Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har du vurdert å driste deg til å prøve pilot road 4? Teknologien til pilot Road 3 begynner jo å bli noen år.... Å i følge nettet så virker det som folk er mer fornøyd med pilot road 4 :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mortenolb »

Jeg er hittil fornøyd med Pilot Road 4, hvertfall. Dog synes jeg Angel GT var litt bedre i forhold til selvtillit i svinger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Nye KTM 1290 Super Adventure er skodd med Continental TrailAttack 2 dekk. Noen her som har erfaring med disse?:

Bilde

Har ingen Conti erfaring selv...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Aj jeg har erfaring med sport attack 2 dekkene. Disse var utrolig tillitsfull og hadde relativt bra slitestyrke... men noe i hodet mitt klarte ikke å stole helt på de.... ikke spør hvorfor. De ga meg aldri noen negative opplevelser. Bare følte jeg hadde feil dekk. BMW leverte store deler av segmentet sitt i 2013 med conti dekk

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Blir første gang jeg prøver Conti.
En MC-kompis med en Honda 900 racing-et-eller-annet er veldig fornøyd med Conti på sin sykkel i hvert fall. En mer sportslig variant, helt sikkert...
Skal bli en interessant erfaring med Conti på en sykkel sykkel som KTM 1290 SA, ja...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Et kjapt søk på nettet vil gi deg relativt gode grunner til å velge eller beholde conti dekkene. Jeg tror nok det blir en positiv opplevelse. For hvis vi er helt ærlig ... hvor feil går det an å velge i dagens dekkmarked? Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien. På bane er noe helt annet.

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39837
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

Du har nok veldig mye rett i dette, Lordshaft :janikk
LordShaft skrev:Et kjapt søk på nettet vil gi deg relativt gode grunner til å velge eller beholde conti dekkene. Jeg tror nok det blir en positiv opplevelse. For hvis vi er helt ærlig ... hvor feil går det an å velge i dagens dekkmarked? Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien. På bane er noe helt annet.

Note4
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KåreDump »

LordShaft skrev:Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien.
Helt riktig, og det mange ikke tenker på er hvordan og under hvilke forhold man bruker dekkene.
Det er ikke sikkert et hyper-RR-racing-dekk alltid gir deg best grep, selv om du kjører en Yamazuki GSXR-RR.

Ofte kan et SportTouring dekk være bedre egnet siden det raskere oppnår driftstemperatur, noe å tenke på siden våre nordiske sommere ikke bestandig er like heite som de er lenger sør på kontinentet.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

KåreDump skrev:
LordShaft skrev:Du skal jaggu kjøre mye tulling eller veldig inspirert for å oppleve de minimale forskjellene i dekkene. Dette er noe de ytterst få gjør på landeveien.
Helt riktig, og det mange ikke tenker på er hvordan og under hvilke forhold man bruker dekkene.
Det er ikke sikkert et hyper-RR-racing-dekk alltid gir deg best grep, selv om du kjører en Yamazuki GSXR-RR.

Ofte kan et SportTouring dekk være bedre egnet siden det raskere oppnår driftstemperatur, noe å tenke på siden våre nordiske sommere ikke bestandig er like heite som de er lenger sør på kontinentet.
Helt enig i det. Vi bor tross alt i norge, og mange rene sportsdekk har elendig grep når det er kaldt og vått. Jeg kommer nok aldri til å kjøre på rene sportsdekk igjen etter å ha kjørt på sportstouring-dekk de siste 3 sesongene. Både pilot road 3 og 4 har fungert helt utmerket på bane også, og jeg har IKKE spart på gassen!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Ja men hva er forskjellen på sport og sport touring dekkene? Det henger igjen fra gammel av at det skal lavere driftstemperatur til for å oppnå maksimalt grep på S/T dekk kontra sport dekk..... Jeg er ikke overbevist om at det er slik lengre.
For det første, jeg finner ingen informasjon overhodet på dette feltet. Å hvordan kan det ha seg at sport dekk som pilot power3 eller metzeler sportec m7rr har like gode eller bedre egenskaper på vått enn sport touring dekk :-k

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Har ingen som helst peiling på dette annet enn egne erfaringer, leser svært lite sånne tester og data angående dekk. Men når du sier det så var jeg godt fornøyd med våt-grepet til m7rr altså :scratch Jeg mener bestemt at jeg har bedre grep når det er skikkelig drittvær, les 3-4 grader og regn, med pilot road dekka enn feks pilot power 2ct og Dunlop sportmax som jeg har hatt på to foregående sykler.....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror nok dette kan ha en sammenheng med at dekkene er konstruert for å drenere langt mere vann enn sportsdekkene er. (les= rillene/mønsteret i dekkene)

Jeg har hele min karriere på sykkel fått høre at sport touring dekk har lavere optimal driftstemperatur enn sports dekkene. En finner mange som skriver at optimal driftstemperatur på et sportsdekk ligger på rundt 60 grader. Men jeg finner ingen uttalelser fra dekkprodusentene som bekrefter eller avkrefter dette. Heller ikke hva optimal driftstemperatur på sport touring dekk er.

Hvis optimal driftstemperatur på et sport dekk er rundt 60 grader.... Hvordan er det da mulig å oppnå så godt grep på våt asfalt? Det høres kanskje lite ut, men det skal litt til å opprettholde denne tempen i dekk under norske forhol.
Å hvor mye dårlige er grepet ved 30 grader i dekket? Er det halvparten så godt grep som ved optimal temperatur?

Jeg stiller mange spm, å ingen virker som de har svarene :-k
Men bassert på egne erfaringer, så starter jeg sesongen i midten av Mars, begynnelsen av April hvert år. Og kjører til slutten av oktober, begynnelsen av november. Jeg har kjørt med sport dekk de siste 9 årene... Å jeg har aldri hatt noe skummel opplevelse med dekkene jeg har brukt. Å kjørestilen min er omtrent den samme. Dekkene har vært i konstant utviklning. Så jeg tror at forskjellen på sport touring og sport dekk er langt mindre i dag enn det var for 10 år siden. :-k

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KåreDump »

Skriver også kun ut fra egne erfaringer.

Husker enda med gru den "uavhengige" piggfri-testen til som Continental iscenesate tilbake på nittitallet. Conti hadde havna fullstendig i bakleksa, og hadde INGEN brukbare dekk uten pigg, mens konkorrentene med Bridgestone og Toyo i spissen hadde vanvittig gode piggfrie dekk i sortemanget.
Conti arrangerte da en test på en kunsfrosset bane, med rikelig med overvann. Og til overmål ble testen utført i 15-FEMTEN plussgrader.
Hastigheten ble også økt for å fremheve forskjellen mellom pigg og piggfri. Bremselengden øker jo som kjent kvadratisk...

Så min iboende skepsis til både uavhengie og "uavhengige" dekktester er stor.

Dekktester foretatt i Spania i 30 varmegrader har ofte liten eller ingen relevans for oss her oppe i nord der et tosiffret antall varmegrader ikke er hverdagskost.

Nå er det noen år siden jeg raste rundt på plastrakett, men jeg hadde mye bedre grep på kalde våte nordnorske veier med S/T-dekk enn med Michelin sportsdekkene som ble skrytt opp i skyene i både norsk og internasjonal motorpresse (spesiellt skulle de være gode på våt vei).

Sportsdekkene funka knall når det var skikkelig varm og man kjørte som en demon, men det skulle ikke mange kalde nordnorske regndråper til før at tempen og grepet forsvant!

Men som sagt dette er noen år tilbake, så det er mulig ting har endret seg.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Jeg stoler ikke blindt på diverse dekktester jeg heller, selv om jeg føler tyske motorrad har hatt en del gode nyanserte tester siste årene.

Men når metzeler bruker Isle of Man som testområde for de nye dekkene sine, lover jo det bra for oss i kalde nord. Det er større sjangs for at de treffer mot oss enn sør Frankrike eller Spania :thumleft

Men hvorfor finnes det ikke informasjon om optimal driftstemperatur på nettet... jeg er nok ikke i tvil om at st dekk er veldig gode alternativ for norske forhold. Men kunne godt tenkt meg å sett tall eller mere konkrete forskjeller.

Sykkelen min f.eks er jo det frarådet å bruke st dekk.... denne er produsert i Tyskland å de er nok ikke helt ukjent med våres sesonger og temperaturer.

Note4

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

LordShaft skrev: Men hvorfor finnes det ikke informasjon om optimal driftstemperatur på nettet... jeg er nok ikke i tvil om at st dekk er veldig gode alternativ for norske forhold. Men kunne godt tenkt meg å sett tall eller mere konkrete forskjeller.

Sykkelen min f.eks er jo det frarådet å bruke st dekk.... denne er produsert i Tyskland å de er nok ikke helt ukjent med våres sesonger og temperaturer.

Note4
Kanskje det er naturlig at produsentene ikke oppgir "optimal driftstemp" på gatedekk. For hvem er det som måler sånt? Og hvordan skal man oppnå denne optimale tempen, tatt i betraktning store variasjoner i lufttemp, asfalttemp, luftfuktighet, asfalttype, kurveradiuser, kjørestil og alt annet som fører ikke har kontroll på (med unntak av kjørestil). En stopp på rødt lys kan jo medføre at tempen synker med 5 til 10 grader. (Dette var grunnen til at jeg spurte lengre opp i tråden hvorfor driftstemp var så viktig på et gatedekk....) Gatedekk har stort sett den egenskapen at de har gode egenskaper i stort sett hele temperatur-rangen (men ikke når de fryser eller smelter), og at de oppnår ok driftstemperatur raskt og uten at det kreves utpreget inspirert kjøring.

Sykkelen din er jo bygd for absolutt høyytelse og en produsent ville aldri anbefale å utstyre sykkelen med dekk som ikke tåler disse ytelsene. Men eier kan jo velge å sette på ST dekk hvis sykkelen benyttes til ST og generell veikjøring i Norge. Dette er trolig lurere både sikkerhetsmessig og økonomisk, i forhold til å rulle rundt på sportsdekk. Hvis du derimot blir med på Ringen til sommeren, eller på trackdays på ACR el.l. så vil jeg på det sterkeste anbefale å følge produsentens råd, gitt at du ønsker å kjøre fort på de nevnte stedene. (Med den sykkelen burde du absolutt gjøre akkurat det. En S1000RR "fortjener" hardgassing, og eieren blir veldig fort fornøyd. Vær obs på at dette er dop som virker svært vanedannende :-)

Jeg vet at dette ikke er et "baneforum", men siden du kjører en så potent sykkel, og er opptatt av dekk-egenskaper, så vil jeg tilføye følgende:
Hvis du skulle komme på den gode tanken å kjøre litt på bane så anbefaler jeg Dunlop D212. De er godkjent for veibruk, men trenger oppvarming for å fungere optimalt. Og med rett varme så sitter de som slicks. D212 brukes mye i racing, og da alltid med dekkvarmere i minimum 45 minutter før kjøring. D212 har de stive sideveggene som Dunlop har brukt de siste årene. Bakdekket kan derfor kjøres med trykk fra 1,12 til 1,15. Dette gir stor sliteflate mot underlaget, og et fantastisk grep. De er også svært slitesterke.
Det er mye kjøring på ACR i juli, og mange muligheter for registrerte sykler. Jeg anbefaler deg virkelig å ta med deg RR'en dit en tur. Og jeg tror du kan kjøre på hvilke dekk som helst til å begynne med :-)

Monstr
Innlegg: 342
Registrert: 25 feb 2015, 12:46
Motorsykkelen din: Samme som alltid

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Monstr »

LordShaft skrev:Har du vurdert å driste deg til å prøve pilot road 4? Teknologien til pilot Road 3 begynner jo å bli noen år.... Å i følge nettet så virker det som folk er mer fornøyd med pilot road 4 :thumleft
Det får bli neste år evnt. :P :p

Fikk nye pilotroad 3 bakdekk i 160/60 som er på min til 700,-, så da er jo saken grei :p Forskjellen på dem er så liten har jeg hørt at det ikke er noe voldsomt å hente på 4 kontra 3, så da overlever jeg en sesong til :P :p

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Kawagutten »

Daniel V skrev:
LordShaft skrev:Har du vurdert å driste deg til å prøve pilot road 4? Teknologien til pilot Road 3 begynner jo å bli noen år.... Å i følge nettet så virker det som folk er mer fornøyd med pilot road 4 :thumleft
Det får bli neste år evnt. :P :p

Fikk nye pilotroad 3 bakdekk i 160/60 som er på min til 700,-, så da er jo saken grei :p Forskjellen på dem er så liten har jeg hørt at det ikke er noe voldsomt å hente på 4 kontra 3, så da overlever jeg en sesong til :P :p
Det hørtes veldig billig ut.Hadde de gått ut på dato eller noe? Hvor kjøpte du de?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ATWindsor »

Tobben84 skrev:Har ingen som helst peiling på dette annet enn egne erfaringer, leser svært lite sånne tester og data angående dekk. Men når du sier det så var jeg godt fornøyd med våt-grepet til m7rr altså :scratch Jeg mener bestemt at jeg har bedre grep når det er skikkelig drittvær, les 3-4 grader og regn, med pilot road dekka enn feks pilot power 2ct og Dunlop sportmax som jeg har hatt på to foregående sykler.....
Er litt på linje med deg, eneste gangene jeg føler moderne dekk er i nærheten av å være begrensende for meg er når det er kjipt føre, kaldt og vått, så har pilot road 3, da jeg tenker de er gode når jeg virkelig trenger det. Når det er sagt, var på ACR for noen år siden med en kamerat, og han hadde den type dekk da, og de ble ganske "smeltet" og revet i stykker der oppe, så det virker som de tåler den type kjøring mindre godt.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

@ATWinsor

Jeg også at mine pr3 flerret en del på banekjøring, men det hadde ingen betydning for prestasjonene til dekket. Så ikke bra ut da, med sånne lisser og remser som du kunne rive av. På pr4 var dette helt fraværende, så tydelig at de har rettet på det......

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Tobben84 skrev:@ATWinsor

Jeg også at mine pr3 flerret en del på banekjøring, men det hadde ingen betydning for prestasjonene til dekket. Så ikke bra ut da, med sånne lisser og remser som du kunne rive av. På pr4 var dette helt fraværende, så tydelig at de har rettet på det......
..eller at du har fått justert inn fjæringa korekt, og lufttrykket.. ;-)

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tobben84 »

Kan godt være Erling, men mener å ha lest andre som har klaget over det samme faktisk, men som sagt pr4=gode greier til ALT :thumleft siste turen jeg hadde på Reve-banen i fjor så var det vel 30 grader og dekka oppførte seg utmerket tross sinnsyk varme i de....

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

cannon skrev:
Sykkelen din er jo bygd for absolutt høyytelse og en produsent ville aldri anbefale å utstyre sykkelen med dekk som ikke tåler disse ytelsene. Men eier kan jo velge å sette på ST dekk hvis sykkelen benyttes til ST og generell veikjøring i Norge. Dette er trolig lurere både sikkerhetsmessig og økonomisk, i forhold til å rulle rundt på sportsdekk. Hvis du derimot blir med på Ringen til sommeren, eller på trackdays på ACR el.l. så vil jeg på det sterkeste anbefale å følge produsentens råd, gitt at du ønsker å kjøre fort på de nevnte stedene. (Med den sykkelen burde du absolutt gjøre akkurat det. En S1000RR "fortjener" hardgassing, og eieren blir veldig fort fornøyd. Vær obs på at dette er dop som virker svært vanedannende :-)

Det jeg vil fram til er, hvorfor er dette lurere sikkerhetsmessig? Hvordan kan en si at touring dekk, som har langt hardere gummi er sikrere enn sportsdekk?
Her er det variabelen med optimal driftstemp er viktig. Er det 10 grader i forskjell på optimal driftstemperatur på Pilot Road 4 og Pilot Power 3 er jeg ikke i tvil om at pilot power 3 er et sikkrere dekk å kjøre inspirert rundt om på norske veier. Med en 1000 ccm R sykkel, oppnår du fort temperatur i dekkene på svingete vei.

Men, er det 30 grader som skiller, ja da snakker vi helt andre variabler. Altså da er det fint liten eller ingen tvil om at Pilot Road er et bedre dekk å trille rundt på under våres forhold.
Nå tar jeg meg selv som eksempel. Jeg kjører ytterst sjeldent når det regner eller er vått. Jeg kjører helst aldri når det er under 10 grader ute. (jada tempen i asfalten kan være noe helt annet)
Så det jeg vil fram til, og prøve å finne svaret på....er hvis dette som ALLE vi som kjører sykkel er klar over. At Sport touring dekk er så mye bedre under de forholdene som vi har her i Norge, ja hvorfor i helvete går ikke produsentene ut å anbefaler, for ikke å snakke om dekk pusherne ut å anbefaler større bruk av sport touring dekk :-k

Å hvorfor har jeg ikke hatt flere "rosemerker" i salen med min type kjøring og de dekkene jeg har kjørt med?
Jeg har gjort mine erfaringer, jeg har en over gjennomsnittet greie på hvordan dekk er laget, behandlet og produsert for å imøtekomme diverse krav osv. Men jeg kunne tenke meg å få gode svar på dette, ikke bare synsing.


Jeg tenkte jeg skulle nedover på banekjøring i begynnelsen av august la med Ride her i bergen. Får ikke mulighet tidligere pga kurs i jobben. Jeg er klar over at det er vanedannende. Minuset er at det er så forbanna langt å kjøre til nærmeste bane når du bor på vestlandet. :evil

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av cannon »

LordShaft skrev: Jeg tenkte jeg skulle nedover på banekjøring i begynnelsen av august la med Ride her i bergen. Får ikke mulighet tidligere pga kurs i jobben. Jeg er klar over at det er vanedannende. Minuset er at det er så forbanna langt å kjøre til nærmeste bane når du bor på vestlandet. :evil
De dekkgreiene får du kanskje aldri svar på, mer enn det du finner ut selv gjennom egen prøving. Jeg mener at det de aller fleste kaller "inspirert kjøring" på vei ikke er i nærheten av det man kan oppnå på bane, selv med forsiktig nybegynner banekjøring. I så måte tynes ikke dekkene i nærheten av sine ytegrenser, og dekkvalget er derfor enkelt. Alle dekk tåler høy fart rett frem relativt bra, og de tåler også høyere svinghastigheter, råere nedbremsinger og hardere gasspådrag enn det de fleste klarer å nærme seg på offentlig vei. Og det er bra.

Banekjøring; Når "vi" kjører 100 mil hver vei til ACR så kan du kjøre 55 mil til Rudskogen eller Våler. Du har jo sykkel til det også, hvis du ikke hiver den på en varehenger og kjører bil over fjellet. Det er "synd og skam" at sykkelen din (og du?) ikke får tynt seg litt på bane :yeyeye :prop:

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:
cannon skrev:
Det jeg vil fram til er, hvorfor er dette lurere sikkerhetsmessig? Hvordan kan en si at touring dekk, som har langt hardere gummi er sikrere enn sportsdekk?
Her er det variabelen med optimal driftstemp er viktig. Er det 10 grader i forskjell på optimal driftstemperatur på Pilot Road 4 og Pilot Power 3 er jeg ikke i tvil om at pilot power 3 er et sikkrere dekk å kjøre inspirert rundt om på norske veier. Med en 1000 ccm R sykkel, oppnår du fort temperatur i dekkene på svingete vei.

Men, er det 30 grader som skiller, ja da snakker vi helt andre variabler. Altså da er det fint liten eller ingen tvil om at Pilot Road er et bedre dekk å trille rundt på under våres forhold.
Nå tar jeg meg selv som eksempel. Jeg kjører ytterst sjeldent når det regner eller er vått. Jeg kjører helst aldri når det er under 10 grader ute. (jada tempen i asfalten kan være noe helt annet)
Så det jeg vil fram til, og prøve å finne svaret på....er hvis dette som ALLE vi som kjører sykkel er klar over. At Sport touring dekk er så mye bedre under de forholdene som vi har her i Norge, ja hvorfor i helvete går ikke produsentene ut å anbefaler, for ikke å snakke om dekk pusherne ut å anbefaler større bruk av sport touring dekk :-k
Har de langt hardere gummi? Som sagt virker det nesten som pilot road har mykere gummi, basert på banekjøringen, dekke som er lagd for kaldere forhold og regn har ofte mykere gummi.

Og jeg vet ikke hva produsentene anbefaler egentlig, aldri hørt at hverken produsenter eller "dekk-pushere" anbefaler noen spesiell type dekk i norge, hverken sportstouring, sportsdekk eller noe annet.

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Jeg tviler også litt på at sport/turingdekk har hardere gummi enn sportsdekk. S/T-dekkene blir jo fortere varm..at de holder lenger, kommer nok mest av at de leveres med mer mønster enn sportsdekkene.

Svar