Jeg ønsker å få MER LYD i eksosen på sykkelen min, men ikke endre effekten. Jeg vil mao at det skal være fullt lovlig, men med høyere og råere lyd.
Er det mulig? Jeg beklager hvis dette er et dumt spm, men jeg har ikke peiling...
Effektanlegg til GSX-F 750
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Effektanlegg til GSX-F 750
Hvorfor vil du ikke endre effekten? Er det katalysator på sykkelen, må du fjerne denne for å få bedre lyd. Har du ikke katalysator har du mye å hente bare på å kjøpe slip on
Note 4
Note 4
Fordi jeg vet fra "moped-tiden" at sykkelen er dimensjonert mtp original konfigurasjon, bremser osv ift kraft på motor osv. Mulig ikke alle er enige i dette, men vil uansett at det skal være 100% lovlig. Har fått nok bøter...LordShaft skrev:Hvorfor vil du ikke endre effekten? Er det katalysator på sykkelen, må du fjerne denne for å få bedre lyd. Har du ikke katalysator har du mye å hente bare på å kjøpe slip on
Note 4
Vil egentlig ha mer lyd av to grunner: 1. Fordi jeg vil bli hørt i trafikken, som et sikkerhetstiltak og 2. Fordi det såklart er fett

Jeg vet ikke om jeg har katalysator? Er det standard på 2000 mod gsx-f 750 tro?
-
- Kontakt:
Nei, jeg tror aldri denne sykkelen kom med katalysator..... siste produskjonsmodell var vel 2004....
Her er det nok å sette på slip on.... dette vil gi merkbart bedre lyd, spare litt vekt, og muligens litt effekt økning. Men den effektøkningen vi snakker er bare noen få hester.... Altså ikke noe som sykkelen ikke er dimensjonert for. Så dette kan du bare legge fra deg med en gang.
Du kan jo søke litt på youtube å se hvilke slip on du foretrekker.... enkelte gir bedre lyd enn andre.
Her er det nok å sette på slip on.... dette vil gi merkbart bedre lyd, spare litt vekt, og muligens litt effekt økning. Men den effektøkningen vi snakker er bare noen få hester.... Altså ikke noe som sykkelen ikke er dimensjonert for. Så dette kan du bare legge fra deg med en gang.
Du kan jo søke litt på youtube å se hvilke slip on du foretrekker.... enkelte gir bedre lyd enn andre.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Beholder man støydemperen i slipon potta er alle disse innafor støykravene.
Tar man ut støydemperen derimot, så havner nok lyden over det som er tillatt.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Ok takker så mye for svar folkens. Da blir det nok en såkalt "slip on". Men skjønner ikke at støynivået kan overgå hva jeg ser av Harley-gutta som kjører rundt i byen her på sommerstid. De høres på mils avstand.AJ skrev:Beholder man støydemperen i slipon potta er alle disse innafor støykravene.
Hva er straffen for å kjøre med for høyt støynivå kontra å bli tatt med trimmet kjøretøy?
Jeg har akkurat tatt lappen og kjøpt sykkel (ikke hentet enda) og har lest litt artikler som har gjort meg litt paranoid og prøver å gjøre det jeg kan for å ikke dø i trafikken sånn med en gang ihvertfall.

Har også hørt om folk som bytter ut hornet (tuta) med en på 130-140dB som de kan bruke dersom en bil er i ferd med å brenne ut uten å ha sett deg. Må si jeg vurderer dette også

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Jeg har hatt slipons på samtlige av syklene jeg har eid siden høsten 2006: Yamaha TDM 900, Triumph Tiger 1050SE og Moto Guzzi Stelvio.rg2720 skrev:Har også hørt om folk som bytter ut hornet (tuta) med en på 130-140dB som de kan bruke dersom en bil er i ferd med å brenne ut uten å ha sett deg. Må si jeg vurderer dette også
Ingen med plagsomt høy lyd.
Trodde en stund på "Loud pipes, save lives" teorien, men er ikke like sterk i den trua lenger. Er noe med hvilken retning lyden tar. Ei eksopotte slenger lyden bakover og vil ha begrensa oppmerksomhetseffekt overfor kjøretøy som eksempelvis er plassert foran deg.
Et kraftig horn vil derimot gjøre susen

Tror kanskje jeg ikke kommer til å bytte ut originalpotta på den nye sykkelen jeg har kjøpt i år, KTM 1290 Super Adventure, men hvis "tuta" er stusselig, så kommer jeg antakelig til å bytte den. Er også langt rimeligere enn en slipon med tvilsom effekt på både det ene og det andre med unntak av vektbesparelse.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Kontakt:
Det er ikke slike regler for A lappen.... Du kan faktisk gjøre ting med sykkelen din som øker kraften i den, uten at det er ulovlig. Det går ikke an å samenligne mopedtiden og tungsykkel
HD gutta har ikke "lovlige" rør.... så blir det stoppet av politiet kan de bli pålagt å vise sykkelen sin på nærmeste trafikkstasjon for å ta måling. På denne tiden (ofte ett par dager) rekker du å montere i db killer eller originalt eksosanlegg.... Jeg vet det er en del som har opplevd å bli stoppet pga støy på sykkel over fjellet (østlandet) men her på vestlandet har jeg ikke hørt om et eneste tilfelle! Så det er relativt sjeldent dette er aktuelt.

HD gutta har ikke "lovlige" rør.... så blir det stoppet av politiet kan de bli pålagt å vise sykkelen sin på nærmeste trafikkstasjon for å ta måling. På denne tiden (ofte ett par dager) rekker du å montere i db killer eller originalt eksosanlegg.... Jeg vet det er en del som har opplevd å bli stoppet pga støy på sykkel over fjellet (østlandet) men her på vestlandet har jeg ikke hørt om et eneste tilfelle! Så det er relativt sjeldent dette er aktuelt.
Hehe det er godt å høre jeg ikke er den eneste som tenker i de baner...
Forøvrig et meget godt argument at lyden går bakover. Tenker det blir bytte av tute i første omgang, selv om det fort blir slip on også dersom dette gir litt fetere lyd. Kan dette også ha innvirkning på hvor lang/kort det tar fra man drar på gassen til turtallet kommer? Hadde en skolesykkel engang som jeg følte kom opp i turtall så og si samtidig som jeg ga gass, noe jeg likte veldig godt.
Noen som har erfaring med hvor slike høylytte horn kan kjøpes?
Forøvrig et meget godt argument at lyden går bakover. Tenker det blir bytte av tute i første omgang, selv om det fort blir slip on også dersom dette gir litt fetere lyd. Kan dette også ha innvirkning på hvor lang/kort det tar fra man drar på gassen til turtallet kommer? Hadde en skolesykkel engang som jeg følte kom opp i turtall så og si samtidig som jeg ga gass, noe jeg likte veldig godt.
Noen som har erfaring med hvor slike høylytte horn kan kjøpes?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37