Endring av oppkjøring - Meninger?
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Endring av oppkjøring - Meninger?
Sett AJ har lagt inn lenke anngående dette i tips, råd ol angående oppkjøring, men tenkte det kan være bedre å ha det avskilt.
Leste akkurat at dem nå i år har delt opp førerprøva i to deler, som ikke skal gjøres samtidig. Man tar kjøregården en dag, og så tar man selve trafikkjøringen en annen dag.
Det er visst stor motstand for dette fra alle parter involvert (bortsett fra vegvesenet), men ble likevel vedtatt 13. mars.
Det vil bli et møte, hvor MC importørene, trafikkskoleorganisasjonen og NMCU skal diskutere dette videre, 15 April
Selv ser jeg ikke noen spesiell god grunn til dette. Er det så dem mener dem får gjort unna oppkjøringene fortere? Eller er det for at dem skal få bedre sjåfører ut av dette?
Man må jo kunne øvelsene i kjøregården uansett, så ser ikke at det skal være noen fordel, sikkerhetsmessig, eller kunnskapsmessig å dele dette. Kan hende dem får unna flere oppkjøringer, ettersom man kan ha en sensor som tar kjøregård øvelsen på veldig mange, samtidig som noen andre tar for seg de som allerede har gjort kjøregården, men det er også eneste jeg kommer på i farta.
Hva mener dere om dette?
Linker:
http://www.bike.no/nyheter/delt-praktis ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/statens-vegvesen-innf-r ... pr-ve-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
Leste akkurat at dem nå i år har delt opp førerprøva i to deler, som ikke skal gjøres samtidig. Man tar kjøregården en dag, og så tar man selve trafikkjøringen en annen dag.
Det er visst stor motstand for dette fra alle parter involvert (bortsett fra vegvesenet), men ble likevel vedtatt 13. mars.
Det vil bli et møte, hvor MC importørene, trafikkskoleorganisasjonen og NMCU skal diskutere dette videre, 15 April
Selv ser jeg ikke noen spesiell god grunn til dette. Er det så dem mener dem får gjort unna oppkjøringene fortere? Eller er det for at dem skal få bedre sjåfører ut av dette?
Man må jo kunne øvelsene i kjøregården uansett, så ser ikke at det skal være noen fordel, sikkerhetsmessig, eller kunnskapsmessig å dele dette. Kan hende dem får unna flere oppkjøringer, ettersom man kan ha en sensor som tar kjøregård øvelsen på veldig mange, samtidig som noen andre tar for seg de som allerede har gjort kjøregården, men det er også eneste jeg kommer på i farta.
Hva mener dere om dette?
Linker:
http://www.bike.no/nyheter/delt-praktis ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nmcu.org/statens-vegvesen-innf-r ... pr-ve-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Tviler på at de vil ha en sensor på flere samtidig i kjøregården. Da må dem vel samtidig senke prisen på det! 

- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Mener å huske fra egen vei mot lappen at det ble sagt at flest strøk i kjøregården? Ta det med en klype salt, men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Har sett ihvertfall 2 stk velte sykkelen under saktekjøring på oppkjøringen, og også noen som har "glemt av" å bremse på bremseøvelsen.Flanker skrev:Mener å huske fra egen vei mot lappen at det ble sagt at flest strøk i kjøregården? Ta det med en klype salt, men er det noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
Men hvis sensorene da kan boke en halvtime per person på kjøregården, istedet for en time, så blir det jo mindre kø, men er da uansett usikker på hvor mye det da faktisk vil utgjøre. Det går med en del tid på andre ting også under dette med oppkjøringer.
Kan sittere meg selv under det jeg akkurat skrev på tips til føreropplæringen også:
Så om det var "rettferdig" eller ikke i den sammenhengen, så er det ihvertfall noen som årlig stryker i kjøregården. Hvor mange det er, vet jeg dog ikke."Første oppkjøring på lettsykkel, fikk jeg stryk grunnet for dårlig kjøring i kjøregård. Jeg hadde da, visst nok, kjørt sakte kjøringen for fort, men da uten å være nede med benene en eneste gang, eller velte ei kjegle. Og så var bremsestrekningen min for lang, selv om jeg stoppet en god del før det kjørelæreren mente var innenfor.
Skulle egentlig ha klaget på han sensoren, eller at han ihvertfall burde ha spesifisert, og latt meg ta sakte kjøringen en gang til. Hjalp heller ikke at han hadde forsovet seg den morgenen, og at vi startet litt over en time for sent. Men men, sånn kan det gå."
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Ser ingen fordeler med dette og glad jeg slapp en sånn oppkjøring.
2x leie av MC og kjøretimer fra kjøreskolen (de verken frakter MC gratis fra kjøreskolen eller gir deg gratis MC på oppkjøringen)
2x fri fra jobb er vel heller ikke gunstig
Eneste som muligens har nytte av dette er trafikkstasjonen - men der blir det jo også et sett ekstra henvendelser i skranken, så ser ikke den store gevinsten. De har vel allerede fått en gevinst ved å legge ned MC-oppkjøring på en del trafikkstasjoner og sentralisere.
Kanskje opplegget har bakgrunn i at sensorene da kan ha faste kjøregårds-dager hvor de ikke trenger gå rundt i fullt kjøreutstyr?
2x leie av MC og kjøretimer fra kjøreskolen (de verken frakter MC gratis fra kjøreskolen eller gir deg gratis MC på oppkjøringen)
2x fri fra jobb er vel heller ikke gunstig
Eneste som muligens har nytte av dette er trafikkstasjonen - men der blir det jo også et sett ekstra henvendelser i skranken, så ser ikke den store gevinsten. De har vel allerede fått en gevinst ved å legge ned MC-oppkjøring på en del trafikkstasjoner og sentralisere.
Kanskje opplegget har bakgrunn i at sensorene da kan ha faste kjøregårds-dager hvor de ikke trenger gå rundt i fullt kjøreutstyr?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
+1Elolz skrev:Jeg synes det er veldig dumt for de som skal kjøre opp. Måtte grue seg til 2 oppkjøringer istedenfor 1 og ferdig med det.
Er det én ting jeg kjenner nervene godt på, så er det ting som oppkjøringer ol.
Di eneste som kan tjene på dette er vel kjøreskoler (oppvarmingstimer) og evt statens vegvesen?
Jeg klarer i hvertfall ikke og finne noe poitivt ved dette.
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Siste rykte fra fredag er stoppes av Frp.
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Østfold har vært "forsøks fylke" for 2 - delt oppkjøring i ett par år. Jeg kjørte opp med det i fjor sommer og hadde ingen problem med det. Den aller største bakdelen er Statens Vegvesen, hvor mann må vente i evigheter før enn får time
Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att mann en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...

Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att mann en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
"bedre og sikrere opplæring" og "en ting å konsentrere seg på om gangen" er vel ikke akkurat noen gode grunner for dette uansett hvordan man vrir og vender på det?Ashland skrev:Østfold har vært "forsøks fylke" for 2 - delt oppkjøring i ett par år. Jeg kjørte opp med det i fjor sommer og hadde ingen problem med det. Den aller største bakdelen er Statens Vegvesen, hvor mann må vente i evigheter før enn får time![]()
Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att mann en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...
De som stryker i kjøregården, får ikke kjøre på veien. Så sikrere blir det ikke. Hvis man da ikke må ta den prøva før man får kjøre på veien? I så fall så burde man kunne få ta den prøva uten en eneste kjøretime på forhånd.
Og det, dette blir sikrere for er jo da kjørelærerene, som da er i mot innføringen av dette..
Man skal uansett igjennom den samme opplæringen, så hvordan den blir bedre av å måtte ha oppkjøring to ganger skjønner jeg ikke. Og de fleste som tar oppkjøring på A eller A2 har billappen fra før, så det vil jo såklart være kjrøegården det er letteste å gjøre feil, siden man er trafikkvant fra før. Så dermed ser jeg ikke hvordan todelt skal være noen fordel der. Muligens med tanke på oppvarmingstime.
Og muligens en fordel for de som tar lettsykkel.
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Her må jeg si jeg klør meg i hodetAshland skrev:...Grunn for den nye praksisen er en bedre og sikrere opplæring. Fordelen er att man en ting å konsentrere seg på om gangen, siden kjøregårdsprøven er den vanskeligste delen, hvor flest stryker...

Og ad mitt argument over - to separate dager kostet ikke det mer i både leie av kjøreskole-MC og kjøretimer i forbindelse med kjøring til/fra trafikkstasjonen? Jeg tok f.eks. oppkjøring på Billingstad fordi det var eneste ledige. Med kjøreskole i Oslo så beregnet de seg tiden det tok å kjøre frem og tilbake med MC'en jeg skulle bruke under oppkjøring som kjøretime-tid, pluss en fast leie-pris av MC'en for selve oppkjøringen. Dvs ville fort blitt 4000,- ekstra
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Missforstå meg riktig, jeg ser ikke så mye fordeler med de nye oppkjørings reglene. Men jeg hadde ingen dårlige erfaringer med dem i fjor heller... Bortsett fra når jeg skulle ha kjøregårdsprøven sa kjørelæreren min att om jeg strøk nå, ville det bli nesten umulig å komme seg gjennom hele lappen før sesongen var over. Siden de hadde kapasitets problemer på Statens Vegvesen.
Hvordan Statens Veivesen kan mene det blir både bedre og sikrere er ett godt spm
Det var ivertfall det jeg fikk til forklaring i fjor sommer, om hvorfor vi i Østfold hadde denne formen oppkjøringen og ikke resten av landet.
Nå vet alle att Statens Veivesen er en "stat i staten" og kan være ett rent hæ***** å ha med å gjøre til tider, har hentet inn noen veteranbiler og det er utrolig hva de kan henge seg opp i, bare for å krangle
Du er prisgitt dem fullstendig og har ikke råd til å komme på kant med dem.
Når de allerede sliter med å finne nok sensorer til en oppkjøring, sier det seg selv om hvordan det går når de skal ha to... Regner da ikke med att det kunn var her de har dårlig med folk.
Hvordan Statens Veivesen kan mene det blir både bedre og sikrere er ett godt spm

Nå vet alle att Statens Veivesen er en "stat i staten" og kan være ett rent hæ***** å ha med å gjøre til tider, har hentet inn noen veteranbiler og det er utrolig hva de kan henge seg opp i, bare for å krangle

Når de allerede sliter med å finne nok sensorer til en oppkjøring, sier det seg selv om hvordan det går når de skal ha to... Regner da ikke med att det kunn var her de har dårlig med folk.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Får satse på at det blir noen ordning på dette i April, på dette møtet dem skal ha da. Nå angår ikke dette meg, men uansett veldig kjedelig for alle de som da skal ta lappen videre. Er dyrt nok med førerkort fra før, uten at man skal måtte ta oppkjøring, og leie av sykkel til oppkjøring to ganger, som andre har nevnt her.
Passer man ikke på, så kan jo Norge ende opp med samme reglene som dem nå har i England, hvor nå nesten ingen under 20 tar motorsykkellappen lengre:
http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26390.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikellen viser at det i fjor i England var 500 stk 16, 17 og 18 åringer som tok motorsykkellappen, mot de 6000 17 og 18 åringene som tok lappen året før reglene ble til. Altså, 12 ganger så mange, selv om dem tok bort ene alderen. (Nå får dem jo der bare kjøre 125cc, så vi har det ikke så ekstremt. Enda)
Passer man ikke på, så kan jo Norge ende opp med samme reglene som dem nå har i England, hvor nå nesten ingen under 20 tar motorsykkellappen lengre:
http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 26390.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Artikellen viser at det i fjor i England var 500 stk 16, 17 og 18 åringer som tok motorsykkellappen, mot de 6000 17 og 18 åringene som tok lappen året før reglene ble til. Altså, 12 ganger så mange, selv om dem tok bort ene alderen. (Nå får dem jo der bare kjøre 125cc, så vi har det ikke så ekstremt. Enda)
-
- Innlegg: 269
- Registrert: 01 apr 2014, 10:11
- Motorsykkelen din: Aprilia Dorsoduro 1200. Vespa Piaggio.
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.
Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.
Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.
I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.
Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.
I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Ettersom jeg vart nektet å kjøre på veien, etter første forsøk på lettlappen, så kan jeg si at det er noe de gjør ihvertfall.detvarvondtdet skrev:Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.
Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.
Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.
I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
Har snakket med kjørelæreren jeg hadde på mellomtung om det, som har vært sensor selv over en periode, og han synes dette var veldig merkelig.
Men så var min eksempel kanskje litt utenfor normalen, av det som vanligvis gir stryk i kjøregården, så kan jo være heller derfor han synes det var merkelig, og ikke det at noen strøk i kjøregården.
Men som sagt, så har jeg sett flere som velter sykler ol. i kjøregården under oppkjøringen. Selv om dette mest trolig har med nerver å gjøre, så vil det gjøre sensoren skeptisk. Spsesielt hvis han da også skal sitte bak på.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Ettersom jeg vart nektet å kjøre på veien, etter første forsøk på lettlappen, så kan jeg si at det er noe de gjør ihvertfall.detvarvondtdet skrev:Basert på min egen erfaring fra oppkjøring, syntes jeg dette er litt merkelig.
Sensor sa til meg at oppkjøring er en samlet vurdering av kjøregård+veidel. Han sa at jeg ikke ville bli strøket etter kjøregården, nettop fordi det var en samlet vurdering som skulle ligge til grunn for bestått/ikke bestått.
Han formanet meg til ikke å stresse om jeg skulle rote til noe i kjøregården, fordi jeg hadde sjansen til å "hente meg inn" på veidelen.
I lys av den informasjonen sensor ga meg, syntes jeg dette er litt forvirrende.
Har snakket med kjørelæreren jeg hadde på mellomtung om det, som har vært sensor selv over en periode, og han synes dette var veldig merkelig.
Men så var min eksempel kanskje litt utenfor normalen, av det som vanligvis gir stryk i kjøregården, så kan jo være heller derfor han synes det var merkelig, og ikke det at noen strøk i kjøregården.
Men som sagt, så har jeg sett flere som velter sykler ol. i kjøregården under oppkjøringen. Selv om dette mest trolig har med nerver å gjøre, så vil det gjøre sensoren skeptisk. Spsesielt hvis han da også skal sitte bak på.
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Fersking her på forumet .... :-)
Veldig nyttig å lese spesielt ang kjøregårdsopplæring. Jeg har begynt opplæring kl A, og er både i kjøregård og på landeveien nå. Hos oss er det svært dårlig muligheter for å bruke kjøregård. Kjøreskolene må leie bane av private og det er ofte veldig fullt der når man har kjøretime, mange skoler og mange elever. Endel tid av timen går med på å vente i kø..... Det er også kun en-1 av hver av de ulike banene, og ikke alltid lett å få prøvd alle samme time. Har kjøpt plastkjegler selv for å få øve mer privat.
Nå ser det ut til at man kan ha begge testene på samme dag heldigvis, og forhåpentligvis slipper man to x leie av sykkel. Har ikke fått noe indikasjon på noe annet enn at begge prøvene må bestås, ei heller om hvor mange "feil" man kan gjøre i kjøregården. Min kjørelærer sier at man ikke får stryk om man f.eks må ned med foten.
Er mer bekymret for at man skal ta kjøregårdstesten der vi nå øver i dag. Hører flere sier det kan være stressende, og vil tro at å sirkle rundt og vente, eller sirkle rundt 5-6 sykler på et veldig trangt omeråde som vi gjør i dag, ikke er ideelt for en prøve.
Aha her er site nytt: http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-for ... se+A1+og+A" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig nyttig å lese spesielt ang kjøregårdsopplæring. Jeg har begynt opplæring kl A, og er både i kjøregård og på landeveien nå. Hos oss er det svært dårlig muligheter for å bruke kjøregård. Kjøreskolene må leie bane av private og det er ofte veldig fullt der når man har kjøretime, mange skoler og mange elever. Endel tid av timen går med på å vente i kø..... Det er også kun en-1 av hver av de ulike banene, og ikke alltid lett å få prøvd alle samme time. Har kjøpt plastkjegler selv for å få øve mer privat.
Nå ser det ut til at man kan ha begge testene på samme dag heldigvis, og forhåpentligvis slipper man to x leie av sykkel. Har ikke fått noe indikasjon på noe annet enn at begge prøvene må bestås, ei heller om hvor mange "feil" man kan gjøre i kjøregården. Min kjørelærer sier at man ikke får stryk om man f.eks må ned med foten.
Er mer bekymret for at man skal ta kjøregårdstesten der vi nå øver i dag. Hører flere sier det kan være stressende, og vil tro at å sirkle rundt og vente, eller sirkle rundt 5-6 sykler på et veldig trangt omeråde som vi gjør i dag, ikke er ideelt for en prøve.
Aha her er site nytt: http://www.vegvesen.no/Forerkort/ta-for ... se+A1+og+A" onclick="window.open(this.href);return false;
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Man burde ikke føle at man har stress på seg i kjøregården til å bli ferdig, eller måtte vente på folk. Hørtes ikke helt bra ut.PiaP skrev:Fersking her på forumet .... :-)
Veldig nyttig å lese spesielt ang kjøregårdsopplæring. Jeg har begynt opplæring kl A, og er både i kjøregård og på landeveien nå. Hos oss er det svært dårlig muligheter for å bruke kjøregård. Kjøreskolene må leie bane av private og det er ofte veldig fullt der når man har kjøretime, mange skoler og mange elever. Endel tid av timen går med på å vente i kø..... Det er også kun en-1 av hver av de ulike banene, og ikke alltid lett å få prøvd alle samme time. Har kjøpt plastkjegler selv for å få øve mer privat.
Nå ser det ut til at man kan ha begge testene på samme dag heldigvis, og forhåpentligvis slipper man to x leie av sykkel. Har ikke fått noe indikasjon på noe annet enn at begge prøvene må bestås, ei heller om hvor mange "feil" man kan gjøre i kjøregården. Min kjørelærer sier at man ikke får stryk om man f.eks må ned med foten.
Er mer bekymret for at man skal ta kjøregårdstesten der vi nå øver i dag. Hører flere sier det kan være stressende, og vil tro at å sirkle rundt og vente, eller sirkle rundt 5-6 sykler på et veldig trangt omeråde som vi gjør i dag, ikke er ideelt for en prøve.
Og hvis man kan ta begge testene samme dag, er vel litt av poenget med å dele oppkjøringen i 2 borte?
Hva som ses på som feil, og hvor "grov" feilen er, er helt opp til sensoren. Så går ikke på hvor mange feil man har. Og så er det som noen andre sa her, at det skal jo være en samlet vurdering, eller var ihvertfall det da prøvene ikke var avskilt, så de fleste sensorene kan la deg komme unna med en del feil i kjøregården, hvor lenge dem ikke mener du er farlig i trafikken
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Jeg synes det var ganske greit med 2 delt prøve... Følte jeg fikk roet meg litt ned mellom prøvene.. Det som er bra er at om man skulle stryke på den trafikale delen slipper man og ta ferdighetsprøven på nytt... En annen ting som man må huske på er at stryker du på ferdighetsprøven og har den trafikale prøven rett etterpå samme dag så må du betale for den trafikale prøven selvom du ikke slipper ut i trafikken fordi du strøk på ferdighetsprøven. Så det lønner seg og ha 2 dager i mellom prøvene fordi Statens vegvesen krever 48 timer avbestillingstid så man kan få avbestilt den trafikale prøven om man stryker på ferdighets prøven.
- PiaP
- Innlegg: 26
- Registrert: 31 mai 2015, 12:13
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson sportster 1200, 1994
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
MorganX skrev:Jeg synes det var ganske greit med 2 delt prøve... Følte jeg fikk roet meg litt ned mellom prøvene.. Det som er bra er at om man skulle stryke på den trafikale delen slipper man og ta ferdighetsprøven på nytt... En annen ting som man må huske på er at stryker du på ferdighetsprøven og har den trafikale prøven rett etterpå samme dag så må du betale for den trafikale prøven selvom du ikke slipper ut i trafikken fordi du strøk på ferdighetsprøven. Så det lønner seg og ha 2 dager i mellom prøvene fordi Statens vegvesen krever 48 timer avbestillingstid så man kan få avbestilt den trafikale prøven om man stryker på ferdighets prøven.
Bra tips, det visste jeg ikke. Trodde seff det var like greit å ha begge samme dag og bli ferdig med det. Men føler man seg sikker går det jo bra...
If you follow all the rules you miss all the fun
- K. Hepburn
- K. Hepburn
-
- Innlegg: 92
- Registrert: 18 mai 2015, 20:20
- Motorsykkelen din: KTM SUPERDUKE 1290R
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Dette her har jeg akkurat fått svar på fra der jeg holder på for å kjøre opp mot mellomtung mc og han sa da at det er muligheter å få begge på samme dag, vertfall etter hva han sa, men det vil jeg finne ut om 3-4 ukers tid når oppkjøringa står for tur :-)
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Muligheter er det, men ifølge han over her, så får man jo da ikke avbestilt time nummer to, hvis man ikke klarer første.Kristian1995 skrev:Dette her har jeg akkurat fått svar på fra der jeg holder på for å kjøre opp mot mellomtung mc og han sa da at det er muligheter å få begge på samme dag, vertfall etter hva han sa, men det vil jeg finne ut om 3-4 ukers tid når oppkjøringa står for tur :-)
Men den helhetlige delen, som dem før sa var det som skulle bedømmes, er jo nå ikke helhetlig lengre, men to forskjellige vurderinger, og det må da også blir dyrere, og mer styr. Men men, jeg har da lappen, og glad jeg ikke må ta det i to omganger.
Fra en kjørelærer jeg prate med, så sier jo vegvesenet dette er for å øke nivået på de i kjøregården, men hittil så hadde han visst ikke sett noen forbedring ihvertfall.
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
For min del ble det ikke noe dyrere...kjøreskolen tok det samme for lån av sykkel som før ordningen med 2 delt føreprøve ble inført,det samme med vegvesenets gebyrer... de er akkurat de samme,eneste du har sjangsen for å undgå er om du stryker på ferdighets prøven og får avbestilt den trafikale prøven er at du slipper å betale 610,- til vegvesenet for den trafikale prøven,men du må huske på de 48 timene som de har som minimum avbestillings tid.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Men hvis man kan ha prøvene så tett på hverandre, og til og med samme dag, så ser jeg ihvertfall ikke grunnen til at det er to prøver egentlig. Ikke at jeg helt så den ellers heller.MorganX skrev:For min del ble det ikke noe dyrere...kjøreskolen tok det samme for lån av sykkel som før ordningen med 2 delt føreprøve ble inført,det samme med vegvesenets gebyrer... de er akkurat de samme,eneste du har sjangsen for å undgå er om du stryker på ferdighets prøven og får avbestilt den trafikale prøven er at du slipper å betale 610,- til vegvesenet for den trafikale prøven,men du må huske på de 48 timene som de har som minimum avbestillings tid.
Kjørelæreren jeg pratet med nevnte at det mange steder skulle hjelpe med logistikken, med at der kjøregården ikke var på kjørestasjonen, så går den mye lettere. Men men.
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Vel, jeg hadde oppkjøring på Billingstad siden Oslo var fullbooket (kjøreskole i Oslo) og da tok kjøreskolen 1 time betalt for kjøring t/r av oppkjøringssykkelen til trafikkstasjonen pluss en fast leiepris. Hvis kjørelærer og oppkjøringssykkel må ta to turer, så kommer de nok til å enten ta betalt for dette pr time eller bake det inn i timeprisene eller den faste leieprisen - det er ikke veldedighet de driver...
Ellers så viser det seg jo også at det er blitt mer kø - stikk i strid med hva som ble lovet forut for omleggingen. (Tror jeg postet denne i en annen tråd også)
http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Ellers så viser det seg jo også at det er blitt mer kø - stikk i strid med hva som ble lovet forut for omleggingen. (Tror jeg postet denne i en annen tråd også)
http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.html
Tidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Endring av oppkjøring - Meninger?
Jeg ventet fra mai til august med oppkjøringa pågrunn av kø på prøvestasjon, så noen steder i landet har det vært problemer lenge. Men ja, dette skulle jo fikse en del av det, men som med mye annet, så lager vel dette bare mer byråkrati, uten noen vesentlig fordeler.RuneMC skrev:Vel, jeg hadde oppkjøring på Billingstad siden Oslo var fullbooket (kjøreskole i Oslo) og da tok kjøreskolen 1 time betalt for kjøring t/r av oppkjøringssykkelen til trafikkstasjonen pluss en fast leiepris. Hvis kjørelærer og oppkjøringssykkel må ta to turer, så kommer de nok til å enten ta betalt for dette pr time eller bake det inn i timeprisene eller den faste leieprisen - det er ikke veldedighet de driver...
Ellers så viser det seg jo også at det er blitt mer kø - stikk i strid med hva som ble lovet forut for omleggingen. (Tror jeg postet denne i en annen tråd også)
http://www.budstikka.no/Kaos_for_mc_lap ... 84317.htmlTidligere ble all kjøring gjort i én bolk. Tidsmessig er det ikke noe forskjell på ny og gammel oppkjøring, men i og med at den er delt i to og ikke kan utføres samtidig, tar det mer tid for sensoren.