KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.AJ skrev:Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Har ingen erfaring med 1200 GS, nei...ATWindsor skrev:Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.AJ skrev:Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
En av forskjellene er vel hjuloppsettet. Adv. med 19/21" - 17" hjul og en roadster med 17" - 17" og kortere akselsavstand enn de fleste adv-sykler, vil jeg tro. Lang akselavstand og lang fjæringsvei er også en egenskap som er gjennomgående på de aller fleste adv-sykler. Samme med sittehøyden, som er fra ca. 82 til 90 cm, i motsetning til mange gatesykler hvor høyden som regel er noe lavere (ca. 78 - 81 cm)
For ikke å snakke om enkelte cruisere med 20 cm. ++ lavere sittehøyde enn adv-syklene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.ATWindsor skrev:Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.AJ skrev:Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Og jeg har R1200RT. Fortsatt samme motor, men der stopper likhetene tror jeg. Min er ikke noe særlig glad i offroadkjøringpoulet_cavalier skrev:Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.ATWindsor skrev:Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.AJ skrev:Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det er sant at det er litt forskjeller på høyden, men det er ikke så stor forskjell om man velger et tilpasset sete (840mm vs 850mm ser det ut til), men det er en lengre (mere touringvennlig?) sykkel. Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?poulet_cavalier skrev:Det er vesentlige forskeller mellom R1200GS or R1200R på sittehøyde, bredde, lengde og det som skiller mest: fjæringsvei.ATWindsor skrev:Jeg har liten erfaring med denne sykkelklassen, så det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skiller den fra tilsvarende "konstruksjoner" i så måte? La oss si roadstere, som også har ganske bredt styre og gjerne oppreist sittestilling? Feks en BMW r1200r da, som er samme merke, samme motor osv.AJ skrev:Har ikke reflektert altfor mye over det, men konfigurasjonen med 19, evt. 21" forhjul med smalt dekk (90/100/110 bredde) og 17" bakhjul med 150 bredde skal være godt egnet for grusveier.ATWindsor skrev:Ok, skjønner, så adventure er passende om man kjører endel på grusveier da egentlig?
Gir bla. god bakkeklaring og god retningstabilitet på ujevnt og løst underlag.
Jeg velger adv-sykkel mest fordi den byr på oppreist og høyreist (god oversikt i trafikken) kjørestilling med bredt styre som passer meg bra for best mulig manøvrering.
Som de fleste allerede har skjønt så legger jeg mindre vekt på gruskjøringsegenskapene...
EDIT: trodde du hadde en 1200 GS, men det hadde du ikke, så sammenlikningen med r1200r er kanskje ikke så treffende.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?


Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
På god asfalt? Veldig lite er min påstand. Men på autobahm kan man bare se på at en ZZR/GTR forsvinner i det fjerne..ATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?![]()
![]()
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandetATWindsor skrev:Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?![]()
![]()
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften

Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.
Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg husker jeg kjørte grusveien mellom Skjervangen og Aurskog med TDM 900 - det gikk ikke fort og demperene bunnet flere ganger. Grusomt (no pun intended) men jeg kom da fram. Samme strekningen med GS var som en lek.JohnnyTh skrev:Jeg er nok i samme båt. Har aldri opplevd at jeg har for lite fjæringsvei på Norske veier. Ikke i utlandet heller for den saks skyld, veiene er jo tross alt som oftest mye dårligere i utlandetATWindsor skrev:Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?![]()
![]()
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften![]()
Siden jeg og har begrenset erfaring med ADV klassen så er det mulig jeg ikke vet hva jeg går glipp av.
Noen nevner god bakkeklaring på grusveier. Trenger man ekstra bakkeklaring på en grusvei? Kanskje noen som har litt annet forhold til grusvei enn jeg har. De grusveiene jeg kjører på er høvelig flate, men har jo sett bilder fra Russland og Afrika der grusveiene er av en helt annen kvalitet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behagATWindsor skrev:Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?![]()
![]()
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg er ikke lite villig til å akseptere svar på generell basis (jeg aksepterte jo feks glatt at de er bedre på grus, noe som ikke overrasker meg, min sykkel er ihvertfall ganske lite håndterlig på svært grusete veier), og min erfaring med sykkeltypen er liten, så skjønner jo at jeg ikke har så stor tyngde sånn sett, men samtidig må jeg jo få lov til å kommentere ting som ikke virker som harmonerer helt med mine erfaringer også. Har feks ikke opplevd at det "rister veldig i gebisset" på normale veier, og sprekker burde jo feks ikke være særlig avhengig av fjæringsvei. Men hadde jo forsåvidt vært artig nok å prøve, kanskje mest ut av nysgjerrighet. Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.Flanker skrev:Tja... I og med at du åpenbart er lite villig til å akseptere de svarene du får, på et spørsmål som det er tilnærmet umulig å svare objektivt på, anbefaler jeg deg å teste en adventure-sykkel selv og gjøre deg opp din egen mening om hvordan lengre fjæringsvei manifesterer seg på disse. Så finner du også ut hva du går glipp av, i den grad du går glipp av noe som helst ut fra egne preferanser. Valg av sykkel(type) er smak og behagATWindsor skrev:Mulig HDer er litt annerledes, men med min "normale" sykkel, så opplever jeg det som fjæringsveien er lang nok til å unna småhull, humper og sprekker på normale veier ihvertfall. (man har aldri prøvd noen adventure-sykkel, så har ikke så mye erfaring med de, mulig jeg bare ikke "vet hva jeg går glipp av")Flanker skrev:Det manifesterer seg primært ved at sykkelen takler normale norske bakveier (inkl. obligatoriske telehiv, hull og sprekker) bedre enn sykler med kortere fjæringsvei. Spør noen av HD-gutta som hang på bak meg over Imingfjell i sommerATWindsor skrev:Hvordan manifesterer dette med lengre fjæringsvei seg på en asfaltvei?![]()
![]()
Jeg kunne bare dra på, la sykkelen spise humpene og reise meg opp å stå for å strekke litt på beina ved behov... Andre i følget klagde på tempoet, og mente det var tett før både amalgam og gebiss ramlet ut av kjeften
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
De er helt sikkert ikke vonde å beATWindsor skrev:<snip> Vurderer en BMW uansett, så kan jo høre med forhandleren om man kan ta seg en tur med en GS, bare for å prøve.

(om du er gammel nok da - det er vel 40-års grense på GS


FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras