Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Noterte at jeg kjøpte følgende batteri sist fra MC-Oslo i 2013: Yuasa YTX12-BS Pris: 760,- + 30,- miljøavgift
Det er vanlig med syre og det samme som kommer originalt med MC'n.
Gel-batterier skal vel være bedre dersom du må montere batteriet i en eller annen skarp vinkel/på høykant osv, men så lenge du sitter på setet osv så tar tyngdekraften og sentripentalkraften seg av at syren også holder seg på plass. Ellers er jo syren lukket inne med tette lokk (vedlikeholdsfritt) på Yuasa, så ser egentlig ikke behov for gel-batteri.
Skulle jeg hatt noe bedre måtte det blitt disse nye LiFePO4 batteriene som lades på et blunk og gir massevis av ekstra kraft samtidig som de er mindre og lettere. En liten svakhet med disse er kulde, men visstnok skal et startforsøk eller to være nok til at batteriets innvendige temperatur stiger nok til at det heller ikke er noe problem. Generelt vil jo denne svakheten være et ikke-problem for MC da vi kjører i den varmere årstid. Men de koster flesk... dermed falt jeg tilbake til originalbatteriet som ventelig holder 3-5 år og gjør en grei nok jobb.
Ellers betyr høyere energitetthet i LiFePO4 batteriene også en noe høyere risiko hvis de f.eks. får en fysisk skade/har en latent produksjonsfeil => kortslutning innvendig => brann. Det ser en jo på at f.eks. elbiler brenner oftere enn vanlige biler (dvs man kan sikkert argumentere begge veier, antall batterier i elbiler er mye større enn i vanlige biler, så kanskje det går opp i opp selv om antallet elbiler er mye lavere).
Det er vanlig med syre og det samme som kommer originalt med MC'n.
Gel-batterier skal vel være bedre dersom du må montere batteriet i en eller annen skarp vinkel/på høykant osv, men så lenge du sitter på setet osv så tar tyngdekraften og sentripentalkraften seg av at syren også holder seg på plass. Ellers er jo syren lukket inne med tette lokk (vedlikeholdsfritt) på Yuasa, så ser egentlig ikke behov for gel-batteri.
Skulle jeg hatt noe bedre måtte det blitt disse nye LiFePO4 batteriene som lades på et blunk og gir massevis av ekstra kraft samtidig som de er mindre og lettere. En liten svakhet med disse er kulde, men visstnok skal et startforsøk eller to være nok til at batteriets innvendige temperatur stiger nok til at det heller ikke er noe problem. Generelt vil jo denne svakheten være et ikke-problem for MC da vi kjører i den varmere årstid. Men de koster flesk... dermed falt jeg tilbake til originalbatteriet som ventelig holder 3-5 år og gjør en grei nok jobb.
Ellers betyr høyere energitetthet i LiFePO4 batteriene også en noe høyere risiko hvis de f.eks. får en fysisk skade/har en latent produksjonsfeil => kortslutning innvendig => brann. Det ser en jo på at f.eks. elbiler brenner oftere enn vanlige biler (dvs man kan sikkert argumentere begge veier, antall batterier i elbiler er mye større enn i vanlige biler, så kanskje det går opp i opp selv om antallet elbiler er mye lavere).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Så sånn egentlig så vil et vanlig bly batteri til 750,- var normalt for ola normann :-)RuneMC skrev:Noterte at jeg kjøpte følgende batteri sist fra MC-Oslo i 2013: Yuasa YTX12-BS Pris: 760,- + 30,- miljøavgift
Det er vanlig med syre og det samme som kommer originalt med MC'n.
Gel-batterier skal vel være bedre dersom du må montere batteriet i en eller annen skarp vinkel/på høykant osv, men så lenge du sitter på setet osv så tar tyngdekraften og sentripentalkraften seg av at syren også holder seg på plass. Ellers er jo syren lukket inne med tette lokk (vedlikeholdsfritt) på Yuasa, så ser egentlig ikke behov for gel-batteri.
Skulle jeg hatt noe bedre måtte det blitt disse nye LiFePO4 batteriene som lades på et blunk og gir massevis av ekstra kraft samtidig som de er mindre og lettere. En liten svakhet med disse er kulde, men visstnok skal et startforsøk eller to være nok til at batteriets innvendige temperatur stiger nok til at det heller ikke er noe problem. Generelt vil jo denne svakheten være et ikke-problem for MC da vi kjører i den varmere årstid. Men de koster flesk... dermed falt jeg tilbake til originalbatteriet som ventelig holder 3-5 år og gjør en grei nok jobb.
Ellers betyr høyere energitetthet i LiFePO4 batteriene også en noe høyere risiko hvis de f.eks. får en fysisk skade/har en latent produksjonsfeil => kortslutning innvendig => brann. Det ser en jo på at f.eks. elbiler brenner oftere enn vanlige biler (dvs man kan sikkert argumentere begge veier, antall batterier i elbiler er mye større enn i vanlige biler, så kanskje det går opp i opp selv om antallet elbiler er mye lavere).
Da er det bare og ta google fatt. Og finne et billig og greit et. Yuasa til 760,- var en del billigere en det min model trenger. Jeg fant et Yuasa til min model til 1700,-
Men den som leter, den finner :-) hehe
Takk for hjelpen.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Har hatt god erfaring med Biltemabatteri i bil, men har ikke prøvd det på MC.
Men jeg kjøper ALDRI batteri fra MC-forhandler. Kjøper fra de som selger batterier.
TIl Suzukien min fikk jeg en pris på 1.600,- hos forhandler.
Rusla bort til Sønnak og forhørte meg der. De kunne informere meg om at de faktisk leverte batteriet til den nevnte MC-forhandler og at mitt batteri var litt sært så det ville koste litt.
Tusla ut med et batteri til under 600,-
Det er helt hårreisende hvilke påslag enkelte forhandlerne får seg til å legge på!
Samme historia er det med hjullager.
Kjøper alltid hjullager hos maskinforetninger, og får lager med bedre spesifikasjoner enn originallgrene til en tredjedel av prisen.
Men jeg kjøper ALDRI batteri fra MC-forhandler. Kjøper fra de som selger batterier.
TIl Suzukien min fikk jeg en pris på 1.600,- hos forhandler.
Rusla bort til Sønnak og forhørte meg der. De kunne informere meg om at de faktisk leverte batteriet til den nevnte MC-forhandler og at mitt batteri var litt sært så det ville koste litt.
Tusla ut med et batteri til under 600,-

Det er helt hårreisende hvilke påslag enkelte forhandlerne får seg til å legge på!
Samme historia er det med hjullager.
Kjøper alltid hjullager hos maskinforetninger, og får lager med bedre spesifikasjoner enn originallgrene til en tredjedel av prisen.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Har handlet et par 12 og 14amp Yuasa baterier fra Kvikk i Tønsberg til 5-600 å er billigere enn en mcforhandler ja.KåreDump skrev:Har hatt god erfaring med Biltemabatteri i bil, men har ikke prøvd det på MC.
Men jeg kjøper ALDRI batteri fra MC-forhandler. Kjøper fra de som selger batterier.
TIl Suzukien min fikk jeg en pris på 1.600,- hos forhandler.
Rusla bort til Sønnak og forhørte meg der. De kunne informere meg om at de faktisk leverte batteriet til den nevnte MC-forhandler og at mitt batteri var litt sært så det ville koste litt.
Tusla ut med et batteri til under 600,-![]()
Det er helt hårreisende hvilke påslag enkelte forhandlerne får seg til å legge på!
Samme historia er det med hjullager.
Kjøper alltid hjullager hos maskinforetninger, og får lager med bedre spesifikasjoner enn originallgrene til en tredjedel av prisen.
Det samme med å få kopiert opp nøkkel med startsperre,mcforhandler kr 2850 og Alarmkompaniet kr 650.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Noen som har prøvd dette på en BMW:
http://www.xlmoto.no/mc-batteri-snell-s ... nture-2010
http://www.xlmoto.no/mc-batteri-snell-s ... nture-2010
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Mitt siste batteri kjøpte jeg på Biltema og det har holdt lengst. Er av og til litt sløv med vinterlading og frakobling.
Gelebatteriet hadde også mer startkapasitet enn det orginale og passet rett inn.
Gelebatteriet hadde også mer startkapasitet enn det orginale og passet rett inn.
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Originalt BMW batteri? Hva betalte du?SuperMorten skrev:Det eneste merke jeg så på batteriet mitt, både det gamle og det nye, var BMW. Så ikke etter så veldig nøye heller. Bare konstaterte at det ble en helt ny sykkel når det gjaldt å starte.. Trodde jeg måtte ha ny startmotor.LordShaft skrev:Jeg har mitt originale BMW batteri i ny sykkelen.... Dette skal få stå i til det ikke funker lengre, faktisk litt usikker på hvilket "merke" det er.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jeg lovte meg selv at jeg IKKE skulle blande meg inn i denne tråden her, men klarer jeg å la være...
I dag kom det en kunde inn i butikken hos oss med et defekt Yuasa YB12 og måtte ha nytt. Jeg spurte ham hvor mye det hastet, da jeg har flere valg. Bl.a. fra Exide med utlevering lokalt kanskje allerede i dag.
Nei. Mannen sverget til Yuasa, og venter en dag eller to til jeg har skaffet det. Han fortalte at dette batteriet var det samme som sykkelen hans ble levert med som ny, til sommeren er det 12 år siden! Sykkelen har vært brukt en god del alle disse årene, og ikke før i høst merket han at batteriet begynte å bli dårlig.
Det nye Yuasa YB12A-A2 vil koste ham litt i underkant av 800 kroner, ferdig syrefyllt, oppladet, inklusiv mva, frakt og miljøavgifter, levert av en MC-forhandler sannsynligvis allerede i morgen. Er dette så gælent da...?

I dag kom det en kunde inn i butikken hos oss med et defekt Yuasa YB12 og måtte ha nytt. Jeg spurte ham hvor mye det hastet, da jeg har flere valg. Bl.a. fra Exide med utlevering lokalt kanskje allerede i dag.
Nei. Mannen sverget til Yuasa, og venter en dag eller to til jeg har skaffet det. Han fortalte at dette batteriet var det samme som sykkelen hans ble levert med som ny, til sommeren er det 12 år siden! Sykkelen har vært brukt en god del alle disse årene, og ikke før i høst merket han at batteriet begynte å bli dårlig.
Det nye Yuasa YB12A-A2 vil koste ham litt i underkant av 800 kroner, ferdig syrefyllt, oppladet, inklusiv mva, frakt og miljøavgifter, levert av en MC-forhandler sannsynligvis allerede i morgen. Er dette så gælent da...?

-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Har fremdeles samme batteriet ( yuasa) i Yamahaen, siden den var ny. Det er no 8 år siden, og sykkelen er kjørt 50000 km. I Hondaen heiv eg inn et biltema gele batteri, den er enno ikkje kommet på veien ( stått i minst 10 år) så det gjenstår å se.kjellv skrev:Jeg lovte meg selv at jeg IKKE skulle blande meg inn i denne tråden her, men klarer jeg å la være...![]()
I dag kom det en kunde inn i butikken hos oss med et defekt Yuasa YB12 og måtte ha nytt. Jeg spurte ham hvor mye det hastet, da jeg har flere valg. Bl.a. fra Exide med utlevering lokalt kanskje allerede i dag.
Nei. Mannen sverget til Yuasa, og venter en dag eller to til jeg har skaffet det. Han fortalte at dette batteriet var det samme som sykkelen hans ble levert med som ny, til sommeren er det 12 år siden! Sykkelen har vært brukt en god del alle disse årene, og ikke før i høst merket han at batteriet begynte å bli dårlig.
Det nye Yuasa YB12A-A2 vil koste ham litt i underkant av 800 kroner, ferdig syrefyllt, oppladet, inklusiv mva, frakt og miljøavgifter, levert av en MC-forhandler sannsynligvis allerede i morgen. Er dette så gælent da...?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jeg sverger selv til disse batteriene. Å nei, dette er ikke gale i det hele tatt, men som du og alle andre her inne er smertelig klar over.... Så er ikke alle MC-forhandlere på den måten. (som mange andre aktører i diverse bransjer)kjellv skrev:
Det nye Yuasa YB12A-A2 vil koste ham litt i underkant av 800 kroner, ferdig syrefyllt, oppladet, inklusiv mva, frakt og miljøavgifter, levert av en MC-forhandler sannsynligvis allerede i morgen. Er dette så gælent da...?
At en kan ha tidenes service og pris opplevelse et sted, kan fort bety det stikk motsatte bare rett over gaten til konkurrenten. Derfor mange av oss sverger til noen butikker, og kjører via lofoten for å unngå andre


PS! Slik service som du yter her, det er slik vi ønsker å se alle plasser

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Da er spørsmålet:
er Yuasa langt bedre enn f.eks excide? (Må ha fatt i et nytt YTZ7S-batteri, eller tilsvarende til Junior sin Varadero før den 16.3). :-)
er Yuasa langt bedre enn f.eks excide? (Må ha fatt i et nytt YTZ7S-batteri, eller tilsvarende til Junior sin Varadero før den 16.3). :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Jeg tror i grunnen ikke det. Begge produserer batterier av høy kvalitet. Riktig vedlikehold av batteriet er nok kanskje viktigst med tanke på lang levetid.norse900 skrev:Da er spørsmålet:
er Yuasa langt bedre enn f.eks excide? (Må ha fatt i et nytt YTZ7S-batteri, eller tilsvarende til Junior sin Varadero før den 16.3). :-)
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Helt enig der! Har skortet på lading i vinter, og da er straffen svekket batteri...kjellv skrev:Riktig vedlikehold av batteriet er nok kanskje viktigst med tanke på lang levetid.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
I mitt(juniors) tilfelle tipper jeg det rett og slett skyldes alderen... Det var ikke bra i fjor høst heller, så det er modent for utskiftning. Takk for hjelpen. Batteri-"pusher", -here i come! 

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 29 aug 2014, 20:06
- Motorsykkelen din: Husaberg FS650
Re: Hvor kjøper folk MC Batteri? Er type batteri viktig?
Noen som vet hvem som kan levere Yuasa YTZ7S i Ålesund? Eller forhandler som sender batteri? Har ikke greid å finne ut hvem som forhandler Yuasa.