Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av LordShaft »

ZZR-Erling skrev: Høy fart, ala en motocrosser fra siden eller mot...1/1000s eller mer. Om det er lys nok bør blenderen over 9.0 hvis du skal ha dybdeskarphet, og har du følgefokus, aktiverer du den, også velger du å ta bilder i serie, slik at du knipser nye så lenge du eksponerer/"skyter". Kan også være stilig å gå litt ned på lukkertiden ca 1/100 også følge føreren fra siden, da maler du bakgrunnen uskarp, de bildene gir mye fart liksom.
Takk for gode tips.... Ta å prøve dette litt ut i nærheten av traffikert vei.... da er det litt lettere å få prøvd seg litt fram :roll

Brukeravatar
Tonys
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10

Legg inn av Tonys »

LordShaft skrev:
ZZR-Erling skrev: Høy fart, ala en motocrosser fra siden eller mot...1/1000s eller mer. Om det er lys nok bør blenderen over 9.0 hvis du skal ha dybdeskarphet, og har du følgefokus, aktiverer du den, også velger du å ta bilder i serie, slik at du knipser nye så lenge du eksponerer/"skyter". Kan også være stilig å gå litt ned på lukkertiden ca 1/100 også følge føreren fra siden, da maler du bakgrunnen uskarp, de bildene gir mye fart liksom.
Takk for gode tips.... Ta å prøve dette litt ut i nærheten av traffikert vei.... da er det litt lettere å få prøvd seg litt fram :roll
Avhengig av linse, men tipper du må mellom 1/125-160s for å få det som er i fart skarpt.
Det kan se skarpt ut på kameraet, men skuffer deg når du får det på storskjermen.

Bilde
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:
Kan godt være at du må åpne blenderen betydelig, men det får så være, prioriter kort lukkertid.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvor rask lukkertid man trenger avhenger av hvor fort motivet forflytter seg i forhold til deg selv. Hvis man feks. tar bilder av biler på en racingbane som kjører så får man en fin effekt hvis man faktisk forlenger lukkertiden litt og heller følger bilen med kameraet mens man tar bildet. Da beveger nemmelig ikke hovedmotivet (bilen) seg nesten i hele tatt i forhold til kameraet da du følger den. Du vil da få et flott og skarpt bilde av bilen, mens bakgrunnen blir "visket ut" og blir uklar. Dette gjør at bilen fremstår mer som et hovedmotiv for det er jo bilen man vil se og ikke de som piller seg i nesa på andre siden av banen. :thumleft

Jeg synes uansett ikke det blirs spesielt pent når man fryser ALT i bildet og alt fremstår som skarpt. Man får ikke noe følelse av fart når man gjør slikt i mine øyne.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Antall pixels i brikka.
Dette burde vel omskrives til antall pixels pr kvaderatmilimeter? Størreksen på pixlene er vesentlig for hvor lysfølsomme de er. Det er en av årsakene til at Canon ihvertfall før, ikke ville ha så mange, da de ble så små.

Men, nu har de fullframebrikker med 50mp... :-)
Er det kommet en ny pixelteknologi?
Canon har ihvertfall en ny AF teknologi i 7D mk2 som er basert på noe med pixlenes oppførsel, anyone?

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Får legge ut bildene av min "Pimpa" Sony DSC-RX100 her også da :thumleft
Siden det etterhvert begynner å bli noen som har denne :vs

Har kjøpt denne, men G2 varianten. Fornøyd, godt grep å passe diskret :thumleft

http://www.ebay.com/itm/New-G1-G2-G3-G4 ... 27f673d0a2" onclick="window.open(this.href);return false;

Grepet og knotten på min RX100

[album][img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 7xaprb.jpg[/img][/album]

Ekstra gummiknott på utløseren :thumleft
Jadda, jeg ser kameraet trenger en liten rengjøring :redface
[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... 2jcxaz.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det grepet er bare festet med dobbelt side teip sant?

Note 4

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Det grepet er bare festet med dobbelt side teip sant?

Note 4
Ja, og det sitter bein fast :prf
Minner igjen om Konjakken. (Kansje best å kjøpe 2 flasker) ;-)

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Kan være greit å nevne at det er kommet en oppdatering til RX100

http://www.sony.co.uk/support/en/product/DSC-RX100" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

LordShaft skrev:Kan være greit å nevne at det er kommet en oppdatering til RX100

http://www.sony.co.uk/support/en/product/DSC-RX100" onclick="window.open(this.href);return false;
Så jeg hadde v 1.0 på mitt. kansje på tide å plugge til :P :p
Tenker skjelden på sånt jeg :roll

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

De ter veldig mye software i disse kameraene som styrer alt fra autofokus til blits og en million andre ting. Å oppgradere firmware er nok ikke så dumt. Gratis er det også. Men kameraet slutter nok ikke å virke om man lar vær heller. Men som sagt, det er gratis, så hvorfor ikke? :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

En jeg kjenner som driver litt med foto av biler på bane, altså i fart. Han snakka om lukkertid helt oppe i 1/25 og følge bilen. Må helst ha ett raskt kamera da, sånn at du kan ta en serie, for større sjanse for å treffe riktig.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:En jeg kjenner som driver litt med foto av biler på bane, altså i fart. Han snakka om lukkertid helt oppe i 1/25 og følge bilen. Må helst ha ett raskt kamera da, sånn at du kan ta en serie, for større sjanse for å treffe riktig.
Lukkertid på 1/25 er faktisk en ganske treg lukkertid. Men med 1/25 så vil du få noen kule effekter hvis du klarer å følge objektet skikkelig.

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:En jeg kjenner som driver litt med foto av biler på bane, altså i fart. Han snakka om lukkertid helt oppe i 1/25 og følge bilen. Må helst ha ett raskt kamera da, sånn at du kan ta en serie, for større sjanse for å treffe riktig.
Lukkertid på 1/25 er faktisk en ganske treg lukkertid. Men med 1/25 så vil du få noen kule effekter hvis du klarer å følge objektet skikkelig.
Ja, vet det er tregt, jeg bare var usikker på om "oppe i" eller "nede i" var det rette å bruke :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:
Ja, vet det er tregt, jeg bare var usikker på om "oppe i" eller "nede i" var det rette å bruke :-)å
"Nede i" :thumleft

Svar