Enig. Ikke bare blir man sliten til tider, men noen ganger kald og.JohnnyTh skrev:Min erfaring er at ved å senke farten litt så kan man kjøre lengre. Man blir mye mer sliten av å kjøre fort. Når jeg kjørte ironbutt hadde jeg snittfart på 107km/t de første 100 milene. Høyeste hastighet var riktig nok 213km/t men dette var ikke lenge. Det er alt for slitsomt å kjøre så fort og man bruker for mye bensin, slik at man kaster bort tid på å tanke. Sjeldent jeg var over 170km/t.gsx750_80 skrev:Flere som har forsøkt å kjøre lange dagsetapper over mange dager nevner det som i
snitt tilsvarer 40 - 60 mil per dag.
Selv kjørte jeg 50 mil i snitt per dag, og synes i ettertid det var for mye. I etterkant
har jeg følelsen av at jeg nesten ikke gjorde annet enn å sitte på sykkelen, i den ferien.
Lengste dagsetappe var på ca 100 mil, fra Paris til langt nord i Tyskland. Brukte hele dagen.
Til tider gikk det i 160 km/t i speedometerfart, og det sammen med en Suzuki GS 750
og en Kawasaki SR 650. De må ha ligget på 8-9000 omdr. / min.
Syntes det var alt annet enn lett. Mye å følge med på..
Luftmotstanden øker vel omtrent kvadratisk med hastigheten. Øker du snitthastigheten fra 80 til 160 km/t så blir luftmotstanden 4 ganger så stor som ved 80 km/t.
Siden jeg ikke hadde kåpe på sykkelen syntes jeg alt fra ca 130 km/t og opp var for høy hastighet (pga luftmotstand), mens 120 og nedover absolutt var til å leve med.
Det var 2 dansker som kjørte GS 750 og SR 650, som "bestemte" farten. Jeg husker
at vi var så fartsblinde at vi lå i 110 - 120 km/t i 50-soner gjennom småbyer, etter å
ha ligget i rundt 160 km/t over tid..