Cruise control, er det noe poeng?
Cruise control, er det noe poeng?
Jeg kikker på sykkel, og ser jeg kan få cruise control som tilvalg på enkelte modeller. Er det noe poeng på MC? For det første er prisen ganske høy, og jeg er litt småskeptisk til nytteverdien. Bruker man det noe særlig ellers enn når det er rett fram og ingen trafikk? På motorveien bruker man jo gjerne tiden på forbikjøringen uansett?
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Kan jo hjelpe på å berge lappen?
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Har prøvekjørt noen sykler med CC, og skulle GJERNE hatt det på Speed Triplen min. Virkelig!!
Den største nytteverdien ser jeg for meg er i slike lumske 50- og 60 soner, der det er lett å gli opp i for stor fart. Og på lange dagsturer kan man slappe litt av i gasshånda.
For meg... er cruisecontrol et stort pluss... og jeg vet om ett par karer på østlandet med storTiger som også er glad i den
Eller hva, Busa og Ojda?
Den største nytteverdien ser jeg for meg er i slike lumske 50- og 60 soner, der det er lett å gli opp i for stor fart. Og på lange dagsturer kan man slappe litt av i gasshånda.
For meg... er cruisecontrol et stort pluss... og jeg vet om ett par karer på østlandet med storTiger som også er glad i den

Eller hva, Busa og Ojda?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Cruise control, er det noe poeng?

Olav K skrev:Har prøvekjørt noen sykler med CC, og skulle GJERNE hatt det på Speed Triplen min. Virkelig!!
Den største nytteverdien ser jeg for meg er i slike lumske 50- og 60 soner, der det er lett å gli opp i for stor fart. Og på lange dagsturer kan man slappe litt av i gasshånda.
For meg... er cruisecontrol et stort pluss... og jeg vet om ett par karer på østlandet med storTiger som også er glad i den![]()
Eller hva, Busa og Ojda?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Jeg har cruise kontroll på min, enormt deilig på lange transportetapper og i 50- sonen. Verdt pengene om du har de
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Mye gromme sykkler som har CC som standard
For exsempel........................

For exsempel........................
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Vet du sikter til min nå Ojda, og en del andre bmw'erojda skrev:Mye gromme sykkler som har CC som standard![]()
For exsempel........................


Re: Cruise control, er det noe poeng?
50-soner har jo gjerne kryss? Slår du på cruise-kontrollen etter hvert eneste kryss?Zadnez skrev:Jeg har cruise kontroll på min, enormt deilig på lange transportetapper og i 50- sonen. Verdt pengene om du har de
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Jeg hadde CC på en BMW K1200GT. Det var fantastisk.
Kan bare gjenta: i 50sonen og i 90sonen (og her i Italia, i 130 sonen).
[TaSK]
Kan bare gjenta: i 50sonen og i 90sonen (og her i Italia, i 130 sonen).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Har du betemt deg for å synes at CC er tull, så gi f da vel. Ingen her som gidderATWindsor skrev:50-soner har jo gjerne kryss? Slår du på cruise-kontrollen etter hvert eneste kryss?Zadnez skrev:Jeg har cruise kontroll på min, enormt deilig på lange transportetapper og i 50- sonen. Verdt pengene om du har de
presse deg til å bruke penger på tull

Konklusjon: CC er totalt unødvendig om du ikke ønsker det

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Det er da et helt legitimt spørsmål? Jeg skjønner ikke hvordan å stille oppfølgerspørsmål for å finne ut om vurderingene er relevante for min kjørestil liksom er likestille meg at jeg har bestemt med for noe. Hvorfor skulle jeg stille slike spørsmål om jeg hadde det?ojda skrev:Har du betemt deg for å synes at CC er tull, så gi f da vel. Ingen her som gidderATWindsor skrev:50-soner har jo gjerne kryss? Slår du på cruise-kontrollen etter hvert eneste kryss?Zadnez skrev:Jeg har cruise kontroll på min, enormt deilig på lange transportetapper og i 50- sonen. Verdt pengene om du har de
presse deg til å bruke penger på tull![]()
Konklusjon: CC er totalt unødvendig om du ikke ønsker det
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Ja for all del, selv om det ikke var meg du spurte. Jeg bruker cruisecontrollen masse.ATWindsor skrev:Det er da et helt legitimt spørsmål? Jeg skjønner ikke hvordan å stille oppfølgerspørsmål for å finne ut om vurderingene er relevante for min kjørestil liksom er likestille meg at jeg har bestemt med for noe. Hvorfor skulle jeg stille slike spørsmål om jeg hadde det?ojda skrev:Har du betemt deg for å synes at CC er tull, så gi f da vel. Ingen her som gidderATWindsor skrev:50-soner har jo gjerne kryss? Slår du på cruise-kontrollen etter hvert eneste kryss?Zadnez skrev:Jeg har cruise kontroll på min, enormt deilig på lange transportetapper og i 50- sonen. Verdt pengene om du har de
presse deg til å bruke penger på tull![]()
Konklusjon: CC er totalt unødvendig om du ikke ønsker det
i utkant-sentrum, i 60-rettfremsonene, i 70/80-sonene, på 100/110 motorvei.
Når jeg drikker, når jeg tar bilder, når jeg er sliten i H.Handa.
Nei, jeg bruker ikke CC når jeg kjører aktivt på svingete partierJeg gidder ikke aktivere CC når det er 200m til neste kryss.
Du må sjøl danne deg en mening om du har nytte av det. Du må sjøl finne
ditt bruksmønster om du skulle finne det værdt det.
Å ja, jeg syntes du allerede hadde fått veldig gode argumenter om fordelene
ved en slik teknisk innretning :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Vel de to argumentene som har kommet har vært "langturer" og "50-soner", uten så veldig mye mer utdypning. For all del, det er fint folk tar seg bryet med å komme med innspill, men synes fortsatt det er litt vanskelig å oversette til min bruk. Er det da snakk om 50-soner uten kryss? Og langturer uten noe særlig forbikjøringer? Hvordan fungerer egentlig denne cruise-controllen, blir den satt ut av spill med en gang man gir gass? Kan man få den til å holde minimum 50 sålenge man ikke gasser eller bremser feks? (og det "holder seg", selv om man er over? med manuell gass)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Jeg har hatt to sykler uten, og den siste med cruisekontroll. Det kommer selvsagt an på kjøremønster, men jeg skal aldri kjøpe sykkel uten cc igjen. Pendlet fra Tønsberg til Oslo på motorveien daglig tur/retur. 11 mil hver vei. Med og uten cruisekontroll er som dag og natt. Men alt handler om personlige preferanser. Jeg liker cc, og bruker det så ofte jeg kan (både på MC og bil)
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Cruise control, er det noe poeng?
Og forresten, du kan godt gi gass og kjøre forbi selv om cc er på. Når du slipper gassen går den tilbake til programmert hastighet.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km