Øvelseskjøring

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Øvelseskjøring

Legg inn av bm »

Fruen spør meg, kan jeg øvelsekjøre med deg ....

Ble gledeligt overrasket jeg da...

Sa jeg svarer som sant er
Hvet ikke ...

Så hva er reglene ???
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
cheron
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel

Re: Øvelsekjøring

Legg inn av cheron »

Bare å kjøre... Men er påkrevd med intercom mellom dere på samme sykkel :)

Dette fikk Pantress beskjed om. Hun holder på å ta lappen nå. Så hun kan ikke øvelsekjøre med meg da jeg hører dårlig og kan ikke bruke intercom.
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Legg inn av Pollti »

Øvelskjøring, da er det påbudt med komm mellom lærer og elev. I tillegg må begge ha refleksvest. Sheriffen anbefaler også en rød L på sykkelen, men det er ikke noe krav. Har dere Feks Telenor Familie så holder det som taleforbindelse. Dette er for moped.

For alt over 49 ccm så er det krav om kommunikasjon, refleksvest og den røde L`en. Jeg taper L`en på ryggen og gir blanke i vesten når jeg kjører med Kawa Bæiben. Det er ikke tillatt å bruke 2 sykkeler hvis elevens læresykkel er registrert for 2 personer, da må lærer sitte på med eleven.

Etter mitt syn er Sheriffene fleksible på kravene ved øvelseskjøring. Jeg har en kamerat som kjører i bil bak kona med kommunikasjon og Sheriffen har ikke klaget på det selv om det ikke er etter lovens bokstav. Jeg lar ofte Kawa Bæiben kjøre Haus Gestapos 125 ccm alene, men hun har refleksvest og L tapet til top boksen og jeg kjører bak med rød L tapet på ryggen. Vi hilser blidt på Sheriffen når vi møter ham og han vinker blidt tilbake :prf Og han vet at det er øvelseskjøring som pågår. Men som han sier, når det er kontroll og de store gutta er her og dere blir stoppet da må jeg kjefte litt ihvertfall. :knegg

Brukeravatar
rogg
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Mye skrevet her... på nynorsk :)

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... ngskjoring" onclick="window.open(this.href);return false;
Rogg..
Sees på veiene...

SMIA MC

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

I tillegg til interkom skal instruktøren ha hatt gyldig sertifikat for MC i minst fem år.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg og gubben brukte ikke noen av delene ](*,)

Hehe med det ar da gått greit me det er ikke så lurt å gamble på det.
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

cheron skrev:Bare å kjøre... Men er påkrevd med intercom mellom dere på samme sykkel :)

Dette fikk Pantress beskjed om. Hun holder på å ta lappen nå. Så hun kan ikke øvelsekjøre med meg da jeg hører dårlig og kan ikke bruke intercom.
Men om eleven er døv så kreves det ikke intercom. Da jeg hadde langkjøring oppstod det en veldig piping i intercomen ved frakobling ved pause. Dette medførte en voldsom tinitus (øresus) i det øret jeg hører på, så resten av turen kjørte vi uten intercom. Kjørelæreren tok meg på høyre eller venstre skulder for å vise hvor vi skulle. Han fortalte at det var slik han gjorde med døve elever. Så om Pantress øvelseskjører med deg så er vel bare for henne å late som om hun er døv dersom dere blir stoppet?.
Sist redigert av Gammelgutt den 26 okt 2009, 13:25, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
cheron
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel

Legg inn av cheron »

Altså, jeg kjørte også opp i 1993 uten intercom. Da kom det bare ett puff i høyre/venstre skulder... Men trukke Pantress klarer å spille døv altså :D
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gammelgutt

Legg inn av Gammelgutt »

Kan hun ikke tegnspråk?.

Brukeravatar
hansraymond
Motorsykkelen din: 88-HD Sportster, -83 Honda cb1100F,66-BSA, 87 Honda Supermagna, 93 Suzuki GS500e
Kontakt:

Legg inn av hansraymond »

Pantress kan jo bare låne ett av dine gamle høre-apparater Cheron! ;e Og putte sov-i-ro på det andre øret, så er den saken grei.. :thumleft :lol
Hans Raymond ;-)
Live to Ride Ride to Live!

Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Re: Øvelseskjøring

Legg inn av bm »

Tok lappen selv en gang før 1980.
Oppkjøringen var grei nok den....
Sensor fulgte etter i bil og han mistet oss rimligt fort i trafikken i sentrum.
Men siden vi kom helskinnet frem til avtalt møtested bestod vi alle sammen (tre sykler).
:lol :lol
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Pollti

Re: Øvelseskjøring

Legg inn av Pollti »

bm skrev: Sensor fulgte etter i bil og han mistet oss rimligt fort i trafikken i sentrum

Kjempe ! Nesten som da jeg tok lappen. Sensor pratet seg bort med en bekjent og utbrøt bare at, Jøss er du tilbake alt da.
Men alt var bedre under krigen. :knegg

Svar