spidair skrev:Kjøpte en tom-tom rider for en stund tilbake og er veldig fornøyd med den. Har en masse valg og innstillinger, nok for selv den mest kresne hightec freak, med alt fra valget svingete veier, raskeste rute, unngå motorvei etc, passer ihvertfall meg utmerket. Den sier også i fra når det er veibommer, ferger, grusveier (kjempekjekt for meg som kjører på asfalt slicks, der grus omtrent er som å kjøre på ren is... like glatt...) og spør om du vil ungå slikt (Dette kan fikles med, altså stilles inn i valgene i menyen)
Skjermen er godt synlig selv i direkte solskinn og hele saken kommer med et styre feste med en quick snap-on feste, slik at det er lett å vippe den av når man skal inn i butikker eller forlate sykkelen for en stund. Og den tåler vann, masse vann... Glemte den på sykkelen i et av de verste regnskyllene og den var like fin, har også kjørt i regnvær med den på, virker da også. Strømmen hentes rett fra batteriet på sykkelen og det er bare småtteri en sånn innrettning bruker av strøm, så selv om den står på styret hele natten er det aldri noe problem.
Har en Garmin Nuvi et eller annet i bilen, og den er treg som sirup i forhold til tom-tom'en, som nesten ikke bruker noe tid i forhold til Garmin GPS'en, også rekalkulering går kjapt med tom-tom, der Garmin GPS'en rekalkulerer, og rekalkulerer, og rekalkulerer fordi den ikke er kjapp nok til å rekalkulere når bilen faktisk kjører og derfor er forbi stedet den hadde rekalkulert deg til og sånn går nå dagan... Spesielt i byer er dette påtagende plagsomt, da en mange steder ikke har tid til å vente til at GPS'en skal "tenke" seg ferdig. Her er tom-tom rider mye bedre og mye mye kjappere enn andre GPS'er jeg har hatt...
Berørings messig er min erfaring at du godt kan bruke albuene når du stiller inn GPS'en (for de av oss som sliter med tykke kleptoman pølser...). Det eneste "problemet" er at "Ja" og "OK" knappene er litt små og ligger litt for nære ramma på skjermen, men det er sikkert bare en tilvenning. Alt i alt har jeg aldri hatt problem med å trykke på skjermen selv med tykke skinnhansker og som en sammenligning kan du jo prøve å få kontakt med en Iphone5 med hansker på.... Det lar seg overhodet ikke gjøre.
Trodde nesten at en var så følsom at regn ville gi utslag, men ikke engang øsende steinhardt regn gjorde noe fra eller til på skjermen, så dette var bare noe jeg trodde frem til første regnvær :)
Alt i alt (etter at den verste kognitive dissonansen har gitt seg, du vet den mekanismen som gjør at du føler at du er nødt til å forsvare og rettferdiggjøre et såpass dyrt produkt, ikke minst ovenfor deg selv....) føler jeg at jeg kan anbefale denne GPS'en til bikere uten å blunke i flauhet, den er meget lettlært og intuitiv å bruke, tror (nesten) min gamle mor hadde klart å betjene den, den er lyssterk, stabil, rask og lettbetjent selv med vinter hansker og det ER jo en fordel fremfor å ta med seg en bil GPS og pakke den inn i noe vanntett... Som var min første tanke også, gitt at jeg hadde GPS i bilen... Har også, hmmm, betjent enheten i fart og den er så lettbetjent at man ikke blir sittende å fikle med full fokus på enheten, men dette er selvfølgelig ikke noe jeg anbefaler å gjøre...
Den eneste "flausa" jeg har klart å gjøre på den måten (trykket mens jeg kjørte...) var å trykke "Hjem" istedenfor "Hytta" (I kategorien favoritter..) på vei opp forbi Kristiansand og Evje og gitt at jeg ikke er så kjent oppi hutti heita der fulgte jeg GPS'en i den tro at jeg kjørte mot hytta (jeg visste at jeg skulle forbi Dalen, men det var også alt...), men skjønte jeg hadde gjort et eller annet galt da jeg så Notodden kommune på et skilt, for jeg skulle jo forbi Rjukan, ikke Notodden.... Så det ble en natt hjemme i Hokksund istedenfor hytta, men det gikk det også :) Dro på hytta dagen etter isteden :) Så igjen, trykke når man kjører er ikke å anbefale... :)
En annen ting som har "irritert" meg litt er at POI'er (Point of interest) ikke alltid stemmer med hva som ligger inne i GPS'en, selv med siste oppdattering. Nå er det stort sett bensin stasjoner jeg har "lett" etter, der jeg ber den om å finne nærmeste bensin stasjon og flere ganger har jeg blitt sendt langt inn i indianer land bare for å oppdage at jeg fant en bensin stasjon rett rundt hjørnet som Tom-tom ikke har klart å "selge" til, (GPS firmaene "selger" jo denne tjenesten til de forskjellige firmaene som vil være med og de som ikke ville være med er ikke med), noe som ikke er GPS'en sin skyld akkurat, men allikevel kunne jeg vel ønske at alle var med, for å si det slik...
Den har også en funksjon som du kan rapportere feil du finner på veien, som en rundkjøring du plutselig kommer til som ikke er på kartet selv om du nettopp lastet ned siste versjon og slikt, men dette har jeg ikke prøvd enda... Har vel mine tvil om at det virker noe serlig bra, for hvor mange må rapportere feil før dette blir synlig på kartet og slikt? Som sagt, dette er en funksjon jeg ikke har prøvd enda... :)
Men alt i alt er Tom-tom rider et godt produkt syntes jeg for oss bikere... Er ihvertfall veldig fornøyd :)
Sånn, det var den reklamen :)
Hallo
Ja dette med bensinstasjoner på denne er irriterende

Shell stasjoner er vanskelig å få til for meg...
Ellers så å finne ut hvordan en sletter reiseloggen hadde vært kjekt å få til... Kjører jo ikke for fort vet dere....
Men kan jo hende at har vært i utlandet i sommer...
Noen her som kan gi et hint hvordan en sletter loggen på gpsen raskt ?

Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 39972km på 4 sesonger.
2025 Ducati Multistrada V4S