Forskjell på bremser
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Forskjell på bremser
Hei alle,
lurer på dette med bremser og antall kalipper og radial mount og floating.
Hva er den største verdien med 4 vs 2 kalipper?
Hva er forskjell på radial mount og ikke?
og til sist floating og hva nå det motsatte er?
lurer på dette med bremser og antall kalipper og radial mount og floating.
Hva er den største verdien med 4 vs 2 kalipper?
Hva er forskjell på radial mount og ikke?
og til sist floating og hva nå det motsatte er?
Re: Forskjell på bremser
Floating:

Mellom sort og blankt er det skiver, dette gjør at de kan kalles "flytende".
Radialmontert.: boltene kalipperen festes med er skrudd inn i lengderetning av biken, kontra "rett inn", skal gjøre innfestingen mere "stum".

Mellom sort og blankt er det skiver, dette gjør at de kan kalles "flytende".
Radialmontert.: boltene kalipperen festes med er skrudd inn i lengderetning av biken, kontra "rett inn", skal gjøre innfestingen mere "stum".
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Forskjell på bremser
Flytende kalipper, stempel bare på den ene siden:

Aksialmontert kalipper, boltene ligger aksialt med hjulakslingen:

Radialmontert kalipper, boltene sitter radialt mot hjulakslingen:

Tallene du nevner er antall stempel i kalipperen

Aksialmontert kalipper, boltene ligger aksialt med hjulakslingen:
Radialmontert kalipper, boltene sitter radialt mot hjulakslingen:

Tallene du nevner er antall stempel i kalipperen

- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Forskjell på bremser
Flytende skive er vell for å isolere varmen i skiva til å ikke spre seg inn til navet.
Mon tro om det også har noe med vedlikehold og bytte, men det tør jeg ikke begi meg ut på.
Antall stempler har vell ikke nødvendigvis en synonym med at flere = bedre. (Tenk ABS). Men flere gir vell en bedre kontroll av bremse effekten, og antageligvis mindre sannsynlighet for glassering.
Dog, jeg er ingen ekspert på området.
Mon tro om det også har noe med vedlikehold og bytte, men det tør jeg ikke begi meg ut på.
Antall stempler har vell ikke nødvendigvis en synonym med at flere = bedre. (Tenk ABS). Men flere gir vell en bedre kontroll av bremse effekten, og antageligvis mindre sannsynlighet for glassering.
Dog, jeg er ingen ekspert på området.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Forskjell på bremser
4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt.

Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt.


De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Forskjell på bremser
Enkelt forklart, takk for denne... lærte jeg noe i dag også! Har hørt om forskjellen mange ganger, men disse bildene gjorde susen til å dunke det helt inn for meg hvertfallAndreas skrev:Flytende kalipper, stempel bare på den ene siden:
Aksialmontert kalipper, boltene ligger aksialt med hjulakslingen:
Radialmontert kalipper, boltene sitter radialt mot hjulakslingen:
Tallene du nevner er antall stempel i kalipperen

Re: Forskjell på bremser
Nei, man har flyende skive for å unngå kast i den pga varme og virkning på utvidelsen av skiva.
Fixed and Floating Brake Discs
There are three principal types of motorcycle brake discs: fixed, fully floating & semi floating.
A fixed brake disc is a one piece brake disc. That is, its brake pad contact face and wheel mounting face are all part of the same piece of metal. They are relatively cheap to produce and they perform perfectly well within certain parameters, but if they are subjected to serious heat then they are unable to dilate or expand because they are not floating.
Both fully_floating_brake_discs and semi-floating_brake_discs are constructed in two parts. An aluminium centre part which is fixed to the motorcycle wheel and a stainless rotor part which the brake pads push on.
When the rotor is subjected to serious heat it expands. By allowing it to float separately from the mounting face it is free to expand and shrink again at will without being constrained by its mounting. When this expansion takes place is does so in all directions at once and it will not be constrained. If you prevent this from happening in one direction (by fixing it on its mounting face) it has no choice but to warp, so floating_discs and semi-floating_discs are made in two parts to allow the discs to expand and prevent them from warping. This is mainly a high performance type brake disc.
Bikes of more moderate performance can use fixed brake discs perfectly happily and you will also see that most rear brake discs are fixed. This is because they don’t get used as hard and therefore subjected to as much heat. Even so, most rear brake discs are thicker than front brake discs and this is a compromise because the cooling is not as good as the front discs. They don’t get as hot but don’t cool as well either, so the thicker material helps prevent them from warping.
http://www.biketorqueracing.co.uk/btr-t ... rake-discs" onclick="window.open(this.href);return false;
Fixed and Floating Brake Discs
There are three principal types of motorcycle brake discs: fixed, fully floating & semi floating.
A fixed brake disc is a one piece brake disc. That is, its brake pad contact face and wheel mounting face are all part of the same piece of metal. They are relatively cheap to produce and they perform perfectly well within certain parameters, but if they are subjected to serious heat then they are unable to dilate or expand because they are not floating.
Both fully_floating_brake_discs and semi-floating_brake_discs are constructed in two parts. An aluminium centre part which is fixed to the motorcycle wheel and a stainless rotor part which the brake pads push on.
When the rotor is subjected to serious heat it expands. By allowing it to float separately from the mounting face it is free to expand and shrink again at will without being constrained by its mounting. When this expansion takes place is does so in all directions at once and it will not be constrained. If you prevent this from happening in one direction (by fixing it on its mounting face) it has no choice but to warp, so floating_discs and semi-floating_discs are made in two parts to allow the discs to expand and prevent them from warping. This is mainly a high performance type brake disc.
Bikes of more moderate performance can use fixed brake discs perfectly happily and you will also see that most rear brake discs are fixed. This is because they don’t get used as hard and therefore subjected to as much heat. Even so, most rear brake discs are thicker than front brake discs and this is a compromise because the cooling is not as good as the front discs. They don’t get as hot but don’t cool as well either, so the thicker material helps prevent them from warping.
http://www.biketorqueracing.co.uk/btr-t ... rake-discs" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Forskjell på bremser
Kan vel legge til at med flytende skiver er det skiva som sentrerer seg i kaliperen, og motsatt med flytende kalipere.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Forskjell på bremser
Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt.![]()
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Forskjell på bremser
Ja, det er vell kanskje det? Mange system har jo både flytende skive og kalippere, men fast skive og fast kalipper er muligens ikke så mye brukt. Ivertfall ikke på relativt moderne sykkler. Vanlig på bil da.Jompa skrev:Kan vel legge til at med flytende skiver er det skiva som sentrerer seg i kaliperen, og motsatt med flytende kalipere.
Re: Forskjell på bremser
Bremsene blir også mer følsomme med små stempler og små klosser.simpson skrev:Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt.![]()
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.
Feks ZZR1400 som jeg kjenner, har pr calipper 4 stempler og 4 klosser.
Re: Forskjell på bremser
Og her en gammal busa med 6-potsZZR-Erling skrev:Bremsene blir også mer følsomme med små stempler og små klosser.simpson skrev:Ofte 4 stempler og 2 bremseklosser.Jompa skrev:4 stempel, og 4 bremseklosser.
Resultat ? Større bremseflate mot skivene og bedre effekt.![]()
Fordelen er at du kan lengre klosser enn du kan med bare to stempler.
Feks ZZR1400 som jeg kjenner, har pr calipper 4 stempler og 4 klosser.

