Hahahaha KLASSE!!Alf Torp skrev:http://lmgtfy.com/?q=calibrating+a+torque+wrench

Hahahaha KLASSE!!Alf Torp skrev:http://lmgtfy.com/?q=calibrating+a+torque+wrench
Jeg har brukt bt sine siden jeg bare skrur noen få ganger i året.Hadde jeg vært proff så hadde jeg ikke handlet der.Bobben skrev:Hei.
Er det noen momentnøkler som er spesielt godt egnet til mc ?
og om noen er billige å kalibrere.
Bob
+1Flanker skrev:Tillater meg å banne litt i kirka... Jeg har momentnøkkel fra Biltema, og den funker heeeelt fint. Ikke kostet den skjorta eller.
Stemmer bra dette.Voksen skrev:Jeg klarer meg også veldig fint uten momentnøkkel og har enda ikke sett behovet.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.
Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.
Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.
Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
Egentlig forbanna godt formulert, verken mer eller mindre! Det er ALLTID påbudt å bruke hodet, uansett hva en gjør. Fra å tørke seg i ræven til å skifte kamkjedetagesk skrev:I "gamle dager" da det mest avanserte man hadde var stårbolter i støpejern, da var momentnøkler helt unødig.
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.
Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.
Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).
Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.
[TaSK]
+1tagesk skrev:Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
[TaSK]
Minn meg på å aldri kjøpe motorsykkel fra degAndreas skrev:Jeg bruker å trekke til det begynner å bli lett, så kvart omdreining tilbake............