Hei alle! Først og fremst må jeg bare si; for et flott forum! Kjekt med mye aktivitet!
Jeg tok tunglappen på slutten av sesongen i fjor,nå begynner jakten på sykkel!Jeg er på jakt etter noe med sportslig preg,men ikke ren R-sykkel.Blir vel det man kaller sportstouring.. Har kikket litt på Honda CBR650 F, liker den utseendemessig hvertfall. Økonomimessig bør jeg nok gå for bruktsykkel,et sted mlm 50-70K er nok smertegrensen (vil helst ikke ha så mye i lån) Kravet jeg har til sykkel er at den må være pen å se på,og jeg vil ha abs på den. Må vel rimelig høyt i årsmodell pga det..? Videre må den være driftsikker og ikke ha noe "gjengangerproblem" teknisk,skrukunnskapene mine er rimelig begrenset (er jente)
Hva mener dere om nykjøp vs bruktsykkel som førstegangs? Hva bør jeg være obs på ang evt bruktkjøp (km-stand,servicer,pris++) Om noen har tips til greie sykler så kom med de! Er fersk i gamet og lærer stadig :)
Jeg tenker som så at det er greit å starte på en medium priset nyere brukt med lav km.
Da er det ikke fullt så nøye om du skulle ha en liten (stille)velt og du tjener opp bonus som flyttes over til neste og sannsynligvis dyrere MC.
Lav km er gunstig både fordi den blir nesten som ny og du får litt mer igjen når du skal selge den videre. Vanligvis slipper du også større vedlikehold.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Kjøp ikke ny førstesykkel. Kjøp en modell som typisk er populær og lett omsettelig. Når du får deg egen sykkel så vil du gjøre deg opp erfaringer og meninger om hva som er den rette sykkelen og hvilke behov du har. Sjansen for at du bytter sykkel igjen etter noen sesonger et ganske stor.
Lurt å få med seg noen som har erfaring med vurdering av MC når du handler (brukt) første gang. Veldig lett å bli "forelsket" og litt blind. Jeg gikk i baret når jeg kjøpte min. Ble brått revet med av tanken på egen sykkel og oppdaget etterpå at det var behov for store & dyre reparasjoner. Nesten utslitte kamaksler og et 2.gir som var nær å ryke. Her var jeg nok litt naiv & dumsnill siden jeg tok alt på egen kappe. Etter dette ble sykkelen tilnærmet udødelig, dog. Har kjørt den over 120Kkm etter dette. Nå er det blitt vanskelig å kvitte seg med den.
Hvor høy er du? Hvor holder du til i landet? Vet at mange jenter sliter med salhøyden pga lav høyde, korte ben.
Du får mye bra sykler i det segmentet du er på jakt.
Alle sykler har vært ny en gang, å en gjenganger på sykkel er at de aller fleste er godt stelt og holdt godt. Så kjøpe brukt er ytterst sjeldent noe problem
DelRey83 skrev:Hei alle! Først og fremst må jeg bare si; for et flott forum! Kjekt med mye aktivitet!
Jeg tok tunglappen på slutten av sesongen i fjor,nå begynner jakten på sykkel!Jeg er på jakt etter noe med sportslig preg,men ikke ren R-sykkel.Blir vel det man kaller sportstouring.. Har kikket litt på Honda CBR650 F, liker den utseendemessig hvertfall. Økonomimessig bør jeg nok gå for bruktsykkel,et sted mlm 50-70K er nok smertegrensen (vil helst ikke ha så mye i lån) Kravet jeg har til sykkel er at den må være pen å se på,og jeg vil ha abs på den. Må vel rimelig høyt i årsmodell pga det..? Videre må den være driftsikker og ikke ha noe "gjengangerproblem" teknisk,skrukunnskapene mine er rimelig begrenset (er jente)
Hva mener dere om nykjøp vs bruktsykkel som førstegangs? Hva bør jeg være obs på ang evt bruktkjøp (km-stand,servicer,pris++) Om noen har tips til greie sykler så kom med de! Er fersk i gamet og lærer stadig :)
Velkommen :)
Utrolig spennende med kjøp av førstesykkel! Jeg syntes du tenker lurt med tanke på valg av sykkeltype. cbr650f tror jeg er et lurt valg. Om du liker utseende på den, så burde du prøve å få til en prøvekjøring. Da vil du fort merke om ergonomi/kjørestilling og ytelse er noe som passer deg. Fikk selv "lappen" på sensommeren i fjor, og gikk for en billig bruktsykkel som førstesykkel. Det var mest for å få så mange timer bak styret den tiden som var igjen av sesongen. Syntes det var lurt å få mengdetrening så fort som mulig etter at lappen var i boks. Utover det tror jeg det er mange som bytter sin første sykkel ganske fort. Jeg ville vært skeptisk til å invistere masse penger i en dyr, ny sykkel som min første sykkel. Jeg har et langt bedre utgangspunkt for å forstå mitt eget "behov" nå som jeg har fått kjørt noen mil
Ser her fra mac'en at du er bosatt i Bergen.... Jeg ville tatt meg turen innom Ride i litleåsveien 49, også ville jeg tatt turen innom Yamaha Bergen, som ligger i Liamyrene, rett ved siden av der sats var før de flyttet bort på horisont.
De har masse sykler inne, både brukt og nytt. Der kan du få prøvesitte det meste! Du danner deg hvertfall et langt bedre bilde av hvilken sitte stilling du er på jakt etter.
Takk for gode svar folkens! Jeg er 174 høy,så kan ikke ha sykler som gir for skarp vinkel i kneet (derfor ikke R,bla.a.) men tror jeg når ned på de aller fleste så det er jo en fordel sånn sett. Jeg bor like utenfor Bergen :-)
Ang den CBR'en som sku selges..så er det vel ikke abs på den..?såg på en lignende sykkel på finn,men slo den fra meg pga det. Jeg vil ha abs på sykkelen jeg kjøper,lett for at man stivner til og kliner inn alt som er om man plutselig får noe uventet i fleisen..vet jeg som newbie mest sannsynlig hadde gjort det instinktivt
Har dere evt forslag til andre aktuelle sykler,utenom CBR'n? Yamaha Fz feks...? (har veldig lite peiling på de forskjellige syklene så greit å få litt input) :-)
Du har nok fått en del fornuftige svar og det mest fornuftige er nok å kjøpe en brukt sykkel som ikke er for rå.
Men så er det dette med å være fornuftig da
Jeg er dessverre ikke kjent for å være fornuftig og til forskjell fra de fleste andre her så har jeg nesten bare hatt helt nye sykler......faktisk bare en brukt.
Kall meg gjerne syk men jeg synes faktisk at det er noe helt eget ved å være første mann og den eneste. Å få en helt ny sykkel som ingen andre har kjørt er noe helt spesielt for meg.
Da jeg skulle kjøpe min første tunge sykkel i 87 så kikket jeg først på en brukt GPZ 600. Men når jeg så hvordan mine venner kjørte så ble jeg faktisk skeptisk som førstegangs reisende. Ikke var jeg verksteds teknisk kyndig heller.
Jeg var heldig og fikk start hjelp av mor og far og kjøpte en av Norges første GPX 750R i stedet. Jeg har siden vært hektet på helt nye jomfrusykler.
En gang kjøpte jeg en to år gammel R1200GS , en 2006 modell som var gått lite. Sykkelen fungerte helt topp, men jeg klarte av en eller annen grunn aldri å få den samme følelsen som med de nye syklene jeg hadde hatt. Solgte den etter tre år og kjøpte ny 800GS i 2011.
Allerede i fjor kjøpte jeg enda en ny, da en R1200GS igjen.
Men bevares , jeg forstår at dette ikke er fornuftig økonomisk. Men jeg har det fantastisk med sykkelen og vet ikke hvor lenge jeg lever.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Jeg skal selge min sykkel, Suzuki GSR 600 2009, abs er det, og tror den er gått rett over 10k km.
Eneste er att den er nedplombert til mellomtung. Men vist det skulle nå være interesant så bor jeg på Voss, ikke så langt unna :)
Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.
Mulig jeg tenker helt feil, men kjøper man en helt ny sykkel i mitt hode, så har jeg for meg at man har glede av denne sykkelen mye lenger uten å bytte den inn. Økonomisk er vel ikke dette uansett og for oss som har dette som hobby så blir det vel litt feil å sette nettopp det økonomiske i høysetet, selv om dette også må tas med i betrakningen. Jeg vil heller ha en splitter ny Triumph STreet Triple R, enn en brukt Speed Triple R... for å ta et eksempel. Men igjen... det kan være jeg er i beittelse av vrangforestillinger her altså...
motobakke skrev:Jeg skal selge min sykkel, Suzuki GSR 600 2009, abs er det, og tror den er gått rett over 10k km.
Eneste er att den er nedplombert til mellomtung. Men vist det skulle nå være interesant så bor jeg på Voss, ikke så langt unna :)
Hmm ok,kan man fjerne slik blombering..? Den type sykkel er vel mer naked,eller er jeg på jordet nå? Vil gjerne ha noe med kåpe
Hmm takk for tips ang km..såg på en på finn som var gått 52K deromkring..tenkte ikke over at det var mye
Bjerknez skrev:Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.
Om 3 sesonger har min runda 100k og jeg har den fortsatt
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125