Problemet for deg er vel at østpå er veldig lite sentraltElolz skrev: Virker som dere østpå alltid får mye billigere mcdeler og dekk enn her vest. Her blir det kjapt 5.500kr for dekk fra forhandler, i forhold til dere som kommer unna med 3-3500kr.


Problemet for deg er vel at østpå er veldig lite sentraltElolz skrev: Virker som dere østpå alltid får mye billigere mcdeler og dekk enn her vest. Her blir det kjapt 5.500kr for dekk fra forhandler, i forhold til dere som kommer unna med 3-3500kr.
Tror det kaldeste været jeg har vært på langtur i er 2° på en åtte timers tur til Mongstad. Jeg har 12v uttak til div, gps, varmeholker, varme i salen og intercom som trekker strøm. Aldri hatt problemer. Byttet til biltema batteri kort tid etter jeg kjøpte den jeg har nå og det har holdt i disse to årene. Kan ikke huske at jeg har hatt spesielle problemer på de andre syklene mine heller.Elruts84 skrev:Ingen stopp når temperaturen ute faller og du er ute på langtur?.JohnnyTh skrev:Biltema i alle syklene mine. De varer lenge nok til at jeg er fornøyd.
Har du koblet til noe ekstra (12V dubeditter, lader, lys e.l)
Elruts
Jepp, eller cellen mister sin spenning til 0 volt og klarer ikke å levere strøm når cellen belastes.Jompa skrev:Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Det er sant... Hvis det er påført da og ikke minst, om det er reelt... Det hadde vært moro og visst :)LordShaft skrev:Dette skal vel være mulig å finne ut av ved å lese cold crank tallet til batteriene fra biltema!! om jeg ikke tar helt feil. Jo høyere nummer jo bedre er det egnet til starting
Hvor bestiller du batteriet ditt?LordShaft skrev:Uten at jeg kan komme med spesefikke tall, eller nøyaktige navn på batteriene.... Så kan jeg hvertfall fortelle litt om hvorfor ingen av brannbilene i Bergen er utstyrt med billig batterier.
Bilene er full av diverse utstyr som krever strøm, som ekstra lys, ladestasjoner osv. De blir brukt mye til småkjøring til alle døgnets tider, og står tilkoblet landstrøm hele døgnet når de står i garasjen!
Vi og dere er helt avhengig av at batteriene fungerer til en hver tid.
Det har vært prøvd mye og feilet noe, billigbatteriene er billig for en god grunn. Uten at jeg skal utrope meg å ha så sinnsyk peiling på batterier, så skal det ikke så veldig stor forståelse til å skjønne at det koster mer å produsere et batteri som tåler mye, enn ett som tåler lite.
Hvilke batteri biltema fører, har jeg ingen som helst peiling på, ikke øsnker jeg peiling på det heller. Batteri ønsker jeg minst mulig trøbbel med. Derfor kjøper jeg kvalitet som jeg vet fungerer. Koster mer, unødvendig? Mulig, jeg tar hvertfall ikke sjangsen.
Ok, forklaringa høres rimelig ut.spidair skrev:Jepp, eller cellen mister sin spenning til 0 volt og klarer ikke å levere strøm når cellen belastes.Jompa skrev:Hva i all verden mener du med at batteriet vrenger seg ?
Eller polvender seg ? Blir pluss og minus byttet ?
Det vil si, at når du måler batteriet med et høyohmig multimeter leser du av 12 volt (alt i orden liksom), men så fort du belaster batteriet har du bare spenningen, og strømmen, fra de friske cellene og i mitt tilfelle var det knappe 3 volt... Ikke mye å starte en motor med... :)
Dette KAN være farlig, da batteriet kan eksplodere eller ta fyr... Er skjeldent det skjer da...
På typiske startbatterier er "fingrene" til hver celle tykke og kraftige (De har stor lede evne for store strømmer og tåler derfor bedre den nesten kortsluttningen en start motor utgjør) mens det på et drift batteri er "fingrene" til cellene tynnere.. Drift trenger ikke stor startstrøm... Batterier av typen fritids batterier, eller campiongvogn batterier, er av sistnevnte type og jeg mistenker at Biltemas batterier er litt mer av den sistnevnte typen også, altså mer et drifts batteri enn et startbatteri (da de er billigere å produsere) og det er derfor de ikke tåler så mye start og stopp og "knekkes" fortere enn et typisk start batteri. Har ikke belegg for dette i form av bevis, så det er bare en hypotese fra min side... Faktum er ihvertfall at startbatterier er langt dyrere å produsere enn drifts batterier... og et motor sykkel batteri (eller til bil) må jo være sånn midt i mellom start og drift...
Sorry, bare en togelektrikers gamle synder, glemmer at ikke alle er togelektrikere og bruker samme sjargong... :) Vi kalte det for vrengte batterier eller polvente batterier, tror jeg aldri har hørt det ordentlige navnet på det... :) Snudde poler kanskje?Jompa skrev: Ok, forklaringa høres rimelig ut.
Hadde aldri hørt utrykkene "vrenge" og "polvending" før.
Det eneste merke jeg så på batteriet mitt, både det gamle og det nye, var BMW. Så ikke etter så veldig nøye heller. Bare konstaterte at det ble en helt ny sykkel når det gjaldt å starte.. Trodde jeg måtte ha ny startmotor.LordShaft skrev:Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.
Ja ettersom biltema ikke passer i min sykkel har jeg funnet alt fra varta og diverse andre merker til 6-900,- Da er vi vel innenfor en pris som er grei.SuperMorten skrev:Det eneste merke jeg så på batteriet mitt, både det gamle og det nye, var BMW. Så ikke etter så veldig nøye heller. Bare konstaterte at det ble en helt ny sykkel når det gjaldt å starte.. Trodde jeg måtte ha ny startmotor.LordShaft skrev:Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.