I forbindelse med at jeg leter etter ny sykkel, så sjekket jeg hvordan prisene er i norge kontra tyskland, for å finne om sykler er et spesielt godt eller dårlig kjøp her til lands. Dette er høyst uvitenskaplig, kun basert på noen få (i noen merkers tilfelle en) modeller, og avhengig av flaks med avgifter o.l. så ta det som det er, men her er lista fra beste merke til dårligste merke, nummeret er hvor mange ganger tysk pris syklene ligger på i norge:
Ducati: 1.54
BMW: 1.57-1.63
Yamaha: 1.66-1.72
Honda: 1.6-1.85
Triumph: 1.72-1.77
KTM: 1.78-1.98
Kawasaki: 1.9-1.99
Kan kanskje være interessant av diverse grunner, feks kan man justere score i utenlandske anmelser litt om sykkelen er relativt sett billig eller dyr her. Tenkte først det hadde å gjøre med at dollar har steget mer enn euro/pund, men både KTM og Triumph gir ganske lite valuta.
Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Blir interessant å følge. Håper du oppdaterer hvis databasen blir større.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Det kommer jeg sannsynligvis ikke til å gjøre, bare noe jeg gjorde som research til mitt eget kjøp, og tenkte kanskje det kunne være litt vagt nyttig for andre.45316 skrev:Blir interessant å følge. Håper du oppdaterer hvis databasen blir større.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
ATWindsor skrev:I forbindelse med at jeg leter etter ny sykkel, så sjekket jeg hvordan prisene er i norge kontra tyskland, for å finne om sykler er et spesielt godt eller dårlig kjøp her til lands. Dette er høyst uvitenskaplig, kun basert på noen få (i noen merkers tilfelle en) modeller, og avhengig av flaks med avgifter o.l. så ta det som det er, men her er lista fra beste merke til dårligste merke, nummeret er hvor mange ganger tysk pris syklene ligger på i norge:
Ducati: 1.54
BMW: 1.57-1.63
Yamaha: 1.66-1.72
Honda: 1.6-1.85
Triumph: 1.72-1.77
KTM: 1.78-1.98
Kawasaki: 1.9-1.99
Kan kanskje være interessant av diverse grunner, feks kan man justere score i utenlandske anmelser litt om sykkelen er relativt sett billig eller dyr her. Tenkte først det hadde å gjøre med at dollar har steget mer enn euro/pund, men både KTM og Triumph gir ganske lite valuta.
Har litt vanskelig med å se hvordan Triumph kommer dårlig ut i denne "testen", sett fex
i forhåld til Kawa/Honda. Men jeg leser kansje fra en annen vinkel

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
De er sortert fra best til dårligst snitt, dårlig er vel en relativ vurdering, men Triumph er da bedre enn Kawa og KTM, men dårligere enn honda, yamaha, bmw og ducati.ojda skrev:
Har litt vanskelig med å se hvordan Triumph kommer dårlig ut i denne "testen", sett fex
i forhåld til Kawa/Honda. Men jeg leser kansje fra en annen vinkel
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Om man drar ut et snittall blir det som følger.
Ducati: 1.54
BMW: 1.6
Yamaha: 1.69
Honda: 1.73
Triumph: 1.75
KTM: 1.88
Kawasaki: 1.95
Insisterer fortsatt på at det var unaturlig og klassere Triumph i klassen "lite for pengene".
Vet jeg har mange ordentlige motorsykklister (Triumph-ryttere) med meg på det.
At kawa ikke var nevnt skjønner jeg var en forglemmelse
Men rent bortsett fra det, er det en interessant opservasjon du har gjort
Ducati: 1.54
BMW: 1.6
Yamaha: 1.69
Honda: 1.73
Triumph: 1.75
KTM: 1.88
Kawasaki: 1.95
Insisterer fortsatt på at det var unaturlig og klassere Triumph i klassen "lite for pengene".
Vet jeg har mange ordentlige motorsykklister (Triumph-ryttere) med meg på det.
At kawa ikke var nevnt skjønner jeg var en forglemmelse

Men rent bortsett fra det, er det en interessant opservasjon du har gjort

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Som fremtidig Ducati-eier er jeg selvsagt meget fornøyd med resultatet av undersøkelsen. 

- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Vi snakker vel her kun om pris mot Tyskland, ikke kvalitet på noe som helst vis?
- for de som evt tror "dårlig" også peker på kvalitet
- for de som evt tror "dårlig" også peker på kvalitet

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Det bør du væreOrion skrev:Som fremtidig Ducati-eier er jeg selvsagt meget fornøyd med resultatet av undersøkelsen.

Vi skulle kansje tatt en forstørret utskrift i farger,
å hengt under reg-skiltene våre.
Kansje det hadde gjevnet seg etterhvert.
Tallene sier jo inndirekte at noen
henter ut ca 25% mer på noen merker (i snitt)

Fjerner man avgifter, blir vel tallene enda mer nedslående

Dette tror jeg Kawasaki kommer til å mærke godt på salget i år

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Kawa var ikke bortglemt, det var bare ikke nødvendig å nevne de i den sammenhengen uttalelsen kom (nemlig at jeg spekulerte i at de europeiske merkene kanskje ville komme bedre ut i år, pga høy dollarkurs, men det passet ikke så bra med at to av merkene som kom dårligst ut var europeiske, og kawa er jo ikke europeisk)ojda skrev:Om man drar ut et snittall blir det som følger.
Ducati: 1.54
BMW: 1.6
Yamaha: 1.69
Honda: 1.73
Triumph: 1.75
KTM: 1.88
Kawasaki: 1.95
Insisterer fortsatt på at det var unaturlig og klassere Triumph i klassen "lite for pengene".
Vet jeg har mange ordentlige motorsykklister (Triumph-ryttere) med meg på det.
At kawa ikke var nevnt skjønner jeg var en forglemmelse![]()
Men rent bortsett fra det, er det en interessant opservasjon du har gjort
Re: Hvilke sykler er gode og dårlige kjøp i norge
Stemmer kun veil. utsalgspris i tysklan vs veil utsalgspris i norge, på de syklene jeg er interessert i, dvs streetfightere/roadstere fra de forskjellige merkene. Så veldig grundig er det ikke. Kawa ER6-n og KTM superduke er de to som kommer dårligst ut.Tommas skrev:Vi snakker vel her kun om pris mot Tyskland, ikke kvalitet på noe som helst vis?
- for de som evt tror "dårlig" også peker på kvalitet