Orions belte - Ducati Scrambler solgt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Andreas »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:
Bjerknez skrev:Hvilken GPS kjøpte du?

Jeg har vertfall valgt å feste GPS'en med RAM mount rett i "gaffelhullet" midt på styret. (Du har ikke slikt hull der på din ser jeg). Kabelen som fulgte med GPS'en skal kobles rett på batteriet (slik at den slår seg av når tenningen er av) og blir lagt under salen. Da strekker jeg den bare frem til GPS gjennom tankvesken når jeg skal bruke den. Jeg vil nemlig ha muligheten for å fjerne GPS'en med adapter og alt med enkelhet når jeg ikke bruker den. Jeg kommer nemlig ikke til å bruke GPS'en veldig ofte og da vil jeg ikke ha noe ekstra på styret som ser stygt ut.
Dét er vel nettopp det den ikke gjør om du har kobla rett på batteriet?
Ikke hvis man kobler slik at en av ledningene kobles til bremselyskabel eller noe vel?
Må være tungvindt å må bremse vær gang man skal lade GPS'n :lol :vs

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Andreas skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:

Jeg har vertfall valgt å feste GPS'en med RAM mount rett i "gaffelhullet" midt på styret. (Du har ikke slikt hull der på din ser jeg). Kabelen som fulgte med GPS'en skal kobles rett på batteriet (slik at den slår seg av når tenningen er av) og blir lagt under salen. Da strekker jeg den bare frem til GPS gjennom tankvesken når jeg skal bruke den. Jeg vil nemlig ha muligheten for å fjerne GPS'en med adapter og alt med enkelhet når jeg ikke bruker den. Jeg kommer nemlig ikke til å bruke GPS'en veldig ofte og da vil jeg ikke ha noe ekstra på styret som ser stygt ut.
Ikke hvis man kobler slik at en av ledningene kobles til bremselyskabel eller noe vel?
God gammaldags dynamo? :prf

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Legg inn av Orion »

Andreas skrev:
Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:

Hahaha. Kanskje smartere å koble den nærlys etc ja. Ellers vil den ikke få mye lading her hvertfall. :P :p

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:

Blir å legge opp et fast opplegg med konstant strøm, slik at det kun er å ta med GPSen i lomma når en forlater sykkelen. Det vil kun bli selve braketten til GPSen som står igjen når den ikke er med. Ser ikke noe i veien med det. Planen er å koble den til bremselyskabel etc. som du refererer til. ;-) Kunne like gjerne vært tilkobla direkte på batteriet, men liker ikke tanken at det er strøm i kontakten når sykkelen står parkert. Har ikke finni ut hvordan dette gjøres rent praktisk enda. Fant video på youtube hvordan koble direkte til batteriet, men ikke med strøm som skrur seg av/på.

Valget falt på Garmin Zumo 350LM. Likte designet på den, i tillegg til at den var billigst. :P :p Den har alle funksjonene jeg behøver og mere til, og så ikke nødvendighet i å betale for funksjoner som ikke blir brukt.
Scrambleren har jo en 5v USB-lader under setet. Den har 12v inn og regner med den er switchet med tenninga. Så må gå annt å koble seg på der på nå vis. Den USB-laderen har samme monteringsstandard som denne fra Biltema:

Bilde

Orion

Legg inn av Orion »

Andreas skrev: Scrambleren har jo en 5v USB-lader under setet. Den har 12v inn og regner med den er switchet med tenninga. Så må gå annt å koble seg på der på nå vis.
Jeg har vurdert det også. Men tipper USB-laderen vil være i bruk til andre ting mesteparten av tida. Vekselvis lading av Goprobatteri, kamera, mobil osv. Alternativet er å kjøpe en USB-fordeler. Men vet ikke hvor god plass det er under setet, eller hvor mye en kan trekke i gangen uten at det er skadelig for batteriet. I og med GPSen vil være tilkobla hver gang sykkelen ruller, er det gjerne like greit å legge opp en strømledning utenom.

Edit: Nå forstod jeg hva du mente. Kan kanskje koble inn ene kabelen på baksiden av denne ja. Det var smart. :-)

Dykkeren
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Legg inn av Dykkeren »

Orion skrev:

Blir å legge opp et fast opplegg med konstant strøm, slik at det kun er å ta med GPSen i lomma når en forlater sykkelen. Det vil kun bli selve braketten til GPSen som står igjen når den ikke er med. Ser ikke noe i veien med det. Planen er å koble den til bremselyskabel etc. som du refererer til. ;-) Kunne like gjerne vært tilkobla direkte på batteriet, men liker ikke tanken at det er strøm i kontakten når sykkelen står parkert. Har ikke finni ut hvordan dette gjøres rent praktisk enda. Fant video på youtube hvordan koble direkte til batteriet, men ikke med strøm som skrur seg av/på.

Valget falt på Garmin Zumo 350LM. Likte designet på den, i tillegg til at den var billigst. :P :p Den har alle funksjonene jeg behøver og mere til, og så ikke nødvendighet i å betale for funksjoner som ikke blir brukt.

Ikke koble til bremselyskabelen :[-X Da må du bremse hele tiden for å få strøm :lol

Minus er enkelt, kan kobles rett på batteriet, så finner du kablen til baklyset f.eks.

Orion

Legg inn av Orion »

Dykkeren skrev: Ikke koble til bremselyskabelen :[-X Da må du bremse hele tiden for å få strøm :lol

Minus er enkelt, kan kobles rett på batteriet, så finner du kablen til baklyset f.eks.
Haha takk for svar. Fant det vel ut i plenum i etterpåklokens navn. ;-)
Får se hvordan det ser ut når en løfter av setet og åpner på noen deksel. Godt du nevnte det med minus på batteriet, så slipper en google seg fram til det. :prf

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Orion skrev:
Andreas skrev: Scrambleren har jo en 5v USB-lader under setet. Den har 12v inn og regner med den er switchet med tenninga. Så må gå annt å koble seg på der på nå vis.
Jeg har vurdert det også. Men tipper USB-laderen vil være i bruk til andre ting mesteparten av tida. Vekselvis lading av Goprobatteri, kamera, mobil osv. Alternativet er å kjøpe en USB-fordeler. Men vet ikke hvor god plass det er under setet, eller hvor mye en kan trekke i gangen uten at det er skadelig for batteriet. I og med GPSen vil være tilkobla hver gang sykkelen ruller, er det gjerne like greit å legge opp en strømledning utenom.

Edit: Nå forstod jeg hva du mente. Kan kanskje koble inn ene kabelen på baksiden av denne ja. Det var smart. :-)
Eller så kan du jo stikke på statoil og kjøpe en sånn du putter i 12-volten hvor du får 2 USB-porter, og den tar omtrent ikke noe plass :D

Brukeravatar
Andreas

Legg inn av Andreas »

Orion skrev:
:prf

Det står at USB-ladern kan levere 1amp. 12v tilførselen kan nok levere mer. Har ikke sjekket vilken krets den går på.

Orion

Legg inn av Orion »

Hahaha! Bare må dele denne.

Triumph-eier som kobler Tomtom-GPSen sin til bremselyset. Kanskje Bjerknez var inne på noe likevel. Noen du kjenner? :P :p :P :p :P :p

Skal slippe å se hele videoen. Kan spole fram og se mellom 2.30 - 3.30 min. :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0CdX14cTa74[/video]

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Orion skrev:Hahaha! Bare må dele denne.

Triumph-eier som kobler Tomtom-GPSen sin til bremselyset. Kanskje Bjerknez var inne på noe likevel. Noen du kjenner? :P :p :P :p :P :p

Skal slippe å se hele videoen. Kan spole fram og se mellom 2.30 - 3.30 min. :thumleft

[video]https://www.youtube.com/watch?v=0CdX14cTa74[/video]
Faktisk litt usikker på hva du mener her... ? :scratch

Toven

Legg inn av Toven »

Han kobla vel gps på bremselyset/baklyset slik at strømmen blir kutta når man skrur av tenninga / tar ut nøkkern

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dette er vel egentlig det jeg alltid har ment og som er alment kjent?

At man kobler en kabel til batteriet og den andre til bremselyset?

Toven

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:Dette er vel egentlig det jeg alltid har ment og som er alment kjent?

At man kobler en kabel til batteriet og den andre til bremselyset?
Ja det er jo en grei løsning, uten at jeg har satt meg inn i dette elektroluksgreine :knegg

Orion

Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler og Honda MSX

Legg inn av Orion »

Bremselyset lyser først når bremsepedalen klemmes ned. Den mest logiske forklaringen på dette burde da være at det ikke er strøm i ledningen når bremsen ikke brukes. Og at pluss og minus på batteriet først får kontakt når man trykker på bremsepedalen.

Men ut ifra det jeg forstår av fyren i videoen, er ikke dette tilfellet på denne Triumphen. Burde være noen på forumet som kan forklare dette? :-)

Sent from my iPod touch using Tapatalk

Svar