Ny sykkel vs. brukt?

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av KawaJens »

Ja. Sperra/plomberinga fjerner en lett. På suzuki så må en bytte ECU(hjernen) og få papirer på at det er gjort. Så betaler en for effekt økningen til tollvesenet.
Beregningen på det finner en her http://www.toll.no

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Epylypzon »

Står noen Suzuki GSX650FA til litt over 70 000,-
Sikkert ikke umulig å få disse til under 70.. Ganske nye, abs.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.
Grunnen etter min teori til at det er mangen/fler tallet av sykklene som ikke er i nærheten av 100 000km er at di blir lite kjørt og prisen faller mer en va km standen øker. Rimlige sykkler blir ofte neglisjert på vedlikeholdet og blir stuet vekk i lengre tider og ting forfaller fortere når det ikke blir brukt og vedlikeholdt.
En sykkel skal ikke ha problemer med å runde 100 000km med vedlikehold.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av DelRey83 »

Epylypzon skrev:Står noen Suzuki GSX650FA til litt over 70 000,-
Sikkert ikke umulig å få disse til under 70.. Ganske nye, abs.
Hmm ok på finn? Fant bare nye sykler av den typen der eg..:-)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Epylypzon »

DelRey83 skrev:
Epylypzon skrev:Står noen Suzuki GSX650FA til litt over 70 000,-
Sikkert ikke umulig å få disse til under 70.. Ganske nye, abs.
Hmm ok på finn? Fant bare nye sykler av den typen der eg..:-)
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true 2011mod 72 000,-

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true 2011mod 74 000,-
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av KawaJens »

DelRey83 skrev:
Epylypzon skrev:Står noen Suzuki GSX650FA til litt over 70 000,-
Sikkert ikke umulig å få disse til under 70.. Ganske nye, abs.
Hmm ok på finn? Fant bare nye sykler av den typen der eg..:-)
Er litt tidlig på året enda. Kommer mye mer på markedet i mars og øker betraktlig utover.
Kawasaki ER6F og Yamaha FZ6 er i samme klasse som GSXF og CBR-F.
Undersøk forsikring før handel.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Kawagutten »

DelRey83 skrev:
Epylypzon skrev:Står noen Suzuki GSX650FA til litt over 70 000,-
Sikkert ikke umulig å få disse til under 70.. Ganske nye, abs.
Hmm ok på finn? Fant bare nye sykler av den typen der eg..:-)
Mulig mortenolb selger sin GSX650.Hvis ikke han svarer på denne så send han en pm.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av gsx750_80 »

DelRey83 skrev:Hei alle! :vs Først og fremst må jeg bare si; for et flott forum! Kjekt med mye aktivitet!
Jeg tok tunglappen på slutten av sesongen i fjor,nå begynner jakten på sykkel!Jeg er på jakt etter noe med sportslig preg,men ikke ren R-sykkel.Blir vel det man kaller sportstouring.. Har kikket litt på Honda CBR650 F, liker den utseendemessig hvertfall. Økonomimessig bør jeg nok gå for bruktsykkel,et sted mlm 50-70K er nok smertegrensen ;-) (vil helst ikke ha så mye i lån) Kravet jeg har til sykkel er at den må være pen å se på,og jeg vil ha abs på den. Må vel rimelig høyt i årsmodell pga det..? Videre må den være driftsikker og ikke ha noe "gjengangerproblem" teknisk,skrukunnskapene mine er rimelig begrenset :P (er jente)
Hva mener dere om nykjøp vs bruktsykkel som førstegangs? Hva bør jeg være obs på ang evt bruktkjøp (km-stand,servicer,pris++) Om noen har tips til greie sykler så kom med de! :thumleft Er fersk i gamet og lærer stadig :)
Tja, til den prisen kan du få en ny Kawasaki Ninja 300, for eksempel.
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Dersom du ikke kan kjøre sykkel med mer enn 48 hk i starten, er den
uansett ikke langt unna i ytelse.

Yamaha og Honda har sykler i samme segment også.
Kawasaki har også rimeligere modeller i 250-300 størrelse, enn
Ninja 300.

En ny sykkel kjenner du i alle fall historikken til, og ved pen bruk og godt vedlikehold trenger det ikke være så dumt.

Hvis det var du som var 173 (175?) cm er ikke det noe problem.
Jeg kjører Kawasaki 250R (bla), og den er neppe større. Likevel er
den stor nok for meg, på 183 cm.
Selv om motoren ikke er blant de største er feks akselavstanden tilsvarende moderne sportssykler som feks Yamaha R1, om jeg ikke
husker mye feil.

Lykke til, uansett.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Jeg ser i utgangspunktet ingen problemer med å kjøpe en pent brukt sykkel, men langt bak i hodet så har jeg nok noen vrangforestillinger rundt dette. I mitt hode så er alt over 40.000km. en sykkel som er godt brukt og bør byttes. Jeg har for meg at en mc "tåler" mindre km. enn en bil som gjerne går 100.000km. uten store problemer. Jeg har til gode å se sykler som har gått så langt. Joda, unntak finnes, men jeg tror de aller fleste bytter sykkel leeenge før det.

Mulig jeg tenker helt feil, men kjøper man en helt ny sykkel i mitt hode, så har jeg for meg at man har glede av denne sykkelen mye lenger uten å bytte den inn. Økonomisk er vel ikke dette uansett og for oss som har dette som hobby så blir det vel litt feil å sette nettopp det økonomiske i høysetet, selv om dette også må tas med i betrakningen. Jeg vil heller ha en splitter ny Triumph STreet Triple R, enn en brukt Speed Triple R... for å ta et eksempel. Men igjen... det kan være jeg er i beittelse av vrangforestillinger her altså... :redface



Jeg har alltid hatt trua på deg, Bjerkiz, men her synes jeg du har litt hjulslipp... :knegg
Hadde du prøvd en Speed er jeg ikke så sikker på du ville sagt det samme.. for mye av det gode er herlig, vettu :P :p
En fordel med å kjøpe noe nyere brukt, er at det formidable verditapet havnet hos forrige eier, og svært mange sykler kjøres svært lite egentlig. 1000 til 2000 kilomter pr år, er ganske typisk på Finn.no. Kjøper du Harley, er de ofte enda mindre kjørt. (de brukes stort sett til å se bra ut :knegg )
Moderne motorsykkelmotorer som er fulgt opp med rengjøringer, servicer, vedlikehold og riktig vinterlagring (noe de fleste gjør) holder leeeenge. mye mye mer enn 40000 iallefall.
Så disse tvangstankene må du nok jobbe litt med :roll
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev: Jeg har alltid hatt trua på deg, Bjerkiz, men her synes jeg du har litt hjulslipp... :knegg
Hadde du prøvd en Speed er jeg ikke så sikker på du ville sagt det samme.. for mye av det gode er herlig, vettu :P :p
En fordel med å kjøpe noe nyere brukt, er at det formidable verditapet havnet hos forrige eier, og svært mange sykler kjøres svært lite egentlig. 1000 til 2000 kilomter pr år, er ganske typisk på Finn.no. Kjøper du Harley, er de ofte enda mindre kjørt. (de brukes stort sett til å se bra ut :knegg )
Moderne motorsykkelmotorer som er fulgt opp med rengjøringer, servicer, vedlikehold og riktig vinterlagring (noe de fleste gjør) holder leeeenge. mye mye mer enn 40000 iallefall.
Så disse tvangstankene må du nok jobbe litt med :roll
Slik som han planlegger å kjøre er jo i så fall Street Triplen hans oppbrukt innen sesongen er over, eller hva?

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Olav K »

JK95 skrev:
Olav K skrev: Jeg har alltid hatt trua på deg, Bjerkiz, men her synes jeg du har litt hjulslipp... :knegg
Hadde du prøvd en Speed er jeg ikke så sikker på du ville sagt det samme.. for mye av det gode er herlig, vettu :P :p
En fordel med å kjøpe noe nyere brukt, er at det formidable verditapet havnet hos forrige eier, og svært mange sykler kjøres svært lite egentlig. 1000 til 2000 kilomter pr år, er ganske typisk på Finn.no. Kjøper du Harley, er de ofte enda mindre kjørt. (de brukes stort sett til å se bra ut :knegg )
Moderne motorsykkelmotorer som er fulgt opp med rengjøringer, servicer, vedlikehold og riktig vinterlagring (noe de fleste gjør) holder leeeenge. mye mye mer enn 40000 iallefall.
Så disse tvangstankene må du nok jobbe litt med :roll
Slik som han planlegger å kjøre er jo i så fall Street Triplen hans oppbrukt innen sesongen er over, eller hva?
Iallefall om han legger 40000 km til grunn for "kjørt langt", så er det over i midten av neste sesong :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av JK95 »

Olav K skrev:
JK95 skrev:
Olav K skrev: Jeg har alltid hatt trua på deg, Bjerkiz, men her synes jeg du har litt hjulslipp... :knegg
Hadde du prøvd en Speed er jeg ikke så sikker på du ville sagt det samme.. for mye av det gode er herlig, vettu :P :p
En fordel med å kjøpe noe nyere brukt, er at det formidable verditapet havnet hos forrige eier, og svært mange sykler kjøres svært lite egentlig. 1000 til 2000 kilomter pr år, er ganske typisk på Finn.no. Kjøper du Harley, er de ofte enda mindre kjørt. (de brukes stort sett til å se bra ut :knegg )
Moderne motorsykkelmotorer som er fulgt opp med rengjøringer, servicer, vedlikehold og riktig vinterlagring (noe de fleste gjør) holder leeeenge. mye mye mer enn 40000 iallefall.
Så disse tvangstankene må du nok jobbe litt med :roll
Slik som han planlegger å kjøre er jo i så fall Street Triplen hans oppbrukt innen sesongen er over, eller hva?
Iallefall om han legger 40000 km til grunn for "kjørt langt", så er det over i midten av neste sesong :knegg
Skal jeg kjøre etter samme regel er kommer sykkelen min til å være oppbrukt iløpet av sommeren :-k Jaja, kjekt å vite at jeg skal bytte neste år da :mk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Bjerknez »

Okey da folkens!... :-)å

Men 40.000km. i sesongen som kommer blir nok litt vel i overkant modig :lol

Men alt over 20.000km. er bonus. :thumleft

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:Okey da folkens!... :-)å

Men 40.000km. i sesongen som kommer blir nok litt vel i overkant modig :lol

Men alt over 20.000km. er bonus. :thumleft

Da Bjerkenez, blir jeg imponert!! :notworthy: :notworthy:
Men en kar i Triumphmiljøet rundt Bergen, hentet sin nye Tiger 800 ca midt i juli, og når den blei parkert seint ifjor høst var den gått 31000.
Så det er mulig...særlig på en Triumph :knegg
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ny sykkel vs. brukt?

Legg inn av Bjerknez »

Olav K skrev:
Bjerknez skrev:Okey da folkens!... :-)å

Men 40.000km. i sesongen som kommer blir nok litt vel i overkant modig :lol

Men alt over 20.000km. er bonus. :thumleft

Da Bjerkenez, blir jeg imponert!! :notworthy: :notworthy:
Men en kar i Triumphmiljøet rundt Bergen, hentet sin nye Tiger 800 ca midt i juli, og når den blei parkert seint ifjor høst var den gått 31000.
Så det er mulig...særlig på en Triumph :knegg
Kjørte jo nesten 23.000km. i fjor totalt, så det skulle vel la seg gjøre det tror jeg. Nå har jeg jo faktisk en HEL sesong i tillegg. Så lenge været blir like flott i år som i fjor, så blir nok dette veeeeldig bra :thumleft

Svar