MC-støvler, det umulige valg?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Cutless »

Ha, jeg fikk støvlene i dag - det er ikke værst leveringstid.

Lengden på de var perfekt. Spennene rundt leggen var genial, fikk (endelig) en perfekt passform der. Det var litt romslig over vristen og rundt hælen. Satt inn en såle som jeg bruker i de gamle skoene - og det var umiddelbart mye bedre.

DOG: Det er fremdeles litt bevegelse i hælen når jeg går bortover gulvet. Enda mer bevegelse om jeg beveger fotbladet frem og tilbake i luften. Tenkte fa*n med det samme. Men så tenkte jeg på det at nå sitter den jeg stramt rundt leggen + at sålen er stiv siden de ikke er innkjørt. Så to spørsmål til dere mer erfarne:

1. Er det ok/normalt at hælen beveger seg litt når man går i motorsykkel støvler?
2. Kan dette bli bedre når sålen er "innkjørt", altså mykere?

Skoen sitter forøvrig bra på, så den burde holde seg på plass i forbindelse med krasj (prøvde å dra den av meg når alt var fastspent).

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Jompa »

Hva er sånn ca pris på BMW Allround ?
Og hvordan er størrelsen i forhold til f eks ecco sko ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Noen med god erfaring fra vantette sko.... er det jævlig klamt på varme sommerdager? Jeg sitter å ser på goretex vs waterproof.... Å er litt usikker på hva jeg bør velge. Jeg kjører ikke akkurat mye i regnvær, men på turen i sommer, blir det vel kjøring uansett vær.

Mine tcx sko har gjort sin jobb, å disse er ikke vanntett... Men holdt meg tørr på bena i mindre etapper i regnvær. Noen med erfaring fra flere hold som kan komme med sine anbefalinger ?

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Jaran »

Så du har kjøpt alt, men her er de jeg har kjøpt meg: http://www.alpinestars.com/s-mx-plus-go ... P9NAOG1hao" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke brukt de alt for mye enda, men de turene jeg har hatt med dem har bare vært bra. Veldig gode å ha på, og blir ikke "sliten" i beina av å ha dem på lenge. Anbefales :thumleft

KawaKjetil

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av KawaKjetil »

LordShaft skrev:Noen med god erfaring fra vantette sko.... er det jævlig klamt på varme sommerdager? Jeg sitter å ser på goretex vs waterproof.... Å er litt usikker på hva jeg bør velge. Jeg kjører ikke akkurat mye i regnvær, men på turen i sommer, blir det vel kjøring uansett vær.

Mine tcx sko har gjort sin jobb, å disse er ikke vanntett... Men holdt meg tørr på bena i mindre etapper i regnvær. Noen med erfaring fra flere hold som kan komme med sine anbefalinger ?
Puma goretex sko. Selges på Yamaha Bergen. Er på mitt andre par siden 2007. Supre sko som kan anbefales!! Første par holdt tett i 5-6 år. Meget behagelig på mine bein iallefall. Kunne sikkert gått fjelltur med de :D Ikke varm på sommer, og har aldri frøset i de selv ned i null grader celsius.

ZZR-Erling

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Noen med god erfaring fra vantette sko.... er det jævlig klamt på varme sommerdager? Jeg sitter å ser på goretex vs waterproof.... Å er litt usikker på hva jeg bør velge. Jeg kjører ikke akkurat mye i regnvær, men på turen i sommer, blir det vel kjøring uansett vær.

Mine tcx sko har gjort sin jobb, å disse er ikke vanntett... Men holdt meg tørr på bena i mindre etapper i regnvær. Noen med erfaring fra flere hold som kan komme med sine anbefalinger ?
Nei...helt ok...veldig nøyd med Daytona GTX sko, har to typer, men husker ikke modellbetegnelsen. Handmade in Germany.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Jaran skrev:Så du har kjøpt alt, men her er de jeg har kjøpt meg: http://www.alpinestars.com/s-mx-plus-go ... P9NAOG1hao" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke brukt de alt for mye enda, men de turene jeg har hatt med dem har bare vært bra. Veldig gode å ha på, og blir ikke "sliten" i beina av å ha dem på lenge. Anbefales :thumleft
Nei jeg har ikke kjøpt enda, har et gammelt par tcx sko, som har vært helt suveren. Men disse har ikke vært vanntett :roll

Ja har kikket på disse aplinestar skoene, men hvor stor er forskjellen på goretex og vanntett i opplevd forskjell? :-k

Solo-rider
Innlegg: 788
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Solo-rider »

Jompa skrev:Hva er sånn ca pris på BMW Allround ?
Og hvordan er størrelsen i forhold til f eks ecco sko ?
Ca pris på BMW Allround er kr 1815 MC*Oslo.
http://www.mcoslo.no/productsearch/BMW%20Allround" onclick="window.open(this.href);return false;

I forhold til mine Ecco sko er Allround støvlene litt trange.
Jeg kjøpte samme størrelse som sko. Men tror nok at et nummer større i støvlene er mer riktig.
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

KawaKjetil

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av KawaKjetil »

LordShaft skrev:
Jaran skrev:Så du har kjøpt alt, men her er de jeg har kjøpt meg: http://www.alpinestars.com/s-mx-plus-go ... P9NAOG1hao" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke brukt de alt for mye enda, men de turene jeg har hatt med dem har bare vært bra. Veldig gode å ha på, og blir ikke "sliten" i beina av å ha dem på lenge. Anbefales :thumleft
Nei jeg har ikke kjøpt enda, har et gammelt par tcx sko, som har vært helt suveren. Men disse har ikke vært vanntett :roll

Ja har kikket på disse aplinestar skoene, men hvor stor er forskjellen på goretex og vanntett i opplevd forskjell? :-k
Prøv Puma på Yamaha Bergen :-) Da får du god passform
Litt av utvalget til Puma http://www.motorspeed.no/Bekledning/Sko ... ler---Puma
Jeg har disse http://www.motorspeed.no/Bekledning/Sko ... ercatid=48 Som sagt kunne jeg gått fjelltur med de!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Vil kjøre ned å prøve disse i dag.... :redface :prf

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av E-strom »

Solo-rider skrev:
Jompa skrev:Hva er sånn ca pris på BMW Allround ?
Og hvordan er størrelsen i forhold til f eks ecco sko ?
...I forhold til mine Ecco sko er Allround støvlene litt trange.
Jeg kjøpte samme størrelse som sko. Men tror nok at et nummer større i støvlene er mer riktig.
Samme her - Kjøpte en størrelse større enn vanlig, og kunne da legge inn tykkere såle og ekstra sokker (fryser lett og kjører i temperaturer ned mot null). Betalte ca 1700,- for tre (?) år siden hos MC Tuning her i Trondheim.

NB: Disse er også veldig gode å i - trenger ikke å ha med ekstra sko hvis jeg skal på flystevne eller tilsvarende :prf

Gikk hull på dem etter ca 25000 kilometer, så nå trekker den venstre litt vann gjennom sålen...

Kjører med IXS Goretex nå og er veldig fornøyd med dem også. Tror jeg kanskje ville kjøpt BMW Touring igjen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av Jaran »

LordShaft skrev:
Jaran skrev:Så du har kjøpt alt, men her er de jeg har kjøpt meg: http://www.alpinestars.com/s-mx-plus-go ... P9NAOG1hao" onclick="window.open(this.href);return false;

Har ikke brukt de alt for mye enda, men de turene jeg har hatt med dem har bare vært bra. Veldig gode å ha på, og blir ikke "sliten" i beina av å ha dem på lenge. Anbefales :thumleft
Nei jeg har ikke kjøpt enda, har et gammelt par tcx sko, som har vært helt suveren. Men disse har ikke vært vanntett :roll

Ja har kikket på disse aplinestar skoene, men hvor stor er forskjellen på goretex og vanntett i opplevd forskjell? :-k
Hm.. Jeg som surrer :P :p

Kan ikke svare på forskjellen, annet enn at disse ikke har sluppet inn noe vann :thumleft

KawaKjetil

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av KawaKjetil »

LordShaft skrev:Vil kjøre ned å prøve disse i dag.... :redface :prf
Håper de har noe som passer da :D

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av LordShaft »

Jeg ble selvfølgelig opptatt med kjøring i dag :redface Så må ned å sjekke i morgen. Det er enten eller det med min size.... str 47 - 48 er alltid noen som har ett par av de aldri for solgt, eller så tar de det aldri inn for at det er "ingen" som bruker så store sko :redface

KawaKjetil

Re: MC-støvler, det umulige valg?

Legg inn av KawaKjetil »

Upps. Det var passe størrelse... har en 16 åring i hus med samme str pailabber. Godt han er interessert i fotball, og ikke MC. Han kan ikke overta mine gamle mc sko i str 45 :-)

Ser du har fått jernet på veien idag. Du har no tørre veier neste uken, så da haster det vel ikke med sko :prop:

Svar