Min mening med MC-kjøring er,sant å si,ikke å kjøre fletta eller parykken av noen som helst.Ragnhild skrev:Bimma sliter også med ryggen vet jeg, noe som gjør at dagsturene ikke blir så lange. (Ingen fare for det forresten, hun bruker mer tid på fotografering underveis enn på sykkelen)
Uansett skryter hun av sykkelen og er veldig fornøyd.
Både hun og SolTwin har senka sykkelen noe for å nå ned med bena.
Tåspissdans har vi vel uansett vokst fra alle sammen![]()
Ellers har Suzuki en 600 av no slag som er lettkjørt. Er ei i klubben som har en slik. Men ikke om jeg husker navnet på sykkelen. Yamaha 600 Fazer er heller ikke så dum. Triumph Bonneville er en rett opp og ned sykkel, dvs at du sitter tilnærmet riktig med tanke på avlastning av kropp og rygg. Dette er en helt grei sykkel med nok pulver til det meste, og er en guttemagnet av rang. Iallfall mye mer enn ørkendyret![]()
Jeg lånte en Bonneville et par uker og det var en grei sykkel å kjøre. Både i by'n og på lengre turer.
De fleste R-sykler har jo en sittestilling som ikke avlaster ryggen no særlig.
I siste nr av Seniornytt er det en artikkel om sittestilling og komfort.
Med fare for å pådra meg Intruders vrede må jeg innrømme at Customsykler àla Intruder, Virago, Dragstar, Shadow osv ikke er sykler jeg ville gått for som første sykkel. De virker stive og lite håndterlige. Er mange som har gitt seg med mototorsykkelkjøring fordi de ikke følte seg bekvemme på den sykkelen som var veldig så gild der den sto og glimret med all chromen. SoloTwin bytta ut sin 650 Dragstar med Brevaen, og hun forteller akkurat dette. At hun ikke trivdes på Dragstaren, men at Brevaen gir henne det hun vil ha av en sykkel. Kjøreglede. Men det er mange med den typen sykler som kjører fletta av det meste av R-sykler. Men da snakker vi om folk som har kjørt mye sykkel og som kjenner sykkelen ut og inn.
Kawasaki ER-5 er også en grei sykkel. Har sett en slik komme seg fram på steder hvor ørkendyret ikke kjører. Opp sleipe bakker f.eks. Men det har no med vekta å gjøre Kawa'n er lett og smidig, og i erfarne hender er det utrolig hvordan den tar seg fram. Sprek nok til turkjøring og jeg vil tro den er suveren i bytrafikk
En annen BMW er F 650 CS Scarver. Kjørte opp på en slik, og det er en lettkjørt og grei sykkel. Nok pulver til det meste. Takler det meste av veier også. Er ei i klubben som har en slik, og den funker gull for henne. Sittestillingen er OK for lengre turer. Ikke så my frampå som på en R-sykkel, og ikke fult så oppreist som på Bonnevillen.
Pris er jo alltid et spørsmål, men F 650 CS har jeg sett avertert for 60 - 70K
Alle disse er jo relativt små, bortsett fra Bonnevillen som er stor og tung nok å bakstes med. Men jeg tenker slik at disse lette syklene er tunge nok for en nybegynner. Og er man litt kortere i bena enn jeg, er en lav sykkel å foretrekke. Og alle disse er spreke nok til turkjøring, og størrelsen gjør at de blir smidige i bytrafikken.
Kose meg fra A til Å , DET er tingen,ikke sant da , Ragnhild ?

Forresten : Den beste MC`n i værda er den som jeg har nå....


