Men noen matte lakkfinisher er blandet med litt klarlakk tror jeg... og da kan man jo alltids rubbe litt. Men det er bare synsing fra min side. Men du har nok rett... :-k
Det kan godt være. Matt lakk er porøs og dermed ikke difusjonstett. Så man ønsker å ha en tett sjikt under. At man blander (blank)klarlakk i kan være for å tone ned matthetsgraden.
Når jeg lakkerer matt så har jeg blank grønnfarge i den matte klarlakken.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av LordShaft »

Greit å huske på når en bruker en sykkel med matt lakk.... Plasser som siden av tanken og plasser som er i direkte kontakt med utstyr osv vil jo bli slitt og blankt.

Note 4

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Rost »

Takker for svar, tenker det blir å kjøpe ganske snart så man er klar når sesongen starter :thumleft

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Rost »

LordShaft skrev:Greit å huske på når en bruker en sykkel med matt lakk.... Plasser som siden av tanken og plasser som er i direkte kontakt med utstyr osv vil jo bli slitt og blankt.
Noe man kan gjøre med dette, eller er det bare å akseptere at det blir sånn? (bortsett fra tanktrekk)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Bjerknez »

Rost skrev:
LordShaft skrev:Greit å huske på når en bruker en sykkel med matt lakk.... Plasser som siden av tanken og plasser som er i direkte kontakt med utstyr osv vil jo bli slitt og blankt.
Noe man kan gjøre med dette, eller er det bare å akseptere at det blir sånn? (bortsett fra tanktrekk)
På min har jeg vertfall montert beskyttelse der hvor beina berører tanken:

Bilde

Rost
Innlegg: 24
Registrert: 09 des 2014, 09:34
Motorsykkelen din: CB650F

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Rost »

Bjerknez skrev: På min har jeg vertfall montert beskyttelse der hvor beina berører tanken:
Er dette "permanent" eller kan det fjernes ved behov? Hvor fikk du tak i disse?


Da har jeg også fått kjøpt inn såpe og detailer fra Chemical Guys. Fant en lokal butikk som solgte det, så da sparte jeg godt over 100 kr i frakt :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Matt lakk vedlikehold

Legg inn av Bjerknez »

Rost skrev:
Bjerknez skrev: På min har jeg vertfall montert beskyttelse der hvor beina berører tanken:
Er dette "permanent" eller kan det fjernes ved behov? Hvor fikk du tak i disse?


Da har jeg også fått kjøpt inn såpe og detailer fra Chemical Guys. Fant en lokal butikk som solgte det, så da sparte jeg godt over 100 kr i frakt :thumleft
Disse er bare klistret på så de kan fjernes hvis du ønsker det ja. Jeg er usikker på hva dem hette men jeg bestillte dem fra en utenlandsk nettside. Kanskje Cutless husker navnet på dem da han nettopp har bestillt samme merke som meg.

Svar