Jeg gikk jo og ventet hos Alf Graarud Motor mens dem monterte på tail tiddy'en samt 12V-uttaket (som ble koblet på batteriet men med styrestrøm fra baklyset (ikke bremselyset). og da fikk jeg prøvesittet Yamaha XJR1300 og Yamaha MT09 Tracer for første gang. Mine meninger om disse syklene bør derfor tas med en klype salt da jeg kun snakker om MITT førsteinntrykk i forhold til hva jeg er vant med som jo er Street Triplen og da Cruiseren jeg hadde.
Tracer'en er faktisk ganske så tøff sykkel. Jeg liker den så absolutt. Jeg liker dash'en og speedometeret etc. Sittestillingen var veldig avslappet og langt mindre "aktiv" enn på min. Ser ut til å være en behagelig tursykkel. Tail tiddyen på denne er bare grusom så denne MÅ bare byttes hvis jeg skulle hatt en slik. En stor og stugg påklistret plastklump. Jeg merket med en gang at salen var veldig hard i forhold til min. Den var også hakket bredere. Så denne måtte jeg evt. byttet ut asap. Sykkelen virket også ganske høy og jeg klarte akkurat ikke å plante beina i bakken. Dette annser dog ikke jeg som noe problem for min del, men sier det nå uansett. Så kommer vi til førsteintrykket angående dempere... Jeg synes rett og slett det virker helt feil. Når jeg holdt bremsen inne og "jokket" frem og tilbake så var det en ganske hørbar slark i fremgaffelen. Når jeg "hoppet" litt på sykkelen for å teste bakdemperene så knirket det over alt. Det er vanskelig å beskrive, men jeg fikk ingen wow følelse her. Men vi snakker kun om førsteinntrykket her og kun en prøvesitting. Det kan også være at det var noe galt med sykkelen eller andre ting. Ikke vet jeg.
I bunn og grunn en tøff sykkel som trenger en bedre sal og kanskje helt nye dempere. Det er sikkert ikke riktig å sammenligne denne med min heller. Som sagt, jeg vet ikke...
Når det kommer til XJR1300'en så syntes jeg denne var utrolig tøff. En skikkelig kul caferacer. Sittestillingen på denne var langt mer aggressiv enn jeg trodde, men denne hadde vist blitt modifisert med "clip'on" styre, uten at jeg vet hvordan dette påvirker sittestillingen. En tøff sykkel som jeg ikke satt noe godt på i det hele tatt.
Så det var vel det jeg hadde å si om disse syklene. MT09 KUNNE jo vert en kandidat ved et evt. sykkelbytte kanskje med tanke på utseendet og sittestillingen, men den føles rett og slett uferdig. med tanke på dempere og diverse knirkelyder. Når jeg holder inn frembremsen på min og jokker frem og tilbake så hører jeg intet annet enn bensinen som skvulper i tanken. På Tracer'en så var det diverse andre lyder som jeg ikke likte. Men det er mulig det bare skal være sånn...
Men nå venter jeg bare på at solen skal tørke opp veiene litt før jeg tar meg en kjøretur etter hvert