Cruise control, er det noe poeng?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev:.....uten så veldig mye mer utdypning.
Har du CC på bilen din?
Eller med andre ord: Er du en erfaren CC bruker?

Her kommer svaret i to deler: Det første antar at du er erfaren CC bruker og at spørsmålet ditt egentlig er "Er CC på sykkel andelerledes enn på bil?".
Den andre delen antar at du ikke er vant til CC i det hele tatt og at spørsmålet derfor er "Hva er CC, og hvordan virder det på en motorsykkel?"

Del 1: Er CC på sykkel anderledes enn på bil?

Nei.

Del 2: Hva er CC, og hvordan virker det på en motorsykkel?
Det er to grunner til å få seg CC på en motorsykkel:
  • Færre fartsbøter
  • Hvile høyrehånden
Det første er fordi vi har en tendens til å kjøre på alt for lavt turtall. Lunker du avgårde i 3.000 rpm i 60-sonen (i 3. gir selv om du vet at i 60-sonen er 2. gir det rette!) så skal det ingenting til før farten er 65 eller 70, og pengene flyr avgårde. CC hindrer det. Særlig på lange 50- og 60-soner som strekker seg gjennom semi-begygde områder eller tilsvarende. Lange strekke på E6 er slike. Kjørt 50-sonen innover mot Oslo på (gamle) E6 langs sjøen?
Tilsvarende i 90-sonen hvor det er veldig lett at tankene glir avgårde og farten øker umerkelig.

CC er laget slik at om du tar i én av bremsene så slår den seg av. Det vil si at man ikke "slår den av og på" hele tiden. Man slår den bare på. En god implementasjon av CC er slik at du med en finger aktiverer den (og lar den være aktivert) og ås kan du med én finger låse farten, dempe farten, eller øke farten. Så uansett hvor mange kryss du skal gjennom så er CC deilig. Du nærmer deg krysset, trykker bremsen lett inn (for man senker ALDRI farten uten å skru på bremselyset!!!), når man er gjennom trykker man på "tilbake i fart" og sykkelen drar seg tilbake til den farten sto på.

Det andre er at efter noen timer er det veldig deilig å kunne flekse litt med fingrene på høyre hånd. Jada, i teorien skal man stoppe. Men å stoppe for å strekke litt på fingrene, det blir ikke gjort. Hvertfall ikke på langkjøring.

Så, tilsammen: CC er usynlig når du ikke bruker det, og veldig nyttig og behangelig når du bruker det. I bytrafikk er det usynlig, på landeveien uvurderlig.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av Tommas »

Skulle gjerne hatt cc.

Masse gode poeng hittil i tråden, og mine grunner er også nevnt der:

Sette på jevn marsjfart i lange 50/60/70 soner, samt litt avlastning av gasshånd på lange etapper. Har "throttle lock" men er ikke komfortabel med den, så bruker den ikke.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev:.....uten så veldig mye mer utdypning.
Har du CC på bilen din?
Eller med andre ord: Er du en erfaren CC bruker?

Her kommer svaret i to deler: Det første antar at du er erfaren CC bruker og at spørsmålet ditt egentlig er "Er CC på sykkel andelerledes enn på bil?".
Den andre delen antar at du ikke er vant til CC i det hele tatt og at spørsmålet derfor er "Hva er CC, og hvordan virder det på en motorsykkel?"

Del 1: Er CC på sykkel anderledes enn på bil?

Nei.

Del 2: Hva er CC, og hvordan virker det på en motorsykkel?
Det er to grunner til å få seg CC på en motorsykkel:
  • Færre fartsbøter
  • Hvile høyrehånden
Det første er fordi vi har en tendens til å kjøre på alt for lavt turtall. Lunker du avgårde i 3.000 rpm i 60-sonen (i 3. gir selv om du vet at i 60-sonen er 2. gir det rette!) så skal det ingenting til før farten er 65 eller 70, og pengene flyr avgårde. CC hindrer det. Særlig på lange 50- og 60-soner som strekker seg gjennom semi-begygde områder eller tilsvarende. Lange strekke på E6 er slike. Kjørt 50-sonen innover mot Oslo på (gamle) E6 langs sjøen?
Tilsvarende i 90-sonen hvor det er veldig lett at tankene glir avgårde og farten øker umerkelig.

CC er laget slik at om du tar i én av bremsene så slår den seg av. Det vil si at man ikke "slår den av og på" hele tiden. Man slår den bare på. En god implementasjon av CC er slik at du med en finger aktiverer den (og lar den være aktivert) og ås kan du med én finger låse farten, dempe farten, eller øke farten. Så uansett hvor mange kryss du skal gjennom så er CC deilig. Du nærmer deg krysset, trykker bremsen lett inn (for man senker ALDRI farten uten å skru på bremselyset!!!), når man er gjennom trykker man på "tilbake i fart" og sykkelen drar seg tilbake til den farten sto på.

Det andre er at efter noen timer er det veldig deilig å kunne flekse litt med fingrene på høyre hånd. Jada, i teorien skal man stoppe. Men å stoppe for å strekke litt på fingrene, det blir ikke gjort. Hvertfall ikke på langkjøring.

Så, tilsammen: CC er usynlig når du ikke bruker det, og veldig nyttig og behangelig når du bruker det. I bytrafikk er det usynlig, på landeveien uvurderlig.

[TaSK]
Takk for innspill, er ikke vant til CC på bil heller (eier ingen bil). Argumentet med å få færre bøter tror jeg ikke er så relevant for min del, men jeg skal vurdere det, det kan kanskje være greit i noen tilfeller, men det er ganske dyrt, kontra annet ekstrautstyr vil jeg si. Hvordan fungerer det i sving? Risikerer man at den gir gass "på feil måte" igjennom svingen?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av Snikendeugle »

Skule gjerne hatt CC for kjedelige motorvei etapper. Der har det fort for å bli litt for tung gasshånd.
Også kan man kjøre uten hender på styret... :prf
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av tagesk »

ATWindsor skrev: Takk for innspill, er ikke vant til CC på bil heller (eier ingen bil). Argumentet med å få færre bøter tror jeg ikke er så relevant for min del, men jeg skal vurdere det, det kan kanskje være greit i noen tilfeller, men det er ganske dyrt, kontra annet ekstrautstyr vil jeg si. Hvordan fungerer det i sving? Risikerer man at den gir gass "på feil måte" igjennom svingen?
Legg merke til at alle nevne det med hvor lett det er å gli over fartsgrensen uten å mene det. Det er ikke uten grunn, og, uten at jeg har noe med det, du bør vurdere nøye hvorfor du tror det ikke er relevant for deg.
Don't get me wrong: De aller fleste sykler kommer uten CC. Poenget er å holdet hodet kaldt: På hvilken måte er du anderledes enn oss? Ikke svar eftersom det er kun et retorisk spørsmål, men tenk gjennom saken. Avgjørelser bør tas på en funuftig forståelse av seg selv og rammene. For alt jeg vet er du helt anderledes skrudd sammen enn oss -- Good for you! -- men du må vite at du er det før du tar avgjørelser basert på det.

Dernest - nei, CC vil ikke uventet gi gass selv om du svinger. Men CC er laget for (alle!) de gangene du kjører rett frem. Når du kjører på svingete vei, da vil fartet hele tiden variere: Nedbremsing mot svingen, jevn fart i noen sekunder, så akselerasjon ut av svingen. Eller med andre ord: Når du kjører på svingete vei bruker du ikke CC.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Cruise control, er det noe poeng?

Legg inn av ATWindsor »

tagesk skrev:
ATWindsor skrev: Takk for innspill, er ikke vant til CC på bil heller (eier ingen bil). Argumentet med å få færre bøter tror jeg ikke er så relevant for min del, men jeg skal vurdere det, det kan kanskje være greit i noen tilfeller, men det er ganske dyrt, kontra annet ekstrautstyr vil jeg si. Hvordan fungerer det i sving? Risikerer man at den gir gass "på feil måte" igjennom svingen?
Legg merke til at alle nevne det med hvor lett det er å gli over fartsgrensen uten å mene det. Det er ikke uten grunn, og, uten at jeg har noe med det, du bør vurdere nøye hvorfor du tror det ikke er relevant for deg.
Don't get me wrong: De aller fleste sykler kommer uten CC. Poenget er å holdet hodet kaldt: På hvilken måte er du anderledes enn oss? Ikke svar eftersom det er kun et retorisk spørsmål, men tenk gjennom saken. Avgjørelser bør tas på en funuftig forståelse av seg selv og rammene. For alt jeg vet er du helt anderledes skrudd sammen enn oss -- Good for you! -- men du må vite at du er det før du tar avgjørelser basert på det.

Dernest - nei, CC vil ikke uventet gi gass selv om du svinger. Men CC er laget for (alle!) de gangene du kjører rett frem. Når du kjører på svingete vei, da vil fartet hele tiden variere: Nedbremsing mot svingen, jevn fart i noen sekunder, så akselerasjon ut av svingen. Eller med andre ord: Når du kjører på svingete vei bruker du ikke CC.

[TaSK]
Jeg tror ikke det er relevant for meg fordi jeg stort sett vet ganske godt hvor fort jeg kjører (ihvertfall om det er jevn fart), og om jeg kjører fortere enn jeg bør fordi jeg kjeder meg, så blir det ikke mindre kjedelig om jeg har på cruise control. Jeg tror ikke en cruise control gjør meg hverken bedre eller dårligere til å "holde kodet kaldt"

Svar