Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
KawaKjetil

Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

Legger planer for sommeren, og en av distansene blir muligens Steinkjer - Narvik i midten av juli.
Har ikke erfaring på veiene nord for Steinkjer, men kunne tenke meg kysten derfra og sånn ca til Narvik. Om turen fortsetter nord eller vest derfra har jeg ikke bestemt meg for enda.

Tipper det er noen her som har kjørt den veien og kan tipse om hvor lang tid jeg må beregne om jeg skal ha tid å stoppe og kikke litt fra Steinkjer til Narvik. Ikke lange stoppene, men tid til fotografering og mat etc. (normal gjennomfartstempo uten å stresse klokken)
Det er jo 80 mil bare på E6, men den ønsker jeg ikke kjøre på det stykket. Så flere av fotoseansene og matpausene kan sikkert taes på ferger og fergekaier :D
Gode veier ute på kysten? Kanskje noen har en ferdig tygget rute å dele?

Totalt blir turen omtrent 5000 km, så trenger litt innput for å legge opp en fornuftig rute mtp disponibel tid.
På forhånd takk for tips :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Fra Steinkjer ville jeg fulgt E6 opp til Gartland, noen kilometer etter Grong og før Harran, og ta til venstre mot Høylandet (Rv775). Personlig syns jeg det er lite å se ved å ta omvien via Namsos. Da er det bedre å ta snarveien opp E6 til Gartland. På Høylandet kommer du inn på Kystriksveien (F17). Den kan du i utgangspunktet følge helt til Bodø (5 ferger), men du har muligheter til å ta noen avstikkere hvis været er supert. Torghatten på øya Torget via Brønnøysund, for eks. Andre muligheter er å ta ferga fra Horn til Igerøy på Vega og kjøre rundt på øya en time eller 2 og kjøre ombord på samme ferge som da går til Tjøtta og F17 igjen. Dette er ikke mulig på lørdag eller tirsdag, tror jeg, men mulig de andre dagene. Ferga går fra Vega til Tjøtta rundt klokken 1630-1645.
Neste mulighet til en avstikker er på Søvik (F17) og ferge til Herøy. Kjør rundt på Herøy og Dønna (2 adskilte øyer, men har broforbindelse) og ta ferge fra Bjørn på Dønna til Sandnessjøen og F17.
3 mulighet til avstikker er F838 mot Inndyr og Sund og ferge til Horsdal på Sandhornøy. Følg F472 Sandhornøy rundt til du kommer til F17 igjen. 200 meter før du kommer inn på F17 ligger det ei kro. Stopp der og ta deg en matbit. Er du der litt utpå ettermiddagen, så er det garantert andre sykler der, fra både Bodø og Ørnes :)
Fra Bodø tar du ferga over til Moskenes i Lofoten (3 timer, 400kr) og kjører E10 hele veien til Bjerkvik og E6 og følger sistnevnte til Narvik, ca. 3 mil.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Personlig syns jeg det å dra inn til Bjerkvik og Narvik og ikke fortsette opp Vesterålen og Andøya blir som å bestille den beste biff, men slutter å spise når du har fortært kun potetene. :)
Ta heller ferga fra Fiskebøl til Melbu og følg Rv82 til Sortland og videre til Andenes, også Rv82. Er det fint vær så ta yttersiden av Andøya via Stave og Bleik.
Fra Andenes tar du ferge til Gryllefjord og kjører yttersiden av Senja til Bottenhamn (Fv86-F862). Ferge derfra til Brennsholmen/Sommarøy. Derfra kan du følge samme veinummer (F862) inn til Tromsø.
Lykke til :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg har kjørt denne veien selv (vertfall ikke fra Steinkjær til Narvik) så hadde jeg nok planlagt noe slikt:
https://maps.google.com/maps?ie=UTF8&di ... dg=feature" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er mye ferger langs denne ruten, men er man på tur så er man på tur. Du bør nok ikke påbergne mer enn maks 50 mil pr. dag med så mange ferger. Sikkert lit ventetid etc. Så jeg ville planlagt to overnattinger. Lofoten bare MÅ du få med deg. Derfor så tog jeg med fergen over til Lødingen i dette forslaget :thumleft

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av Haymaker »

Alternativt tar du ferga fra Skutvik på Hamarøy til Svolvær og kjører lofoten og vesterålen.
NB: Dette fergesambandet åpner først 01.06.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Det er tydelig at Bjerknes ikke har kjørt ruta han anbefaler :)
Å kjøre fra Saltstraumen/Tverlandet og tilbake til Fauske og følge E6 nordover til Bognes og Lødingen for så å kjøre helt til Moskenes og Å virker å være lite gjennomtenkt. Det går faktisk ferge til Moskenes fra Bodø, vel 1 mil fra Tverlandet og den går minst 4 ganger i døgnet. Om sommeren oftere.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23238
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av Bjerknez »

DrGreve skrev:Det er tydelig at Bjerknes ikke har kjørt ruta han anbefaler :)
Å kjøre fra Saltstraumen/Tverlandet og tilbake til Fauske og følge E6 nordover til Bognes og Lødingen for så å kjøre helt til Moskenes og Å virker å være lite gjennomtenkt. Det går faktisk ferge til Moskenes fra Bodø, vel 1 mil fra Tverlandet og den går minst 4 ganger i døgnet. Om sommeren oftere.
Haha, det har du selvfølgelig helt rett i :lol
men det var bare et grovt ruteannslag hvor hovedpoenget var og vise hva jeg tenker med tanke på ruten. Men du har så klart helt rett :thumleft

ZZR-Erling

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av ZZR-Erling »

RV17, overnatting på Forvik Handelssted. Om man skal ta ferge fra Bodø, Skutvik eller Bognes, må velges på Tverlandet der du møter RV80. Jeg ville sjekka yr og valgt Bodø-Moskenes med god melding. Alle 3 krysser Vestfjorden. Den til Moskenes tar 4t..hvertfall før.
Veiene er helt fine..i Lofoten er det smalt og folksomt, ellers er dette greie Gixxerveier ;-)

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

Takk for tips folkens :-) Godt en har forum med kjentfolk som har kjørt veiene selv!!

Legger inn ruten i google maps, og konverterer den via ITN Converter http://www.benichou-software.com/index. ... =2&lang=en
Da er waypoints klar for å lastes inn på gps'n. Gjorde dette for noen år siden på en høst tur på kryss og tvers i sørlige Norge mellom Trondheim og Lindesnes.

Kan godt hende turen går ut i Lofoten også, da jeg har en kompis som har sommerhus rett nord for Stokmarknes. Han pleier å feriere der i juli. Og da passer det jo fint med ferge fra Bodø til Moskenes.

Satser på at juli blir varm og tørr :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av LordShaft »

Haha slike tråder slutter liksom ikke å imponere meg i forhold til enkelt personers kunnskap og erfaring i lokalområdet. Skal jeg nordover drgreve så blir jeg å ta kontakt :thumleft
Du virker like eutist på feltet som kanten

Note4

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 710
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KåreDump »

DrGreve skrev:200 meter før du kommer inn på F17 ligger det ei kro. Stopp der og ta deg en matbit. Er du der litt utpå ettermiddagen, så er det garantert andre sykler der, fra både Bodø og Ørnes :)
Man kjører ikke forbi Fjordbua om man kjører sykkel, man stopper der!!! =;

De nermeste kilometrene før og etter Saltstraumen er det tjukkt med elg, så hold øynene åpne!
Og du kan godt stikke innom hos meg for en kopp kaffe, bor midt mellom bruene i Saltstraumen. :-)

Forøvrig enig i Dr Greves betraktninger!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

Er DrGreve eller KåreDump hjemme i uke 29, så kan det godt hende jeg får noen nye bekjente nordpå :D
Fjordbua er herved lagt inn på wp lista!

Skal tygge igjennom en rute i googlemaps i helgen dersom jeg får tid, så legger jeg den ut her for kvalitetsikring av kjentmann :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Bergen skrev:Er DrGreve eller KåreDump hjemme i uke 29, så kan det godt hende jeg får noen nye bekjente nordpå :D
Fjordbua er herved lagt inn på wp lista!

Skal tygge igjennom en rute i googlemaps i helgen dersom jeg får tid, så legger jeg den ut her for kvalitetsikring av kjentmann :thumleft
Hvor jeg er i uke 29 er jaggu ikke godt å si. Det eneste jeg vet rimelig sikkert nå er at jeg forlater Norgestreffet i Sandnes lørdag eller søndag i uke 27 (4 eller 5 juli)
Deretter blir det vel å kjøre nordover opp alle fylkene til Troms og muligens Finnmark og Nordkapp hvis været spiller på lag. Blir det drittvær, så forandres planene fortløpende.
Hvis dagens planer blir fulgt, så er jeg vel på tur sørover fra Finnmark i uke 29...
Men dette vet man mer om i uke 29 :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

DrGreve skrev:
Bergen skrev:Er DrGreve eller KåreDump hjemme i uke 29, så kan det godt hende jeg får noen nye bekjente nordpå :D
Fjordbua er herved lagt inn på wp lista!

Skal tygge igjennom en rute i googlemaps i helgen dersom jeg får tid, så legger jeg den ut her for kvalitetsikring av kjentmann :thumleft
Hvor jeg er i uke 29 er jaggu ikke godt å si. Det eneste jeg vet rimelig sikkert nå er at jeg forlater Norgestreffet i Sandnes lørdag eller søndag i uke 27 (4 eller 5 juli)
Deretter blir det vel å kjøre nordover opp alle fylkene til Troms og muligens Finnmark og Nordkapp hvis været spiller på lag. Blir det drittvær, så forandres planene fortløpende.
Hvis dagens planer blir fulgt, så er jeg vel på tur sørover fra Finnmark i uke 29...
Men dette vet man mer om i uke 29 :lol
Samme her, kjører etter sola. Der den måtte befinne seg i uke 29 :prop:

ZZR-Erling

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av ZZR-Erling »

Men hvordan vil du kjøre til Steinkjer, Kjetil? Mitt ord her er at det fins knapt kjedeligere vei enn Oppdal-Steinkjer langs E6. Var jeg deg ville jeg holdt meg vest og tatt ferga over Trondheimsfjorden til Brekstad/Ørlandet og videre til Namsos.

Svar