Kjøre i Europa, begrense kjørelengde

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Kjøre i Europa, begrense kjørelengde

Legg inn av ATWindsor »

Jeg er ikke så glad i å kjøre i dag etter dag etter dag, på sykkelen, men kunne tenkt med å kjøre litt lengre ned i Europa, leie er en mulighet, men det er erfaringsmessig både dyrt og krøkkete å leie MC. Finnes det noen togtilbud eller liknende som gjør at man slipper unna endel av etappen? (holder til i Trondheim)

Brukeravatar
Svolp
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell

Re: Kjøre i Europa, begrense kjørelengde

Legg inn av Svolp »

Kjør kysten ned til Kristiansand via trollstigen/åndalsnes videre til Geiranger. Videre har du alt det flotte Norge har og by på, hardangervidda, fjorden og ryfylket. Fra Hirtshals er det 550km til Hamburg hvor du bestille bilett på biltoget til munchen eller lorrach.. Da er du ved foten av paradis og sparer 1600-2000km tur/retur på autobahn gjennom Tyskland. http://www.autozug.de
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Fly til munchen og lei sykkel om du har knapt med tid. Mye bra og relativt rimelige sykler til leie i området.
Har du bedre tid gjør som svolp sier. Bare vær obs på at autozug er dyrt. Det er kun Hamburg-Lorrach og Hamburg-Munchen som opereres som vanlige autozug. De andre rutene forutsetter at du levere fra deg sykkelen til noen som stabler den på bil og så blir den levert på endestasjon.

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Voodoodoo skrev:Fly til munchen og lei sykkel om du har knapt med tid. Mye bra og relativt rimelige sykler til leie i området.
Har du bedre tid gjør som svolp sier. Bare vær obs på at autozug er dyrt. Det er kun Hamburg-Lorrach og Hamburg-Munchen som opereres som vanlige autozug. De andre rutene forutsetter at du levere fra deg sykkelen til noen som stabler den på bil og så blir den levert på endestasjon.
Det må være nytt nå nylig?

Vi tok Autozug fra Hamburg > Wien og fra Munchen > Hamburg, da på TOG. Dette var i August 2014
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

ATWindsor skrev:Jeg er ikke så glad i å kjøre i dag etter dag etter dag, på sykkelen, men kunne tenkt med å kjøre litt lengre ned i Europa, leie er en mulighet, men det er erfaringsmessig både dyrt og krøkkete å leie MC. Finnes det noen togtilbud eller liknende som gjør at man slipper unna endel av etappen? (holder til i Trondheim)
Jeg synes ikke det er så langt som mange tror. Ved å ta Kiel ferga eller båt til Køben...så er du langt nede i Tyskland første dag der nede, og nedenfor Munchen, dvs nesten i begynnelsen av Alpene neste dag,,, uten noe stress... :-)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tar du båten til Kiel så er det 117 mil ned til Alpene i kjøring (Fra Oslo)
I tillegg kommer etappen fra deg til Oslo så klart. Det er vel så vidt jeg har skjønt den biten fra deg til Oslo som blir den lengste.

For meg som bor i Fredrikstad så er det ca. 130 mil til Alpene. Dog hvis jeg tar rake veien ned via Google map sin anbefaling. Sleng på ca. 30 mil i omkjøring for å unngå hovedfartsårene så tror jeg kanskje du får en fin tur.

Men her bare synser jeg litt altså (ikke bare litt heller). Jeg tenker bare på selve strekningen og motorsykkelkjøringen ut fra eget perspektiv. For meg hadde nok ikke dette blitt noe problem i det hele tatt, men på en slik tur hadde jeg nok planlagt flere stopp/overnattinger for opplevelsens skyld.

Jeg tenker litt sånn fort som mulig til Kiel og kanskje gjennom store deler av Tyskland. Så ville jeg kanskje planlagt dags etapper på rundt 20-30 mil i Frankrike med diverse omveier.

Jeg ser for meg Tyskland som et grått og kjedelig land med kjedelige motoveier etc. Men kun ut fra rykter og det jeg har lest. Altså ikke selverfart.

Er jo ikke noe problem å kjøre 1000 mil på motorsykkel (for å ta et ekstremt eksempel). Men det forutsetter at man legger opp fornuftige dagsetapper ut fra eget behov. Samt setter av tid til reisen så klart.

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Vor kan du tenke deg å fare? Trondheim er vel bare 50mil til Oslo der en har båt til Køben og Kiel. En trenger ikke å kjøre strake vegen ned til alpene. Går fint å svippe innom Tsjekia på veg ned. Kiel til Praha er ca 75mil og på autobahn med tanking, spising og tissing er det kjørt på 7.5-10t avhengig på kor ofte og lange pauser en tar. Autozug er ikke bare fryden. Trange kabiner og ikke noen plass å sitte utenom senga vist en velger noe i fornuftig prisklasse.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Vi bor 9 mil fra Kielferga. Vi pleier ta den, kjlre så til Villa Løwenherz, overnatte, så til Rothenburg Ob Der Tauber, ny overnatting, så inn i alpene, øst eller vest. Autozug hjem fra Bolzano, men nå må det bli Lørrach. Slik får man en fiiiin Ferie :-)

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Snikendeugle skrev:
Voodoodoo skrev:Fly til munchen og lei sykkel om du har knapt med tid. Mye bra og relativt rimelige sykler til leie i området.
Det må være nytt nå nylig?

Vi tok Autozug fra Hamburg > Wien og fra Munchen > Hamburg, da på TOG. Dette var i August 2014
Autozug fases ut og vil forsvinne helt fra 2017.
I 2015 er det kun de nevnte rutene som opererer på gamlemåten.
http://www.bike.no/nyheter/autozug-gar-i-graven" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bjerknez skrev: Jeg ser for meg Tyskland som et grått og kjedelig land med kjedelige motoveier etc. Men kun ut fra rykter og det jeg har lest. Altså ikke selverfart.
Problemet i Tyskland, er at 90% (kanskje mer) er ganske så flatt.
Men i fjor (eller var det året før?) hadde jeg en dag ekstra til rådighet. Så isteden for å blåse oppover som vanlig, kjørte jeg Bundesstraße 19.
Som en norsk riksvei, fartsgrensen er 100 km/t mesteparten av strekningen, den går fra landsby til landsby, og det var en herlig dag.
Overnatting fant jeg i en landsby da det nærmet seg kveld.
En slik "titt" på Tyskland kan jeg absolutt anbefale.
Bjerknez skrev: Er jo ikke noe problem å kjøre 1000 mil på motorsykkel (for å ta et ekstremt eksempel). Men det forutsetter at man legger opp fornuftige dagsetapper ut fra eget behov. Samt setter av tid til reisen så klart.
Det kan jeg fullt ut brkrefte!
Hustruen og jeg kjørte 13.000 km for to år siden i løpet av 39 dager (Pisa - Nordkapp). Ikke noe problem, selv om hun er født før 1950 (mer kan jeg ikke si av frykt for reprisalier).
(Selv om det regnet i 32 av de 39 dagene......)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar