Kmann skrev:Elruts84 skrev:
Akkurat, hvordan vet jeg hvilken type jeg skal kjøpe da? hehe..Har 0 peiling på batterier ser du.
Elruts
Det er ikke godt å ha peilig på heller, men hadde vært godt å ha.. oi.
Jeg har BT i begge mine. merker det som noen har fått med seg at det har blitt litt spedt nå på vinteren. Men har ikke hatt noe problem om sommeren. Dette er vanlig syrebatteri.
Velger du BT, finner du sykkelmodellen i en tabell på sia demmes og der står batteriet.
Syre eller GEL, tja. Mye vibrasjoner og stort behov for mye startstrøm med en gang tilsier vel gel. Men normalbruk er syre bra nok. Men tilslutt er det magefølelsen og lommeboka som bestemmer.
Hadde jeg hatt en -14 mod hadde jeg vel ikke kjøpt BT, men det er mulig bare en følelse..
Men MLeikarnes, han vet en del. Noen sier at en "vanlig" dynamo ikke klarer å lade GEL da de trenger mer ladespenning osv. Vet ikke om det stemmer, Mulig MLeikarnes kan avkrefte eller bekrefte

Regner med at Fazeren burde klare gel-batteri fint, men ikke ta meg på ordet (mener det er det en kamerat har i sin fazer 1998 mod.)
Som Kmann sier så ville nok jeg også vært mer skeptisk til ett Biltema batteri om jeg hadde hatt en ny sykkel, men jeg har enda tilgode å ha en tung mc som er under 20 år gammel...
Jeg vet at på en BMW R100GS Paris Dakar så vil ikke ett gel batteri fungere (pga laderegulatoren....) Og på Suzuki DR750'n måtte det være syrebatteri da gel batteriet ikke ville lade.
Hovedsaklig grunnen til at jeg bruker gel og ikke syrebatteri er at de kan plasseres hvor som helst og kan ligge. Veldig greit når man driver med ombygging!
Men som Kmann nevner så er det magefølelsen og lommeboka som bestemmer!
Jompa skrev:MLeikarnes :
På hvilken måte "støtter" eller ikke dynamo/regulator gel-batterier ?
Kan ikke si at jeg vet svaret helt eksakt, men at det ikke fungerer vet jeg...

Har noe med diodebrua i laderegulatoren på dynamoen å gjøre. Etter hva jeg vet så er det svært sjelden at en dynamo ikke støtter dette. Som nevnt ovenfor vet jeg kun av to tilfeller...