tullestein skrev:Hei alle
Hadde fremgaffel av og skiftet olje i dem ett par uker siden. Jeg støtte borti ett problem der det ene gaffelbeinet kilte seg fast i bunn av gaffelen. Fikk det til slutt løs etter en del kjefting og smelling og litt makt pluss løsnet bunnskrue i gaffelbeinet.
Det som er problemet nå, når alt er satt på sykkelen igjen, er at gaffelen lager en liten dunkelyd og det kjennes også.
Det glir ved små bevegelser liksom ikke helt som den gjorde før jeg skiftet olje.
Kan jeg ha ødelagt noe foringer eller noe da gaffelbeinet kilte seg sammen?
Kan jeg ødelegge mer med å kjøre med dette i år?
Hva mener ekspertisen

?
Hvis du har fyllt rett mengde olje på, så er det nok noe annet som er feil. På stammen i bunnen av gaffelhuset sitter det en bushing, mest sannsynlig i kopper, eller med kopperbelegg. Den har som hensikt å sentrere fjærbeinet i gaffelhuset. Den kan være skadet..
Du kan også ha snudd fjæren gal vei ved montering. Som regel er det forskjell på vindingene oppe og nede på fjæra. Sjekk manualen hvilken vei fjæra skal stå. Min erfaring er at i de aller fleste tilfellene skal den tykkeste enden av fjæra stå opp.
En annen ting som kan være et godt tips, husk å løsne på bunnbolten og gaffel-lokket før du løsner på gaffelklemmene. Da slipper du å plages med skrustikke ved demontering av gaffelen :)
Skjermbilde (640x172).jpg
Og nei, jeg ville ikke ha kjørt lenge med en kranglete gaffel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.