Turen var på 11.000km. 5000km ned til Tyrkia på 8 dager og 6000km hjem igjen på 11 dager. Mye av turen gikk på svært dårlige veier i Albania/Romania/Hellas/ Montenegro og så videre og en del motorveier. Var noen dager i Tyrkia før returen og kjørte rundt lokalt der da. Men det var bare småkjøring. Eneste var en 8 timers tur en dag opp i fjellene.gsx750_80 skrev:Hvor lang var turen totalt, og hvor lang tid brukte du?JohnnyTh skrev:Jagsx750_80 skrev:Da har jeg ett spørsmål: Har du forsøkt på noe liknende, eller snakker du kun ut fra hva du tror?JohnnyTh skrev:70 mil om dagen er vel rimelig greit å klare på en god tursykkel. Men mer enn det så må man nok presse seg selv litt. Selv pleier jeg å kjøre ganske lange dagsetapper. Og ender ofte opp med rundt 70km/t i snitt her hjemme i Norge. Da kjører man 10 timer pr dag for å klare 70 mil og det går fint.gsx750_80 skrev:Bjerknez skrev:Det er ca. 200 mil fra Drammen til Nordkapp avhengig av hvilken vei du tar. Jeg tror du lett kan regne 70-100 mil pr. dag hvis du starter tidlig om morgenen så hvis du regner 2 overnattinger så tror jeg du i tillegg har god tid. Altså to overnattinger EN vei. Du kan klare det med en overnatting også, men det blir mer teoretisk.
Jeg kjørte lett 80 mil på en dag i fjor sommer og det gikk helt fint.
Det at du sier at du "lett" kan regne 70-100 mil per dag får meg til å tro at du ikke vet særlig mye om hva du snakker om. Om du ved en anledning har kjørt 80 mil på en dag,
sier ikke det mye om hva du orker over flere dager.
Dette sier jeg fordi jeg kjørt 5500 kilometer på 11 dager, når jeg var i starten av 20-åra,
og i relativt god fysisk form. Det var 50 mil om dagen, og selv om det foregikk på europeiske veier av stort sett langt bedre standard enn de man må regne med her, synes
jeg det var i overkant. Kunne stort sett holde høyere fart enn i Norge også.
Stadige bensinpåfyllinger, tresmak i ræva mm, gjorde at jeg i ettertid syntes 50 mil om dagen var mer enn nok. Det vil naturligvis være individuelle
preferanser, men likevel..
Turen det legges opp til her er ca 3/4 av den jeg gjorde, i lengde, dvs sammenlignbar.
Veiene er antakelig ikke mindre krevende å kjøre på. Tror jeg ville lagt opp til minimum
4 dager.
Det beste er antakelig å komme i kontakt med folk som har kjørt nordpå, og har erfaring
med akkurat disse veiene.det har jeg
Første dagen kjørte jeg fra Ålborg til Budapest. 1.700km. Resten av turen varierte dagsetappene mellom 50 til 100 mil. Bortset fra Albania der jeg ikke klarte mer enn ca 40 mil på en 10 timers dag.