Hahahaha KLASSE!!Alf Torp skrev:http://lmgtfy.com/?q=calibrating+a+torque+wrench
Momentnøkler
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Momentnøkler
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Momentnøkler
Jeg har brukt bt sine siden jeg bare skrur noen få ganger i året.Hadde jeg vært proff så hadde jeg ikke handlet der.Bobben skrev:Hei.
Er det noen momentnøkler som er spesielt godt egnet til mc ?
og om noen er billige å kalibrere.
Bob
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Sted: Åsgårdstrand
Re: Momentnøkler
+1Flanker skrev:Tillater meg å banne litt i kirka... Jeg har momentnøkkel fra Biltema, og den funker heeeelt fint. Ikke kostet den skjorta eller.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Momentnøkler
Jeg klarer meg også veldig fint uten momentnøkkel og har enda ikke sett behovet.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.
Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.
Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.
Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.
Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.
Re: Momentnøkler
eg har ein fra BT eg og.... Sidan eg ikkje overhaler motorer ein gong i veka såg eg ikkje behovet for noko proft, har brukt den simpleste med slik stang og gradskive før og den motoren fungerte nå fint, så den klikkesaken eg kjøpte no burde gjere susen den, fulgte med et testark på den og som tidligere nevnt.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Momentnøkler
I "gamle dager" da det mest avanserte man hadde var stårbolter i støpejern, da var momentnøkler helt unødig.
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.
Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.
Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).
Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.
[TaSK]
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.
Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.
Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).
Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Momentnøkler
Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
Re: Momentnøkler
Stemmer bra dette.Voksen skrev:Jeg klarer meg også veldig fint uten momentnøkkel og har enda ikke sett behovet.
Når det gjelder kalibrering så er det ganske enkelt å sjekke om momentnøkkelen er noenlunde ok, og det er ikke et piano en stemmer når en trekker til bolter på MC.
Hvis en vil sjekke momentnøkkelen så er det er bare å stille inn ønsket moment og dra med en fjærvekt og se hvor mye vekt en har når klikket kommer.
En må jo jo da vite hvor langt ut vekta står i forhold til bolten, og det enkleste er jo å forlenge til 1 meter så en slipper å bruke kalkulatoren. 9.8 Nm er en kilo en meter fra senter til bolten.
Skal en sjekke ved feks 30Nm så er det bare å stille nøkkelen på 30Nm og å dra med fjærvekta en meter ut. Del 30 på 9,8(10 i praksis) og vekta skal da klikke på 3 kilo en meter ut hvis momentnøkkelen stemmer. Hvis en drar med vekta feks 20 cm fra bolten og fortsatt skal trekke 30Nm så er en jo fem ganger så nærme bolten og da må en trekke med 15 kilo for å få rett moment.
Regner med dere som er smarte i matte og skjønner hva jeg prøver å forklare ikke er helt uenige.
M=F*L (Newtonmeter=Newton*Lengde)
F=m*a (Newton=Masse*akselerasjon)
Akselerasjonen er det samme som gravitasjonen i dette tilfellet, 9,81 m/s^2.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- tagesk
- Innlegg: 2273
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Sted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Momentnøkler
Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Momentnøkler
Egentlig forbanna godt formulert, verken mer eller mindre! Det er ALLTID påbudt å bruke hodet, uansett hva en gjør. Fra å tørke seg i ræven til å skifte kamkjedetagesk skrev:I "gamle dager" da det mest avanserte man hadde var stårbolter i støpejern, da var momentnøkler helt unødig.
Moderne sykler har stårbolter i magnesium (toppdekslet på BMW R-serie) eller stålbolter ned i aluminium.
Jeg kan love at om du drar til en 10mm bolt "passe" dersom den står i magnesium, da drar du av gjengene.
Plast-varianter av alle typer er på vei inn, og det står skruer der også.
Videre, noen steder (oppheng av baksvingen, for eksempel) snakker vi fort 100Nm eller mer. Det er ikke så lett å ha et rimelig forhold til uten assistanse.
Enda viktigere enn en momentnøkkel er faktisk å ha moment-oversikten foran seg. OM du drar til en stål-skrue i stål til 30 eller 40 Nm spiller ingen rolle (OK, OK, OK)
Men når materialene blir mer varierte blir det viktrigere.
Se på tabellen og legg merke til "rare" tall (høye eller lave).
Men å bruke momentnøkkel på alt mellom Himmel og Jorde, det gidder jeg ikke.
[TaSK]
Med så mange forskjellige "myke" materialer, er jeg usikker på om jeg hadde tatt alt på gefylen ja
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Sted: Buskerud
Re: Momentnøkler
+1tagesk skrev:Ja, det er kanskje en bedre måte å si det på: Utfordringen i dag med moderne materialer er ikke å trekke til nok, men å ikke trekke til for mye.Tommas skrev:Byttet glødeplugger på en Ford S-smax for noen år siden. Total overraskelse hvor "lite" jeg måtte skru de til.
Fikk med nød og neppe ut den første jeg tok "på feelingen". Så til sitt bruk (feks der hvor å "overtrekke" er skikkelig kleint) så er en momentnøkkel kjekt å ha.
[TaSK]
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Momentnøkler
Jeg bruker å trekke til det begynner å bli lett, så kvart omdreining tilbake............
- Alf Torp
- Innlegg: 89
- Registrert: 25 jan 2015, 15:37
- Motorsykkelen din: Yamaha Vmax / Yamaha TR1
- Sted: Skaun
Re: Momentnøkler
Minn meg på å aldri kjøpe motorsykkel fra degAndreas skrev:Jeg bruker å trekke til det begynner å bli lett, så kvart omdreining tilbake............
Mvh,
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1
Alf
- 78 Yamaha XS450
- 81 Yamaha Tr1
- 83 Suzuki GSX 1100E
- 88 Yamaha Vmax
- 99 Yamaha Vmax
- 86 T3 Doka Syncro 1.6TD
- 86 T3 Varius Syncro 1.6TD
- 88 T3 Caravelle 1.6TD Trufa Halvcamper
- 68 Reliant Scimitar Se4c Coupe
- 88 Reliant Scimitar SS1