Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

ZZR-Erling skrev:Men hvordan vil du kjøre til Steinkjer, Kjetil? Mitt ord her er at det fins knapt kjedeligere vei enn Oppdal-Steinkjer langs E6. Var jeg deg ville jeg holdt meg vest og tatt ferga over Trondheimsfjorden til Brekstad/Ørlandet og videre til Namsos.
Det er jeg helt enig i, Erling, men jeg går ut fra at han sikkert har sine grunner for å velge Steinkjer som utgangspunkt. Hadde det vært meg som kom fra Bergen på vei nordover, hadde Agdenes-Brekstad vært mitt valg :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KåreDump »

Uke 29 er jeg i Irland om alt går som planlagt.... nå hadde jeg samme plan i fjor også, så:
DrGreve skrev: ...dette vet man mer om i uke 29 :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

DrGreve skrev:
ZZR-Erling skrev:Men hvordan vil du kjøre til Steinkjer, Kjetil? Mitt ord her er at det fins knapt kjedeligere vei enn Oppdal-Steinkjer langs E6. Var jeg deg ville jeg holdt meg vest og tatt ferga over Trondheimsfjorden til Brekstad/Ørlandet og videre til Namsos.
Det er jeg helt enig i, Erling, men jeg går ut fra at han sikkert har sine grunner for å velge Steinkjer som utgangspunkt. Hadde det vært meg som kom fra Bergen på vei nordover, hadde Agdenes-Brekstad vært mitt valg :)
Hehe, eneste grunn til at jeg tok Steinkjer som utgangspunkt er at det er nordligste punkt i Norge jeg har vært på vei. Norgestreffet 1998 tror jeg det var :-)

Er nok best med ferge over Trondheimsfjorden og ta ytre leia så klart! Hvis jeg får nok tid tar jeg nok ytre leia hjemmefra til Kristiansund og videre også.
Men et av hovedmålene er kysten av Nordland, hvor jeg aldri har kjørt annet enn fra diverse havner til og fra flyplass.

Har avtale i Blokhus 19. juli, og starter turen hjemmefra 9. eller 10. juli etter å ha sovet ut jetlaget fra ferie i Canada.
Så her må det planlegges nøye :knegg og alternative ruter må være ferdig tygget for å rekke Danmark. Men det gjør meg ikke noe å kjøre transport etapper på 100 mil + pr dag om om jeg roter bort for mye tid nordpå :prop:

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

KåreDump skrev:Uke 29 er jeg i Irland om alt går som planlagt.... nå hadde jeg samme plan i fjor også, så:
DrGreve skrev: ...dette vet man mer om i uke 29 :lol
Mc i Irland? Kjørte dit i 2010. Standarden på veiene der tilsa adventure! Men til og med de klaget.
Jeg kjørte da K1300S. Men fine høyhastighets veier rundt Dublin i en 4-5 mils omkrets. Der var det nylagt asfalt med ferske EU midler :D

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av Haymaker »

ZZR-Erling skrev:Men hvordan vil du kjøre til Steinkjer, Kjetil? Mitt ord her er at det fins knapt kjedeligere vei enn Oppdal-Steinkjer langs E6. Var jeg deg ville jeg holdt meg vest og tatt ferga over Trondheimsfjorden til Brekstad/Ørlandet og videre til Namsos.
Støtter opp under den!
Breeekstad kis. Tilbragte førstegangstjenesten der ute.

abakuss
Innlegg: 84
Registrert: 20 feb 2015, 23:33
Motorsykkelen din: v-strom 650 2005 modell
Sted: Verdal

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av abakuss »

Haymaker skrev:
ZZR-Erling skrev:Men hvordan vil du kjøre til Steinkjer, Kjetil? Mitt ord her er at det fins knapt kjedeligere vei enn Oppdal-Steinkjer langs E6. Var jeg deg ville jeg holdt meg vest og tatt ferga over Trondheimsfjorden til Brekstad/Ørlandet og videre til Namsos.
Støtter opp under den!
Breeekstad kis. Tilbragte førstegangstjenesten der ute.
Gammel LVA batt gutt her.. :thumleft

Returen taes selvfølgelig via villmarksveien og Røssvatnet. Flott natur og fine mc veier...

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

Hvis jeg tar fergen fra Bodø til Moskenes og kommer inn mot Narvik, hvilken vei er da best å kjøre som transport etappe til Danmark?
Google maps setter valget over til Østersjøen og E4 nedover... Noen med erfaring som kan si om E45 i Sverige er et bedre eller dårligere valg?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Fra Lofoten og til Narvik er korteste vei å kjøre E10 til Bjerkvik og følge E6 til Narvik. Hvis du er nødt til å dra til Narvik drar du jo forbi krysset/avkjørselen til Kiruna (E10) men hvis du velger å kjøre tilbake til krysset, så kan du følge E10 til du møter E45 ved Kiruna. Neste mulighet blir da over Junkerdalen øverst i Saltdalen, Rv 77 på norsk side, og den bytter navn til R95 på svensk side av grensen. Følger du den nesten til Arjeplog så kan du ta en snarvei via Rv609 til Slagnes og inn på E45.
Uansett om du velger via Kiruna eller via Junkerdalen/Arjeplog til E45, så bør du følge den til Østersund og ut til kysten ved Sundsvall, alternativt følge E45 helt til Mora og ta Rv69 til Rattvik og Rv70 fra Djurås til du møter E16. Følg den til kysten og E4. Følg E4 til Øresundbrua :)
Er litt usikker på om navnene stemmer med kryssene, men veinummerene skal være korrekte. De har jeg kjørt såpass mange ganger :)

Edit: Jeg tok en sjekk på kartet og det blir litt innfløkt å forklarer ruta fra Mora og Borlange og ut til kysten, så jeg anbefaler deg å ta E14 fra Østersund til Sundsvall og E4 og da har du straka veien til Malmø.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

KawaKjetil

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av KawaKjetil »

Takk for tips DrGreve. Ser at ruten jeg nå har laget i Google maps har max waypoints, så den må stykkes opp :-)

Når jeg kommer inn ifra Lofoten så kommer jeg på E10 rett nord for Narvik og kan vel da bare fortsette ruten slik du beskriver fra Kiruna.
Skal tygge videre på rutevalget :thumleft Er ikke helt fornuftig dette googlemaps når det gjelder å endre rute. Enkelte steder vil den rett og slett ikke forstå at det går an å kjøre en annen vei :-)å

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av DrGreve »

Ja, du bare følger E10 helt til du møter E45 ett par mil sør for Kiruna.
Fordelen med at du kjører fra nord til sør er at alle veien som går ut til Bottenviken/kysten og E4 går på skrå sør-østover slik at uansett hvilken vei du velger, så blir det ikke den aller største omveien :)
En annen mulighet er en snarvei som jeg bruker ofte når jeg skal inn på E4 er å ta av fra E45 i Storuman og følge E12 til Lycksele. Derfra kan du ta Vei 353 til Nordmaling og E4.
Skj.JPG
Skjerm.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ZZR-Erling

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av ZZR-Erling »

E45 er ikke viltsikret. Kan være mye vilt der, men ellers er nok den kjappest. Men, når det gjelder Sverige, kan de under veiarbeid legge jævelsk grov og løs pukk, så sjekk også det. Google Maps angir vel slike ting. Sverige er kjeeeeedelig...just my thoughts. Tror jeg hadde valgt overgangen i Saltdalen til RV95 mot Arjeplog. Se etter rein og elg! Kjører du motlys, må du kanskje skjerme med ene hånden. Erfaringsvis mye rein ved Arjeplog.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av Flanker »

Sverige på langs er et eneste stort gjesp, og da særlig E45. Granskau, en og annen hytte, mer gran, en elg, søvnig småby, granskau, rein, granskau, mygg... Og er du heldig ser du ei furu på din vei. Eneste fordelen er at du sluker mil raskere enn i Norge! E4 langs kysten har mer å se på og større variasjon, men også mye mer trafikk og tar lengre tid.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Steinkjer - Narvik, tips ønskes!

Legg inn av SuperMorten »

Både E4 og E45 er relativt kjedelige. Kjørte E4 i fjor sommer, og den er viltsikret ja. Elgen finner en vei inn på veien og kommer seg ikke ut igjen. I løpet av en natt på veien telte jeg mer enn 15 elg. Kom ut av tellinga, men det blir noe anspent kjøring når det er sånn.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar