Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KTM950SMR »

Spurte verkstedet jeg bruker om jeg burde sette på sportstouring dekk når jeg tok ut sykkelen 3 mars her i Oslo. Det var absolutt ikke noe jeg burde gjøre.
Kjører nå på Pilot power 3 som går på siste verset. Brukte dekket fra mai/juni 2014 og kjørt ca 6-7000km. Har holdt lenge, men i år greier jeg ikke å få skikkelig temperatur i dekkene, får bare en liten halv lunk på de. Om dette er fordi de har hatt for mange varmesykluser eller ikke blir like fort varmt som andre dekk er jeg usikker på. Hadde ikke dette problemet når jeg kjørte på S20 i starten av 2014. Jeg går nok tilbake til s20.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Sa de hvorfor du absolutt ikke burde gjøre dette? Slik jeg har forstått det (arrester meg gjerne) så er det slutt på det med varmesykluser. Dekkene er konstruert med andre stoffer (blandt annet silica) som gjør at dette med varmesykluser ikke er aktuelt på samme måte lenger.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

Slik så mitt Angel GT ut etter 12 000 km.

Bilde
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hehe :D

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:Hehe :D
Og hvis du vil le litt mer Erling. :D så er bildet tatt i Lærdal en tidlig søndag morgen på høsttur med MCsiden ca. 40 mil hjemmefra. Hvordan tror du jeg kom hjem? :scratch
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

JRO skrev:
ZZR-Erling skrev:Hehe :D
Og hvis du vil le litt mer Erling. :D så er bildet tatt i Lærdal en tidlig søndag morgen på høsttur med MCsiden ca. 40 mil hjemmefra. Hvordan tror du jeg kom hjem? :scratch
Huffda! Ringte Oddgeir Havnen? :-k ø

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:
JRO skrev:
ZZR-Erling skrev:Hehe :D
Og hvis du vil le litt mer Erling. :D så er bildet tatt i Lærdal en tidlig søndag morgen på høsttur med MCsiden ca. 40 mil hjemmefra. Hvordan tror du jeg kom hjem? :scratch
Huffda! Ringte Oddgeir Havnen? :-k ø
Nei, forlot reisefølget og karret meg sakte men sikkert hjemover. Og kom meg helt hjem uten problemer. Men skal innrømme at det var litt med hjerte i halsen. :-)å AT ga meg rådet ingen motorbremsing og minst mulig bakbrems. Så det var inn med clutch og bremse med forbremsen i alle sammenhenger.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Blir nesten andpusten av bare å lese dette. Har sjøl drevet slik en gang i Tyskland. Blir nesten paranoid...heh.

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av JRO »

ZZR-Erling skrev:Blir nesten andpusten av bare å lese dette. Har sjøl drevet slik en gang i Tyskland. Blir nesten paranoid...heh.
Ja og lærdommen er at en skal sjekke hele dekket når det skal sjekkes for slitasje. For det du ser bilde av er bare på et lite snitt av dekket, motsatt side hadde mønster og som du ser av bildet så har sidene ganske bra mønster. Så hvordan dekket kan slites sånn er en gåte for meg.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

LordShaft skrev: Var ikke du på europatur i fjor? Hvilket dekk hadde du på turen? Hvilke erfaringer gjorde du deg i forhold til lufttemp, dekk, grep osv?
Stemmer det. Jeg var nede i starten av August.
Jeg kjørte da med Michelin PP3 foran og bak. Det var ingenting å si på dekka denne turen som var på ca 4000km.
Her kjørte jeg i alt ifra 30+ og sol til 2+ og regn. Michelin PP3 fungerte veldig bra nede i alpene. Det ble litt inspirert kjøring over noen av fjellpassene, men jeg merka ingenting på at det skulle slippe grepet. :-)
På vei hjemover så kjørte jeg en dag i over 60mil i pøs regn. 37mil av disse var på autobahn!
Jeg opplevde aldri noe vannplaning den dagen, som jeg syntes er bra. :-)

Etter en stopp for å fylle opp tanken ved autobahn på vei sørover i nærheten av Østerrike så gikk jeg over sykkelen og oppdaga at dekket flasset veldig midt på.
Det har nok noe med temperaturen 29+ samt farten 160+jeg hadde nedover, utover det så var dekka helt knall! :-)

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Pilot Power er bra greier ja!

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

JRO skrev:
ZZR-Erling skrev:Blir nesten andpusten av bare å lese dette. Har sjøl drevet slik en gang i Tyskland. Blir nesten paranoid...heh.
Ja og lærdommen er at en skal sjekke hele dekket når det skal sjekkes for slitasje. For det du ser bilde av er bare på et lite snitt av dekket, motsatt side hadde mønster og som du ser av bildet så har sidene ganske bra mønster. Så hvordan dekket kan slites sånn er en gåte for meg.
Har sett fenomenet mange ggr. Pussige greier ja.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SuperMorten »

ZZR-Erling selger noen dekk. Bakdekket han selger er 190/50-ZR17. På sykkelen min står det 180/55-ZR17. Er det noen som vet om jeg uten videre kan bytte? Felgdiameteren er den samme. Aner ikke bredden på felgen min, men vil tippe at det er den originale RT felgen.. Anyone..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Det er ingen problem å bytte til dette dekket...... Hvis du søker på sykkelen din, så er det faktisk ikke umulig mange andre har byttet til denne eller lignende dimmensjoner for å lettere få tak i dekk, eller få endret følelsen av dekkene. Dekkene er jo en cm bredere fra kant til kant.... og 5 mm lavere profil på, om jeg ikke er helt på bærtur her.

Vet mange bytter dim på dekkene på R sykler... For å endre karekteristikken på dekkene eller hvor svingevillig sykkelen føles :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SuperMorten »

Skal innom hos SpeedMC i morgen, så skal jeg høre der også for å være 100% sikker.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar