Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
ZZR-Erling

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av ZZR-Erling »

VFR800 98-01:
Weight 481 lb (218 kg) US Spec (dry)
520 lb (240 kg) (wet)
104hk

http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_VFR800" onclick="window.open(this.href);return false;

k1300S
wet 254kg
175hk
og kardang :)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av mortenolb »

Selv om jeg nå går litt tilbake i diskusjonen, så vil jeg si at selv om lavere vekt kanskje har med kostnad å gjøre i den grad at lettere komponenter koster mer, så vet jeg ikke hvor godt eksempel CBR650F vs. GSX650F er? Har ikke særlig stor peil på førstnevnte, men jeg har prøvekjørt den, og den føles veldig "plastikk", mer at det går på kvalitetsfølelsen. Da jeg satte meg på min sykkel etterpå føltes det som å gå opp et hakk i kvalitet, og på tross av høyere vekt er det ikke dermed sagt at den er mindre lettstyrt eller noe slikt. Såklart kan man jo si at jeg er litt inhabil siden det er min sykkel, men jeg prøver å være objektiv. Har i det hele tatt fått en høyere kvalitetsfølelse av Suzuki enn jeg har fått av mye annet jeg har kjørt.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av LordShaft »

Det med kvalitetsfølelse er du ikke alene om... Jeg har hatt akkurat samme opplevelse fra min BMW til kawa og ktm. De føles bare enklere og kjipere ut.

Selv om syklene kan være langt bedre motormessig osv.

Noen bygger nye modeller på eldre design. Jeg vet ikke hvor utbredt dette er i dag, som før. Men vfr 800 som kom på 2000 tallet, en oppgradering av 98 modellen jeg hadde var så å si identisk bortsett fra kåper.

Note 4

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av AJ »

simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
Men alle er ikke like flinke som Ducati ;-) .
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager :thumleft .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Jompa »

simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
Blokka på en v-firer må nødvendigvis bli tung.

En litt lengre tilbake i tråden mente at eldre sykler er tyngre enn nye.
Det stemmer sånn passelig, BMWs sykler var lettere enn "alle andre" allerede for tredve r siden.
Med vannkjøling, med stålramm, kardang og helkåpe.

Og noen nye sykler har så lette (spinkle) deler at de rauser i biter etter kort tid.
Fordelen er at de er lette å få opp på tilhengeren når de skal på verksted :knegg
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av simpson »

AJ skrev:
simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
Men alle er ikke like flinke som Ducati ;-) .
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager :thumleft .
Helt riktig det AJ. Men så er de relativt dyre i forhold til konkurentene også :evil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av AJ »

simpson skrev:
AJ skrev:
simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving.
Men alle er ikke like flinke som Ducati ;-) .
Det viser seg også i evnen til å dra ut effekt av en annen verden i motorene de lager :thumleft .
Helt riktig det AJ. Men så er de relativt dyre i forhold til konkurentene også :evil
Ja, det er prisen de (og kjøperne...) må betale for den nær grensesprengende produktutviklingen de gjør :knegg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Cutless »

En av grunnene til at gsx650f er så tung er fordi den har en del komponenter fra gsx1250f motoren. Den er med andre ord overdimmensjonert. Noe som gjør at man får en veldig driftssikker motor og Suzuki sparer utviklingskostnader. Også kjekt med litt vekt på motorveien, men det blir subjektivt.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Andreas »

Banditmannen skrev:
simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?
Vognkortvekt på en 1098 er 185kg. Det er vell kjøreklar vekt, uten bensin..?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Kjellrf »

Den første generasjon VFR'en i 86 var lettest. Og skal også være morsomst og raskest. Deretter, fra 1990, har den bare blitt tyngre, med bl.a. enarmssving, flere deler og tyngre hjul. Så ikke all utvikling har blitt til det bedre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av MLeikarnes »

K1100RS'n veier 270kg... og den var "top of the line" i sin tid, med en gigantisk tung 4 cyl. motor i aluminium og med kåpe som veier maaange kg!
Pappa sin med sidevogn veier kun 280kg, samme sykkel uten kåper og annet, men med sidevogn og en hel haug med stål... BMW veide ikke kåpedelene de laget på 80/90 tallet :lol
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
Skjermbilde.PNG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

Bjerknez skrev:Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
Skjermbilde.PNG
254 våtvekt, men du har et poeng, GSX 650F er nok ikke noen "moderne" mc.
Er vel mye stål og tjukk glassfiber eller plast, og lite aluminium og carbonfiber... :P :p

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:Minner om at en 35 år gammel Suzuki GSX 1100 veier like mye som en splitter ny GSX 650F...
Skjermbilde.PNG
Uten at eg vet, men skal ikke se vekk fra at det er kommet krav til konstruksjon slik som det er i biler. Og det er heller ingen katalysator og div annent på en 84 model.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå... :mk

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:
Banditmannen skrev:
simpson skrev:
AJ skrev:
ZZR-Erling skrev:Koffer e en VFR800 så inn i gampræva tung?
Enarmsvingen :-k ?
Definitivt ikke.
Min Ducati veier 172 kg, og den har enkeltsving......og stålramme
Ikke mange sykler i verden som slår den vekta i dag, og min sykkel kom i 07, altså 8 år siden.
Tørvekt 172 kg, hvor mye veier den våt da?
Vognkortvekt på en 1098 er 185kg. Det er vell kjøreklar vekt, uten bensin..?
Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synes 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut :-k
Sist redigert av simpson den 26 jan 2015, 01:53, redigert 1 gang totalt.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Banditmannen »

simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut :-k
Skal vel være bensin på tanken også, eller...? :-k

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av simpson »

Banditmannen skrev:
simpson skrev:Hakke vognkortet tilgjengelig nå, men synen 13 kg for olje og kjølevæske hørtes mye ut :-k
Skal vel være bensin på tanken også, eller...? :-k
BMW S1000RR er oppgitt til 183 kg tørr, CBR1000RR, 193 tørr, Yamaha R1, 177 tørr.
Det er helt vanlig å oppgi tørrvekt.
Det er det som er den riktige vekt på sykkel.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå... :mk
Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den? :knegg Og det var med bagasje!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Jeg tenkte ikke så mye på vekten angående denne GSX'en før, men de siste dagene har virkelig fått meg til å lure på hvorfor denne veier så innmari mye. Men jeg har jo mer eller mindre fått svar på dette nå... :mk
Men da er spørsmålet mitt: Hvor sjenerende synes du vekta var for kjøreegenskapene da du prøvde den? :knegg Og det var med bagasje!
Jeg har rett og slett ikke kjørt nok sykler til at jeg kan kommentere det, men hadde jeg kjørt din for så og kjøre min rett etterpå så hadde jeg nok merket det. Men man merker det vel ikke sånn til daglig vil jeg tro...

Men jeg anntar at man vil merke denne vekten i negativ grad hvis man er erfaren nok og kjører litt aktivt. 60-70kg. i forskjell MÅ man jo merke ganske betraktelig. Men om JEG ville merket det av spesiell grad ut fra min kjørestil er usikkert.

Men her snakker jeg da altså om vekten isolert sett og ikke hvordan det påvirker hver enkelt, for det kommer vel ann på kjørestil og ferdigheter vil jeg tro :thumleft

Så dette er ikke for å disse sykkelen din mortenolb. Det er tross alt en veldig flott sykkel som har fått mye skryt :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av mortenolb »

Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den :D

Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere. :-k

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den :D

Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere. :-k
Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nå :thumleft

Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller... ;-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Vektforskjellen på ulike mcer og hvorfor ?

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Neida, og jeg hadde heller ikke tatt meg nær av det om du prøvde å disse den :D

Jeg ser vel forsåvidt poenget, men jeg har aldri følt at jeg har hatt behov for at den skulle veie mindre, sånn bortsett fra at den sikkert hadde vært litt lettere å få på bakhjulet, og generelt ville vært sprekere. :-k
Hadde den veid såpass mye mindre som 60kg. så hadde du nok merket det vil jeg tro. Vertfall når du er vant til sykkelen som du er nå :thumleft

Men for all del... det er jo ikke det som er poenget med denne diskusjonen heller... ;-)
Aldri sagt jeg ikke kom til å merke det :yeyeye
Jeg bare velger å fjerne kiloene på føreren isteden :prf

Svar