Trekk for elde (ved forsikringsoppgjør)
Trekk for elde (ved forsikringsoppgjør)
Var i en ulykke i fjor og gikk i bakken. Nå pågår forsikringsoppgjøret med ansvarshavendes forsikringsselskap.
Kjøreutstyr og klær ble ødelagt for til sammen ca. 7000,- nypris. Dette har jeg fått OK på, men saksbehandler har plutselig trukket 1500,- "for elde" slik at utbetalingen kom på 5500,-. Er dette innafor?
I det stor og hele er det ikke den store summen, men det er mangel på informasjon som irriterer meg. Trekk for elde sto på innbetalingsslippen i nettbanken.
Kjøreutstyr og klær ble ødelagt for til sammen ca. 7000,- nypris. Dette har jeg fått OK på, men saksbehandler har plutselig trukket 1500,- "for elde" slik at utbetalingen kom på 5500,-. Er dette innafor?
I det stor og hele er det ikke den store summen, men det er mangel på informasjon som irriterer meg. Trekk for elde sto på innbetalingsslippen i nettbanken.
Sist redigert av AJ den 17 feb 2015, 10:35, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Liten presisering i overskriften...
Begrunnelse: Liten presisering i overskriften...
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Trekk for elde
Dette er ikke ok... hva står det i forsikringspapirene "for eldre"
Står der noe tydelig om nettopp dette? Jeg hadde tatt en telefon til forsikringsselskapet hørt hva de mener og skiftet forsikringsselskap på dagen om de ikke ga seg.
Note 4
Står der noe tydelig om nettopp dette? Jeg hadde tatt en telefon til forsikringsselskapet hørt hva de mener og skiftet forsikringsselskap på dagen om de ikke ga seg.
Note 4
Dette er altså ikke mitt forsikringsselskap - burde påpekt dette bedre.
Har ikke erfaring med det selv, men fant denne fine artikkelen om temaet på E24
http://e24.no/privat/penger/store-forsk ... k/23265375
En detalj kan være om de har tatt utgangspunkt i kvitteringene dine og så trukket fra prosenter.
Det bør du isåfall korrigere overfor de - dvs opplyse de om hva NYE kjøreklær koster NÅ (ikke hva de kostet når du kjøpte de) og så trekker de sine prosenter pga alder/bruk fra denne summen.
Ikke sikkert det utgjør så mye, men du får ihvertfall litt mer vil jeg anta, siden prisene generelt går oppover.
http://e24.no/privat/penger/store-forsk ... k/23265375
En detalj kan være om de har tatt utgangspunkt i kvitteringene dine og så trukket fra prosenter.
Det bør du isåfall korrigere overfor de - dvs opplyse de om hva NYE kjøreklær koster NÅ (ikke hva de kostet når du kjøpte de) og så trekker de sine prosenter pga alder/bruk fra denne summen.
Ikke sikkert det utgjør så mye, men du får ihvertfall litt mer vil jeg anta, siden prisene generelt går oppover.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Kontakt:
Åååå, sånn ja.... de trekker deg for at klærne er eldre.... at de har tapt seg i verdi i årenes løp... trodde med en gang at de trakk deg for at du var eldre
Dette er ikke unormalt..... og i følge meg helt innafor!
Skulle jeg bli frastjålet en laptop som er 4 år gammel, så er det for mye å forvente at jeg skal få helt ny på forsikringen.
Men her vil nok folk reagere forskjellig. Det koster jo ikke noe å ta en telefon... er ingen av delene din feil, altså at du blir påkjørt og et annet forsikringselskap som må dekke dine skader pga en annen manns uhell. Så ville jeg kranglet på dette. Hadde det ikke vært for han, hadde du ikke trengt nye klær. Å det koster fortsatt mer for nye klær som du MÅ ha.
Her hadde nok sunnmøringen i meg slått inn for fullt

Dette er ikke unormalt..... og i følge meg helt innafor!
Skulle jeg bli frastjålet en laptop som er 4 år gammel, så er det for mye å forvente at jeg skal få helt ny på forsikringen.
Men her vil nok folk reagere forskjellig. Det koster jo ikke noe å ta en telefon... er ingen av delene din feil, altså at du blir påkjørt og et annet forsikringselskap som må dekke dine skader pga en annen manns uhell. Så ville jeg kranglet på dette. Hadde det ikke vært for han, hadde du ikke trengt nye klær. Å det koster fortsatt mer for nye klær som du MÅ ha.
Her hadde nok sunnmøringen i meg slått inn for fullt

Personlig mener jeg du har en sak her. Det er greit nok å trekke når man innenfor rimelighetens grenser kan få kjøpt noe brukt som har omtrent prisen etter trekk. Kan man det med kjøreutstyr? I mine øyne nei. Derfor hadde nok jeg protestert på dette.
Jeg ringer dem.
Er enig i at verdien ikke er den samme, men det koster fortsatt mer for meg å kjøpe tilsvarende utstyr i dag om man legger på inflasjon i tillegg. Det andre argumentet er som påpekt over at jeg ikke akkurat ønsket å gå i bakken.
Er enig i at verdien ikke er den samme, men det koster fortsatt mer for meg å kjøpe tilsvarende utstyr i dag om man legger på inflasjon i tillegg. Det andre argumentet er som påpekt over at jeg ikke akkurat ønsket å gå i bakken.
-
- Kontakt:
Nei går du i bakken og er selv uheldig.... selvforskyldt, så er det noe helt annet. Men slik som jeg oppfatter situasjonen her, skal det ikke være et utlegg for deg at noen andre tvinger deg i bakken! Det harmonerer ikke for meg i det hele tatt!
Fight the power! Koster lite å stå på krava noen runder. Værste som skjer er at du kun får 5500,-
Litt på siden, fikk selv nettopp 1200euro fra Lufthansa for litt over ett døgns forsinkelse for 2 pers (grunnet teknisk feil). De sa blankt nei første runde..

Litt på siden, fikk selv nettopp 1200euro fra Lufthansa for litt over ett døgns forsinkelse for 2 pers (grunnet teknisk feil). De sa blankt nei første runde..
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Enig med øvrige: Ring.. Hvis de (motparts forsikringsselskap) ikke gir seg, hør meg eget forsikringsselskap om råd..
Eventuelt brukerklagenemda eller forbrukerrådet eller noe slikt..
Som uskyldig part må det da forventes å få erstattet tilsvarende produkt...
Eventuelt brukerklagenemda eller forbrukerrådet eller noe slikt..
jongsanim skrev:
Ja det er vel nettopp det forsikringselskapet gjør. Erstatter tilsvarende produkt. Hverken mer eller mindre. Er buksa 5 år gammel så gir de deg en 5 år gammel bukse i erstatning.
Det er bare det at det i praksis er nesten umulig å få kjøpt en passende 5 år gammel kjørebukse. Den eneste reelle muligheten man har for å få et erstatningsprodukt er å kjøpe noe nytt, en tilsvarende god PC som en som er noen år gammel kan man lett få tak i.Rune75 skrev:jongsanim skrev:
Ja det er vel nettopp det forsikringselskapet gjør. Erstatter tilsvarende produkt. Hverken mer eller mindre. Er buksa 5 år gammel så gir de deg en 5 år gammel bukse i erstatning.
Re: Trekk for elde (ved forsikringsoppgjør)
Snakket med dem.
Dama hadde til en viss grad forståelse for situasjonen. Siden hun ikke var saksbehandler ba hun meg svare/sende e-post til riktig saksbehandler så får vi se hva svaret blir til slutt.
Dama hadde til en viss grad forståelse for situasjonen. Siden hun ikke var saksbehandler ba hun meg svare/sende e-post til riktig saksbehandler så får vi se hva svaret blir til slutt.
- omaas
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Fra IF forsikkring:
6.2 Forsikringsverdien for tilleggsutstyr og
sikkerhetsutrustning, når dette skades uten at
motorvognen er påført totalskade, settes til hva
det vil koste Selskapet å anskaffe ny tilsvarende -
eller i det alt vesentlige tilsvarende - ting, på
det tidspunkt skaden inntraff. Etter ett år fra
tingen ble kjøpt som ny, reduseres
forsikringsverdien med 5% pr. år for hvert
påbegynt år, maksimum 50%.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
-
- Kontakt:
Dette er forsåvidt greit om en selv er uheldig eller går på skogen. Men når noen andre er skyld i at du må skaffe nytt kjøreutstyr... at du er frakjent all skyld, mener jeg det blir urimelig å måtte tape penger på at noen kjører i deg.omaas skrev:Fra IF forsikkring:
Da er det motpartens sitt forsikringsselskap som dekker skadene og kjøp av nytt utstyr. Du burde etter mitt syn få dekket helt nytt utstyr, så du som person ikke blir skadelidene for andres uhell.
- omaas
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Helt enig i det du skriver her. La dette ut for å vise IF sin modell for avskriving av verdi.LordShaft skrev:Dette er forsåvidt greit om en selv er uheldig eller går på skogen. Men når noen andre er skyld i at du må skaffe nytt kjøreutstyr... at du er frakjent all skyld, mener jeg det blir urimelig å måtte tape penger på at noen kjører i deg.omaas skrev:Fra IF forsikkring:
Da er det motpartens sitt forsikringsselskap som dekker skadene og kjøp av nytt utstyr. Du burde etter mitt syn få dekket helt nytt utstyr, så du som person ikke blir skadelidene for andres uhell.
Har vært kjørt ned 2 ganger som førte til at kjøreutstyr ble skadet. Fikk begge ganger full erstatning på utstyret (den ene gangen 4 år gammelt). :-)
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Svar fra forsikringsselskapet:
"Viser til dine vedlagte mailer.
Grunnlaget for utbetalingen finner du angitt på hva beløpet gjelder på
utbetalingen til deg. Der fremkommer det at det er trukket noe for elde.
Juridisk sett har du kun krav på å få dekket ditt økonomiske tap. Dvs at du har
ikke rett på å få dekket nye ting men tilsvarende de tingen du hadde. Dvs at det
foreligger en vurdering av brukstid. Sko er satt til 500, bukse 600, jakke 2400
og hjelm 2000 dvs totalt 5.500.
(Det er dessverre ikke meningen at man skal kunne tjene på en skadesak meningen
er at det skal dekkes det økonomiske tapet og ikke i tillegg gi en fortjeneste)."
Merker jeg fyrer meg opp litt med den siste parentesen hennes. Hva pokker. Jeg er ikke interessert i å tjene penger, men å få tilbake tilsvarende.
ikke rett på å få dekket nye ting men tilsvarende de tingen du hadde. Dvs at det
er at det skal dekkes det økonomiske tapet og ikke i tillegg gi en fortjeneste)."
Merker jeg fyrer meg opp litt med den siste parentesen hennes. Hva pokker. Jeg er ikke interessert i å tjene penger, men å få tilbake tilsvarende.
Ja, det var en noe klønete formulering, men ikke fyr deg opp for mye. Hun mener ikke at du skal tjene penger, men hadde du fått erstattet dine gamle klær med helt nye, hadde du fått en "fortjeneste" i form av at du fikk byttet fra gammelt til nytt. Som alt annet, skrives også klærne av år for år. Hadde du kjøpt alle klærne i år, hadde det ikke vært fratrekk fra elde, og du hadde fått fullt oppgjør.Grohl skrev:Svar fra forsikringsselskapet:
Får man vraket en 5 år gammel bil, får man kun igjen listepris. Ikke det man selv gav for nybilen for 5 år siden...
Har roet meg ned igjen 
Uansett, det er også trukket fra på jakka som var ny noen dager før (ca. 150,-) så helt konsekvent er ikke det der.
Med en bil eller MC er det stort sett mulig å få tilbake tilsvarende til listepris. Noen klær er det ikke mulig å få tak på tilsvarende måte.

Uansett, det er også trukket fra på jakka som var ny noen dager før (ca. 150,-) så helt konsekvent er ikke det der.
Med en bil eller MC er det stort sett mulig å få tilbake tilsvarende til listepris. Noen klær er det ikke mulig å få tak på tilsvarende måte.
Surt er det uansett...Grohl skrev:Har roet meg ned igjen
](./images/smilies/grrr.gif)
Forsikringsselskap mistenker alle for tyver.
Varebilen på jobben, stod parkert og ble rygget på av en lastebil.
Jobben måtte legge ut for momsen på skaden, å få det igjen på momsoppgjøret.
Slike ting gjør en bare provosert.
Litt avhengig av hvor gamle klærne var, så hadde jeg vært fornøyd med et utlegg på 1500 for å få alt nytt igjen (klærne mine begynner å bli litt trange, så da kunne jeg gått opp en str)
Varebilen på jobben, stod parkert og ble rygget på av en lastebil.
Jobben måtte legge ut for momsen på skaden, å få det igjen på momsoppgjøret.
Slike ting gjør en bare provosert.
Litt avhengig av hvor gamle klærne var, så hadde jeg vært fornøyd med et utlegg på 1500 for å få alt nytt igjen (klærne mine begynner å bli litt trange, så da kunne jeg gått opp en str)

Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37
Da ser det ut til å ordne seg. Etter litt epostkriging med saksbehandler satt jeg opp takseringspersonen som jeg hadde blitt enig med om priser på forhånd i kopifeltet.
Han sendte en bekreftelse på at jeg skal få hele summen så da skal det ordne seg.
Han sendte en bekreftelse på at jeg skal få hele summen så da skal det ordne seg.
-
- Kontakt:
Høres veldig bra ut!!! 

Bra!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Burde jo kunne si til forsikringsselskapet at man vil ha tilsvarende vare fra dem og ikke penger. For de mener jo tydeligvis det er mulig.
Godt det ordner seg
Godt det ordner seg
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.