Kompetanse på forhandler vs forum? KTM

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
dynamal
Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2008

Kompetanse på forhandler vs forum? KTM

Legg inn av dynamal »

Hei. Skjønner at hvem som helst kan skrive hva som helst på div forum, så litt fornuft må man ha når man leser div påstander. Men hva når maaaange på forum sier stikk imot forhandler? Ringte en KTM forhandler for å bestille noen deler til min nykjøpte duke 690 2008 modell. Må skifte termostat/thermoswitch som styrer viften + bytte kjøleveske i samme slengen. Leste på nett om denne oppgraderte termostaten som starter vifta litt tidligere pga at de visstnok har en tendens til å bli litt varm: http://www.ktmtwins.com/ktm-950-990-690 ... tat-switch" onclick="window.open(this.href);return false; og spurte om de hadde den? Men det var det dummeste han hadde hørt sa han. Hvis jeg trodde at verdens beste ingeniører som hadde laget verdens beste motor ikke hadde kontroll på noe som en enkel termostat da kunne de bare legge ned hele fabrikken. Jaja tenkte jeg, han har jo et poeng, men rart at så mange er fornøyd med denne oppgraderingen. Og så kom vi til kjøleveske, der hadde jeg lest at de som har en mening skriver at man må IKKE bruke kjøleveske med silikater(vet ikke hva det er) Men kjølevesken jeg skulla ha var den MED silikater sa han. Noen som har noen meninger rundt dette?

Kan informere om at valget på KTM falt delvis pga nærhet av KTM forhandler og tryggheten dette gir. Mens vi pratet på tlf tok han imot ikke mindre enn 4, FIRE, andre tlf og ekspederte de mens jeg fikk beskjed om å vente. Jeg la på 4 ganger da jeg ikke orket å vente, men han ringte riktignok opp igjen og beklaget seg, helt til neste tlf kom igjen og de var tydeligvis viktigere enn å ekspedere meg:( Så mitt første møte med denne forhandleren ble dessverre litt skuffende.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Kompetanse på forhandler vs forum? KTM

Legg inn av RuneMC »

Vet ikke noe om termoswitchen, men kjølevæske finnes i flere par varianter og da skal man bruke samme variant som er på radiatoren fra før. Bør vel også stå i brukermanualen ?

http://ricksfreeautorepairadvice.com/wa ... ntifreeze/
Stick with your ... maker’s recommendations.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Kompetanse på forhandler vs forum? KTM

Legg inn av Snikendeugle »

dynamal skrev:Hei. Skjønner at hvem som helst kan skrive hva som helst på div forum, så litt fornuft må man ha når man leser div påstander. Men hva når maaaange på forum sier stikk imot forhandler? Ringte en KTM forhandler for å bestille noen deler til min nykjøpte duke 690 2008 modell. Må skifte termostat/thermoswitch som styrer viften + bytte kjøleveske i samme slengen. Leste på nett om denne oppgraderte termostaten som starter vifta litt tidligere pga at de visstnok har en tendens til å bli litt varm: http://www.ktmtwins.com/ktm-950-990-690 ... tat-switch" onclick="window.open(this.href);return false; og spurte om de hadde den? Men det var det dummeste han hadde hørt sa han. Hvis jeg trodde at verdens beste ingeniører som hadde laget verdens beste motor ikke hadde kontroll på noe som en enkel termostat da kunne de bare legge ned hele fabrikken. Jaja tenkte jeg, han har jo et poeng, men rart at så mange er fornøyd med denne oppgraderingen. Og så kom vi til kjøleveske, der hadde jeg lest at de som har en mening skriver at man må IKKE bruke kjøleveske med silikater(vet ikke hva det er) Men kjølevesken jeg skulla ha var den MED silikater sa han. Noen som har noen meninger rundt dette?

Kan informere om at valget på KTM falt delvis pga nærhet av KTM forhandler og tryggheten dette gir. Mens vi pratet på tlf tok han imot ikke mindre enn 4, FIRE, andre tlf og ekspederte de mens jeg fikk beskjed om å vente. Jeg la på 4 ganger da jeg ikke orket å vente, men han ringte riktignok opp igjen og beklaget seg, helt til neste tlf kom igjen og de var tydeligvis viktigere enn å ekspedere meg:( Så mitt første møte med denne forhandleren ble dessverre litt skuffende.

Den thermostat sensoren er nok ganske kjekk å ha, men for all del ikke noe must. Jeg ruller helt fint rundt på min Duke 690 uten denne, men i kø på en varm sommerdag blir sykkelen VARM VARM VARM, og det hadde gjort seg litt bedre på sjela om vifta hadde sparket inn _litt_ tidligere enn siste strek på temp måleren.
Jeg hadde bittelitt for mye kjølevæske en gang i fjor, som etter et par runder i et garasjehus på sommeren "kokte" over og ut overflow-hullet i kjølevæsketanken.

Noe sier meg at jeg vet hvilken forhandler du snakker om om det er i Oslo området. Ikke at jeg har noen dårlige erfaringer med de selv, annet enn at jeg vet at de har det veldig travelt med få bemannede i skranken som har den riktige kompetansen. Det beste er å møte opp selv.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar