Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
VFR800 98-01:
Weight 481 lb (218 kg) US Spec (dry)
520 lb (240 kg) (wet)
104hk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800" onclick="window.open(this.href);return false;
k1300S
wet 254kg
175hk
og kardang :)
Weight 481 lb (218 kg) US Spec (dry)
520 lb (240 kg) (wet)
104hk
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800" onclick="window.open(this.href);return false;
k1300S
wet 254kg
175hk
og kardang :)
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Selv om jeg nå går litt tilbake i diskusjonen, så vil jeg si at selv om lavere vekt kanskje har med kostnad å gjøre i den grad at lettere komponenter koster mer, så vet jeg ikke hvor godt eksempel CBR650F vs. GSX650F er? Har ikke særlig stor peil på førstnevnte, men jeg har prøvekjørt den, og den føles veldig "plastikk", mer at det går på kvalitetsfølelsen. Da jeg satte meg på min sykkel etterpå føltes det som å gå opp et hakk i kvalitet, og på tross av høyere vekt er det ikke dermed sagt at den er mindre lettstyrt eller noe slikt. Såklart kan man jo si at jeg er litt inhabil siden det er min sykkel, men jeg prøver å være objektiv. Har i det hele tatt fått en høyere kvalitetsfølelse av Suzuki enn jeg har fått av mye annet jeg har kjørt.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Det med kvalitetsfølelse er du ikke alene om... Jeg har hatt akkurat samme opplevelse fra min BMW til kawa og ktm. De føles bare enklere og kjipere ut.
Selv om syklene kan være langt bedre motormessig osv.
Noen bygger nye modeller på eldre design. Jeg vet ikke hvor utbredt dette er i dag, som før. Men vfr 800 som kom på 2000 tallet, en oppgradering av 98 modellen jeg hadde var så å si identisk bortsett fra kåper.
Note 4
Selv om syklene kan være langt bedre motormessig osv.
Noen bygger nye modeller på eldre design. Jeg vet ikke hvor utbredt dette er i dag, som før. Men vfr 800 som kom på 2000 tallet, en oppgradering av 98 modellen jeg hadde var så å si identisk bortsett fra kåper.
Note 4
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Men alle er ikke like flinke som Ducatisimpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.

Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Blokka på en v-firer må nødvendigvis bli tung.simpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
En litt lengre tilbake i tråden mente at eldre sykler er tyngre enn nye.
Det stemmer sånn passelig, BMWs sykler var lettere enn "alle andre" allerede for tredve r siden.
Med vannkjøling, med stålramm, kardang og helkåpe.
Og noen nye sykler har så lette (spinkle) deler at de rauser i biter etter kort tid.
Fordelen er at de er lette å få opp på tilhengeren når de skal på verksted

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Helt riktig det AJ. Men så er de relativt dyre i forhold til konkurentene ogsåAJ skrev:Men alle er ikke like flinke som Ducatisimpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving..
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Ja, det er prisen de (og kjøperne...) må betale for den nær grensesprengende produktutviklingen de gjørsimpson skrev:Helt riktig det AJ. Men så er de relativt dyre i forhold til konkurentene ogsåAJ skrev:Men alle er ikke like flinke som Ducatisimpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving..
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager.

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
En av grunnene til at gsx650f er så tung er fordi den har en del komponenter fra gsx1250f motoren. Den er med andre ord overdimmensjonert. Noe som gjør at man får en veldig driftssikker motor og Suzuki sparer utviklingskostnader. Også kjekt med litt vekt på motorveien, men det blir subjektivt.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?simpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Vognkortvekt på en 1098 er 185kg. Det er vell kjøreklar vekt, uten bensin..?Banditmannen skrev:Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?simpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Den første generasjon VFR'en i 86 var lettest. Og skal også være morsomst og raskest. Deretter, fra 1990, har den bare blitt tyngre, med bl.a. enarmssving, flere deler og tyngre hjul. Så ikke all utvikling har blitt til det bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
K1100RS'n veier 270kg... og den var "top of the line" i sin tid, med en gigantisk tung 4 cyl. motor i aluminium og med kåpe som veier maaange kg!
Pappa sin med sidevogn veier kun 280kg, samme sykkel uten kåper og annet, men med sidevogn og en hel haug med stål... BMW veide ikke kåpedelene de laget på 80/90 tallet
Pappa sin med sidevogn veier kun 280kg, samme sykkel uten kåper og annet, men med sidevogn og en hel haug med stål... BMW veide ikke kåpedelene de laget på 80/90 tallet

BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
254 våtvekt, men du har et poeng, GSX 650F er nok ikke noen "moderne" mc.Bjerknez skrev:Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
Er vel mye stål og tjukk glassfiber eller plast, og lite aluminium og carbonfiber...


Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Uten at eg vet, men skal ikke se vekk fra at det er kommet krav til konstruksjon slik som det er i biler. Og det er heller ingen katalysator og div annent på en 84 model.Bjerknez skrev:Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå... 

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synes 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye utAndreas skrev:Vognkortvekt på en 1098 er 185kg. Det er vell kjøreklar vekt, uten bensin..?Banditmannen skrev:Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?simpson skrev:Definitivt ikke.AJ skrev:EnarmsvingenZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung??
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.

Sist redigert av simpson den 26 jan 2015, 01:53, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Skal vel være bensin på tanken også, eller...?simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
BMW S1000RR er oppgitt til 183 kg tørr, CBR1000RR, 193 tørr, Yamaha R1, 177 tørr.Banditmannen skrev:Skal vel være bensin på tanken også, eller...?simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut
Det er helt vanlig å oppgi tørrvekt.
Det er det som er den riktige vekt på sykkel.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den?Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå...

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Jeg har rett og slett ikke kjørt nok sykler til at jeg kan kommentere det, men hadde jeg kjørt din for så og kjøre min rett etterpå så hadde jeg nok merket det. Men man merker det vel ikke sånn til daglig vil jeg tro...mortenolb skrev:Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den?Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå...Og det var med bagasje!
Men jeg anntar at man vil merke denne vekten i negativ grad hvis man er erfaren nok og kjører litt aktivt. 60-70kg. i forskjell MÅ man jo merke ganske betraktelig. Men om JEG ville merket det av spesiell grad ut fra min kjørestil er usikkert.
Men her snakker jeg da altså om vekten isolert sett og ikke hvordan det påvirker hver enkelt, for det kommer vel ann på kjørestil og ferdigheter vil jeg tro

Så dette er ikke for å disse sykkelen din mortenolb. Det er tross alt en veldig flott sykkel som har fått mye skryt

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den 
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.

Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nåmortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.

Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller...

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?
Aldri sagt jeg ikke kom til å merke detBjerknez skrev:Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nåmortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den
Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere.![]()
Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller...

Jeg bare velger å fjerne kiloene på føreren isteden
