[img]http://girotoscana.sitoscana.com/upload ... 00x354.png[/img]
Ja, da har alle delene kommet og tegningene er klare. Nå skal en sikringsboks, to AutoSwitch noen reléer og ganske mange meter ledning monteres.
I tillegg kommer jo alt det som skal bruke strøm; det må jo også monteres: GPS, to varmevester, tusenmetre, markeringslys, bremselys, Et Cetera,
Sånn går nå dagan.
[TaSK]
Elektrisk infrastruktur
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Elektrisk infrastruktur
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Elektrisk infrastruktur
*Mimrer tilbake til Elektro VGS... :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
50A er en del å trekke fra et spinkelt MC batteri. (om alle enhetene er på samtidig)
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
Min dynamo har 60A til rådighet for meg; jeg kjører BMW :-)åCrinos skrev:50A er en del å trekke fra et spinkelt MC batteri. (om alle enhetene er på samtidig)
Spøk til side: 2 x 55W lys + 100W varmevester + ladere og greier blir ikke mer enn 30A.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Elektrisk infrastruktur
Er vel kanskje i overkant høy verdi på noen av sikringene? 1A sikring bør vel holde til GPS? Kanskje det samme til tankveske? Hvis sikringene skal gjøre det de er best til - beskytte mot uventet høy strøm som skyldes en eller annen feil...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
Det er nok rett; her er det klippet og limt.RuneMC skrev:Er vel kanskje i overkant høy verdi på noen av sikringene? 1A sikring bør vel holde til GPS? Kanskje det samme til tankveske? Hvis sikringene skal gjøre det de er best til - beskytte mot uventet høy strøm som skyldes en eller annen feil...
GPS'en trekker 500mA mens tankvesken har et par greier til lading; la oss si at 3A er nok der.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Elektrisk infrastruktur
Hvis du ikke vil risikere å sette fyr på bayeren bør du avsikre +kabelene nær inntil batteriet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
Efter å ha kuttet inn i det orginale anlegget på tre steder, lagt inn to Autoswitch, to sikringsbokser og tre reléer og strukket ganske mange titalls meter med ledning, strøm til ladelampe, til fjernlys og markeringslys og 12Vuttak på "dashbordet" og ekstra bremselys, og loddet og loddet og loddet, så var alt klart.
Det er svært vanskelig å teste uten strøm i kretsene, for alt gåt til jord. Det er jo ikke sikringer ombord, for alle ledere går til edb-maskinen. Dersom en krets begynner å bruke for mye strøm så stenges den helt enkelt ned. Men det betyr også at når edb-maskinen ikke er på (motoren ikke går) så er det jord i alle kretser. Ta av en lyspære og mål på lederen: Det er jord i den ene lederen (bra) og jord i den andre (urk).
Isteden for å finne jordingspunkter rundt om på sykkelen så har jeg lagt dobbelt sett med ledere overalt; jeg bringer frem både strøm og jord til alle punkter. Fordelen er at det er lettere (mindre vanskelig) å feilsøke. Men det er nervepirrende fordi jeg har kuttet inn i orginalanlegget er det jorde i begge kursene. Å sette 12V på en kurs som måler 0Ohm mot jord er ikke gøy. Men når motoren går er det ikke lenger jorde i kursen (håper jeg).
Endelig er tanken på plass og jeg kunne prøve-starte.
LAMPF!
Hovedlyset (nærlyset) kom ikke på. Her henter jeg strøm til Autoswitch. Det vil si at jeg trekker ut tilsammen 400mA av kursen (i tillegg til de 5A eller noe slikt til lyset). Men det var altså tilstrekkelig til at edb-maskinen så for stort forbruk og stengte av kursen.
Da er neste alternativ å hente 200mA fra nærlyset og 200mA fra baklyset.
Fire timer arbeid senere oppdager jeg at pæren i nærlyset har gått av seg selv i løpet av natten.
Sånn går no dagan.
[TaSK]
Det er svært vanskelig å teste uten strøm i kretsene, for alt gåt til jord. Det er jo ikke sikringer ombord, for alle ledere går til edb-maskinen. Dersom en krets begynner å bruke for mye strøm så stenges den helt enkelt ned. Men det betyr også at når edb-maskinen ikke er på (motoren ikke går) så er det jord i alle kretser. Ta av en lyspære og mål på lederen: Det er jord i den ene lederen (bra) og jord i den andre (urk).
Isteden for å finne jordingspunkter rundt om på sykkelen så har jeg lagt dobbelt sett med ledere overalt; jeg bringer frem både strøm og jord til alle punkter. Fordelen er at det er lettere (mindre vanskelig) å feilsøke. Men det er nervepirrende fordi jeg har kuttet inn i orginalanlegget er det jorde i begge kursene. Å sette 12V på en kurs som måler 0Ohm mot jord er ikke gøy. Men når motoren går er det ikke lenger jorde i kursen (håper jeg).
Endelig er tanken på plass og jeg kunne prøve-starte.
LAMPF!
](./images/smilies/grrr.gif)
Hovedlyset (nærlyset) kom ikke på. Her henter jeg strøm til Autoswitch. Det vil si at jeg trekker ut tilsammen 400mA av kursen (i tillegg til de 5A eller noe slikt til lyset). Men det var altså tilstrekkelig til at edb-maskinen så for stort forbruk og stengte av kursen.
Da er neste alternativ å hente 200mA fra nærlyset og 200mA fra baklyset.
Fire timer arbeid senere oppdager jeg at pæren i nærlyset har gått av seg selv i løpet av natten.
Sånn går no dagan.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
Hahaha unnskyld at jeg ler, men den der er jo bare så forbanna klassisk
Note4

Note4
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Elektrisk infrastruktur
Jeg har gjort tilsvarende selv, ved flere anledninger. og det er ganske frustrerende, for det enkleste er jo det siste man sjekker 

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Elektrisk infrastruktur
Murphys lov i praksis...
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.