Test av kvalitet på hjelmer

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Toven

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av Toven »

Plukket nettopp med meg en K4 evo, godt at den kom bra ut :)

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av MorganX »

Tar opp igjen denne tråden...
Hei,jeg skal begynne å ta lappen på tung MC klasse A. Er ferdig med teoriprøven så nå står øvelses kjøring for tur om noen måneder. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur på Mc messa på lillestrøm i begynnelsen av mars for å prøve og se om det er noen tilbud på hjelmer. Jeg skal kjøpe hjelm for første gang og ser på div tester. Har prøvd Shoei GT-air og HJC FG-17. Det er 2 hjelmer i hver enda av pris skalaen. De passer meg begge 2. Så har jeg sett på SHARP sine testsider og ser at HJC FG-17 kommer bedre ut enn Shoei GT-air,så da er det jo fristende å gå for en HJC FG-17 hjelm,men det kan jo også være andre ting som utgjør den store prisforskjellen som jeg ikke prøvd ut før jeg kjøper... Vet heller ikke hva jeg skal vektlegge annet en at de skal passe til hodeformen og sitte passe stramt på hodeskallen.
Så kom gjerne med synspukter og erfaringer om hva dere mener jeg skal velge og se etter ved kjøp av hjelm?

http://sharp.direct.gov.uk/compareview/526,553" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av Flanker »

Man skal kanskje være litt forsiktig med å stole blindt på tester, uansett standard. Som regel tester de spesifikke punkter på hjelmen med et spesifikt slag. Du kan fint design en bedriten hjelm til å passere en spesifikk test, mens den i en virkelig situasjon vil være en dødsfelle... Når det er sagt: HJC er et anerkjent merke og lager gode hjelmer. Jeg har hatt en, og den var ålreit på alle måter. Prisforskjellen ligger primært i materialene, detaljer og finish. Plast vs karbon/kompositt, som igjen har betydning for vekt. Mer behagelig stopping, mindre støy, tightere og mer holdbare brytere etc. Og i mange tilfeller også hvor god og gjennomtenkt ventilasjonen er. Du merker ikke forskjellen i butikken, men når du har kjørt 7 timer med hjelmen på knollen vil du merke forskjell.

Min gamle HJC var helt ålreit, og kjerringa bruker den fortsatt. Min Schuberth C3 er langt bedre på alle måter, men om den er 2500,- bedre er egentlig en smakssak.

Hvis begge hjelmer passer like godt hadde jeg gått for Shoei GT-Air. Men HJC er ikke noe dårlig valg det heller.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av AJ »

Jeg sverger til karbonhjelmer og har en Premier og en Held som jeg er godt fornøyd med. Lav vekt samtidig som de virker solide.

Hvordan disse er kommet ut i tester har jeg ikke sjekket.
Det viktigste for meg er at de er gode å bruke og at opplevelsen av kvaliteten er god.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av LordShaft »

Eneste grunnen til at jeg bruker hjelm og da mange kroner på dette er for å være så beskyttet som over hodet mulig (tog du an) om uhellet er ute.
Som Aj sier er det også ekstremt viktig at den er god å bruke, da den ofte er på i mange timer om gangen. Men opplevelsen av kvaliteten er god er for meg personlig synsing og ikke godt nok til å velge hjelm.
Når det er sagt, så er vel de aller fleste hjelmer av de mest kjente merkene av ypperste kvalitet :thumleft

Note 4

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av ojda »

Om du har prøvd den, og funnet størrelsen som passer,
kan du jo handle her, eventuellt få den sendt til Sverige om det er noe alternativ :thumleft

http://www.fc-moto.de/Shoei-GT-Air-Journey-TC-2" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av poulet_cavalier »

Jeg kjører mye i kø på motorvei (E18 mellom Oslo og Asker) - og det som irriterer mest med hjelmen jeg har (Schuberth C2) er mangelen på sidesyn.

Finnes det noe mål på dette (vinkel, lysåpning etc.)?
Er det noen hjelmer som er klart best på dette?

Hjelmen skal selvsagt beskytte knollen best mulig om uhellet er ute, - men det beste er nå å unngå uhellet helt.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

MorganX
Innlegg: 93
Registrert: 05 feb 2015, 20:10
Motorsykkelen din: Yamaha XSR700

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av MorganX »

Hmm..ikke lett dette her... men takk for innspill...skal kikke og prøve litt mere på Mc messa om ikke lenge. :-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av ojda »

poulet_cavalier skrev:Jeg kjører mye i kø på motorvei (E18 mellom Oslo og Asker) - og det som irriterer mest med hjelmen jeg har (Schuberth C2) er mangelen på sidesyn.

Finnes det noe mål på dette (vinkel, lysåpning etc.)?
Er det noen hjelmer som er klart best på dette?

Hjelmen skal selvsagt beskytte knollen best mulig om uhellet er ute, - men det beste er nå å unngå uhellet helt.
Shark Vision R er klart best (veldig bra) :roll på dette.
Litt over normalt med vindstøy i høyere hastigheter, men ellers bra.

http://www.revzilla.com/shark-vision-r-helmets" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av AJ »

MorganX skrev:Hmm..ikke lett dette her... men takk for innspill...skal kikke og prøve litt mere på Mc messa om ikke lenge. :-)
Nevnte det vel ikke i forrige post, men jeg er blitt spesietl mer oppmerksom på den innvendeige formen på hjelmen. Noen er mer ovale mens andre er runde. Har man en rundt hodeform vil en hjelm med oval form føre til at den strammer/ligger for tett på det det gjør mest vondt, i tinning og panne.
I tillegg vil det lettere kunne komme hvistlende vindstøy fra underkant på hjelmen.
Jerg er også blitt mer og mer opptatt av hjelmkraven, i sidene og ikke minst i nakken. Denne bør slutt så tett opp mot nakke og hals som mulig for å dempe den uunngåelige vindstøyen (i hvert fall på de fleste sykler... ;-) ). Her mener jeg ingen hjelmer er gode nok. Naturlig nok, må vel legges til, siden det nødvendigvis må være godt rom for bevegelighet for den som har hjelmen på.
Vær også oppmerksom på hevingen av visiret. Noen hjelmer, som min Held, er slik laget at visiret ikke går langt nok opp og gjør dermed sikten dårlig idet nedkanten av visiret er "i veien" når jeg kjører med visret oppe.
En annen viktig detalj, som man ikke får sjekket mens man står i butikken og prøver hjelmen er hvrodan luftgjennomstrømmingen er. God luftgjennomstrømming gjør hjelmbruken en gode del bedre og mer behagelig enn en som knapt har luftekanaler.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av poulet_cavalier »

ojda skrev:
poulet_cavalier skrev:Jeg kjører mye i kø på motorvei (E18 mellom Oslo og Asker) - og det som irriterer mest med hjelmen jeg har (Schuberth C2) er mangelen på sidesyn.

Finnes det noe mål på dette (vinkel, lysåpning etc.)?
Er det noen hjelmer som er klart best på dette?

Hjelmen skal selvsagt beskytte knollen best mulig om uhellet er ute, - men det beste er nå å unngå uhellet helt.
Shark Vision R er klart best (veldig bra) :roll på dette.
Litt over normalt med vindstøy i høyere hastigheter, men ellers bra.

http://www.revzilla.com/shark-vision-r-helmets" onclick="window.open(this.href);return false;
Må man til Gjøvik Motor Senter for å prøve en (fant en gammel tråd her) eller finnes det en forhandler som er nærmere?

Edit: Motorcenteret på Billingstad har Shark. Skal ta en tur og prøve. Takk for tipset Ojda.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av DelRey83 »

Hmm følger med her..må også ha hjelm etter hvert. Hvordan skal de sitte når man prøver de..?er så redd for å velge en som er for trang,så jeg får hodepine osv.Man merker gjerne ikke slikt med èn gang man prøver.Får det av for trange ridehjelmer så har litt angst for det..
Vil en ny hjelm "gå seg ut" litt?

ZZR-Erling

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av ZZR-Erling »

MorganX skrev:Tar opp igjen denne tråden...
Hei,jeg skal begynne å ta lappen på tung MC klasse A. Er ferdig med teoriprøven så nå står øvelses kjøring for tur om noen måneder. Jeg tenkte jeg skulle ta meg en tur på Mc messa på lillestrøm i begynnelsen av mars for å prøve og se om det er noen tilbud på hjelmer. Jeg skal kjøpe hjelm for første gang og ser på div tester. Har prøvd Shoei GT-air og HJC FG-17. Det er 2 hjelmer i hver enda av pris skalaen. De passer meg begge 2. Så har jeg sett på SHARP sine testsider og ser at HJC FG-17 kommer bedre ut enn Shoei GT-air,så da er det jo fristende å gå for en HJC FG-17 hjelm,men det kan jo også være andre ting som utgjør den store prisforskjellen som jeg ikke prøvd ut før jeg kjøper... Vet heller ikke hva jeg skal vektlegge annet en at de skal passe til hodeformen og sitte passe stramt på hodeskallen.
Så kom gjerne med synspukter og erfaringer om hva dere mener jeg skal velge og se etter ved kjøp av hjelm?

http://sharp.direct.gov.uk/compareview/526,553" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg liker min GT Air.

Men en annen sak som er viktig, er å velge rett størrelse. Her er en guide:
http://www.helmetcheck.org/thefit.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av LordShaft »

DelRey83 skrev:Hmm følger med her..må også ha hjelm etter hvert. Hvordan skal de sitte når man prøver de..?er så redd for å velge en som er for trang,så jeg får hodepine osv.Man merker gjerne ikke slikt med èn gang man prøver.Får det av for trange ridehjelmer så har litt angst for det..
Vil en ny hjelm "gå seg ut" litt?
En hjelm som passer din hodeform skal være veldig trang når den er ny.... Jeg hadde Arai i XL, denne følte jeg satt perfekt på hodet mitt. Helt til jeg kjøpte meg shoei igjen.... Denne kunne jeg gå ned i str L.
Hjelmen går seg litt ut etter bruk, dette er viktig å merke seg når en kjøper nytt. De fleste hjelmer kommer med standard "oppsett" innvendig. Men vær klar over at de fleste hjelmer har forskjellig størrelse på kinnputer som en kan bytte ut, eller bør bytte ut. De som er levert fra fabrikk er ikke nødvendigvis de som passer deg best.

Skal du kjøpe hjelm... prøv den på, sitt med den på hodet, eller vals rundt i butikken i 30 min... Da kjenner du fort om den passer hodet ditt eller presser på plasser som vil gjøre vondt med tiden.

Brukeravatar
DelRey83
Innlegg: 65
Registrert: 26 jan 2015, 21:08
Motorsykkelen din: Suzuki SV650 SA -07
Sted: Bergen

Re: Test av kvalitet på hjelmer

Legg inn av DelRey83 »

Ok takk for svar LordShaft,har ikke fått med meg at du svarte her før nå :P :p Skal huske på det når jeg skal prøve hjelm.Sykkelen hentes hjem til helgen så må jo fikse ny hjelm innen rimelig fremtid ;-)

Svar